Пр. 12 (Пр. 3). Раннє виявлення та профілактика мовленнєвих порушень у дітей з ООП

План:

1. Основні принципи організації та надання послуги раннього втручання.

2. Алгоритм надання послуги раннього втручання.

3. Хронометраж послуги раннього втручання.

Основні поняття

Раннє втручання, міжнародна класифікація функціонування, обмежень 

життєдіяльності та здоров’я для дітей та підлітків, оцінка потреб дитини й 

сім’ї, біопсихосоціальна модель, оціночні шкали, міждисциплінарність, 

сімейноцентрованість.

Методичні рекомендації

Метою практичного заняття є знайомство студентів з послугою раннього 

втручання.

1. Основні принципи організації та надання послуги раннього втручання.

Перше питання передбачає розгляд поняття «раннє втручання. Вона 

спрямована на забезпечення розвитку дітей від народження до 4-х років з 

порушеннями розвитку або ризиком виникнення таких порушень, зростання та

виховання їх у середовищі, природньому для дітей відповідного віку без 

порушень або максимально наближеному до нього, підтримку та розвиток 

компетентності батьків з метою створення умов для підвищення рівня участі 

дітей у повсякденному житті та їх соціальної інклюзії. Студентам необхідно 

засвоїти принципи послуги раннього втручання: сімейноцентрованість, 

міждициплінарність та командність, функціональний підхід, реалізація програм 

раннього втручання в природньому середовищі з використанням повсякденних 

рутин. 

Питання для самоконтролю

1.1. Поясніть поняття «раннє втручання».

1.2. Опишіть категорію сімей, що потребують послуги раннього 

втручання?

1.3. Роз’ясніть значення принципів раннього втручання?

2. Алгоритм надання послуги раннього втручання.

У другому питанні необхідно розглянути особливості надання послуги 

раннього втручання, їх алгоритм. Студентам необхідно ознайомитись з 

основами побудови індивідуальної програми раннього втручання.

Ознайомитися з сутністю етапів первинного звернення: первинна оцінка

(опитувальник батьків для оцінки розвитку дитини (KID або RCDI)), правила 

організації первинної оцінки, командне обговорення первинної оцінки, вибір 

робочої команди й координатора роботи з сім’єю, зустріч з батьками: 

обговорення результатів первинної оцінки й узгодження запиту, поглиблена 

оцінка у відповідності до запиту, обговорення з батьками результатів 

поглибленої оцінки, реалізація та оцінка ефективності програми раннього 

втручання.

Питання для самоконтролю

2.1. Назвіть етапність послуги раннього втручання.

2.2. Розкрийте зміст індивідуальної програми раннього втручання.

2.3. Охарактеризуйте зміст командної взаємодії фахівців раннього 

втручання.

2.4. Опишіть критерії виходу з програми раннього втручання. 

3. Хронометраж послуги раннього втручання.

Третє питання стосується визначенню тривалості послуги раннього 

втручання. Студентам необхідно ознайомитись з даними хронометражного 

дослідження. Проаналізувати загальну кількість часу, яка потрібна на 

реалізацію трьохмісячного циклу послуги раннього втручання становить 2590 

хвилин. Всю проведену роботу можна згрупувати за видами: організаційна 

робота адміністратора послуги; безпосередня робота команди фахівців із 

батьками та дітьми: проведення первинної та поглибленої оцінки, проведення 

занять та зустрічей з батьками; робота команди фахівців з документацією, 

обговорення випадку, відеозапис, монтаж. За результатами хронометражу 

встановлено, що організаційна робота з сім’єю адміністратора послуги 

становить 5,01 % часу, власне робота з сім’єю займає 60,25 % часу, робота з 

документацією та командні обговорення 34,74 % від загального часу роботи з 

сім’єю.

Питання для самоконтролю

3.1. Яка загальна кількість часу циклу раннього втручання?

3.2. Вкажіть співвідношення розподілу часу на роботу з батьками, роботу 

з документацією та співпраці в команді.

3.3. Хто визначається як адміністратор послуги раннього втручання?

Практичне завдання:


Семінарський виступ



Профілактика та корекція фонетико-фонематичного недорозвинення.

  1. Раннє виявлення та профілактика мовленнєвих порушень
  2. Розвиток імпресивного та експересивного мовлення у дітей з ЗПР
  3. Розвиток імпресивного та експересивного мовлення у дітей з ДЦП
  4. Розвиток імпресивного та експересивного мовлення у дітей з РДА
  5. Розвиток імпресивного та експересивного мовлення у дітей з порушенням зору
  6. Розвиток імпресивного та експересивного мовлення у дітей з порушенням слуху

Рекомендована література

Основна:

1. Байда Л. Ю., Павлова Є. Б., Іванова О. Л., Кукуруза Г. В. Формування 

політики раннього втручання : тренінговий модуль. Київ, 2017. 62 с

2. Розпорядження Кабінету Міністрів України «Деякі питання реалізації 

пілотного проекту «Створення системи надання послуг раннього втручання» 

для забезпечення розвитку дитини, збереження її здоров’я та життя» від 

14.12.2016 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/948-2016-%D1%80#Text

Додаткова:

1. Всеукраїнського форуму «Батьки за раннє втручання». URL: 

https://rvua.com.ua/

2. Інтитут раннього втручання. URL: https://ei.kharkov.ua/

3. Пасічник, І. П., Кукуруза, Г. В. Mіждисциплінарна сімейно-центрована 

програма раннього втручання на етапі первинної медико-санітарної допомоги 

дітям. Перинатология и педиатрия. (4). 2013. 105-107.

4. Технологія раннього втручання: принципи, алгоритм, зміст: методичні 

рекомендації. URL: https://iozdp.org.ua/Downloads/Metodichki/kukuruza_2017.pdf

5. Dunst, C. J., Hamby, D., Trivette, C. M., Raab, M., & Bruder, M. B. Everyday

family and community life and children’s naturally occurring learning opportunities. 

Journal of Early Intervention. 23. 2000. Р. 151–164.