Пр.5. Адаптаційні можливості організму

План:

1. Адаптація: поняття, компоненти, види.

2. Нейропластичність головного мозку.

3. Фактори, що впливають на розвиток мозку.

Основні поняття:

Гомеостаз, адаптація, сталість організму, сенсорна адаптація, 

функціональна асиметрія мозку, фізіологічна адаптація, компенсація, психічна 

адаптація, психофізична адаптація, соціальна адаптація, консолідація 

пам’яті, нейропластічність, синапси, субвентрикулярна зона головного мозку, 

принципи нейропластичності, нейропротекція.

Методичні рекомендації

Мета заняття – ознайомитись з явищами адаптації організму та 

нейропластичності та отримати навички добирати прийоми, які спираються на 

фізіологію діяльності мозку.

1. Адаптація: поняття, компоненти, види.

Перше питання передбачає визначення сутності поняття «адаптація». 

Розглянути концепції гомеостазу, стресову концепція, психосоматичні 

концепції та концепція функціональної системи П.К. Анохіна. Студентам 

необхідно ознайомитись з компонентами адаптації С. О. Шапкіним. 

Виокремити види адаптації, їх значення та можливості використання в 

корекційно-розвивальній роботі.

Питання для самоконтролю

1.1. Розкрийте сутність поняття «адаптація».

1.2. Наведіть приклади до компонентів адаптації?

1.3. Розкрийте види адаптації: сенсорна, фізіологічна, психічна, 

соціально-психологічна, психофізіологічна, професійна.

1.4. Які компоненти адаптації порушень у осіб з різним типом дизонтогенезу?

2. Нейропластичність головного мозку.

Друге питання передбачає ознайомлення з поняттям 

«нейропластичність». Необхідно розглянути нейронний механізм, що 

забезпечує нейропластичність – синаптичні зв’язки залежні від досвіду, 

незалежні від досвіду. Описати зони мозку здатні до відновлення –

субвентрикулярна зона, гіпокамп. Розкрити принципи нейропластичності.

Питання для самоконтролю

2.1. Дайте визначення поняттю «нейропластичність».

2.2. Як нейропластичність залежить від віку та виду дизонтогенезу?

2.3. Які принципи нейропластичності?

3. Фактори, що впливають на розвиток мозку.

Третє питання передбачає ознайомлення з внутрішніми та зовнішніми 

факторами, що впливають на розвиток мозку. Студентам необхідно о писати 

дію чинників: сенсорні та моторні стимули, психоактивні речовини, статеві 

гормони, батьківсько-дитячі відносини, відносини з однолітками, ранній стрес, 

кишкова флора, дієта. Визначити методи гармонізації роботи мозку та 

підвищення ефективності його роботи – нейропротекції.

Питання для самоконтролю

3.1. Назвіть напрямки впливу на розвиток мозку?

3.2. Перелічіть фактори соціального впливу на розвиток мозку.

3.3. Як рання сенсорна стимуляція впливає на розвиток мозку.

Практичне завдання:

Написати авторську казку, мета якої полягає у підвищенні мотивації взаємодії дитини з логопедом, зменшенню страхів від обладнання (шпатель, зонди, медичні рукавички), підвищенню мотивації до виконання вправ/утримування спокійного положення тіла під час масажу.

Вказати вік, наявний діагноз дитини (за потреби), мету казки, основні прийоми які використані в казці, щоб підвищити інтерес дитини.

Примітка: написання казки проходить простіше, якщо користуватись засобами сторі-телінгу, також доречно застосувати картки Проппа 

Критерії оцінювання, максимум 5 балів зяких:

  • Актуальність. Казка відповідає віку дитини та її проблемам (1 б).
  • Оригінальність. Використані нестандартні образи та сюжети (1 б).
  • Емоційність. Створено позитивний емоційний фон, викликано інтерес (1 б).
  • Педагогічна цінність. Досягнуто мету казки – зменшення страху, підвищення мотивації (1 б).
  • Логічність та послідовність розвитку сюжету казки (1 б).