Завдання 3

На думку Л. Вітгенштайна, «значення слова — це його вживання в мові». Тобто значення слова або вислову визначається не їх відповідністю певному об'єкту, а контекстом використання — "мовною грою".

Практичне завдання 

Оберіть діалог або коротку розмову з повсякденного життя (наприклад, в магазині, на вулиці, в університеті). Проаналізуйте, як цей діалог можна розглядати як мовну гру згідно теорії Л. Вітгенштайна. Дайте письмову відповідь на такі питання:

  • Які ролі відіграють учасники гри, що була Вами обрана?
  • Як контекст впливає на її правила?
  • Чи можна ці правила чітко сформулювати? Чому так/ні?
Приклади мовних ігор:

 Мовна гра — "Наказ і виконання". Мова використовується для передання інструкцій або наказів. Наприклад, коли один учасник дає наказ, а інший його виконує. Л. Вітгенштайн використовував цей приклад у будівельному контексті: майстер говорить "цегла!", а робітник приносить йому цеглу.

 1) Функція - передача інструкцій, управління діями; 2) контекст - організаційне середовище або інша ситуація, де є субординація.

2. Мовна гра - опис фактів. Передбачає опис реальності або надання інформації. Вона зустрічається у наукових дискурсах, повсякденних розмовах та медіа. Наприклад, коли метеоролог каже: "Сьогодні йде дощ" або науковець повідомляє, що "вода кипить при 100°C за нормальних умов".

 1) Функція - опис реальних об'єктів, подій або станів речей; 2) контекст - наука, новини, повсякденне спілкування.

 3. Мовна гра - висловлення почуттів. Мова використовується для висловлення емоцій, почуттів або особистого ставлення. Наприклад, коли людина каже "Я радий, що ти тут" або "Мені сумно". Тут мова не призначена для опису фактів, а для передачі суб'єктивних переживань.

 1) Функція - висловлення емоцій і внутрішнього стану; 2) контекст - інтимне або неформальне спілкування, поезія.