Глосарій
Especial | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | Ñ | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | TODAS
А |
---|
Автоматизація діїце не мета, а наслідок
вправи, поява механізму, що полегшує виконання дії і
контроль над нею | |
Актив | |
Активність вольоваосновними ознаками вольової активності спортсмена є: свідома постановка мети і подолання труднощів, що виникають на шляху до її досягнення. Вольові дії різні як за своєю тривалістю, так і за компонентами. Розрізняють ряд психічних станів у вольовій активності: а) вольової активності й пасивності; б) рішучості й нерішучості; в) впевненості й непевності; г) боротьби мотивів; д) стриманості, нестриманості й каяття. | |
АЛЬТЕРНАТИВИ МОТИВАЦІЙНІнеобхідність вибору спортсменом одного з двох протилежних взаємовиключних мотивів змагальної діяльності (наприклад, нападати чи захищатися). Види мотиваційних альтернатив: Психотактична альтернатива диктує техніко-тактичний характер дій: «Нападати чи не нападати?», «Якщо нападати, то як?», «Якщо нападу я, то що буде робити супротивник: захищатися чи відступати, контактувати?» та ін. Притягально-імовірна альтернатива — характеризує протиріччя між рівнем домагань спортсмена і сумнівами у своїх можливостях: «Хочу виграти, але супротивник сильніше!», «Маю виграти, але недостатньо готовий!», «Можу бути першим, але можу й програти» і т.ін. Морально-поведінкова альтернатива — визначає морально-етичну сторону діяльності спортсмена: «Треба бути коректним, але спортивно злим», «Для команди доцільний один варіант дій, а особисто для мене — інший». | |
АНТИЦИПАЦІЯпередбачення спортсменом майбутніх ситуацій, на основі чого для нього відкривається можливість здійснення своєчасних і відповідних ситуацій, дій з необхідним для спортсмена результатом. Здатність спортсмена діяти у просторі й часі з випередженням подій, обставин, майстерності, реалізованих у минулому — сьогоденні. Це розгорнуте уявлення про те, чого хоче спортсмен (і тренер), до чого він прагне, у напрямки чого діє. | |
Б |
---|
БАР'ЄРИ ПСИХОЛОГІЧНІрізновид суб'єктивних труднощів спортсмена, що виявляються, як правило, на змаганнях у спорті вищих досягнень у формі надмірного хвилювання, загостреного почуття відповідальності, нерішучості, нестримного бажання перемоги чи нав'язливих думок про можливу поразку, у розгубленості й пригніченості, у непевності спортсмена в собі тощо. Б. п. формують негативні психічні стани, вони створюються під впливом форсованої підготовки спортсмена, завищеного рівня домагань перемоги, надмірної самостимуляції, несприятливої обстановки змагань, недоліків у психологічній підготовленості спортсмена, його непідготовленості до великих психічних і фізичних навантажень тощо. Нерідко в Б.п. спортсмена винний тренер, який вимагає неможливого чи ігнорує потреби спортсмена. У цих випадках послаблюється воля спортсмена: губиться контроль над собою, своїми думками і почуттями; ускладнюється зосередження, порушуються розподіл і перенесення уваги в технічних і тактичних діях, що в кінцевому підсумку не дає змоги повною мірою реалізувати свої можливості на змаганнях. Щоб попередити виникнення Б.п., тренерові та психологу необхідні психологічна грамотність й індивідуальний підхід до спортсмена. В | |
В |
---|
ВИТРИВАЛІСТЬ СПОРТИВНАфізична, емоційна, психологічна, сенсорна, розумова витривалість спортсмена. | |
Вихованняпроцес впливу педагога, колективу, громадських організацій, засобів масової інформації, багатьох зовнішніх умов, що спрямовані на свідомість і психіку учня з метою формування його особистості | |
ВИХОВАННЯ ОЛІМПІЙСЬКЕосвоєння цінностей фізичної культури у зв'язку з пізнанням їх історичного й гуманістичного потенціалу. | |