Лекція 2. РЕКРЕАЦІЙНО-ТУРИСТИЧНЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ ЯК СКЛАДОВА ГОСПОДАРСЬКОГО КОМПЛЕКСУ

ТЕМА 2. РЕКРЕАЦІЙНО-ТУРИСТИЧНЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ ЯК СКЛАДОВА ГОСПОДАРСЬКОГО КОМПЛЕКСУ

 

План

1. Етапи становлення та розвитку рекреації.

2. Зміст рекреаційної діяльності як соціального феномену.

3. Основні суспільні функції рекреаційної діяльності.

4. Класифікація рекреаційної діяльності.

 

Основні терміни: рекреація, туризм, рекреаційна діяльність.

 

1. Етапи становлення та розвитку рекреації

 

I. Античний стародавній світ (776 р. до н.е. - 394 р. до н.е.)

Початковий період (споживацький):

- мандрівки з комерційними цілями;

- Стародавній Єгипет – торговельні подорожі, для отримання нових знань, для задоволення;

- Стародавня Греція – Олімпійські ігри, Овідій  "Мистецтво кохання",

спортивні змагання в Дельфах та Коринфі, терми Карклії.

 - Стародавній Рим – 2 типи притулків: для патриціїв та для плебеїв.

 

Матеріальні свідоцтва лікування мінеральною водою у світі:

1. Залишки   споруд  на  вуглекислих  джерелах   на  околицях Санкт-Моріц у Швейцарії.

2. Руїни терм в м. Беїле-Еркулане, Синджорз-Беї в Румунії.

3. Околиці Будапешта, узбережжя оз. Балатон в Угорщині.

4. м. Хісаря в Болгарії;

5. м. Бата в Англії;

6. Поблизу м. Тімгада в Алжирі тощо.

 

II. Середньовіччя (ХII-ХVІ)

2 період:

 - пілігримство й освоєння монастирями цінних територій з джерелами;

- Єрусалим – християни;

- Мекка – мусульмани;

- Хрестові   походи,   посилення   торгівлі,   розвиток   Флоренції, Венеції.

Епоха Відродження – розширення міжнародних, міждержавних, міжконтинентальних зв’язків, зокрема рекреаційних. 

За часів феодалізму були створені курорти: Ахен, Пломб'єр-ле-Б'єн (для Карла Великого), Баден-Баден та інші.

 

III. Комерційний період (XVIII - поч. XIX)

Будівництво курортів:

- Франція – Ніцца, Монте-Карло, Віші;

- Німеччина – Хайлігендам, Нордерне, Травемюнд;

- Італія – Італійська Рив’єра;

- Швейцарія – Давос.

У 1792 р. з ініціативи англійського лікаря Р. Расела заснований перший у світі дитячий санаторій в м. Маргіті.

Готелі виникають в 1/3 XIX століття

1801р. – Німеччина "Бардіше Хоф" у Баден-Бадені.

1812р. – Швейцарія "Рігі-Клестерлі".

 

IV. Індустріальний період (з XIX ст.) до світової війни

(становлення туризму)

У XIX – початку XX ст. лікувальні місцевості, курорти набувають ознак не стільки лікувальних комплексів, скільки справжніх міст для відпочинку та туризму.

Основні події в розвитку:

1841 р. – перша групова туристична подорож в Англії;

1856р. – перша закордонна подорож;

1857р. – об'єднання гірських туристів - Англійський альпійський клуб;

1885 р. – "Підприємство Леопольда Ліндсона " в Росії.

 

V. Період масової рекреації, або «рекреаційний бум»

Після другої світової війни на початку 50-х років відбувається стрімкий розвиток рекреації та її диверсифікація — на І місце виходить ТУРИЗМ.

 

2. Зміст рекреаційної діяльності як соціального феномену

 

Рекреація і туризм це соціальний феномен XX ст.

Характерні ознаки:

1. Велика кількість рекреантів у світі і значні темпи їх приросту (7% щорічно).

2. Досить розгалужена матеріально-технічна база, яка представлена як готелями, санаторіями, базами, пансіонами тощо, так і допоміжними закладами.

3. Займає великі площі території, значно змінюючи краєвиди як узбережжя морів, так і рівнин та гірських масивів.

4. Стимулює економічний розвиток територій та районів:

4.1. Підвищує зайнятість населення.

На кожні 100 місць рекреаційно-туристичних засобів розміщення 460 місць сфери обслуговування 100 робочих місць готельного господарства забезпечують додаткових 50 робочих місць у послугах торгівлі, банківських послугах, страхових послугах, транспортних послугах.

В 10 разів більше ніж зайнято в сільському господарстві, лісовому та рибальстві разом.

4.2 Сприяє розвитку транспортної мережі.

4.3 Інтенсифікує будівництво, торгівлю, сільськогосподарське

виробництво.

4.4. Виступає   джерелом   валютних   надходжень   -   понад
460 млрд. дол., щорічно.

 

3. Основні суспільні функції рекреаційної діяльності.

 

1. Медико-біологічна – життєзабезпечення, оздоровлення, профілактичний аспект.

2. Соціально-культурна – екологічний аспект, культурно-освітній аспект,

патріотичний аспект

3. Економічна – збільшення фонду робочого часу, стимулює економічний

розвиток, розширює сферу використання трудових ресурсів, джерело валютних

 надходжень, просте відтворення робочої сили.

 4. Політико-інтеграційна – розширює зовнішньоекономічні зв'язки, зміцнює дружбу і взаємоповагу між країнами, створює новий економічний порядок

 

4. Класифікація рекреаційної діяльності

 

Виходячи з суспільних функцій рекреації та особливостей її організації можна привести наступну класифікацію рекреаційної діяльності.

Рекреаційна діяльність за ознакою розподіляються :  

1. За тривалістю – короткочасна (щотижнева), довготривала (щорічна), змішана  (канікулярна, у святкові дні).      

2. За типом організації – організована, неорганізована (самодіяльна),  змішана.    

3. За часом проведення – цілорічна, сезонна: літня, зимова, в період міжсезоння.         

4. За кількістю і демографічним складом рекреантів – індивідуальна, групова, сімейна, дитяча, молодіжна, осіб похилого віку

5. За характером  використання транспортних засобів – автомобільна, автобусна, авіаційна, пішохідна, залізнична, морська, річна, велосипедна, кінна, змішана.

6. За функціями – лікувальна, оздоровча, спортивна, пізнавальна, промислова, змішана.

 

Запитання і завдання для самоконтролю

 

1. Визначте основні періоди розвитку рекреаційної діяльності у світі.

2. В якому році і де було засновано перший дитячий санаторій у світі?

3. Назвіть ознаки сучасного етапу розвитку рекреаційної  діяльності.

4. Визначте основні суспільні функції рекреаційної діяльності.

5. Як кваліфікують рекреаційну діяльність за сезоном проведення?

6. Як кваліфікують рекреаційну діяльність за функціями?

 

 


Last modified: Thursday, 10 September 2020, 8:58 PM