Лекція 4. РЕКРЕАЦІЙНІ ПОТРЕБИ СУСПІЛЬСТВА: ЇХ СТРУКТУРА ТА ФАКТОРИ ФОРМУВАННЯ
ТЕМА 4. РЕКРЕАЦІЙНІ ПОТРЕБИ СУСПІЛЬСТВА: ЇХ СТРУКТУРА ТА ФАКТОРИ ФОРМУВАННЯ
План
1. Сутність рекреаційних потреб, їх диференціація і взаємодія. Чинники формування рекреаційних потреб.
2. Методи дослідження рекреаційних потреб.
3. Витрати на відпочинок як елемент споживчих витрат населення.
4. Сутність і характеристика рекреаційного попиту.
Основні терміни: рекреаційні потреби, вибірковість, потреби населення, відпочинок, рекреаційний попит.
1. Сутність рекреаційних потреб, їх диференціація і взаємодія. Чинники формування рекреаційних потреб
Рекреаційні потреби – це потреби населення у відпочинку, санаторному лікуванні, туризмі, що визначаються способом життя людей» їх прагненням до гармонійного та повноцінного розвитку, цікавістю до історичних, етнографічних, національних пам'яток.
Рекреаційні потреби
1. Індивідуальні – особливі це потреби в різноманітних заняттях, що знімають втому, сприяють підвищенню працездатності, відновленню здоров'я та духовному збагаченню людини
2. Групові – це потреби певних соціальних груп:
I - первісних (регулярні зв'язки) (сім'я, друзі, сусіди, колеги тощо);
II - другорядних (формальні зв'язки) (вікові, професійні, колективи, релігійні тощо);
III - референтні
3. Суспільні – це потреби суспільства у відновленні здоров'я і працездатності, а також всебічного розвитку фізичних і духовних якостей всіх членів суспільства.
Фактори, що впливають на індивідуальні потреби (за Ф. Котлером та ін.)
1. Культурні – культура, соціальний клас, субкультура.
2. Соціальні – референтні групи, сім'я, ролі і статуси.
3. Особисті – вік та стадії життєвого циклу сім'ї, рід занять, стиль життя, економічні можливості.
Мотиви, що лежать в основі рекреаційної діяльності людини (за Р.У. Макінтошем).
1. Психологічні.
2. Культурні.
3. Між особисті.
4. Престиж.
Характеристика найсуттєвіших потреб і мотивів, що формують рекреаційну діяльність:
1. Психологічні мотиви: потреба у відпочинку; потреба в спортивних заняттях; потреба в оздоровленні, лікуванні; потреба у психологічній розрядці тощо.
2. Культурні мотиви: бажання більше знати про інші країни (історія, мистецтво, живопис, архітектура); бажання спілкуватися з іншими народами; релігія, пілігримство тощо.
3. Міжособистісні мотиви: бажання змінити постійне оточення (місце проживання, робота, сім'я, сусіди тощо); відвідування друзів, родичів; завести нових знайомих тощо.
4. Престижні мотиви: репутація; потреба в загальному визнанні; бажання бути оціненим; ділові інтереси (конгресні) тощо.
Фактори, що впливають на групові потреби (найчастіше називаються при соціологічних опитуваннях):
1. Бажання змінити оточуюче середовище на нове (найчастіше - незвичне).
2. Взнати більше про інші культури.
3. Відпочити, побути в колі друзів, розслабитися.
4. Відвідати родичів, друзів.
5. Взяти участь у спортивних або розважальних заходах.
6. Зростання рекреаційних потреб
Процес мотивації рекреації та туризму (за І.Г. Балабановим)
задоволення мотиви
Фактори, що обумовлюють зростання рекреаційно-туристських потреб:
1. Збільшення тривалості життя.
2. Гнучкий робочий день.
4. Можливість раніше вийти на пенсію.
5. Підвищення життєвого рівня.
6. Розвиток транспортної мережі та особистих транспортних засобів.
7. Тенденція до скорочення тривалості відпустки і розподілення її на 2-3 на рік.
8. Поширення рекреаційно-туристичної галузі та її диверсифікація.
Загальні чинники формування рекреаційно-туристичних потреб
1. Економічні фактори – рівень економічного розвитку держави, рівень матеріального добробуту споживача, співвідношення робочого і вільного часу економічно активного населення.
2. Культурно-психологічні – пріоритети в системі духовних цінностей, спосіб життя, психологічні особливості, особисті особливості, мода, мотивація.
3.Соціально-демографічні фактори: вік, стать, професія, освіта, сімейний стан, склад сім'ї, рід занять, релігія.
4. Природно-геополітичні фактори: регіон проживання, місто - сільська місцевість, величина населеного пункту, екологічна ситуація, політична ситуація, геополітичне оточення.
5. Медико-біологічні фактори: загальний стан здоров'я населення, рівень захворювання, смертність.
2. Методи дослідження рекреаційних потреб
Вивчення рекреаційних потреб відбувається:
1. Соціологічні дослідження:
- анкетне опитування (вибірковий зондаж);
- інтерв'ювання населення
За місцем проживання населення та у рекреаційно-туристичних місцевостях.
2. Розрахунково-нормативні дослідження:
- Граничні потреби населення
,
де – граничні потреби j-му – виді рекреації;
– загальна вибірковість j-го виду рекреаційної діяльності;
– частковий коефіцієнт реалізації потреб.
Вибірковість – це відсоток населення певної території, що надає перевагу тому або іншому виду рекреаційної діяльності. Вибірковість буває особиста та загальна.
,
де = загальна вибірковість;
– особиста вибірковість;
– частка j-го – демографічної групи у % від усього населення;
i – порядковий номер виду рекреаційної діяльності;
m – кількість демографічних груп.
3. Населення витрати на відпочинок як елемент споживчих витрат
Відпочинок – перерва між заняттям, роботою для відновлення сил (за В.Далем).
Витрати на щорічний відпочинок становлять 15-18% від загальних обсягів на соціальні потреби.
Основні статті витрат рекреантів і туристів:
На першому місці –розміщення.
На другому місці – покупки.
На третьому місці – харчування.
4. Сутність і характеристика рекреаційного попиту
Рекреаційний попит – це рекреаційні потреби суспільства, що забезпечені грошовим еквівалентом.
Для визначення ареалів рекреаційного попиту використовують моделі потенціалів:
,
де - потенціал попиту j - ї – одиниці території;
- чисельність населення, i-го – центру попиту;
- відстань між j-ю та i-м – центром попиту;
k - коефіцієнт еластичності попиту щодо відстані.
Запитання та завдання для самоконтролю
1. Визначте основні фактори формування рекреаційних потреб.
2. Чи існує взаємодія між різними рівнями потреб?
3. Назвіть фактори, що обумовили зростання рекреаційних потреб у ХХ ст.
4. Які методи дослідження рекреаційних потреб ви знаєте? Чим вони відрізняються?
5. Які фактори формування рекреаційних потреб, на вашу думку, є найбільш дієвим?
6. Дайте визначення рекреаційного попиту.