Лекція 1

Здоров'я - безцінне надбання не тільки кожної людини, але й усього суспільства. На жаль, як засвідчують результатами досліджень,  велика кількість дітей  втрачає його вже в дошкільному віці. На сьогодні серед дошкільників кількість практично здорових дітей становить       лише 3-4 %.  Це пов'язане насамперед з відсутністю комплексного підходу до  зміцнення та збереження здоров'я підростаючого покоління, порушенням координації діяльності систем освіти та охорони здоров'я.  

Проте як медиків, так і педагогів все більше хвилює прогресуюче погіршення здоров'я дітей, адже народження здорової дитини стало рідкістю, зростає кількість   вроджених аномалій,  мовних розладів у малюків тощо. Причин росту патології безліч. Насамперед це погана екологія,  незбалансоване харчування, інформаційні та нейропсихічні перевантаження, і, нарешті, зниження рухової активності, яка є  потужним біологічним стимулятором життєвих функцій зростаючого організму.

У Законі України "Про дошкільну освіту” серед пріоритетних завдань розвитку дошкільної ланки освіти визначено збереження та зміцнення здоров'я дитини.

Саме тому вдосконалення відомих і створення нових ефективних методів, що підвищують резервні можливості організму дитини, є досить актуальним.

У світлі вищезазначеного, проблема застосування нетрадиційних методів оздоровлення дошкільників полягає насамперед  у їх своєчасній  "пропаганді”  серед педагогів, психологів і вмілої інтеграції комплексу традиційних оздоровчих заходів  із новими нетрадиційними підходами.

   Використання нетрадиційних методів сприяє формуванню, зміцненню і збереженню фізичного, психічного, соціального і духовного здоров'я підростаючого покоління. Це зумовлено тим, що вони спрямовані на максимальне усунення негативних факторів у психологічному, біологічному, соціальному розвитку дитини і створення позитивного мікро- і макроклімату навколо неї.

Досить важливим аспектом у процесі застосування нетрадиційних методів оздоровлення є чітке дотримання працівниками дошкільних навчальних закладів загальновідомих педагогічних принципів і, безумовно, проявів творчості  педагога, який намагається розкрити природу кожної дитини, щоб зрозуміти й допомогти їй.

Загартування, релаксаційні і дихальні вправи, фітбол, танцювально-ігрова гімнастика - ось далеко не повний перелік тих нетрадиційних методів оздоровлення дошкільників, які описані в посібнику.

Сподіваємося, що вони допоможуть педагогам дошкільних навчальних закладів здійснити комплексний підхід до процесу оздоровлення дітей, урізноманітнити його, зробити більш змістовним і ефективним.

В посібнику вперше висвітлені найбільш поширені нетрадиційні методи загартування, які можуть бути використані у режимі дошкільних навчальних закладів як складової частини фізкультурно-оздоровчої роботи. 

Навчальний посібник написаний згідно з програмою курсу ”Нетрадиційні методи оздоровлення дітей дошкільного віку” на факультеті фізичного виховання у Запорізькому національному університеті для студентів, які навчаються за спеціалізацією ”Фізичне виховання дітей дошкільного віку” і допоможе озброїти їх теоретичними знаннями, необхідними для науково-обґрунтованого здійснення процесу фізичного виховання у дошкільних навчальних закладах.  

Матеріал може бути використаний фахівцями, які працюють у галузі дошкільної освіти

Остання зміна: Tuesday 26 October 2021 13:25 PM