Практичне заняття 7 Спортивна анімація
ТЕМА 8. Спортивна анімація
ПЛАН
1. Гра як ефективний метод тураніматорської діяльності.
2. Спортивно-оздоровчий напрямок.
1. Гра як ефективний метод тураніматорської діяльності
Ігри супроводжують нас протягом усього життя, змінюючись за ступенем складності. Для дорослих гра - це ефективна форма відпочинку, що дозволяє зняти фізичне й психічне напруження, а для дітей (при вмілому керівництві з боку дорослих) гра стає діючим засобом розумового й фізичного розвитку, морального й естетичного виховання.
Існують ігри-вправи, головне призначення яких - відтворення предметних дій, і рольові ігри, в яких на перший план висувається відтворення суспільних відносин і трудових функцій. Гра є гарним методом навчання й виховання. За допомогою гри не тільки пізнається навколишній світ, але й виховується творча ініціатива, пробуджується допитливість, формується почуття ритму, виробляється пластичність, активізується мислення. Завдяки грі люди легко втягуються в різні дії, учаться взаємодіяти з оточуючими. Гра дуже впливає на інтелектуальний, естетичний, духовний, моральний розвиток людини. Гра вчить співвідносити свою позицію з позицією іншого учасника гри і надає радість творчості, радість перемоги.
Тураніматору, що організовує дозвілля, необхідно знати всі різновиди ігор: спортивні, інтелектуальні й, звичайно, традиційні народні.
Зазвичай гра має певні завдання, вирішення яких вимагає необхідних знань і вмінь. Оформлення ігрового завдання має важливе значення для рухливих ігор із правилами. У багатьох із них ігрове завдання оформляється у вигляді ролей. Різноманітні дидактичні й рухливі ігри сприяють розвитку й уточненню сприйняття окремих якостей речей, розвитку спостережливості, формуванню узагальнень та інших сторін інтелектуальної діяльності, удосконалюванню координації рухів, швидкості, сили, влучності й т.д.
Майже всі ці ігри, оскільки вони є колективними й вимагають виконання певних правил поведінки, мають істотне значення для виховання волі, уміння підкоряти свої дії загальному завданню.
Велике значення мають ігри в дитячому й підлітковому віці. Найбільша роль належить іграм, наповненим романтико-героїчним змістом, пов'язаним з туристськими походами, життям у таборах і т.п. У цьому віці гра стає потужним засобом самовиховання й самовдосконалення. Не втрачають свого значення ігри й у більш старшому віці. Ускладнюються правила, міняється вік учасників, ігри стають складніші й цікавіші, а значення їх у житті людини стає ще більш важливим.
У результаті вивчення ігор як методу тураніматорської діяльності, провідні фахівці прийшли до необхідності їхньої класифікації, що може бути найрізноманітнішою:
1) За віком: дитячі, підліткові, юнацькі й ігри для дорослих.
2) За місцем проведення: ігри в приміщенні, на спортмайданчику, в лісі, на річці й т.д.
3) За часом проведення: літні, зимові.
4) За змістом: спортивні, обрядові, ділові, клубні.
5) За фізичним та інтелектуальним навантаженням: рухливі, малорухомі.
6) За призначенням : ігри-тренування (тренінг), ігри-вправи, ігри-жарти.
Головне призначення ігор - розвиток людини, орієнтація на творче, експериментальне поводження. Техніка багатьох ігор спрацьовувалася сторіччями, досягаючи своєї художньої досконалості, тому встановити авторство багатьох з них неможливо.
2. Спортивно-оздоровчий напрямок
Спортивна анімація припускає теоретичну підготовку, тому що результат можливий тільки тоді, коли є теоретична база.
В основі спортивної анімації лежить здоровий спосіб життя. Здоровий спосіб життя поєднує все те, що сприяє виконанню людиною суспільних, професійних і побутових функцій. Збереження й зміцнення здоров'я – це основні функції спортивної анімації.
Особливе значення в комплексі заходів, спрямованих на розвагу туристів, приділяється всіляким спортивним заняттям, змаганням, конкурсам.
І тут може бути використане все, що напрацьовано й створене людством у цій сфері на даний момент. Це й давно знайомі всім ігри з відомими умовами й правилами; і зовсім нові, розроблені прямо отут, у процесі спілкування; і запропоновані кимось із відпочиваючих, модернізовані, пристосовані до даної ситуації й запозичені в колег із сусіднього готелю.
В іграх аніматори беруть участь як гравці, ведучі і судді. У їхнє завдання входить підігрів інтересу й контроль за ходом гри, улагоджування можливих конфліктних ситуацій.
Під час гри аніматор чітко викладає правила, забезпечує її безперервність, безпеку, організований початок і закінчення з обов'язковим підсумком та оголошенням переможців.
Аніматори створюють таку атмосферу захопленості й азарту, що туристи, які перебувають неподалік, перемикають свою увагу на гру й помалу самі втягуються в процес.
Динамічність, заводний характер змагальності дозволяє людям розкріпачитися, виявити якісь здібності, таланти. А, крім того, командні ігри ще й зближують.
Отже, створювана атмосфера суперництва - з одного боку, й колективізму, взаємовиручки - з іншого, сприяють пожвавленню відпочинку, а це і є основне завдання, що стоїть перед аніматорами.
От лише деякі ігри, рекомендовані для організації спортивно-оздоровчих заходів.
Ігри на воді. Ігри, що допомагають освіжитися, дуже популярні серед гостей. Для їхнього проведення потрібно багато команд. Метою ігор на воді є встановлення контакту між гостями й аніматорів з гостями. І в цьому випадку клоуни за 45 хвилин до початку ігор записують імена учасників. Ігри на воді проводяться в 15.30, тому що це ідеальний час для збору учасників біля води.
Аеробіка. Свідоме відношення до фізичної культури набуває більшого значення. Тому аеробіка як активна форма дозвілля, метою якої є прискорення пульсу й зміцнення серцевого м'яза, припускає наявність добре освічених, уважних та активних тренерів. Аеробіка, з одного боку, повинна робити приємність, а з іншого задовольняти запити тих гостей, які прагнуть одержати серйозну фізичну підготовку. Заняття тривають півгодини, тому в них можуть брати участь навіть нетреновані люди. Для бажаючих займатися більш інтенсивно вони проводяться два рази на день. Аніматор повинен запрошувати учасників, підбадьорювати їх і створювати приємну атмосферу, показувати вправи й спостерігати за правильністю їхнього виконання, щоб уникнути яких-небудь травм.
Аеробіка на воді. Виконання вправ на воді - це не тільки самий здоровий, але й найпопулярніший вид аеробіки, особливо для гостей, які вдома не мають можливості для подібних занять. Аеробіка на воді є гарною розвагою й може виконуватися будь-якою віковою групою.
Степ-аеробіка. Це найвідоміший вид аеробіки. Клуб пропонує ранком курс занять для початківців, а після обіду проводить заняття для гостей більше підготовлених.
Фітнес-центр. У всіх готелях є тренажерні зали, добре обладнані й з багатим дієтичним столом, фітнес-центри, в яких проводяться фітнес-заходи. За два тижні неможливо досягти гарної форми. У фітнес-центрі пропонують гостям, та особливо тим, хто має можливість за місцем проживання відвідувати такий центр, великий вибір тренажерів, щоб підтримати досягнутий рівень.
Теніс. Теніс є найпопулярнішим видом спорту. Тому що попит на нього великий, готелі змушені обмежити індивідуальні заняття й бронювання місць. У тенісних клубах працюють професійні тренери; проводяться групові й індивідуальні заняття, тренування із тренажером, заняття із записом на відеокамеру; пропонуються комп'ютерна підтримка партії при бронюванні місця, різноманітний матеріал для гри; є можливість взяти участь у тенісному турнірі.
Контрольні запитання.
1) Які існують різновиди ігор? Охарактеризуйте їх.
2) Яке значення має гра для дорослих і дітей?
3) Що є основою культурної анімації туристського обслуговування на дозвіллі?
4) Що лежить в основі спортивної анімації?
5) Які особливості організації дитячої анімаційної діяльності?
6) Дайте коротку характеристику віковим особливостям.
7) Прокласифікуйте ігри за змістом (наведіть приклади таких ігор).