програма

ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

«ЗАПОРІЗЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ»

МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

 

 

ЗАТВЕРДЖУЮ

Проректор з науково-педагогічної та навчальної роботи

  ____________                          О.І.Гура .     

        (підпис)                     (прізвище, ініціали)

“____” _______________ 2014 р.

 

 

 

СПЕЛЕОЛОГІЯ

ПРОГРАМА

навчальної дисципліни

 

 

підготовки бакалаврів

напряму 6.140103 Туризм

(ЦСВНЗ 2.1)

 

 

 

 

 

Кафедра туризму


розроблено та внесено: кафедра туризму

 

Розробник програми Некрасов С.А., старший викладач, Бортников Є.Г.            к.г-м.н, доцент кафедри туризму.

 

Обговорено та рекомендовано до затвердження кафедрою туризму 02 вересня 2014 року, протокол №1

 

Завідувач кафедри д.п.н., професор ________ Н.В. Маковецька

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ВСТУП

Програма вивчення навчальної дисципліни “ Спелеологія” складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки бакалаврів напряму “Туризм”.

Предметом вивчення навчальної дисципліни "Спелеологія" є регулювання діяльності туристичних закладів, формування і реалізація туристичного продукту, транспортне забезпечення, екскурсійне обслуговування. Велика увага приділена питанням, необхідним для правильного розуміння теоретичних аспектів соціально-економічних категорій і понятійного апарату туризму. Студенти в процесі вивчення курсу ознайомлюються з загальними особливостями організації туризму.

Міждисциплінарні зв’язки: навчальна дисципліна "Спелеологія" входить до циклу дисциплін підготовки фахівців з туризму освітньо-кваліфікаційного рівня ”бакалавр”. Вона пов’язана з циклом загальних гуманітарних та соціально-економічних дисциплін, які мають забезпечити випускників відповідними знаннями і сформувати вміння застосовувати їх у майбутній професійній діяльності; циклом фундаментальних дисциплін для опанування студентами дисциплін професійно орієнтованого циклу, а саме: рекреаційна географія, спортивний туризм, організація рекреаційних послуг, організація анімаційних послуг в туризмі, безпека в туризмі, активно-оздоровчий туризм, організація дозвілля в туристсько-оздоровчому комплексі, туристські ресурси України.

Програма навчальної дисципліни складається з таких змістових модулів:

1.      Спелеологія наука о печерах.

2.     Особливості освоєння печер.

 

 

 

 

 

 

 

1. Мета та завдання навчальної дисципліни

1.1. Метою викладання навчальної дисципліни “Спелеологія” є забезпечення глибокої теоретичної і практичної підготовки майбутніх фахівців з туризму, ознайомлення з особливостями організації і проведення туристичних заходів до печер.

1.2. Основними завданнями вивчення дисципліни “Спелеологія” є: забезпечити підвищення рівня педагогічної компетентності студентів; сформувати у студентів наукові уявлення про сутність та структуру спелеології; сформувати уявлення про типи печер, клімат, флору і фауну, навчити основам самостійної діяльності студентів.

Опанування студентами навичками і уміннями надасть їм можливість використовувати отримані знання у майбутній практичній діяльності.

1.3. Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:

знати:

·                   методи і прийоми організації туристичного бізнесу;

·                   нормативно-правову базу туризму; предмет, завдання та науково-методичні основи спелеології;

·                   джерела географічної інформації;

·                   форми рельєфу;

·                   фауністичний склад природних об’єктів;

·                   чинники формування карсту;

·                   туристсько-екскурсійні об’єкти країни.

           вміти:

·        аналізувати чинники, виявляти тенденції в розвитку  регіонального і світового туризму характеризувати типи карсту в світі і України;

·        користуватися спеціальною та науково-методичною літературою 

з питань спелеології;

·        реалізовувати туристичну політику; працювати з туристичною рекламною продукцією, прас листами;

·        аналізувати чинники, виявлення тенденції в розвитку спелеологічного туризму.

 

 

На вивчення навчальної дисципліни відводиться 54 години 1,5 кредиту ЄКТС.

 

2. Інформаційний обсяг навчальної дисципліни

Змістовий модуль 1. Спелеологія наука о печерах.

          Тема 1. Спелеологія, її історія, наукове, пізнавальне і рекреаційне значення.

Туризм - важливий засіб зміцнення здоров'я і гармонійного розвитку. Роль спелеології у вихованні молоді. Спелеологія - важлива галузь в розвитку економіки. Туризм і спелеологія. Поняття спелеології, етапи розвитку спелеології. Дефініції туризму і спелеології. Статистичні показники спелеології. Характерні ознаки спелеології. Мета мандрівки, характер пересування. Стандартна класифікація спелеологічного руху. Відпочинок, рекреація. Народження «класичної» спелеології. Е. Мартель- «батько спелеології» Спелеологічний модерн. Міжнародні спелеологічні конгреси. Місце спелеології серед інших наук. Якість обслуговування клієнтів. Національний, самодіяльний туризм його напрями. Туристичний регіон і його районування. Типологія туристичних дестинацій (туристичних регіонів). Соціальна функція спелеології. Глобальний кодекс етики туризму.

Тема 2. Типи печер світу.

Ефективність туристичної діяльності. Печери Кримського півострова. Подільська височина край печер. Цікаві об'єкти в межах України. Екологія печер і їх охорона.

Фактори впливу на розвиток спелеології. Зовнішні (екзогенні) фактори. Внутрішні (ендогенні) фактори. Природно-географічні фактори. Гірська форма рельєфу. Класифікація підземних порожнинах. Корозіоно-гравитаційні порожнини Криму. Науково-технічні і екологічні фактори. Національний туризм. А.Моль «механізм породження потреб». Фактори культурного порядку представників різноманітних країн. Туристичні потоки, планування і маркетинг національного туристичного продукту Розміщення печер світу, самодіяльний туризм.

Тема 3. Географія розташування печер.

Категорії, типи, види і форми печер. Критерії класифікації печер. Внутрішній тип туризму. Назви печер. Походження назв. Пригодницький туризм. Спортивний туризм. Туризм з активними способами пересування. Туристичний похід. Печери Європи. Спелеопровінції в Росії. Уральська карстова країна. Молдово-Українська спелеопровінція. Східно-Карпатська спелеопровінція. Кримська спелеопровінція. Франція - 30 тис. печер. Італія представник класичного карсту – 21 тис. печер. Іспанія -35% карст. Азійські печери. Карст Великого Кавказу. Печери Африканського материка. Печери Тихоокеанського району. Печери Південної Америки. Печери Північної Америки. Рекорди в спелеології.

Тема 4. Клімат. Органічний світ печер.

Економічні функції. Методи дослідницьких робіт в печерах. Геологія карсту. Археологія печер. Фотографування і відео зйомка в печерах. Комплексні спелеологічні дослідження. Мікроклімат печер. Вологість печер. Особливості мікроклімату печер Кримського півострова, Подільської височини, інших печер в межах України. Фауна и флора печер. Фауна і флора печер Кримського півострова, Подільської височини, інших печер в межах України. Археологія печер. Манільська декорація по світовому туризму. Економічна, соціальна і гуманітарна функції туризму. Соціальна функція спелеології. Гуманітарна функція і соціально-гуманітарний характер спелеології. Глобальний кодекс етики туризму. Сезонний вплив на розвиток туризму.

Змістовий модуль 2. Особливості освоєння печер.

Тема 1. Науково-краєзнавча підготовка спелеолога.

Туристична політика - система методів. Рівні: державний, регіональний, окремого підприємства. Мета туристичної політики. Дослідницькі, екологічні, навчально-тренувальні напрямки використання печер. Координація туристичної політики. Феномен туризму і туристичні потоки і їх напрями. Подолання С.Мишель нових меж пізнання, доба в печері. Рух води в порожнинах. Утворення форм рельєфу в печерах. Сталактити, сталагміти, сталоктати, кароліти. Світ без форм, льодовикове царство. Мешканці підземного світу, народження біоспелеології. Біологія летучих кожанів. Проблеми пара спелеології. Лабіринтологія, спелеологія й архітектура. Будівники вода і вибух. Антропогенний вплив на спелеологію. Флора і фауна печер і їх вивчення.

Тема 2. Археологія печер.

Історія печерної науки. Етапи освоєння спелеології. Античні часи. Києво-Печерська лавра. Оцінка ефективності спелеологічної діяльності. Французькі печери, історичний ракурс. Дослідження С.Мишель, шлях в нові обрії. Спелеологія і археологія. Комплексні спелеологічні дослідження. Мікроклімат печер. Печери Європи, освоєнні людиною. Біоспелеології погляд в минуле. Утворення форм рельєфу в печерах. Сталактити, сталагміти, сталоктати, кароліти. Рештки тваринного, рослинного походження. Відбитки органічних представників в гірських породах. Фауна і флора печер Кримського півострова, Подільської височини, інших печер на території України. Археологія печер Росії. Археологічні освоєння Кримського півострова.

Тема 3. Техніка безпеки. Аналіз характерних несчастних випадків.

Комплекс заходів по безпеці в печерах. Спорядження спелеолога. Фізична підготовка. Комплектування групи і харчування групи. Рятувальні роботи в печерах, аварійні ситуації.  Техніка проходження вертикальних печер. Відвідування горизонтальних печер. Підводна спелеологія, окремий напрям пізнання світу. Особливості психологічної підготовки спелеологів. Формування навичок роботи в замкнутому просторі. Оцінка ефективності спелеологічної діяльності. Особиста техніка руху спелеолога. Поведінка спелеолога в печері. Профілактика аварійних ситуацій. Стимулювання навчання і підвищення півня кваліфікації спелеологів. Тактичний план рятувальних робіт. Засоби транспортування. Рекомендації щодо техніки безпеки.

3. Рекомендована литература

Основна

1.        Бабкин. А. В. Специальные виды туризму : учеб. пособ. /А. В. Бабкин. - Ростов на Дону : Феникс, 2008. - 400 с.

2.        Бейдик О. О. Україна : Стратегія розвитку національного туризму : навч. метод, посіб. / О. О. Бейдик. - К. : ВГЛ Обрій, 2009. - 236 с.

3.        Вилькин Я. Р. Организация работы по массовой физической культуре и спорту / Я. Р. Вилькин, Т. М. Каневец. - М. : ФиС, 1985. - 176 с.

4.        Генш К. Курорты мира / К. Генш. - М. : АСТ : Восток - Запад, 2007. - 347 с.

5.        Дмитрук Ю. В. Спортивно-оздоровчий туризм навч. посіб. / Ю. В. Дмитрук, Ю. В. Щур. - 2-ге., перероб. та допов. - К. : Альтерпрес, 2008. - 280 с.

6.        Кляп. М. П. Сучасні різновиди : навчю посіб. / М. П. Кляп, Ф. Ф. Шандор. - К.: Знання, 2011 с.

7.        Колотуха О. В. Спортивні рекреаційно-туристські ресурси України / О. В. Колотуха.-Київ: Федерація спортивного туризму України, 2006.- 208 с.

8.        Кузик С. П. Геогафія туризму : навч. посіб. / С. П. Кузик. - К. : Знання, 2011.-271с.

9.        Кусков А .С. Туристское ресурсоведение : учеб. пособ. для студ. вьісш. учеб. заведений / А. С. Кусков. - М.: Издат. ценр «Акалемия», 2008. - 208 с.

10.   Масляк П. О. Рекреаційна географія : навч. посіб. / П. О. Масляк. - К. : Знання, 2008. - 343 с.

11.   Переверзин И. И. Менеджмент зарубежных спортивных клубов: в кн. Менеджмент спортивной организации / И. И. Переверзин. - М. : Физкульт., образов. и наука, 1998.-С.107-123.

12.   Русанов И. В. Туристическими маршрутами Крыма : информ. справ, путевод. / И. В. Рксанов, А. И. Русанова. - Симферополь : Издат. группа Рубин, ЧП Литвинова, 2007. - 464 с., ил.

13.   Рутинський М .Й. Організація спортивно-оздоровчого туризму / М. Й. Рутинський. -Львів : Фенікс, 2002. - 34 с.

14.   Рутинський М .Й. Сільський туризм : навч. посіб. / М. Й. Рутинський, Ю. В. Зінько. - К. : Знання, 2002. - 271 с.

15.   Стафійцук В. І. Рекреалогія : навч. посіб. / В.І. Стафійчук. - К. : Алтпрес, 2006. - 264 с.

16.   Туристско-геограическое районирование Украини: учеб. пособ. \ [Булашев А. Я., Коробченко Ю. Ф., Зеленин С. М.. Токарь С. А]. - X. : ХаГИФК, 1998. - 26 с.

17.   Україна :відпорчивай активно! / [О. Ю. Каширіна, Д. Г. Лученко, О. П. Ільченко, Г. Г. Жемерова]. - 2-е вид., перероб. па доп. - X, : АССА, 2011. - 1809 с., іл.

18.   Федотов Ю. Н. Спортивно-оздоровительньїй туризм / Ю. Н. Федотов, И. Е. Востоков. - М. : Сов. спорт, 2002. - 364 с. : ил.

19.   Фоменко Н. В. Рекреаційні ресурси та курортологія : навч. посіб. / Н. В. Фоменко. - К. : Центр навч. Літератури, 2007. - 312 с.

20.   Чеховська Л. Я. Основи рекреаційно-оздоровчої діяльності / Л. Я. Чеховська. - Львів : ЦПД, 2006.- 84 с.

Додаткова

1.                Кабушкин Н.И. Менеджмент туризма: Ученик / Н.И. Кабушкин. – Минск: Новое знание, 2002. – 409 с.

2.                Квартальнов В.А. Туризм: Ученик / В.А. Квартальнов. – М.: Финансы и статистика, 2002. – 320 с.

3.                Мальська М.П. Основи туристичного бізнесу: Навчальний посібник / М.П. Мальська, В.В.Худо. – К.: Центр навчальної літератури, 2004. – 272 с.

4.                Нечаюк Л.І. Готельно-ресторанний бізнес: менеджмент: Навчальний посібник / Л.І. Нечаюк, Н.О. Телеш. – К.: Центр навчальної літератури, 2003. – 348 с.

5.                Папирян Г.А. Менеджмент в индустрии гостеприимства (отели и рестораны) / Г.А. Папирян. – М.: Экономика, 2000. – 207 с.

6.                Тян Р.Б. Планирование деятельности предприятия. Учебное пособие / Р.Б. Тян. – К.: МАУП, 1998. – 152 с.

7.                Фролова Л.В. Планирование деятельности предприятий. Учебное пособие / Л.В. Фролова. – Донецк: ДонГУЄТ, 2001. – 117 с.

 

Інформаційні ресурси

1.   3акон України про туризм. URL: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi.

2.   Hosteling International Ukraine: туристический оператор хостелинг-Украина. URL: http://www.hihostels.com.ua.

3.   ISIC-портал В Україні. URL: http://www.isic.org.ua.

4.   Всесвітня туристична організація. URL: http://www.world-tourism.org.

5.   Процесс рекреационного освоения региона (на примере Крыма). Режим доступу: URL: http://tourlib.net/books_tourism/recreation6.htm

6.   Рекреационные комплексы. Режим доступу: URL: http://tourlib.net/books_tourism/lukjanova.htm

4.  Форма підсумкового контролю успішності навчання __залік______

5. Засоби діагностики успішності навчання:

1) усне опитування на практичних заняттях;

2) письмові контрольні роботи;

3) письмові тестові завдання;

3) письмові модульні завдання


Zuletzt geändert: Tuesday, 27. March 2018, 16:15