РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ЗАПОРІЗЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
кафедра історії України
ЗАТВЕРДЖУЮ
Декан історичного факультету
_______________ В.І.Мільчев
«______» __________ 2022 р.
РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
«ЕТАПИ ФОРМУВАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ДЕРЖАВНОСТІ В ШКІЛЬНОМУ КУРСІ ІСТОРІЇ»
Укладач: д.і.н., професор Г.Ф.Турченко
Обговорено та ухвалено на засіданні кафедри___історії України Протокол № 1 від “28” серпня 2022 р. Завідувач кафедри історії України _______________Г.Ф.Турченко
|
Ухвалено науково-методичною радою історичного факультету Протокол № 1 від “ 28 ” серпня 2022 р. Голова науково-методичної ради історичного факультету ____________І.М. Кривко ) |
2022–2023 навчальний рік
1. Опис навчальної дисципліни
Найменування показників |
Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень |
Характеристика навчальної дисципліни |
|
денна форма навчання |
заочна форма навчання |
||
Кількість кредитів – |
|
За вибором |
|
|
|||
Розділів – |
|
Рік підготовки: |
|
Загальна кількість годин |
|
|
|
|
Лекції |
||
Тижневих годин для денної форми навчання: аудиторних – самостійної роботи студента – |
Рівень вищої освіти: бакалаврський |
|
|
Семінарські |
|||
. |
|
||
|
|
||
Індивідуальні завдання:
|
|||
Вид контролю: залік |
2. Мета та завдання навчальної дисципліни
Метою викладання навчальної дисципліни «ЕТАПИ ФОРМУВАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ДЕРЖАВНОСТІ В ШКІЛЬНОМУ КУРСІ ІСТОРІЇ» є аналіз особливостей формування української державності, аналіз особливостей кожного з етапів, які пройшло українське державотворення в ході свого розвитку.
Метою курсу є дати студентам систематичні знання з історії української державності, на конкретних історичних фактах показати процес державотворення в Україні в європейському контексті,. Підвести студентів до розуміння ролі окремих осіб, еліти, мас в процесі державотворення.
Смисловий стрижень курсу – ідея про те, що український народ протягом кількох століть мав свою державність, відстоював її, боровся за її відродження та збереження. Говорячи про історію української державності наголошується на безперервності цього процесу. Вивчення курсу сприятиме національно-патріотичному вихованню студентів, формування їх як активних громадян Української держави.
Основними завданнями вивчення навчальної дисципліни «ЕТАПИ ФОРМУВАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ДЕРЖАВНОСТІ В ШКІЛЬНОМУ КУРСІ ІСТОРІЇ» є
– проаналізувати стан розробки історії українського державотворення в історіографії;
– вивчити основні етапи формування української державності та особливості кожного з них;
– проаналізувати державотворчу діяльність української еліти в різні періоди української історії;
– проаналізувати основні концепції українських дослідників в галузі державознавства;
– проаналізувати основні концепції зарубіжних дослідників в галузі державознавства;
– проаналізувати основні теорії української державності сформовані провідними діячами українського національного руху М.Драгомановим, М. Міхновським, М.Грушевським, В.Липинським та ін.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати:
– основні етапи формування української державності;
– особливості кожного з етапів формування української державності;
– сучасні наукові підходи до понять «держава» та «державність»;
– особливості становлення та розвитку української державності в ІХ-ХVIII ст.;
– особливості козацької держави за часів Б. Хмельницького;
– роль українського автономізму кінця ХVIII – початку ХІХ ст. в збереженні української державницької традиції;
– проекти відродження української державності ХІХ ст. – 1917 р.;
– особливості модернізаційних змін в Україні у ХІХ – першій чверті ХХ ст.;
– особливості державотворення та модернізації в Україні в умовах Першої світової війни;
– особливості державотворчих процесів в Україні у роки Українських визвольних змагань початку ХХ ст.;
– особливості соціалістичної та комуністичної моделей української державності (1917-1939рр.);
– зміст націократичної концепції відновлення української державності;
– історичні умови відновлення української державності у 1991 р.;
– поняття і терміни.
вміти:
– аналізувати історичний матеріал, працювати з історичними джерелами;
– проводити наукову та дослідницьку роботу;
– вести наукову дискусію, виступати з доповідями;
– вiльно володiти конкретним фактичним i статистичним матерiалом з iсторiї України ХІХ – початку ХХ ст.;
– аналізувати вплив iсторичних подій на процес українського державотворення;
– здійснювати цілісний розгляд iсторiї України в контекстi українського державотворення;
– видiляти головнi етапи та чинники українського державотворення.
Міждисциплінарні зв’язки. Курс «ЕТАПИ ФОРМУВАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ДЕРЖАВНОСТІ В ШКІЛЬНОМУ КУРСІ ІСТОРІЇ»тісно пов'язаний з такими фундаментальними історичними дисциплінами як історія України, історія слов'янських країн; тісний зв'язок існує з фаховими історичними дисциплінами – джерелознавством, історіографією. Засвоєнню курсу, набуттю професійних навичок сприяють такі дисципліни як логіка, філософія, історія філософської думки України, політологія та ін.
3. Програма навчальної дисципліни
Розділ 1. Становлення та розвиток української державності (ІХ – ХVІІІ ст.). Проекти відродження української державності (ХІХ – 1917р.)
Тема 1. Методологічні основи курсу. Основні напрямки дослідження державотворення України.
Теоретико-методологічні аспекти розуміння держави. Досягнення вітчизняної історіографії у галузі державознавства. Досягнення зарубіжної історіографії у галузі державознавства. Основні напрямки державотворення в Україні. Українська кратополітика. Українська соціополітика та еліти в Україні. Українська етнополітика. Українська геополітика. Загальна характеристика періодизації державотворення в Україні. Найдавніші державні утворення на території України. Київська Русь і Галицько-Волинське князівство – перші державні утворення. Українська козацька держава другої половини ХVІІ –ХVІІІ ст. Богдан Хмельницький і складання української державності. Доля української козацької державності після смерті Б.Хмельницького. Відродження української державності в 1917–1921 рр. Державотворчі процеси в Україні за часів Центральної Ради. Українська держава періоду Гетьманату П.Скоропадського. Розбудова Української держави на сучасному етапі.
Тема 2. Київська Русь і Галицько-Волинське князівство – перші державні утворення. Українські землі в литовсько-польську добу (середина ХІV–перша половина ХVІІ ст.) в шкільному курсі історії.
Дискусії навколо проблеми походження давньоруської держави. Трансформація терміну "Русь" в "Україна". Формування давньоруської держави – Київської Русі. Суспільно-політичний лад Київської Русі. Київська Русь і розвиток її правових норм. Держава і право на українських землях в період феодальної роздробленості (ХІІ – ХІV ст.). Утворення та суспільно-політичний лад Галицько-Волинського князівства. Причини занепаду державності княжих часів. Суспільно-політичний устрій українських земель в литовсько-польську добу. Адміністративно-територіальний устрій українських земель у складі Великого князівства Литовського і королівства Польського. Адміністративно-територіальний устрій українських земель в складі Речі Посполитої.
Тема 3. Українська козацька держава за часів Богдана Хмельницького в шкільному курсі історії.
Громадський устрій козацтва. Суспільно-політичний устрій Запорозької Січі. Судочинство Запорозької Січі. Богдан Хмельницький і складання української державності. Народницька та консервативно-державницька історіографія про характер Української держави Б.Хмельницького. Основні ознаки держави Б.Хмельницького. Адміністративно-територіальний устрій українських земель. Дискусії навколо питання про юридичний характер взаємин між Україною і Росією за Переяславською угодою 1654 р. в історіографії. Історична концепція В.Липинського у визначенні характеру Української держави. Українська козацька державність після смерті Богдана Хмельницького. Правове обмеження автономії України. Оцінка діяльності І.Мазепи. Проект української держави в Конституції П.Орлика.
Тема 4. Роль українського автономізму кінця ХVІІІ ст. – початку ХІХ ст. в збереженні української державницької традиції в шкільному курсі історії.
Діяльність В. Капніста. Заходи українського дворянства щодо відновлення автономії України. Збирання культурної спадщини та початок українського народознавства на Наддніпрянщині. Передумови українського національного відродження. Пробудження національної свідомості та зародження національного руху. Особливості початкового етапу національного відродження на Наддніпрянщині. Періодизація українського національного руху. «Збирання спадщини» як перший етап українського національного руху. Організаційний етап українського національного руху. Політична доба українського національного руху та його особливості на Західній Україні та Наддніпрянщині. «Записки о Малороссии» Я. Маркевича. «Енеїда» І. Котляревського. Погляди «автономістів» та «малоросів» на Україну.
Тема 5. Погляди членів таємних товариств на принципи взаємин між народами та державами (перша половина ХІХ ст.): українська перспектива в шкільному курсі історії.
Розгортання суспільно-політичних рухів і національне відродження України у першій половині ХІХ ст. Шляхи поширення масонського руху в Україну. Масонський рух в Україні та національні ідеали (Ложа "Об’єднаних слов’ян", "Понт Евксинський", "Три царства природи", "Любов до істини" та ін.). Українські перспективи в програмних документах декабристів ("Руська Правда" П.Пестеля, "Конституція" М.Муравйова). Малоросійське таємне товариство (Товариство визволення України) й ідеї відновлення української державності. Політичний гурток у Харкові й політизоване вільнодумство в Ніжинській гімназії. Діяльність Кирило-Мефодіївського братства та основні ідеї документу «Книга Буття українського народу». Ідеї слов’янської федерації в документах Кирило-Мефодіївського товариства.
Тема 6. Проекти української держави в програмних документах національних організацій середини – другої половини ХІХ ст. та історико-публіцистичній спадщині М. Драгоманова в шкільному курсі історії.
Ідеї слов’янської федерації та її носії в українському національному русі (середина – друга половина ХІХ ст.). Утвердження ідеї національного відродження України в слов’янському світі в програмних документах Кирило-Мефодіївського товариства ("Книга буття українського народу", "Статут Слов’янського братства Св. Кирила і Мефодія"). Самостійницькі ідеали в діяльності "Братства тарасівців". Проект української держави та ідеї слов’янської федерації в історико-публіцистичній спадщині М.Драгоманова. Суспільно-політичні погляди М. Драгоманова. Історичні погляди М.Драгоманова. Федералізм та соціалістичні погляди М.Драгоманова. Основні ідеї роботи М. Драгоманова "Пропащий час".
Тема 7. Питання національного самовизначення в програмах українських політичних партій кінця ХІХ – початку ХХ ст.в шкільному курсі історії.
Питання національного самовизначення в програмах українських політичних партій Західної України. Питання національного самовизначення в програмах українських політичних партій Наддніпрянщини. Розробка національного питання українськими національними партіями автономістського спрямування. Парламентаризм у програмах перших українських політичних партій. Конституційний проект М.Грушевського. Конституційний проект М.Міхновського. Iдея федералiзму: сподiвання i реалiї кiнця ХIХ – початку ХХ столiття. Українські національні партії самостійницького напрямку в боротьбі за державність. Розробка національного питання українськими національними партіями самостійницького спрямування. "Самостійна Україна" М.Міхновського. Ідея самостійної Української держави та її носії в українському національно-визвольному русі.
Тема 8. Перша світова війна й Україна: перспектива відродження української державності в шкільному курсі історії.
Особливості українського національного руху в роки реакції. Населення, площа, адміністративно-політичний статус українських земель на початку ХХ ст. "Українське питання" в суспільно-політичному житті напередодні Першої світової війни. Перша світова війна й Україна: перспективи відродження української державності. Війна як фактор модернізації України. Українські землі в планах країн австро-німецького блоку та Антанти. Посилення самостійницьких настроїв в українському національному русі в роки Першої світової війни. Союз Визволення України. Головна українська рада. Українські січові стрільці. Передумови відродження української державності доби Українських визвольних змагань початку ХХ ст.
Розділ 2. Процеси державотворення в Україні у 1917 – 2017рр. в шкільному курсі історії.
Тема 9. Державотворчі процеси в Україні у 1917– 1921 рр. в шкільному курсі історії.
Державотворча діяльність Центральної Ради. Харківський ЦВК Рад у боротьбі за владу в Україні. Війна радянської Росії проти УНР. Проголошення незалежності України. Брестський мирний договір та його наслідки. Гетьманський переворот 29 квітня 1918 р.: причини і обставини. Українська держава періоду Гетьманату П. Скоропадського: особливості розбудови. Зовнішня політика Гетьманату П. Скоропадського: здобутки і прорахунки. Падіння Гетьманату Скоропадського та його історична оцінка. Державотворча діяльність у добу Директорії УНР. Встановлення польського та російського окупаційного режиму в Україні 1920–1921 рр. Формування органів державної влади ЗУНР. Внутрішня та зовнішня політика ЗУНР. Причини поразки Українських визвольних змагань початку ХХ ст.
Тема 10. Боротьба за українську державність у 1921 – 1939 рр. в шкільному курсі історії.
Розвиток української державницької ідеї у міжвоєнний період (1921 – 1939 рр.). Проголошення СРСР та його наслідки для України. Входження Української РСР до складу СРСР. Національна політика радянської влади. Досвід політики українізації. Здійснення політики коренізації в Україні. Сталінський "стрибок у соціалізм" і його соціально-економічні наслідки для України. Суспільно-політичні процеси в Україні за часів тоталітаризму. Створення Організації українських націоналістів. Активізація політичної боротьби українського населення Польщі. Українські землі у складі Румунії. Проголошення незалежності Карпатської України. Вплив Пакт Молотова – Ріббентропа на долю українського народу.
Тема 11. «Українське питання» в політичній стратегії Росії у ХХ ст. в шкільному курсі історії.
Українське питання в роботі Державних Дум Російської імперії. Українська думська громада. Українська політика самодержавства у роки Першої світової війни. Тимчасовий уряд і Україна. Більшовицька «Декларація прав народів Росії». «Воєнно-політичний союз» як форма відтворення імперії. Основні напрямки радянізації західних областей України в 1939 – 1941 рр. Відновлення ідеологічного контролю над суспільством після закінчення війни. Доба договірних відносин. «Добровільне об’єднання»: доктрина і практика. Причини появи та зміст концепцій «розвинутого соціалізму» та «радянського народу як нової історичної спільноти». Україна в сучасній російській стратегії.
Тема 12. Соціалістичні, комуністичні моделі та націократичні концепції української державності у ХХ ст. в шкільному курсі історії.
Соціалістичні моделі української державності під час Української національної революції. Михайло Грушевський: якої України ми хочемо? Директорія: глухий кут українського соціалізму. Національно-культурна автономія. Ленінська модель вирішення національного питання. Сталінський варіант пролетарського інтернаціоналізму. Микола Міхновський – романтик української ідеї. Головні ідеї чинного націоналізму Дмитра Донцова. Чинний націоналізм як ідеологічне підґрунтя ОУН. «Націократична держава» М. Сціборського. Трансформація «інтегрального» націоналізму. Нація та держава в «класократичній» версії. Гетьман, еліта і хліборобський клас. Територіальна свідомість як державна ідеологія В. Липинський про загрози української державності у ХХ ст.
Тема 13. На шляхах відновлення української державності (1941 – 1991 рр.). Незалежна Україна на сучасному етапі в шкільному курсі історії.
Акт відновлення Української держави 30 червня 1941 р. Соціально-економічне становище України у 1960-х – 1970-х рр. Владна верхівка УРСР часів “застою”. Дисидентський рух 1960-х – першої половини 1980-х рр. у боротьбі за незалежність України. Переслідування учасників національно-визвольного руху в умовах кризи тоталітаризму (1976 – 1984 рр.). УРСР періоду застою (1965–1985 рр.): русифікація. Передумови початку «передумови». Перебудова в УРСР (1985 – 1991 рр.). Становлення теорії правової держави в українському суспільстві в умовах перебудови. Формування партійно-політичної системи незалежної України. Спроба державного перевороту в Москві і Акт проголошення незалежності України 24 серпня 1991р. Незалежна Україна на сучасному етапі.
4. Структура навчальної дисципліни
Назви змістових модулів і тем |
Кількість годин |
||||||||||||
денна форма |
Заочна форма |
||||||||||||
усього |
у тому числі |
усього |
у тому числі |
||||||||||
л |
с |
лаб |
інд |
с.р. |
л |
с |
лаб |
інд |
с.р. |
||||
1 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Розділ 1. Становлення та розвиток української державності (ІХ – ХVІІІ ст.). Проекти відродження української державності (ХІХ – 1917р.) |
|||||||||||||
Тема 1. Методологічні основи курсу. Основні напрямки дослідження державотворення України. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема 2. Київська Русь і Галицько-Волинське князівство – перші державні утворення. Українські землі в литовсько-польську добу (середина ХІV–перша половина ХVІІ ст.) в шкільному курсі історії. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема 3. Українська козацька держава за часів Богдана Хмельницького в шкільному курсі історії. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема 4. Роль українського автономізму кінця ХVІІІ ст. – початку ХІХ ст. в збереженні української державницької традиції в шкільному курсі історії. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема 5. Погляди членів таємних товариств на принципи взаємин між народами та державами (перша половина ХІХ ст.): українська перспектив в шкільному курсі історії. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема 6. Проекти української держави в програмних документах національних організацій середини – другої половини ХІХ ст. та історико-публіцистичній спадщині М. Драгоманова в шкільному курсі історії. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема 7. Питання національного самовизначення в програмах українських політичних партій кінця ХІХ – початку ХХ ст. в шкільному курсі історії. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема 8. Перша світова війна й Україна: перспектива відродження української державності в шкільному курсі історії. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Разом за змістовим модулем 1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Розділ 2. Процеси державотворення в Україні у 1917 – 2017рр. в шкільному курсі історії. |
|||||||||||||
Тема 9. Державотворчі процеси в Україні у 1917 – 1921 рр. в шкільному курсі історії. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема 10. Боротьба за українську державність у 1921 – 1939 рр. в шкільному курсі історії. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема 12. «Українське питання» в політичній стратегії Росії у ХХ ст. в шкільному курсі історії. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема 13. Соціалістичні, комуністичні моделі та націократичні концепції української державності у ХХ ст. в шкільному курсі історії. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема 14. На шляхах відновлення української державності (1941 – 1991 рр.) в шкільному курсі історії. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Разом за змістовим модулем 2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Усього годин |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
ІНДЗ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Усього годин |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Теми лекційних занять
№ з/п |
Назва теми |
Кількість годин |
|
Денна форма |
Заочна форма |
||
1 |
Тема 1. Методологічні основи курсу. Основні напрямки дослідження державотворення в Україні |
1 |
|
2 |
Тема 2. Київська Русь і Галицько-Волинське князівство – перші державні утворення. Українські землі в литовсько-польську добу (середина ХІV – перша половина ХVІІ ст.). |
1 |
|
3 |
Тема 3. Українська козацька держава за часів Богдана Хмельницького. |
1 |
|
4 |
Тема 4. Роль українського автономізму кінця ХVІІІ ст. – початку ХІХ ст. в збереженні української державницької традиції. |
1 |
|
5 |
Тема 5. Погляди членів таємних товариств на принципи взаємин між народами та державами (перша половина ХІХ ст.): українська перспектива. |
1 |
|
6 |
Тема 6. Проекти української держави в програмних документах національних організацій середини – другої половини ХІХ ст. та історико-публіцистичній спадщині М. Драгоманова. |
1 |
|
7
|
Тема 7. Питання національного самовизначення в програмах українських політичних партій кінця ХІХ – початку ХХ ст. |
1 |
|
8 |
Тема 8. Перша світова війна й Україна: перспектива відродження української державності. |
1 |
|
9 |
Тема 9. Державотворчі процеси в Україні у 1917 – 1921 рр. |
2 |
|
10 |
Тема 10. Боротьба за українську державність у 1921 – 1939 рр. |
1 |
|
11 |
Тема 11. «Українське питання» в політичній стратегії Росії у ХХ ст. |
|
|
12 |
Тема 12. Соціалістичні, комуністичні моделі та націократичні концепції української державності у ХХ ст. |
1 |
|
13 |
Тема 13. На шляхах відновлення української державності (1941 – 1991). |
2 |
|
|
Разом |
14 |
|
6. Теми семінарських (практичних) занять
№ з/п |
Назва теми |
Кількість годин |
|
Денна форма |
Заочна форма |
||
1 |
Тема 1. Методологічні основи курсу. Основні напрямки дослідження державотворення в Україні. Теоретичні основи українського державознавттва. |
|
|
2 |
Тема 2. Роль українського автономізму кінця ХVІІІ ст. – початку ХІХ ст. в збереженні української державницької традиції. |
|
|
3 |
Тема 3. Проекти української держави в програмних документах національних організацій середини – другої половини ХІХ ст. та історико-публіцистичній спадщині М. Драгоманова. |
|
|
4 |
Тема 4. Державотворчі процеси в Україні у 1917 – 1921 рр. |
|
|
5 |
Тема 5. «Українське питання» в політичній стратегії Росії у ХХ ст. |
|
|
6 |
Тема 6. Соціалістичні, комуністичні моделі та націократичні концепції української державності у ХХ ст. |
|
|
|
Разом |
|
|
№ з/п |
Назва теми |
Кількість годин |
|
Денна форма |
Заочна форма |
||
1 |
Тема 1. Методологічні основи курсу. Основні напрямки дослідження державотворення в Україні |
3 |
|
2 |
Тема 2. Київська Русь і Галицько-Волинське князівство – перші державні утворення. Українські землі в литовсько-польську добу (середина ХІV – перша половина ХVІІ ст.). |
3 |
|
3 |
Тема 3. Українська козацька держава за часів Богдана Хмельницького. |
2 |
|
4 |
Тема 4. Роль українського автономізму кінця ХVІІІ ст. – початку ХІХ ст. в збереженні української державницької традиції. |
3 |
|
5 |
Тема 5. Погляди членів таємних товариств на принципи взаємин між народами та державами (перша половина ХІХ ст.): українська перспектива. |
3 |
|
6 |
Тема 6. Проекти української держави в програмних документах національних організацій середини – другої половини ХІХ ст. та історико-публіцистичній спадщині М. Драгоманова. |
3 |
|
7
|
Тема 7. Питання національного самовизначення в програмах українських політичних партій кінця ХІХ – початку ХХ ст. |
3 |
|
8 |
Тема 8. Перша світова війна й Україна: перспектива відродження української державності. |
3 |
|
9 |
Тема 9. Державотворчі процеси в Україні у 1917 – 1921 рр. |
3 |
|
10 |
Тема 10. Боротьба за українську державність у 1921 – 1939 рр. |
3 |
|
11 |
Тема 11. «Українське питання» в політичній стратегії Росії у ХХ ст. |
3 |
|
12 |
Тема 12. Соціалістичні, комуністичні моделі та націократичні концепції української державності у ХХ ст. |
5 |
|
13 |
Тема 13. На шляхах відновлення української державності (1941 – 1991). |
5 |
|
|
Разом |
42 |
|
Індивідуальні завдання
1. Написати індивідуальну творчу роботу на одну із запропонованих тем.
8. Види контролю і система накопичення балів
–Поточний контроль передбачає:
практичні заняття у відповідні аудиторні години, на яких студент може отримати до 20 балів; критерії оцінювання виступу студента: повна відповідь – до 5 балів, доповнення – до 5 балів;
–письмові контрольні роботи, на яких студент може отримати максимум 20 балів (дві контрольні роботи по 10 балів);
–виконання 2-х письмових контрольних робіт поточної атестації, за кожну з яких студент може отримати максимум 20 балів (дві письмові контрольні роботи по 10 балів).
–підсумковий контроль з курсу "Історія України" передбачає складання екзамену (відповіді на 2 розгорнутих теоретичних питання та 2 тестових завдання) – 40 балів.
Шкала оцінювання: національна та ECTS
За шкалоюECTS |
За шкалоюуніверситету |
За національною шкалою |
|
Екзамен |
Залік |
||
A |
90 – 100 (відмінно) |
5 (відмінно) |
Зараховано |
B |
85 – 89 (дуже добре) |
4 (добре) |
|
C |
75 – 84 (добре) |
||
D |
70 – 74 (задовільно) |
3 (задовільно) |
|
E |
60 – 69 (достатньо) |
||
FX |
35 – 59 (незадовільно – з можливістю повторного складання) |
2 (незадовільно) |
Не зараховано |
F |
1 – 34 (незадовільно – з обов’язковим повторним курсом) |
9. Рекомендована література
Основна
1. Бодрухин В.М., Довжук І.В., Литвиненко В.Ф. Нариси з історії Української державності (до кінця ХІХ ст.). Навчальний посібник. – Луганськ, 2000.
2. Брецко Ф.Ф. Державотворення незалежної України (1991–2009).– Х.: Основа, 2009. — 128c.
3. Бушин М.І., Коваль В.І., Дмитренко М.Г., Горенко Л.М., Горкун А.І. Становлення української державності в 20 ст. / Микола Іванович Бушин (ред.). – К., 2005.
4. Кормич Л., Багацький В. Історія України від найдавніших часів і до XXI століття: навч.посіб. – Харків, 2007.
5. Українська державність у ХХ столітті: історико-політологічний аналіз. – К., 1996.
Додаткова
1. Багатопатійна держава на початку ХХ ст.: програмні документи українських політичних партій. – К., 1992.
2. Брецко Ф. Історія держави і права України в схемах і таблицях // Історія України. – 2005. – № 29–32 (429–432).
3. Власенко О. Парламентаризм у програмах перших політичних партій (1885–1914 рр.) // Хроніка 2000. – 1998. – № 23–24.
4. Галушко К. Народи, етноси, насії... – К., 2008.
5. Горбань Т.Ю. Проблема формування нації та національної свідомості у поглядах українських громадсько-політичних діячів початку ХХ ст. // Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст. – 2009. – Вип. 16 / Режим доступу до журналу: http://history.org.ua/JournALL/xix/xix_2011_18/38.pdf
6. Гуржій О. Українська козацька держава в другій половині ХVІІ–ХVІІІ ст.: кордони, населення, право. – К., 1996.
7. Грабовський С., Ставрояні С., Шкляр Л. Нариси з історії українського державотворення. — К., 2003.
8. Донченко С. П. Ліберальні партії України (1900–1919 рр.). – Дніпродзержинськ : Видавничий відділ ДДТУ, 2004.
9. Євсєєва Т.М. Ментальні особливості модернізації політичної системи Російської імперії та СРСР наприкінці ХІХ — у першій третині XX ст. (український контекст) // Український історичний журнал. – 2009. – № 5 / Режим доступу до журналу: http://history.org.ua/JournALL/journal/2009/5/11.pdf
10. Казьмирчук Г., Сілкін А. Концепція майбутнього державного устрою в програмних документах декабристів // Розбудова держави. – 1994. – № 2.
11. Капелюшний В. Здобута і втрачена незалежність: історіографічний нарис української державності доби національно-визвольних змагань (1917–1921 рр.) / В. Капелюшний. — К. : Олан, 2003.
12. Коляда І. Українська інтелігенція: суспільно-політична і націокультурна діяльність у 70–80-х рр. XIX ст. // Український історичний збірник. – 2010. – Вип. 13 (1) / Режим доступу до журналу: http://history.org.ua/JournALL/green/green_2010_13_1/12.pdf
13. Крип’якевич І.П. Галицько-Волинське князівство. – К., 1984.
14. Липинський В. Україна на переломі. 1657–1659: Замітки до історії українського державного будівництва в ХVІІ-тім століттю. – К., 1997.
15. Лисяк-Рудницький І. Історичні есе. – К., 1994. – Т. 1–2.
16. Мала енциклопедія етнодержавства. – К., 1996.
17. Милько В. І. Участь депутатів від українських губерній та міст у роботі ІІІ державної думи Російської імперії: динаміка парламентської активності (1907–1912)// Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст. – 2010. – Вип. 17 / Режим доступу до журналу: http://history.org.ua/JournALL/xix/xix_2010_17/10.pdf
18. Методичні вказівки до вивчення спецкурсу "Українські національні партії (кін. ХІХ ст. – 1917 р.). – Запоріжжя, 1992.
19. Політична історія України 20 ст.: У 6 т. Т. 1. На зламі століть (ХІХ – 1917 р.). – К., 2002.
20. Реєнт О. П. Українці в державній думі Російської імперії // Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст. – 2009. – Вип. 16 / Режим доступу до журналу: http://history.org.ua/JournALL/xix/xix_2009_16/24.pdf
21. Савченко В. Діяльність анархістських організацій в україні у 1903–1929 рр.: історичний аспект та політична практика: монографія. – К., 2017.
22. Салтаковський О.І. Концепції української державності в історії вітчизняної політичної думки (від витоків до початку ХХ ст.). – К., 2002.
23. Соборність України. Від зародження ідеї до першої спроби реалізації. – Кн. 1. – К., 2000.
24. Солдатенко В.Ф., Любовець О.М. Революційні альтернативи 1917 року й Україна. – К.: Наукова думка, 2010.
25. Турченко Г.Ф. Південна Україна на зламі епох (1914–1922 рр.). – Запоріжжя: Просвіта, 2005.
26. Турченко Г.Ф. Південноукраїнський регіон у контексті формування модерної української нації (ХІХ – перша чверть ХХ ст.). – Запоріжжя: ЗНУ, 2008.
27. Турченко Г., Турченко Ф. Проект "Новоросія" 1764–2014 рр. Ювілей на крові. – запоріжжя, 2015.
28. Турченко Ф.Г. Микола Міхновський: Життя і Слово. – К., 2006.
29. Українська державність у XX столітті. – К., 2006
30. Українська революція: 1917 – початок 1918 рр. (Проблеми, пошуки, узагальнення). — Запоріжжя : Просвіта, 1998.
31. Українське козацтво: Мала енциклопедія. – Запоріжжя, 2002.
32. Яневський Д. Проект "Україна". Архітектори, виконроби, робітники. А – Г. – Харків, 2016.
Інформаційні ресурси
- UKRAINIAN HISTORICAL LIBRAR – http://ukrhistory.narod.ru/texts/yakovenko-5.htm
- Європейський союз – www.europa.eu.int
- Институт европейских культур – www.iek.edu.ru
- Институт історії України НАН України. – http://www.history.org.ua
5. Ізборник. – http://litopys.org.ua/
6. Історична правда. – http://www.istpravda.com.ua/
- Історія України. – http://www.uahistory.cjb.net
- Козацтво. – http://www.cossackdom.com
- Львівська філія НАНУ – inst-ukr.lviv.ua.
- Міністерство закордонних справ України. – http://www.mfa.gov.ua/.
- Національний університет «Києво-Могилянська академія» http://ukma.kiev.ua
- Національний університет «Острозька академія» – history@uosa.uar.net
- ННБУ ім. Вернадського – http://www.nbuv.gov.ua/
- Проблеми історії України: факти, судження, пошуки. – www.history.org.ua/zbirnyk
- Сайт Інституту історичних досліджень Львівського національного ун-ту ім. Івана Франка. – www.franko.lviv.ua
- Східний інститут українознавства ім. Ковальських. – http://www-keui.univer.kharkov.ua/
- Українська електронна бібліотека – http://exlibris.org.ua/main/index.html.
- Український історичний журнал. – http://history.org.ua.