Робоча програма курсу «Південноукраїнський регіон у контексті формування модерної української нації (ХІХ – перша чверть ХХ ст.)»

 

ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

«ЗАПОРІЗЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ»        

МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

 

кафедра історії України

 

 

           ЗАТВЕРДЖУЮ

Декан історичного факультету

 

_______________   В.І.Мільчев

«______»  __________ 2022 р.

 

РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

 

«ПІВДЕННОУКРАЇНСЬКИЙ РЕГІОН У КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ МОДЕРНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ НАЦІЇ (ХІХ – перша чверть ХХ ст.)»

 

напрям підготовки                Середня освіта (Історія)

факультет                             історичний

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2022

 


Робоча програма дисципліни «Південноукраїнський регіон у контексті формування модерної української нації (ХІХ – перша чверть ХХ ст.)» для студентів за напрямом підготовки Середня освіта (Історія), 2022 р. – 12 с.

Розробник: Турченко Г.Ф., д.і.н., професор кафедри історії України.

 

Робоча програма затверджена на засіданні кафедри історії України

Протокол від  «__________» серпня 2022 року № 1.

Завідувач кафедри _______________________ Г.Ф. Турченко

«________» _____________________ 2022 року

 

Схвалено науково-методичною радою історичного факультету

Протокол від  «_________» серпня 2022 року № 1.

Голова     _______________ І.М.Кривко

 

 

1.      Опис навчальної дисципліни

Найменування показників

Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень

Характеристика навчальної дисципліни

денна форма навчання

заочна форма навчання

Кількість кредитів – 3,5

Галузь знань

_0203 – Гуманітарні науки_

(шифр і назва)

 

За вибором

Напрям підготовки

_СО (Історія)

(шифр і назва)

Модулів – 2

 

Рік підготовки:

Змістових модулів – 2


 

 

Лекції

Тижневих годин для денної форми навчання:

аудиторних – 2

самостійної роботи студента – 8,5

Рівень вищої освіти: бакалаврський

12 год.

 

Семінарські

10 год.

 

Самостійна робота

52 год.

 

Індивідуальні завдання:

52 год.

Вид контролю:

залік

Примітка.

Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної та індивідуальної роботи становить:

для денної форми навчання – 48% : 52%;

для заочної форми навчання – 15% : 85%.


2. Мета та завдання навчальної дисципліни

Мета: Дати студентам систематичні знання з історії Півдня України в ХІХ ст. – 1922 р. у контексті формування модерної української нації. Пiдготувати майбутнiх фахівців до самостiйного аналiзу актуальних проблем iсторiї українських регіонів та сформувати у них iнтерес до минулого своєї Батькiвщини. Вивчення курсу сприятиме національно-патріотичному вихованню студентів, формування їх як активних громадян України.

Завдання:

        проаналізувати стан розробки зазначеної проблеми в історіографії;

        охарактеризувати основні процеси, які віддзеркалюють інтеграцію Півдня в національно-територіальному комплексі України в ХІХ – на початку ХХ ст., а в їхньому контексті – націотворчі процеси в регіоні у зазначений період;

        розкрити суперечливий вплив Першої світової війни на модернізацію південноукраїнського регіону й особливості націотворення на його території;

        проаналізувати вплив політичної боротьби між російськими й українськими політичними силами у добу Центральної Ради на процеси інтеграції південноукраїнського регіону до складу єдиного загальноукраїнського національно-територіального масиву, а також інтенсифікацію в цей час на території Південної України процесів націотворення;

        з’ясувати особливості становища Півдня як невід’ємної частини Української Держави П. Скоропадського й охарактеризувати вплив гетьманського режиму на процес інтеграції регіону у складі України і націотворчі процеси на його території;

        дослідити ставлення різних національних і соціальних груп населення Південної України до режиму Директорії УНР і вплив масового антигетьманського повстання на процеси українського націотворення в конкретних умовах південноукраїнського регіону;

        у контексті процесу українського націотворення виявити основні напрямки еволюції політики білогвардійських режимів А. Денікіна і П. Врангеля у питанні про національний характер і територіальну приналежність Півдня України;

        охарактеризувати зміни у ставленні до української національної ідеї, які відбулися в 1918–1921 рр. у селянсько-повстанському, зокрема махновському, середовищі;

        окреслити еволюцію поглядів більшовиків у 1918–1922 рр. на національно-територіальний характер Півдня України і місце регіону в адміністративно-територіальному устрої радянської держави.

 

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен

знати:

        характеристику модерністського та примордіалістського підходів до дослідження українського націогенезу;

        сучасні наукові підходи до поняття «нація», піввідношення категорій «етнос» і «нація»;

        особливості формування модерної української нації в ХІХ – на початку ХХ ст. (на прикладі південноукраїнського регіону);

        етапи формування української нації;

        регіональні особливості процесу формування модерної української нації в ХІХ – на початку ХХ ст. (на прикладі південноукраїнського регіону) ;

        особливості Півдня України як історичного регіону;

        особливості модернізаційних змін у південноукраїнському регіоні в ХІХ – першій чверті ХХ ст.;

        особливості націотворення та модернізації у південноукраїнському регіоні в умовах Першої світової війни;

         причини інтенсифікації в роки Української революції доби Центральної Ради на території Південної України процесів націотворення;

        особливості становища Півдня як невід’ємної частини Української Держави П. Скоропадського й вплив гетьманського режиму на процес інтеграції регіону у складі України і націотворчі процеси на його території;

        особливості впливу масового антигетьманського повстання на процеси українського націотворення в конкретних умовах південноукраїнського регіону;

        основні напрямки еволюції політики білогвардійських режимів А. Денікіна і П. Врангеля і поглядів більшовиків у 1918–1922 рр. у питанні про національний характер і територіальну приналежність Півдня України і місце регіону в адміністративно-територіальному устрої радянської держави;

        поняття і терміни.

вміти:

        аналізувати історичний матеріал, працювати з історичними джерелами;

        проводити наукову та дослідницьку роботу;

        вести наукову дискусію, виступати з доповідями;

        вiльно володiти конкретним фактичним i статистичним матерiалом з iсторiї південноукраїнського регіону ХІХ – початку ХХ ст.;

        аналізувати вплив iсторичних подій на процес українського націотворення;

        здійснювати цілісний розгляд iсторiї України та її південноукраїнського регіону в контекстi українського націотворення;

        видiляти головнi етапи та чинники українського націогенезу.

 

 

3. Програма навчальної дисципліни

Змістовий модуль 1. Південна Україна на початковому етапі модерного націотворення (ХІХ ст.  1917 р.)

Тема 1. Теоретичні засади курсу

Тема 2. Становлення південноукраїнського регіону (кінець ХVІІІ – ХІХ ст.)

Тема 3. Південна Україна на початковому етапі модерного націотворення (ХІХ ст. – 1914 р.)

Тема 4. Етнонаціональний розвиток Південної України в роки Першої світової війни

Змістовий модуль 2. Націотворення в Південній Україні за доби Українських визвольних змагань

Тема 1. Південна Україна за доби Центральної Ради (березень 1917 – січень 1918 рр.): процеси націотворення

Тема 2. Південь України в останній період Центральної Ради (лютий – квітень 1918 рр.)

Тема 3. Південноукраїнський регіон у складі Української держави П. Скоропадського

Тема 4. Південноукраїнські землі в період Директорії УНР

Тема 5. Південноукраїнський регіон у контексті міжнародного становища України (1917–1918 рр.)

Тема 6. Південь України і провал радянських планів європейської революції 1919 р.

Тема 7. Питання про статус Південної України в  політичній боротьбі 1919–1922 рр.

 

4.      Структура навчальної дисципліни

Назви змістових модулів і тем

Кількість годин

денна форма

Заочна форма

усього

у тому числі

усього

у тому числі

л

с

лаб

інд

с.р.

л

с

лаб

інд

с.р.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Змістовий модуль 1. Південна Україна на початковому етапі модерного націотворення (ХІХ ст.  1917 р.)

Тема 1. Теоретичні засади курсу

8

2

1

 

 

5

 

 

 

 

 

 

Тема 2. Становлення південноукраїнського регіону (кінець ХVІІІ – ХІХ ст.)

7

1

1

 

 

5

 

 

 

 

 

 

Тема 3. Південна Україна на початковому етапі модерного націотворення (ХІХ ст. – 1914 р.)

8

1

1

 

 

6

 

 

 

 

 

 

Тема 4. Етнонаціональний розвиток Південної України в роки Першої світової війни

 

8

1

1

 

 

6

 

 

 

 

 

 

Разом за змістовим модулем 1

31

5

4

 

 

22

 

 

 

 

 

 

Змістовий модуль 2. Націотворення в Південній Україні за доби Українських визвольних змагань

Тема 5. Південна Україна за доби Центральної Ради (березень 1917 – січень 1918 рр.): процеси націотворення

6

1

1

 

 

4

 

 

 

 

 

 

Тема 6. Південь України в останній період Центральної Ради (лютий – квітень 1918 рр.)

 

5

1

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

Тема 7. Південноукраїнський регіон у складі Української держави П. Скоропадського

6

1

1

 

 

4

 

 

 

 

 

 

Тема 8. Південноукраїнські землі в період Директорії УНР

6

1

1

 

 

4

 

 

 

 

 

 

Тема 9. Південноукраїнський регіон у контексті міжнародного становища України (1917–1918 рр.)

7

1

1

 

 

5

 

 

 

 

 

 

Тема 10. Південь України і провал радянських планів європейської революції 1919 р.

 

6

1

1

 

 

4

 

 

 

 

 

 

Тема 11. Питання про статус Південної України в  політичній боротьбі 1919–1922 рр.

 

7

1

1

 

 

5

 

 

 

 

 

 

Разом за змістовим модулем 2

43

7

6

 

 

30

 

 

 

 

 

 

Усього годин

74

12

10

 

 

52

 

 

 

 

 

 

 

ІНДЗ

52

 

 

 

52

 

 

 

 

 

 

 

Усього годин

126

12

10

 

52

52

 

 

 

 

 

 

 

5. Теми лекційних занять

з/п

Назва теми

Кількість

годин

Денна форма

Заочна форма

1

Тема 1. Теоретичні засади курсу

2

 

2

Тема 2. Становлення південноукраїнського регіону (кінець ХVІІІ – ХІХ ст.)

1

 

3

Тема 3. Південна Україна на початковому етапі модерного націотворення (ХІХ ст. – 1914 р.)

1

 

4

Тема 4. Етнонаціональний розвиток Південної України в роки Першої світової війни

1

 

5

Тема 5. Південна Україна за доби Центральної Ради (березень 1917 – січень 1918 рр.): процеси націотворення

1

 

6

Тема 6. Південь України в останній період Центральної Ради (лютий – квітень 1918 рр.)

1

 

7

Тема 7. Південноукраїнський регіон у складі Української держави П. Скоропадського

1

 

8

Тема 8. Південноукраїнські землі в період Директорії УНР

1

 

9

Тема 9. Південноукраїнський регіон у контексті міжнародного становища України (1917–1918 рр.)

1

 

10

Тема 10. Південь України і провал радянських планів європейської революції 1919 р.

1

 

11

Тема 11. Питання про статус Південної України в  політичній боротьбі 1919–1922 рр.

1

 

 

Разом

12

 

 

6. Теми семінарських (практичних) занять

з/п

Назва теми

Кількість

годин

Денна форма

Заочна форма

1

Тема 1. Теоретичні засади курсу

1

 

2

Тема 2. Становлення південноукраїнського регіону (кінець ХVІІІ – ХІХ ст.)

1

 

3

Тема 3. Південна Україна на початковому етапі модерного націотворення (ХІХ ст. – 1914 р.)

1

 

4

Тема 4. Етнонаціональний розвиток Південної України в роки Першої світової війни

1

 

5

Тема 5. Південна Україна за доби Центральної Ради (березень 1917 – січень 1918 рр.): процеси націотворення

1

 

6

Тема 6. Південь України в останній період Центральної Ради (лютий – квітень 1918 рр.)

 

 

7

Тема 7. Південноукраїнський регіон у складі Української держави П. Скоропадського

1

 

8

Тема 8. Південноукраїнські землі в період Директорії УНР

1

 

9

Тема 9. Південноукраїнський регіон у контексті міжнародного становища України (1917–1918 рр.)

1

 

10

Тема 10. Південь України і провал радянських планів європейської революції 1919 р.

1

 

11

Тема 11. Питання про статус Південної України в  політичній боротьбі 1919–1922 рр.

1

 

 

Разом

10

 

 

7. Самостійна робота

з/п

Назва теми

Кількість

годин

Денна форма

Заочна форма

1

Тема 1. Теоретичні засади курсу

5

 

2

Тема 2. Становлення південноукраїнського регіону (кінець ХVІІІ – ХІХ ст.)

5

 

3

Тема 3. Південна Україна на початковому етапі модерного націотворення (ХІХ ст. – 1914 р.)

6

 

4

Тема 4. Етнонаціональний розвиток Південної України в роки Першої світової війни

6

 

5

Тема 5. Південна Україна за доби Центральної Ради (березень 1917 – січень 1918 рр.): процеси націотворення

4

 

6

Тема 6. Південь України в останній період Центральної Ради (лютий – квітень 1918 рр.)

4

 

7

Тема 7. Південноукраїнський регіон у складі Української держави П. Скоропадського

4

 

8

Тема 8. Південноукраїнські землі в період Директорії УНР

4

 

9

Тема 9. Південноукраїнський регіон у контексті міжнародного становища України (1917–1918 рр.)

5

 

10

Тема 10. Південь України і провал радянських планів європейської революції 1919 р.

4

 

11

Тема 11. Питання про статус Південної України в  політичній боротьбі 1919–1922 рр.

5

 

 

Разом

52

 

 

8. Індивідуальні завдання

1.             Скласти бібліографію монографічних видань та наукових статей (починаючи з 2000 р.) з теми «Південна Україна в контексті формування модерної української нації (ХІХ ст. – перша чверть ХХ ст.)».

2.             Скласти хронологічну таблицю з теми «Південноукраїнський регіон в системі адміністративно-територіального устрою (1764–1922 рр.)»

3.             Написати реферат на одну із запропонованих тем.

 

9. Методи навчання

Лекція, читання та коментар історичних джерел, робота з картою, таблицями, схемами та діаграмами, бесіда, групові дискусії, робота в малих групах, співбесіда, колоквіум, аудіовізуальний метод, електронні презентації.

 

 

10. Методи контролю

Поточний контроль передбачає:

        практичні завдання з кожного модуля у відповідні аудиторні години (семінарські заняття);

        письмові контрольні роботи;

        домашні контрольні роботи;

        індивідуальна співбесіда;

        колоквіум;

        захист індивідуального завдання;

        самостійне опрацювання монографічної літератури з подальшим рейтинговим оцінюванням;

        перевірка конспектів;

        виконання модульної контрольної роботи.

Підсумковий контроль передбачає залік.

 

11. Критерії оцінювання та система накопичення балів.

Розподіл балів, які отримують студенти.

Шкала оцінювання

 

Поточне тестування та самостійна робота

Залік

Сума

Модульна атестація

Модульна атестація

Інд.завдання

20

100

Змістовий модуль 1

Змістовий модуль 2

Змістовий модуль 3

Змістовий модуль 4

20

15

15

15

15

 

Шкала оцінювання: національна та ECTS

За шкалою

ECTS
За шкалою

   університету

За національною шкалою

Екзамен

Залік

A

90 – 100

(відмінно)

5 (відмінно)

Зараховано

B

85 – 89

(дуже добре)

4 (добре)

C

75 – 84

(добре)

D

70 – 74

(задовільно)

3 (задовільно)

E

60 – 69

(достатньо)

FX

35 – 59

(незадовільно – з можливістю повторного складання)

2 (незадовільно)

Не зараховано

F

1 – 34

(незадовільно – з обов’язковим повторним курсом)

 

 

1. Поточний контроль – 60 балів,

у тому числі:

1.1. Модуль 1-й – 30 балів

1.1.1. Робота на семінарських заняттях –  15 б., у тому числі:

– самостійний виступ-відповідь – 5 б.;

– доповнення та участь у дискусії – 2 б.

1.1.2. Самостійна робота – 5 б.

1.1.3. Модульна контрольна робота №1 – 15 б.

 

1.2. Модуль 1-й – 30 балів

1.2.1. Робота на семінарських заняттях –  15 б., у тому числі:

– самостійний виступ-відповідь – 5 б.;

– доповнення та участь у дискусії – 2 б.

1.2.2. Самостійна робота – 5 б.

1.2.3. Модульна контрольна робота №2 – 15 б.

2. Індивідуальне творче завдання – 20 балів

 

12. Методичне забезпечення

1.             Навчальна програма з дисципліни «Південноукраїнський регіон у контексті формування модерної української нації ( ХІХ – перша чверть ХХ ст.) // Навчально-методичний комплекс дисципліни «Південноукраїнський регіон у контексті формування модерної української нації ( ХІХ – перша чверть ХХ ст.)» для студентів 3 курсу освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» напряму підготовки: історія.

2.             Методичні матеріали для забезпечення семінарських занять // Навчально-методичний комплекс дисципліни «Південноукраїнський регіон у контексті формування модерної української нації ( ХІХ – перша чверть ХХ ст.)» для студентів 3 курсу освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» напряму підготовки: історія.

3.             Методичні матеріали для забезпечення самостійної роботи студентів // Навчально-методичний комплекс дисципліни «Південноукраїнський регіон у контексті формування модерної української нації ( ХІХ – перша чверть ХХ ст.)» для студентів 3 курсу освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» напряму підготовки: історія.

4.             Контрольні завдання та тести // Навчально-методичний комплекс дисципліни «Південноукраїнський регіон у контексті формування модерної української нації ( ХІХ – перша чверть ХХ ст.)» для студентів 3 курсу освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» напряму підготовки: історія.

5.             Перелік питань до заліку // Навчально-методичний комплекс дисципліни «Південноукраїнський регіон у контексті формування модерної української нації ( ХІХ – перша чверть ХХ ст.)» для студентів 3 курсу освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» напряму підготовки: історія.

6.             Турченко Г.Ф. Південноукраїнський регіон у контексті формування модерної української нації ( ХІХ – перша чверть ХХ ст.): Навчальний посібник. – Запоріжжя: ЗНУ, 2008. – 342 с.

 

13. Рекомендована література

Основна

1.             Врангель П.Н. Воспоминания: Южный фронт (ноябрь 1916 – ноябрь 1920 гг.). – М.: Терра, 1992. – Ч. ІІ. (http://militera.lib.ru/memo/russian/vrangel1/index.html)

2.             Деникин А.И. Очерки русской смуты. – М.: Мысль, 1991. (http://militera.lib.ru/h/0/one/denikin1.rar)

3.             Махно Н. Воспоминания. – Париж, 1929 (Харьков: "Скорпион", 1998). – В 3 кн.

4.             Мирні переговори між Українською Державою та РСФРР 1918 р. Протоколи і стенограми пленарних засідань: Зб. документів і матеріалів. – Київ; Нью-Йорк; Філадельфія: Вид-во М.П. Коць, 1999.

5.             Рубель В. Історія… – Запоріжжя: РА "Тандем-У", 2003.

6.             Скоропадський П. Спогади. Кінець 1917 – грудень 1918 / Національна Академія наук України, Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського, Інститут східноєвропейських досліджень НАН України, Східноєвропейський дослідний інститут ім. В.К. Липинського. – Київ; Філадельфія, 1995. (http://www.hai-nyzhnyk.in.ua/doc/4doc.php),(http://www.e-reading.org.ua/bookreader.php/1002630/Skoropadskiy_Pavel_-_Spogadi_1917_-_1918.html)

7.             Турченко Г.Ф. Південна Україна на зламі епох (1914–1922 рр.). – Запоріжжя: Просвіта, 2005. (http://istorikznu.at.ua/forum/21-123-1)

8.             Турченко Ф.Г., Турченко Г.Ф. Південна Україна: модернізація, світова війна, революція (кінець ХІХ ст. – 1921 р.): Історичні нариси. – К.: Генеза, 2003. (http://istorikznu.at.ua/forum/21-69-1)

9.             Українська Центральна Рада: Документи і матеріали. У 2-х т. – К.: Наукова думка, 1996. (http://lib.rada.gov.ua/static/excursion/zentr_rada.html)

10.         Український національно-визвольний рух. Березень – листопад 1917 року: Документи і матеріали / В.Ф. Верстюк та ін. (упоряд.); Інститут історії України НАН України, Центральний державний архів вищих органів влади та управління, Дослідний інститут сучасної української історії (Філадельфія) – К.: Видавництво ім. Олени Теліги, 2003. (http://www.nbuv.gov.ua/portal/natural/Vnulp/Armia/2008_612/10.pdf)

 

Додаткова

1.             Брицький П., Юрійчук Є. Шаблонний стереотип в історії. Штрихи до портрета командувача Лівобережного фронту УНР полковника Петра Болбочана // Пам’ять століть. – 2004. – № 5.

2.             Верменич Я. Теоретико-методологічні проблеми історичної регіоналістики в Україні. – К.: Інститут історії України НАН України, 2003.

3.             Вівчарик М.М., Капелюшний В. Українська нація: становлення і сьогодення. Навч. посібник. – К.: Олан, 2003.(http://disser.com.ua/contents/28271.html)

4.             Вівчарик М.М., Панченко П.П., Чмихова В.І. Українська нація: шлях до самовизначення: Монографія – К.: Вища школа, 2001.

5.             Вілсон Е. Українці: несподівана нація / Пер. з англійської. – К.: К.І.С., 2004. 

6.             Вінцковський Т.С. Місцеві органи влади і управління Центральної Ради в Херсонській губернії (березень 1917 – квітень 1918 рр.). – Дрогобич: Б.в., 2002.

7.             Вінцковський Т.С., Музичко О.Є. Іван Луценко в українському національному русі кінця XIX – початку XX ст. // Український історичний журнал. – 2009. –  № 4 / Режим доступу до журналу: http://history.org.ua/JournALL/journal/2009/4/7.pdf

8.             Галушко К. Народи, етноси, нації... – К.: Темпора, 2008. (http://umka.com/rus/catalogue/books/kyrylo-halushko-peoples-ethnic-groups-nations-find-the-differences-likbez-abetka-series.html)

9.             Гвоздик В.С. Формування партійно-політичних сил на Півдні України (березень – серпень 1917 р.) // Наукові праці історичного факультету Запорізького державного університету. – Запоріжжя: Просвіта, 2004. – Вип. ХVІІІ.

10.         Горбань Т.Ю. Проблема формування нації та національної свідомості у поглядах українських громадсько-політичних діячів початку ХХ ст. // Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст. – 2009. – Вип. 16 / Режим доступу до журналу: http://history.org.ua/JournALL/xix/xix_2011_18/38.pdf

11.         Горбуров Є.Г., Котляр Ю.В., Шитюк М.М. Повстансько-партизанський рух на Півдні України 1917–1944 рр. – Херсон: ОЛДІ–ПЛЮС, 2003.

12.         Грицак Я. Нарис історії України: формування модерної української нації ХІХ – ХХ ст. – К.: Генеза, 1996. (http://www.twirpx.com/file/261398/

13.         Гуслистий К.Г. До питання про утворення української нації. – К.: Т-во «Знання» УРСР, 1967. (http://lib.sumdu.edu.ua/library/DocDescription?doc_id=169286)

14.         Держалюк М.С. Міжнародне становище України та її визвольна боротьба у 1917–1922 роках. – К.: Оріяни, 1998.

15.         Лазанська Т. І. Становище біженців України в роки першої світової війни // Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст. – 2009. – Вип. 16 / Режим доступу до журналу: http://history.org.ua/JournALL/xix/xix_2009_16/18.pdf

16.         Лисенко О. В. Співпраця між передовою українською, російською, польською та єврейською інтелігенцією – як перший етап формування модерної української нації // Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст. – 2010. – Вип. 17 / Режим доступу до журналу: http://history.org.ua/JournALL/xix/xix_2010_17/19.pdf

17.         Милько В. І. Участь депутатів від українських губерній та міст у роботі ІІІ державної думи Російської імперії: динаміка парламентської активності (1907–1912)// Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст. – 2010. – Вип. 17 / Режим доступу до журналу: http://history.org.ua/JournALL/xix/xix_2010_17/10.pdf

18.         Нагорна Л. Українська політична нація: лінії розламу та консолідації // Віче. – 2000. – № 1 (94). – С. 132–146.

19.         Націоналізм. Антологія / О. Проценко, В. Лісовий (упоряд.), Л. Білик (літ. ред.); Наукове товариство ім. В’ячеслава Липинського. – К.: Смолоскип, 2000.

20.         Ніколаєва Т.М. Соціокультурна характеристика підприємців України (1861–1914 рр.)// Український історичний журналу. – 2011. –  № 3 / Режим доступу до журнал: http://history.org.ua/JournALL/journal/2011/3/7.pdf

21.         Касьянов Г. Теорії нації та націоналізму. – К.: Либідь, 1999. (http://litopys.org.ua/kasian/kas.htm)

22.         Котляр Ю.В. Повстанство. Селянський рух на Півдні України: 1917–1925. – Миколаїв; Одеса: ТОВ ВіД, 2003.

23.         Нагорна Л. Українська політична нація: лінія розламу і консолідації // Віче. - 2000. - № 1.

24.         Оглоблин О. Проблема схеми історії України 19–20 століття (до 1917 року) // Студії з історії України: Статті і джерельні дослідження / Українське історичне товариство, Українська вільна Академія наук у США. – Нью-Йорк; Київ; Торонто, 1995.

25.         Перепадя В.В. Українсько-німецькі відносини в 1914–1920 рр.: соціоісторичний аналіз. – Запоріжжя: ЗДУ, 1999.

26.         Реєнт О. П. Українці в державній думі Російської імперії // Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст. – 2009. – Вип. 16 / Режим доступу до журналу: http://history.org.ua/JournALL/xix/xix_2009_16/24.pdf

27.         Солдатенко В.Ф., Любовець О.М. Революційні альтернативи 1917 року й Україна. – К.: Наукова думка, 2010. (http://www.ipiend.gov.ua/?mid=11&action=monograph_detail&monograph_id=124)

28.         Сміт Ентоні Д. Націоналізм: Теорія, ідеологія, історія / Пер. з англійської. – К.: «К.І.С.», 2004.

29.         Сміт Ентоні Д. Національна ідентичність. - К.: Основи, 1994. (http://litopys.org.ua/smith/smi.htm)

30.         Смолій В.А., Гуржій О.І. Як і коли почала формуватися українська нація. – К.: Наукова думка,1991.(http://mybiblio.com.ua/Article/712.JAk_i_koly_pochala_formuvatysja_ukrajinska_natsija/Page1.html?Scheme=00100120)

31.         Терещенко Ю.І., Осташко Т.С. Український патріот з династії Габсбургів / Інститут історії України НАН України; Київський державний лінгвістичний університет; Кафедра історії України. – К., 1999. (http://umka.com/rus/catalogue/history/tereschenko-yu-ostashko-t-ukrainian-patriot-from-the-habsburgs-dynasty.html?print_this=1)

32.         Українська нація: шлях до самовизначення / М. Вівчарик, В. Капелюшний. - К: Оран, 2003.

33.         Чорний Д. По лівий бік Дніпра: проблеми модернізації міст України (кінець ХІХ – початок ХХ ст.). – Х.: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2007. .( http://ukrknyga.at.ua/load/chornij_d_m_po_livij_bik_dnipra_problemi_modernizaciji_mist_ukrajini_kin_khikh_poch_khkh_st/23-1-0-1859)

34.         Шевченко А. Вплив митної політики Російської імперії на імпортну торгівлю портів України другої половини ХІХ – початку ХХ ст. //  Український історичний збірник. – 2010. – Вип. 13 (1) / Режим доступу до журналу: http://history.org.ua/JournALL/green/green_2010_13_1/9.pdf

 

14. Інформаційні ресурси

 

  1. UKRAINIAN HISTORICAL LIBRARhttp://ukrhistory.narod.ru/texts/yakovenko-5.htm

2.      Європейський союз – www.europa.eu.int

  1. Институт европейских культурwww.iek.edu.ru
  2. Институт історії України НАН України. – http://www.history.org.ua
  3. Исторический научно-образовательный сервер «Клио». – www.ab.ru/~kleio

6.      Ізборник. – http://litopys.org.ua/

7.      Історична правда. – http://www.istpravda.com.ua/

  1. Історія України. – http://www.uahistory.cjb.net
  2. Козацтво. – http://www.cossackdom.com
  3. Львівська філія НАНУ – inst-ukr.lviv.ua.
  4. Міністерство закордонних справ України. – http://www.mfa.gov.ua/.
  5. Національний університет «Києво-Могилянська академія»  http://ukma.kiev.ua
  6. Національний університет «Острозька академія» – history@uosa.uar.net
  7. ННБУ ім. Вернадського – http://www.nbuv.gov.ua/

15.  ООН – www.un.org

16.  Південна Україна XVIII  XIX ст. Записки науково-дослідної лабораторії  дослідження Південної України ЗНУ. – http://www.zsu.zp.ua/pu

  1. Проблеми історії України: факти, судження, пошуки. – www.history.org.ua/zbirnyk
  2. Сайт Інституту історичних досліджень Львівського національного ун-ту ім. Івана Франка. – www.franko.lviv.ua
  3. Східний інститут українознавства ім. Ковальських. – http://www-keui.univer.kharkov.ua/
  4. Українська електронна бібліотека – http://exlibris.org.ua/main/index.html.
  5. Український історичний журнал. – http://history.org.ua.

Modifié le: Tuesday 27 December 2022, 11:48