Робоча програма курсу «Південноукраїнський регіон у контексті формування модерної української нації (ХІХ – перша чверть ХХ ст.)»
ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«ЗАПОРІЗЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ»
МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
кафедра історії України
ЗАТВЕРДЖУЮ
Декан історичного факультету
_______________ В.І.Мільчев
«______» __________ 2022 р.
РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
«ПІВДЕННОУКРАЇНСЬКИЙ РЕГІОН У КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ МОДЕРНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ НАЦІЇ (ХІХ – перша чверть ХХ ст.)»
напрям підготовки Середня освіта (Історія)
факультет
історичний
2022
Робоча програма дисципліни «Південноукраїнський регіон у контексті формування модерної української нації (ХІХ – перша чверть ХХ ст.)» для студентів за напрямом підготовки Середня освіта (Історія), 2022 р. – 12 с.
Розробник: Турченко Г.Ф., д.і.н., професор кафедри історії України.
Робоча програма затверджена на засіданні кафедри історії України
Протокол від «__________» серпня 2022 року № 1.
Завідувач кафедри _______________________ Г.Ф. Турченко
«________» _____________________ 2022 року
Схвалено науково-методичною радою історичного факультету
Протокол від «_________» серпня 2022 року № 1.
Голова _______________ І.М.Кривко
1. Опис навчальної дисципліни
Найменування показників |
Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень |
Характеристика навчальної дисципліни |
|
денна форма навчання |
заочна форма навчання |
||
Кількість кредитів – 3,5 |
Галузь знань _0203 – Гуманітарні науки_ (шифр і назва) |
За вибором |
|
Напрям підготовки _СО (Історія) (шифр і назва) |
|||
Модулів – 2 |
|
Рік підготовки: |
|
Змістових модулів – 2 |
|
|
|
|
Лекції |
||
Тижневих годин для денної форми навчання: аудиторних – 2 самостійної роботи студента – 8,5 |
Рівень вищої освіти: бакалаврський |
12 год. |
|
Семінарські |
|||
10 год. |
|
||
Самостійна робота |
|||
52 год. |
|
||
Індивідуальні завдання: 52 год. |
|||
Вид контролю: залік |
Примітка.
Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної та індивідуальної роботи становить:
для денної форми навчання – 48% : 52%;
для заочної форми навчання – 15% : 85%.
2. Мета та завдання навчальної дисципліни
Мета: Дати студентам систематичні знання з історії Півдня України в ХІХ ст. – 1922 р. у контексті формування модерної української нації. Пiдготувати майбутнiх фахівців до самостiйного аналiзу актуальних проблем iсторiї українських регіонів та сформувати у них iнтерес до минулого своєї Батькiвщини. Вивчення курсу сприятиме національно-патріотичному вихованню студентів, формування їх як активних громадян України.
Завдання:
– проаналізувати стан розробки зазначеної проблеми в історіографії;
– охарактеризувати основні процеси, які віддзеркалюють інтеграцію Півдня в національно-територіальному комплексі України в ХІХ – на початку ХХ ст., а в їхньому контексті – націотворчі процеси в регіоні у зазначений період;
– розкрити суперечливий вплив Першої світової війни на модернізацію південноукраїнського регіону й особливості націотворення на його території;
– проаналізувати вплив політичної боротьби між російськими й українськими політичними силами у добу Центральної Ради на процеси інтеграції південноукраїнського регіону до складу єдиного загальноукраїнського національно-територіального масиву, а також інтенсифікацію в цей час на території Південної України процесів націотворення;
– з’ясувати особливості становища Півдня як невід’ємної частини Української Держави П. Скоропадського й охарактеризувати вплив гетьманського режиму на процес інтеграції регіону у складі України і націотворчі процеси на його території;
– дослідити ставлення різних національних і соціальних груп населення Південної України до режиму Директорії УНР і вплив масового антигетьманського повстання на процеси українського націотворення в конкретних умовах південноукраїнського регіону;
– у контексті процесу українського націотворення виявити основні напрямки еволюції політики білогвардійських режимів А. Денікіна і П. Врангеля у питанні про національний характер і територіальну приналежність Півдня України;
– охарактеризувати зміни у ставленні до української національної ідеї, які відбулися в 1918–1921 рр. у селянсько-повстанському, зокрема махновському, середовищі;
– окреслити еволюцію поглядів більшовиків у 1918–1922 рр. на національно-територіальний характер Півдня України і місце регіону в адміністративно-територіальному устрої радянської держави.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати:
– характеристику модерністського та примордіалістського підходів до дослідження українського націогенезу;
– сучасні наукові підходи до поняття «нація», піввідношення категорій «етнос» і «нація»;
– особливості формування модерної української нації в ХІХ – на початку ХХ ст. (на прикладі південноукраїнського регіону);
– етапи формування української нації;
– регіональні особливості процесу формування модерної української нації в ХІХ – на початку ХХ ст. (на прикладі південноукраїнського регіону) ;
– особливості Півдня України як історичного регіону;
– особливості модернізаційних змін у південноукраїнському регіоні в ХІХ – першій чверті ХХ ст.;
– особливості націотворення та модернізації у південноукраїнському регіоні в умовах Першої світової війни;
– причини інтенсифікації в роки Української революції доби Центральної Ради на території Південної України процесів націотворення;
– особливості становища Півдня як невід’ємної частини Української Держави П. Скоропадського й вплив гетьманського режиму на процес інтеграції регіону у складі України і націотворчі процеси на його території;
– особливості впливу масового антигетьманського повстання на процеси українського націотворення в конкретних умовах південноукраїнського регіону;
– основні напрямки еволюції політики білогвардійських режимів А. Денікіна і П. Врангеля і поглядів більшовиків у 1918–1922 рр. у питанні про національний характер і територіальну приналежність Півдня України і місце регіону в адміністративно-територіальному устрої радянської держави;
– поняття і терміни.
вміти:
– аналізувати історичний матеріал, працювати з історичними джерелами;
– проводити наукову та дослідницьку роботу;
– вести наукову дискусію, виступати з доповідями;
– вiльно володiти конкретним фактичним i статистичним матерiалом з iсторiї південноукраїнського регіону ХІХ – початку ХХ ст.;
– аналізувати вплив iсторичних подій на процес українського націотворення;
– здійснювати цілісний розгляд iсторiї України та її південноукраїнського регіону в контекстi українського націотворення;
– видiляти головнi етапи та чинники українського націогенезу.
3. Програма навчальної дисципліни
Змістовий модуль 1. Південна Україна на початковому етапі модерного націотворення (ХІХ ст. – 1917 р.)
Тема 1. Теоретичні засади курсу
Тема 2. Становлення південноукраїнського регіону (кінець ХVІІІ – ХІХ ст.)
Тема 3. Південна Україна на початковому етапі модерного націотворення (ХІХ ст. – 1914 р.)
Тема 4. Етнонаціональний розвиток Південної України в роки Першої світової війни
Змістовий модуль 2. Націотворення в Південній Україні за доби Українських визвольних змагань
Тема 1. Південна Україна за доби Центральної Ради (березень 1917 – січень 1918 рр.): процеси націотворення
Тема 2. Південь України в останній період Центральної Ради (лютий – квітень 1918 рр.)
Тема 3. Південноукраїнський регіон у складі Української держави П. Скоропадського
Тема 4. Південноукраїнські землі в період Директорії УНР
Тема 5. Південноукраїнський регіон у контексті міжнародного становища України (1917–1918 рр.)
Тема 6. Південь України і провал радянських планів європейської революції 1919 р.
Тема 7. Питання про статус Південної України в політичній боротьбі 1919–1922 рр.
4. Структура навчальної дисципліни
Назви змістових модулів і тем |
Кількість годин |
||||||||||||
денна форма |
Заочна форма |
||||||||||||
усього |
у тому числі |
усього |
у тому числі |
||||||||||
л |
с |
лаб |
інд |
с.р. |
л |
с |
лаб |
інд |
с.р. |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|
Змістовий модуль 1. Південна Україна на початковому етапі модерного націотворення (ХІХ ст. – 1917 р.) |
|||||||||||||
Тема 1. Теоретичні засади курсу |
8 |
2 |
1 |
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
Тема 2. Становлення південноукраїнського регіону (кінець ХVІІІ – ХІХ ст.) |
7 |
1 |
1 |
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
Тема 3. Південна Україна на початковому етапі модерного націотворення (ХІХ ст. – 1914 р.) |
8 |
1 |
1 |
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
Тема 4. Етнонаціональний розвиток Південної України в роки Першої світової війни
|
8 |
1 |
1 |
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
Разом за змістовим модулем 1 |
31 |
5 |
4 |
|
|
22 |
|
|
|
|
|
|
|
Змістовий модуль 2. Націотворення в Південній Україні за доби Українських визвольних змагань |
|||||||||||||
Тема 5. Південна Україна за доби Центральної Ради (березень 1917 – січень 1918 рр.): процеси націотворення |
6 |
1 |
1 |
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
Тема 6. Південь України в останній період Центральної Ради (лютий – квітень 1918 рр.)
|
5 |
1 |
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
Тема 7. Південноукраїнський регіон у складі Української держави П. Скоропадського |
6 |
1 |
1 |
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
Тема 8. Південноукраїнські землі в період Директорії УНР |
6 |
1 |
1 |
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
Тема 9. Південноукраїнський регіон у контексті міжнародного становища України (1917–1918 рр.) |
7 |
1 |
1 |
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
Тема 10. Південь України і провал радянських планів європейської революції 1919 р.
|
6 |
1 |
1 |
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
Тема 11. Питання про статус Південної України в політичній боротьбі 1919–1922 рр.
|
7 |
1 |
1 |
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
Разом за змістовим модулем 2 |
43 |
7 |
6 |
|
|
30 |
|
|
|
|
|
|
|
Усього годин |
74 |
12 |
10 |
|
|
52 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
ІНДЗ |
52 |
|
|
|
52 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Усього годин |
126 |
12 |
10 |
|
52 |
52 |
|
|
|
|
|
|
|
5. Теми лекційних занять
№ з/п |
Назва теми |
Кількість годин |
|
Денна форма |
Заочна форма |
||
1 |
Тема 1. Теоретичні засади курсу |
2 |
|
2 |
Тема 2. Становлення південноукраїнського регіону (кінець ХVІІІ – ХІХ ст.) |
1 |
|
3 |
Тема 3. Південна Україна на початковому етапі модерного націотворення (ХІХ ст. – 1914 р.) |
1 |
|
4 |
Тема 4. Етнонаціональний розвиток Південної України в роки Першої світової війни |
1 |
|
5 |
Тема 5. Південна Україна за доби Центральної Ради (березень 1917 – січень 1918 рр.): процеси націотворення |
1 |
|
6 |
Тема 6. Південь України в останній період Центральної Ради (лютий – квітень 1918 рр.) |
1 |
|
7 |
Тема 7. Південноукраїнський регіон у складі Української держави П. Скоропадського |
1 |
|
8 |
Тема 8. Південноукраїнські землі в період Директорії УНР |
1 |
|
9 |
Тема 9. Південноукраїнський регіон у контексті міжнародного становища України (1917–1918 рр.) |
1 |
|
10 |
Тема 10. Південь України і провал радянських планів європейської революції 1919 р. |
1 |
|
11 |
Тема 11. Питання про статус Південної України в політичній боротьбі 1919–1922 рр. |
1 |
|
|
Разом |
12 |
|
6. Теми семінарських (практичних) занять
№ з/п |
Назва теми |
Кількість годин |
|
Денна форма |
Заочна форма |
||
1 |
Тема 1. Теоретичні засади курсу |
1 |
|
2 |
Тема 2. Становлення південноукраїнського регіону (кінець ХVІІІ – ХІХ ст.) |
1 |
|
3 |
Тема 3. Південна Україна на початковому етапі модерного націотворення (ХІХ ст. – 1914 р.) |
1 |
|
4 |
Тема 4. Етнонаціональний розвиток Південної України в роки Першої світової війни |
1 |
|
5 |
Тема 5. Південна Україна за доби Центральної Ради (березень 1917 – січень 1918 рр.): процеси націотворення |
1 |
|
6 |
Тема 6. Південь України в останній період Центральної Ради (лютий – квітень 1918 рр.) |
|
|
7 |
Тема 7. Південноукраїнський регіон у складі Української держави П. Скоропадського |
1 |
|
8 |
Тема 8. Південноукраїнські землі в період Директорії УНР |
1 |
|
9 |
Тема 9. Південноукраїнський регіон у контексті міжнародного становища України (1917–1918 рр.) |
1 |
|
10 |
Тема 10. Південь України і провал радянських планів європейської революції 1919 р. |
1 |
|
11 |
Тема 11. Питання про статус Південної України в політичній боротьбі 1919–1922 рр. |
1 |
|
|
Разом |
10 |
|
7. Самостійна робота
№ з/п |
Назва теми |
Кількість годин |
|
Денна форма |
Заочна форма |
||
1 |
Тема 1. Теоретичні засади курсу |
5 |
|
2 |
Тема 2. Становлення південноукраїнського регіону (кінець ХVІІІ – ХІХ ст.) |
5 |
|
3 |
Тема 3. Південна Україна на початковому етапі модерного націотворення (ХІХ ст. – 1914 р.) |
6 |
|
4 |
Тема 4. Етнонаціональний розвиток Південної України в роки Першої світової війни |
6 |
|
5 |
Тема 5. Південна Україна за доби Центральної Ради (березень 1917 – січень 1918 рр.): процеси націотворення |
4 |
|
6 |
Тема 6. Південь України в останній період Центральної Ради (лютий – квітень 1918 рр.) |
4 |
|
7 |
Тема 7. Південноукраїнський регіон у складі Української держави П. Скоропадського |
4 |
|
8 |
Тема 8. Південноукраїнські землі в період Директорії УНР |
4 |
|
9 |
Тема 9. Південноукраїнський регіон у контексті міжнародного становища України (1917–1918 рр.) |
5 |
|
10 |
Тема 10. Південь України і провал радянських планів європейської революції 1919 р. |
4 |
|
11 |
Тема 11. Питання про статус Південної України в політичній боротьбі 1919–1922 рр. |
5 |
|
|
Разом |
52 |
|
8. Індивідуальні завдання
1. Скласти бібліографію монографічних видань та наукових статей (починаючи з 2000 р.) з теми «Південна Україна в контексті формування модерної української нації (ХІХ ст. – перша чверть ХХ ст.)».
2. Скласти хронологічну таблицю з теми «Південноукраїнський регіон в системі адміністративно-територіального устрою (1764–1922 рр.)»
3. Написати реферат на одну із запропонованих тем.
9. Методи навчання
Лекція, читання та коментар історичних джерел, робота з картою, таблицями, схемами та діаграмами, бесіда, групові дискусії, робота в малих групах, співбесіда, колоквіум, аудіовізуальний метод, електронні презентації.
10. Методи контролю
Поточний контроль передбачає:
– практичні завдання з кожного модуля у відповідні аудиторні години (семінарські заняття);
– письмові контрольні роботи;
– домашні контрольні роботи;
– індивідуальна співбесіда;
– колоквіум;
– захист індивідуального завдання;
– самостійне опрацювання монографічної літератури з подальшим рейтинговим оцінюванням;
– перевірка конспектів;
– виконання модульної контрольної роботи.
Підсумковий контроль передбачає залік.
11. Критерії оцінювання та система накопичення балів.
Розподіл балів, які отримують студенти.
Шкала оцінювання
Поточне тестування та самостійна робота |
Залік |
Сума |
||||
Модульна атестація |
Модульна атестація |
Інд.завдання |
20 |
100 |
||
Змістовий модуль 1 |
Змістовий модуль 2 |
Змістовий модуль 3 |
Змістовий модуль 4 |
20 |
||
15 |
15 |
15 |
15 |
Шкала оцінювання: національна та ECTS
За шкалоюECTS |
За шкалоюуніверситету |
За національною шкалою |
|
Екзамен |
Залік |
||
A |
90 – 100 (відмінно) |
5 (відмінно) |
Зараховано |
B |
85 – 89 (дуже добре) |
4 (добре) |
|
C |
75 – 84 (добре) |
||
D |
70 – 74 (задовільно) |
3 (задовільно) |
|
E |
60 – 69 (достатньо) |
||
FX |
35 – 59 (незадовільно – з можливістю повторного складання) |
2 (незадовільно) |
Не зараховано |
F |
1 – 34 (незадовільно – з обов’язковим повторним курсом) |
1. Поточний контроль – 60 балів,
у тому числі:
1.1. Модуль 1-й – 30 балів
1.1.1. Робота на семінарських заняттях – 15 б., у тому числі:
– самостійний виступ-відповідь – 5 б.;
– доповнення та участь у дискусії – 2 б.
1.1.2. Самостійна робота – 5 б.
1.1.3. Модульна контрольна робота №1 – 15 б.
1.2. Модуль 1-й – 30 балів
1.2.1. Робота на семінарських заняттях – 15 б., у тому числі:
– самостійний виступ-відповідь – 5 б.;
– доповнення та участь у дискусії – 2 б.
1.2.2. Самостійна робота – 5 б.
1.2.3. Модульна контрольна робота №2 – 15 б.
2. Індивідуальне творче завдання – 20 балів
12. Методичне забезпечення
1. Навчальна програма з дисципліни «Південноукраїнський регіон у контексті формування модерної української нації ( ХІХ – перша чверть ХХ ст.) // Навчально-методичний комплекс дисципліни «Південноукраїнський регіон у контексті формування модерної української нації ( ХІХ – перша чверть ХХ ст.)» для студентів 3 курсу освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» напряму підготовки: історія.
2. Методичні матеріали для забезпечення семінарських занять // Навчально-методичний комплекс дисципліни «Південноукраїнський регіон у контексті формування модерної української нації ( ХІХ – перша чверть ХХ ст.)» для студентів 3 курсу освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» напряму підготовки: історія.
3. Методичні матеріали для забезпечення самостійної роботи студентів // Навчально-методичний комплекс дисципліни «Південноукраїнський регіон у контексті формування модерної української нації ( ХІХ – перша чверть ХХ ст.)» для студентів 3 курсу освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» напряму підготовки: історія.
4. Контрольні завдання та тести // Навчально-методичний комплекс дисципліни «Південноукраїнський регіон у контексті формування модерної української нації ( ХІХ – перша чверть ХХ ст.)» для студентів 3 курсу освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» напряму підготовки: історія.
5. Перелік питань до заліку // Навчально-методичний комплекс дисципліни «Південноукраїнський регіон у контексті формування модерної української нації ( ХІХ – перша чверть ХХ ст.)» для студентів 3 курсу освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» напряму підготовки: історія.
6. Турченко Г.Ф. Південноукраїнський регіон у контексті формування модерної української нації ( ХІХ – перша чверть ХХ ст.): Навчальний посібник. – Запоріжжя: ЗНУ, 2008. – 342 с.
13. Рекомендована література
Основна
1. Врангель П.Н. Воспоминания: Южный фронт (ноябрь 1916 – ноябрь 1920 гг.). – М.: Терра, 1992. – Ч. ІІ. (http://militera.lib.ru/memo/russian/vrangel1/index.html)
2. Деникин А.И. Очерки русской смуты. – М.: Мысль, 1991. (http://militera.lib.ru/h/0/one/denikin1.rar)
3. Махно Н. Воспоминания. – Париж, 1929 (Харьков: "Скорпион", 1998). – В 3 кн.
4. Мирні переговори між Українською Державою та РСФРР 1918 р. Протоколи і стенограми пленарних засідань: Зб. документів і матеріалів. – Київ; Нью-Йорк; Філадельфія: Вид-во М.П. Коць, 1999.
5. Рубель В. Історія… – Запоріжжя: РА "Тандем-У", 2003.
6. Скоропадський П. Спогади. Кінець 1917 – грудень 1918 / Національна Академія наук України, Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського, Інститут східноєвропейських досліджень НАН України, Східноєвропейський дослідний інститут ім. В.К. Липинського. – Київ; Філадельфія, 1995. (http://www.hai-nyzhnyk.in.ua/doc/4doc.php),(http://www.e-reading.org.ua/bookreader.php/1002630/Skoropadskiy_Pavel_-_Spogadi_1917_-_1918.html)
7. Турченко Г.Ф. Південна Україна на зламі епох (1914–1922 рр.). – Запоріжжя: Просвіта, 2005. (http://istorikznu.at.ua/forum/21-123-1)
8. Турченко Ф.Г., Турченко Г.Ф. Південна Україна: модернізація, світова війна, революція (кінець ХІХ ст. – 1921 р.): Історичні нариси. – К.: Генеза, 2003. (http://istorikznu.at.ua/forum/21-69-1)
9. Українська Центральна Рада: Документи і матеріали. У 2-х т. – К.: Наукова думка, 1996. (http://lib.rada.gov.ua/static/excursion/zentr_rada.html)
10. Український національно-визвольний рух. Березень – листопад 1917 року: Документи і матеріали / В.Ф. Верстюк та ін. (упоряд.); Інститут історії України НАН України, Центральний державний архів вищих органів влади та управління, Дослідний інститут сучасної української історії (Філадельфія) – К.: Видавництво ім. Олени Теліги, 2003. (http://www.nbuv.gov.ua/portal/natural/Vnulp/Armia/2008_612/10.pdf)
Додаткова
1. Брицький П., Юрійчук Є. Шаблонний стереотип в історії. Штрихи до портрета командувача Лівобережного фронту УНР полковника Петра Болбочана // Пам’ять століть. – 2004. – № 5.
2. Верменич Я. Теоретико-методологічні проблеми історичної регіоналістики в Україні. – К.: Інститут історії України НАН України, 2003.
3. Вівчарик М.М., Капелюшний В. Українська нація: становлення і сьогодення. Навч. посібник. – К.: Олан, 2003.(http://disser.com.ua/contents/28271.html)
4. Вівчарик М.М., Панченко П.П., Чмихова В.І. Українська нація: шлях до самовизначення: Монографія – К.: Вища школа, 2001.
5. Вілсон Е. Українці: несподівана нація / Пер. з англійської. – К.: К.І.С., 2004.
6. Вінцковський Т.С. Місцеві органи влади і управління Центральної Ради в Херсонській губернії (березень 1917 – квітень 1918 рр.). – Дрогобич: Б.в., 2002.
7. Вінцковський Т.С., Музичко О.Є. Іван Луценко в українському національному русі кінця XIX – початку XX ст. // Український історичний журнал. – 2009. – № 4 / Режим доступу до журналу: http://history.org.ua/JournALL/journal/2009/4/7.pdf
8. Галушко К. Народи, етноси, нації... – К.: Темпора, 2008. (http://umka.com/rus/catalogue/books/kyrylo-halushko-peoples-ethnic-groups-nations-find-the-differences-likbez-abetka-series.html)
9. Гвоздик В.С. Формування партійно-політичних сил на Півдні України (березень – серпень 1917 р.) // Наукові праці історичного факультету Запорізького державного університету. – Запоріжжя: Просвіта, 2004. – Вип. ХVІІІ.
10. Горбань Т.Ю. Проблема формування нації та національної свідомості у поглядах українських громадсько-політичних діячів початку ХХ ст. // Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст. – 2009. – Вип. 16 / Режим доступу до журналу: http://history.org.ua/JournALL/xix/xix_2011_18/38.pdf
11. Горбуров Є.Г., Котляр Ю.В., Шитюк М.М. Повстансько-партизанський рух на Півдні України 1917–1944 рр. – Херсон: ОЛДІ–ПЛЮС, 2003.
12. Грицак Я. Нарис історії України: формування модерної української нації ХІХ – ХХ ст. – К.: Генеза, 1996. (http://www.twirpx.com/file/261398/
13. Гуслистий К.Г. До питання про утворення української нації. – К.: Т-во «Знання» УРСР, 1967. (http://lib.sumdu.edu.ua/library/DocDescription?doc_id=169286)
14. Держалюк М.С. Міжнародне становище України та її визвольна боротьба у 1917–1922 роках. – К.: Оріяни, 1998.
15. Лазанська Т. І. Становище біженців України в роки першої світової війни // Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст. – 2009. – Вип. 16 / Режим доступу до журналу: http://history.org.ua/JournALL/xix/xix_2009_16/18.pdf
16. Лисенко О. В. Співпраця між передовою українською, російською, польською та єврейською інтелігенцією – як перший етап формування модерної української нації // Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст. – 2010. – Вип. 17 / Режим доступу до журналу: http://history.org.ua/JournALL/xix/xix_2010_17/19.pdf
17. Милько В. І. Участь депутатів від українських губерній та міст у роботі ІІІ державної думи Російської імперії: динаміка парламентської активності (1907–1912)// Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст. – 2010. – Вип. 17 / Режим доступу до журналу: http://history.org.ua/JournALL/xix/xix_2010_17/10.pdf
18. Нагорна Л. Українська політична нація: лінії розламу та консолідації // Віче. – 2000. – № 1 (94). – С. 132–146.
19. Націоналізм. Антологія / О. Проценко, В. Лісовий (упоряд.), Л. Білик (літ. ред.); Наукове товариство ім. В’ячеслава Липинського. – К.: Смолоскип, 2000.
20. Ніколаєва Т.М. Соціокультурна характеристика підприємців України (1861–1914 рр.)// Український історичний журналу. – 2011. – № 3 / Режим доступу до журнал: http://history.org.ua/JournALL/journal/2011/3/7.pdf
21. Касьянов Г. Теорії нації та націоналізму. – К.: Либідь, 1999. (http://litopys.org.ua/kasian/kas.htm)
22. Котляр Ю.В. Повстанство. Селянський рух на Півдні України: 1917–1925. – Миколаїв; Одеса: ТОВ ВіД, 2003.
23. Нагорна Л. Українська політична нація: лінія розламу і консолідації // Віче. - 2000. - № 1.
24. Оглоблин О. Проблема схеми історії України 19–20 століття (до 1917 року) // Студії з історії України: Статті і джерельні дослідження / Українське історичне товариство, Українська вільна Академія наук у США. – Нью-Йорк; Київ; Торонто, 1995.
25. Перепадя В.В. Українсько-німецькі відносини в 1914–1920 рр.: соціоісторичний аналіз. – Запоріжжя: ЗДУ, 1999.
26. Реєнт О. П. Українці в державній думі Російської імперії // Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст. – 2009. – Вип. 16 / Режим доступу до журналу: http://history.org.ua/JournALL/xix/xix_2009_16/24.pdf
27. Солдатенко В.Ф., Любовець О.М. Революційні альтернативи 1917 року й Україна. – К.: Наукова думка, 2010. (http://www.ipiend.gov.ua/?mid=11&action=monograph_detail&monograph_id=124)
28. Сміт Ентоні Д. Націоналізм: Теорія, ідеологія, історія / Пер. з англійської. – К.: «К.І.С.», 2004.
29. Сміт Ентоні Д. Національна ідентичність. - К.: Основи, 1994. (http://litopys.org.ua/smith/smi.htm)
30. Смолій В.А., Гуржій О.І. Як і коли почала формуватися українська нація. – К.: Наукова думка,1991.(http://mybiblio.com.ua/Article/712.JAk_i_koly_pochala_formuvatysja_ukrajinska_natsija/Page1.html?Scheme=00100120)
31. Терещенко Ю.І., Осташко Т.С. Український патріот з династії Габсбургів / Інститут історії України НАН України; Київський державний лінгвістичний університет; Кафедра історії України. – К., 1999. (http://umka.com/rus/catalogue/history/tereschenko-yu-ostashko-t-ukrainian-patriot-from-the-habsburgs-dynasty.html?print_this=1)
32. Українська нація: шлях до самовизначення / М. Вівчарик, В. Капелюшний. - К: Оран, 2003.
33. Чорний Д. По лівий бік Дніпра: проблеми модернізації міст України (кінець ХІХ – початок ХХ ст.). – Х.: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2007. .( http://ukrknyga.at.ua/load/chornij_d_m_po_livij_bik_dnipra_problemi_modernizaciji_mist_ukrajini_kin_khikh_poch_khkh_st/23-1-0-1859)
34. Шевченко А. Вплив митної політики Російської імперії на імпортну торгівлю портів України другої половини ХІХ – початку ХХ ст. // Український історичний збірник. – 2010. – Вип. 13 (1) / Режим доступу до журналу: http://history.org.ua/JournALL/green/green_2010_13_1/9.pdf
14. Інформаційні ресурси
- UKRAINIAN HISTORICAL LIBRAR – http://ukrhistory.narod.ru/texts/yakovenko-5.htm
2. Європейський союз – www.europa.eu.int
- Институт европейских культур – www.iek.edu.ru
- Институт історії України НАН України. – http://www.history.org.ua
- Исторический научно-образовательный сервер «Клио». – www.ab.ru/~kleio
6. Ізборник. – http://litopys.org.ua/
7. Історична правда. – http://www.istpravda.com.ua/
- Історія України. – http://www.uahistory.cjb.net
- Козацтво. – http://www.cossackdom.com
- Львівська філія НАНУ – inst-ukr.lviv.ua.
- Міністерство закордонних справ України. – http://www.mfa.gov.ua/.
- Національний університет «Києво-Могилянська академія» http://ukma.kiev.ua
- Національний університет «Острозька академія» – history@uosa.uar.net
- ННБУ ім. Вернадського – http://www.nbuv.gov.ua/
15. ООН – www.un.org
16. Південна Україна XVIII – XIX ст. Записки науково-дослідної лабораторії дослідження Південної України ЗНУ. – http://www.zsu.zp.ua/pu
- Проблеми історії України: факти, судження, пошуки. – www.history.org.ua/zbirnyk
- Сайт Інституту історичних досліджень Львівського національного ун-ту ім. Івана Франка. – www.franko.lviv.ua
- Східний інститут українознавства ім. Ковальських. – http://www-keui.univer.kharkov.ua/
- Українська електронна бібліотека – http://exlibris.org.ua/main/index.html.
- Український історичний журнал. – http://history.org.ua.