СИЛАБУС
.
«Південноукраїнський регіон в контексті формування модерної української нації»
Викладач: Галина Федорівна Турченко, доктор історичних наук, професор
Кафедра: історії України
E-mail: galina_turchenko@ukr.net
Телефон: +380977302716
Інші засоби зв’язку: Moodle (форум курсу) Viber.
Освітня програма, рівень вищої освіти | другий | ||||||
Статус дисципліни |
Вибіркова |
||||||
Кредити ECTS |
3 |
Навч. Рік |
|
Рік навчання |
|
Тижні |
13 |
Вид контролю |
Залік |
|
|||||
Посилання на курс в Moodle | https://moodle.znu.edu.ua/course/view.php?id=15268 | ||||||
Консультації:
|
Дистанційно у Zoom за попереднім записом по 0977302716 Viber: |
||||||
ОПИС КУРСУ
Курс «Південноукраїнський регіон в контексті формування модерної української нації» присвячено аналізу сучасних теорій українського націотворення, зокрема модерністської та примордіалістської теорій та ін.
Метою викладання навчальної дисципліни «Південноукраїнський регіон в контексті формування модерної української нації» є ознайомити студентів з основними сучасними підходами у дослідженні українського націогенезу, що склалися в історичній науці; підготувати аспірантів до самостійного аналізу актуальних проблем українського націотворення, аналізу сучасних теорій націогенезу української нації, зокрема модерністської та примордіалістської версій.
Основні завдання курсу: полягають у визначенні основних тенденцій дослідження проблем українського націотворення в новітній історіографії; аналізі модерністської та примордіалістської версії українського націогенезу; аналізі еволюції поняття «нація» та «українська нація»; шляхів формування «національної ідентичності»; характеристиці особливостей формування української модерної нації; характеристиці основних етапів українського націогенезу; визначенні місця регіонального фактору в процесах формування української модерної нації; аналізі змісту понять «українська модерна нація», «об’єктивні та суб’єктивні ознаки української нації», «національна самоідентифікація» «українська політична нація» та ін.
Ключові поняття курсу: українське націотворення, національна самоідентифікація, українська модерна нація, національна мобілізація, примордіалістський підхід, модерністський підхід.
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ НАВЧАННЯ
У разі успішного завершення курсу студент зможе:
- Аналізувати вплив iсторичних подій на процес українського націотворення;
- Проводити наукові дослідження, визначаючи місце регіонального фактору в процесах українського націогенезу;
- Видiляти основні особливості формування модерної української нації;
- Надавати оцінку модерністському та примордіалістському підходам у погляді на український націогенез;
- Використовувати сучасні наукові концепції дослідження українського націотворення в своїй науковій діяльності;
- Підготувати дослідницькі проекти з проблеми дослідження українського націогенезу.
ОСНОВНІ НАВЧАЛЬНІ РЕСУРСИ
Сторінка курсу у системі Moodle
https://moodle.znu.edu.ua/course/view.php?id=15268
РОЗКЛАД КУРСУ ЗА ТЕМАМИ І КОНТРОЛЬНІ ЗАВДАННЯ
Поточні контрольні заходи
Загалом 60 балів максимум, з них:
Усне обговорення запропонованих питань під час кожного семінарського заняття (6 семінарських занять по 5 балів max, 30 балів загалом).
Оцінюється участь у дискусії, загальна ерудиція, використання матеріалів попередніх занять, застосування отриманих знань тощо.
Поточний контроль 1 (1 практичне завдання – 1 бал, максимум 1 бал).
Поточний контроль 2 (7 практичних завдань по 2 бали, максимум 14 балів).
Поточний контроль 3 (1 практичних завдання – 1 бал, максимум 1 бал).
Поточний контроль 4 (7 практичних завдань по 2 бали, максимум 14 балів).
Підсумковий контрольний захід:
Залік: Відповіді на проблемні запитання підсумкового контролю. (40 балів максимум)
Тиждень і вид заняття |
Тема заняття |
Контрольний захід |
Тиждень 1 Лекція 1 |
Тема 1. Теоретичні засали курсу (Модернізаційна схема розвитку суспільства в працях зарубіжних дослідників. Модернізаційна схема Е.Гелнера, Е.Сміта. "Нація": еволюція поняття. ) |
|
Тиждень 1 Практичне заняття 1 |
Тема 1. Модернізаційна схема розвитку суспільства в працях зарубіжних дослідників. Модернізаційна схема Е.Гелнера, Е.Сміта. "Нація": еволюція поняття. |
Усне опитування Дискусійний майданчик. |
Тиждень 2 Лекція 2 |
Тема 2. Концепції українського націогенезу: примордіалистська версія. Примордіалістська версія українського націогенезу. Концепція українського націогенезу Я.Дашкевича. Концепція українського націогенезу Я. Ісаєвича. Концепції українського націогенезу: модерністська версія. Модернізаційна схема розвитку суспільства в працях українських дослідників. Схема довгого ХІХ ст. в працях О.Оглоблина. "Українська нація": еволюція поняття. |
|
Тиждень 2 Практичне заняття 2 |
Тема 2. Концепції українського націогенезу: примордіалистська версія. Примордіалістська версія українського націогенезу. Концепція українського націогенезу Я.Дашкевича. Концепція українського націогенезу Я. Ісаєвича. Концепції українського націогенезу: модерністська версія. Модернізаційна схема розвитку суспільства в працях українських дослідників. Схема довгого ХІХ ст. в працях О.Оглоблина. "Українська нація": еволюція поняття. |
Усне опитування. Поточний контроль 1. |
Тиждень 3 Лекція 3 |
Тема 3. Особливості формування модерної української нації. Теорія безкласовості української модерної нації. Теорія про селянський характер української модерної нації. Зміни у національному складі населення. Особливості процесів національної та соціальної мобілізації. Краєзнавство в контексті національної історії. Історична регіоналістика в контексті національної історії. Історіографія проблеми. |
|
Тиждень 3 Практичне заняття 3
|
Тема 3. Особливості формування модерної української нації. Теорія безкласовості української модерної нації. Теорія про селянський характер української модерної нації. Зміни у національному складі населення. Особливості процесів національної та соціальної мобілізації. Краєзнавство в контексті національної історії. Історична регіоналістика в контексті національної історії. Історіографія проблеми. |
Усне опитування Поточний контроль 2. Виконання практичних завдань. |
Тиждень 4 Лекція 4 |
Тема 4. Становлення південноукраїнського регіону (кінець 18 - 19 ст.) «Проект Новоросія»: політика царського уряду щодо південноукраїнського регіону (ХVІІІ - ХІХ ст.). Становлення південного регіону як частини української етнічної території. Специфіка аграрного устрою та промислового розвитку регіону. Південь України як історичний регіон. |
|
Тиждень 4 Практичне заняття 4 |
Тема 4. Становлення південноукраїнського регіону (кінець 18 - 19 ст.) «Проект Новоросія»: політика царського уряду щодо південноукраїнського регіону (ХVІІІ - ХІХ ст.). Становлення південного регіону як частини української етнічної території. Специфіка аграрного устрою та промислового розвитку регіону. Південь України як історичний регіон. |
Усне опитування. |
Тиждень 5 Лекція 5 |
Тема 5. Південна Україна на початковому етапі модерного націотворення (19 ст. - 1914 р.) Особливості модернізації південноукраїнського регіону. Українці й модернізація регіону. Формування національної свідомості. Український національний рух у регіоні. Національно-визвольні рухи у південноукраїнському регіоні. Регіональні тенденції у південноукраїнському регіоні. |
|
Тиждень 5. Практичне заняття 5. |
Тема 5. Тема 5. Південна Україна на початковому етапі модерного націотворення (19 ст. - 1914 р.) Особливості модернізації південноукраїнського регіону. Українці й модернізація регіону. Формування національної свідомості. Український національний рух у регіоні. Національно-визвольні рухи у південноукраїнському регіоні. Регіональні тенденції у південноукраїнському регіоні. |
Усне опитування. Дискусійний майданчик. Поточний контроль 3. |
Тиждень 6. Лекція 6. |
Тема 6. Сучасний стан українського націогенезу: виклики сучасності. Російські імперські історичні міфи щодо українців: "Мы один народ". Російські імперські історичні міфи щодо штучності української державності. Російський імперський історичний міф щодо "Новоросии" и "новороссов" та ін.
|
|
Тиждень 6. Практичне заняття 6. |
Тема 6. Сучасний стан українського націогенезу: виклики сучасності. Російські імперські історичні міфи щодо українців: "Мы один народ". Російські імперські історичні міфи щодо штучності української державності. Російський імперський історичний міф щодо "Новоросии" и "новороссов" та ін. |
Семінар-дискусія. Поточний контроль 4. Виконання практичних завдань. |
Тиждень 13 Залік |
|
Відповіді на проблемні запитання підсумкового контролю. |
Шкала оцінювання: національна та ECTS
За шкалоюECTS |
За шкалою університету |
За національною шкалою |
|
Екзамен |
Залік |
||
A |
90 – 100 (відмінно) |
5 (відмінно) |
Зараховано |
B |
85 – 89 (дуже добре) |
4 (добре) |
|
C |
75 – 84 (добре) |
||
D |
70 – 74 (задовільно) |
3 (задовільно) |
|
E |
60 – 69 (достатньо) |
||
FX |
35 – 59 (незадовільно – з можливістю повторного складання) |
2 (незадовільно) |
Не зараховано |
F |
1 – 34 (незадовільно – з обов’язковим повторним курсом) |
Основна:
1.Етнос. Нація. Держава: Україна у контексті світового етнодержавницького досвіду [Текст] / Ю. І. Римаренко [та ін.] ; ред. Ю. І. Римаренко ; НАН України, Інститут держави і права ім. В.М.Корецького. - К. : [б.в.], 2000. - 516 с.
2.Нація і держава [Текст] : теоретико-методологічний та концептуальний аналіз / Ю. Римаренко [та ін.] ; ред. Ю. Римаренко ; НАН України, Інститут держави і права ім. В.М.Корецького, Донецький ін-т внутрішніх справ при Донецькому держ. ун-ті. - К.1998. Кн. 1. - К. : [б.в.], 1998.
3. Сміт Ентоні Д. Націоналізм: Теорія, ідеологія, історія. К. : К.І.С., 2004.
4.Турченко Г.Ф. Південноукраїнський регіон в контексті формування модерної української нації: Навчальний посібник. Запоріжжя: ЗНУ, 2008. 342 с.
5.Турченко Г. О.Оглоблин про схему історії України ХІХ – початку ХХ ст. (до 50-річчя творчого заповіту історика) / Г. Турченко, Ф. Турченко // Український історичний журнал. - 2021. - Число 1. - С. 107. - Режим доступу: http://resource.history.org.ua/publ/UIJ_2021_1_10
Додаткова:
6.Белебеха І.О. Нація і Націоналізм: Від Націоналізму до Національної Ідеї [Текст] / Іван Белебеха. - Харків : Здоровий, 2014. - 238 с.
7.Вівчарик М.М. Українська нація: шлях до самовизначення [Текст] / М. М. Вівчарик [та ін]. К. : Вища школа, 2001. - 288 с.
8.Галичанець М. Українська нація. Правда про українську націю [Текст] : веди краєзнавця / М. Галичанець. - Т., 2001 .Кн. 1. - [Б. м.] : [б.в.], 2001. - 234 с.
9.Галичанець М. Українська нація: Походження і життя української нації з найдавніших часів до XI століття [Текст] : веди краєзнавця / М. Галичанець. - Т. : Мандрівець, 2005. - 368 с.: іл.
10. Гелнер Е. Нації та націоналізм // Націоналізм. Антологія / О. Проценко, В. Лісовий (упоряд.), Л. Білик (літ. ред.); Наукове товариство ім. В’ячеслава Липинського. – К.: Смолоскип, 2000. – С. 292–310.
11.Горєлов М. Є. Українська етнічна нація / Микола Горєлов, Олександр Моця, Олег Рафальський. - К. : Еко-продакшн, 2012. - 174, [16] с.
12.Грицак Я. Нарис історії України: формування модерної української нації ХІХ – ХХ ст. К.: Генеза, 1996.
13. Дмитрах О. С. Мова - це нація, - це держава [Текст] / Олексій Дмитрах. - 4-е вид., допов. кн. "Мова і "язык". - Дрогобич : Коло, 2018. - 264 с.
14. Сміт Ентоні Д. Націоналізм: Теорія, ідеологія, історія / Пер. з англійської. – К.: "К.І.С.", 2004. – 170 с.
15.Казакевич О.М. Українська мова, нація та ідентичність у міжімперському просторі (друга половина ХІХ – початок ХХ століття) [Текст] : монографія / Ольга Казакевич. - Київ ; Вінниця : Нілан, 2018. - 405 с.
16.Касьянов Г. Теорії нації та націоналізму: Монографія. К., 1999. 352 с.
17.Кононенко П.П. Національна ідея, нація, націоналізм [Текст] / П. П. Кононенко ; МОН України, НДІ українознавства, Міжрегіон. акад. упр. персоналом. - К. : МАУП : Міленіум, 2006. - 358 с.
18. Куриленко О.В. Українська модерна нація у суспільно-політичній оцінці М. Драгоманова та І. Франка / Куриленко О.В. // Проблеми історії України ХІХ - початку ХХ ст. - 2007. - 13. - С. 60–63. - Режим доступу: http://resource.history.org.ua/publ/xix_2007_13_60
19.Мороз О.Г. Модерна нація: українець у часі і просторі [Текст] / О. Г. Мороз ; упоряд. О. Банах ; Львівський національний ун-т ім. Івана Франка. Факультет журналістики. - Л. : Універсум, 2001. 436 с.
20.Нагорна Л. Українська політична нація: лінія розламу і консолідації // Віче. 2000. №1.
21.Націоналізм. Антологія / О.Проценко, В.Лісовий, Л.Білик. Наукове товариство ім. В’ячеслава Липинського. К. : Смолоскип, 2000.
22.Нестеренко Г. О. Українська політична нація: самоорганізаційні засади становлення [Текст] / Г. О. Нестеренко. - К. : Видавництво НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2007. - 360 с.
23.Панасюк Б.Я. Русь: нація і держава [Текст] : наук.-іст. дослідж. : у 2 т. / Броніслав Панасюк ; ДВНЗ "Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана". - К. : КНЕУ, 2009. Т. 1-2. - 2009. - 385 с.
24. Смолій В.А., Гуржій О.І. Як і коли почала формуватися українська нація. К.: Наукова думка, 1991.
25.Струкевич О.К. Українська ранньомодерна нація: історико-етнонаціологічні аспекти дослідження / Струкевич О.К. // Український історичний журнал. - 2001. - № 5. - С. 3-22. - Режим доступу: http://resource.history.org.ua/publ/journal_2001_5_3
26.Сушинський Б. І. Шлях України: нація і національна ідея [Текст] / Б. І. Сушинський. - Л. : Добра справа, 2004. - 189 с.
27.Українська політична нація [Текст] : генеза, стан, перспективи / В. С. Крисаченко [та ін.] ; ред. В. С. Крисаченко ; Національний ін-т стратегічних досліджень. - К. : НІСД, 2003. - 631 с.
28.Українська політична нація: проблеми становлення [Текст] : зб. наук. ст. / [за ред. М. М. Розумного (заг. ред.), М. Т. Степика, В. М. Яблонського] ; Нац. ін-т стратег. дослідж. - Київ : НІСД, 2012. - 380 с.
29.Хаген М. Держава, нація та національна свідомість: російсько-українські відносини в першій половині ХХ ст. / Хаген М. // Український історичний журнал. - 1998. - № 1. - С. 122-131. - Режим доступу: http://resource.history.org.ua/publ/journal_1998_1_122
30.Шкандрій М.Б. Модерністи, марксисти і нація [Текст] : українська літ. дискусія 1920-х рр. / М. Б. Шкандрій ; авториз. пер. з англ. М. Климчук. - К. : Ніка-Центр, 2006. – 382 с.
31. Turchenko H., Turchenko F. How the South United Ukraine (the End of the XVIIIth – the Beginning of the XXth centuries). Skhidnoievropeiskyi istorychnyi visnyk [East European Historical Bulletin], 21, 31–40. doi: 10.24919/2519-058X.21.246923
РЕГУЛЯЦІЇ І ПОЛІТИКИ КУРСУ[1]
Відвідування занять. Регуляція пропусків.
Інтерактивний характер курсу передбачає відвідування практичних занять. Студенти, які за певних обставин не можуть відвідувати практичні заняття регулярно, мусять у визначений термін виконувати самостійні роботи, розміщені у системі Moodle.
Політика академічної доброчесності
Усі письмові роботи, що виконуються слухачами під час проходження курсу, перевіряються на наявність плагіату за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення UniCheck. Відповідно до чинних правових норм, плагіатом вважатиметься: копіювання чужої наукової роботи чи декількох робіт та оприлюднення результату під своїм іменем; створення суміші власного та запозиченого тексту без належного цитування джерел; рерайт (перефразування чужої праці без згадування оригінального автора). Будь-яка ідея, думка чи речення, ілюстрація чи фото, яке ви запозичуєте, має супроводжуватися посиланням на першоджерело. Приклади оформлення цитувань див. на Moode: https://moodle.znu.edu.ua/mod/resource/view.php?id=103857
Роботи, у яких виявлено ознаки плагіату, до розгляду не приймаються і відхиляються без права перескладання. Якщо ви не впевнені, чи підпадають зроблені вами запозичення під визначення плагіату, будь ласка, проконсультуйтеся з викладачем.
Висока академічна культура та європейські стандарти якості освіти, яких дотримуються у ЗНУ, вимагають від дослідників відповідального ставлення до вибору джерел. Посилання на такі ресурси, як Wikipedia, бази даних рефератів та письмових робіт (Studopedia.org та подібні) є неприпустимим. Рекомендовані бази даних для пошуку джерел:
Електронні ресурси Національної бібліотеки ім. Вернадського: http://www.nbuv.gov.ua
Цифрова повнотекстова база даних англомовної наукової періодики JSTOR: https://www.jstor.org/
Використання комп’ютерів/телефонів на занятті
Використання мобільних телефонів, планшетів та інших гаджетів під час лекційних та практичних занять дозволяється виключно у навчальних цілях (для уточнення певних даних, перевірки правопису, отримання довідкової інформації тощо). Будь ласка, не забувайте активувати режим «без звуку» до початку заняття.
Комунікація
Базовою платформою для комунікації викладача зі студентами є Moodle.
Важливі повідомлення загального характеру регулярно розміщуються викладачем на форумі курсу. Для персональних запитів використовується сервіс приватних повідомлень. Відповіді на запити студентів подаються викладачем впродовж трьох робочих днів. Для оперативного отримання повідомлень про оцінки та нову інформацію, розміщену на сторінці курсу у Moodle, будь ласка, переконайтеся, що адреса електронної пошти, зазначена у вашому профайлі на Moodle, є актуальною, та регулярно перевіряйте папку «Спам».
Якщо за технічних причин доступ до Moodle є неможливим, або ваше питання потребує термінового розгляду, направте електронного листа з позначкою «Важливо» на адресу onmacluk@gmail.com. У листі обов’язково вкажіть ваше прізвище та ім’я, курс та шифр академічної групи.
ДОДАТОК ДО СИЛАБУСУ ЗНУ – 2021-2022 рр.
ГРАФІК НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ 2021-2022 н. р. (посилання на сторінку сайту ЗНУ)
АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ. Студенти і викладачі Запорізького національного університету несуть персональну відповідальність за дотримання принципів академічної доброчесності, затверджених Кодексом академічної доброчесності ЗНУ: https://tinyurl.com/ya6yk4ad. Декларація академічної доброчесності здобувача вищої освіти (додається в обов’язковому порядку до письмових кваліфікаційних робіт, виконаних здобувачем, та засвідчується особистим підписом): https://tinyurl.com/y6wzzlu3.
НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС ТА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ. Перевірка набутих студентами знань, навичок та вмінь (атестації, заліки, іспити та інші форми контролю) є невід’ємною складовою системи забезпечення якості освіти і проводиться відповідно до Положення про організацію та методику проведення поточного та підсумкового семестрового контролю навчання студентів ЗНУ: https://tinyurl.com/y9tve4lk.
ПОВТОРНЕ ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІН, ВІДРАХУВАННЯ. Наявність академічної заборгованості до 6 навчальних дисциплін (в тому числі проходження практики чи виконання курсової роботи) за результатами однієї екзаменаційної сесії є підставою для надання студенту права на повторне вивчення зазначених навчальних дисциплін. Порядок повторного вивчення визначається Положенням про порядок повторного вивчення навчальних дисциплін та повторного навчання у ЗНУ: https://tinyurl.com/y9pkmmp5. Підстави та процедури відрахування студентів, у тому числі за невиконання навчального плану, регламентуються Положенням про порядок переведення, відрахування та поновлення студентів у ЗНУ: https://tinyurl.com/ycds57la.
НЕФОРМАЛЬНА ОСВІТА. Порядок зарахування результатів навчання, підтверджених сертифікатами, свідоцтвами, іншими документами, здобутими поза основним місцем навчання, регулюється Положенням про порядок визнання результатів навчання, отриманих у неформальній освіті: https://tinyurl.com/y8gbt4xs.
ВИРІШЕННЯ КОНФЛІКТІВ. Порядок і процедури врегулювання конфліктів, пов’язаних із корупційними діями, зіткненням інтересів, різними формами дискримінації, сексуальними домаганнями, міжособистісними стосунками та іншими ситуаціями, що можуть виникнути під час навчання, регламентуються Положенням про порядок і процедури вирішення конфліктних ситуацій у ЗНУ: https://tinyurl.com/ycyfws9v. Конфліктні ситуації, що виникають у сфері стипендіального забезпечення здобувачів вищої освіти, вирішуються стипендіальними комісіями факультетів, коледжів та університету в межах їх повноважень, відповідно до: Положення про порядок призначення і виплати академічних стипендій у ЗНУ: https://tinyurl.com/yd6bq6p9; Положення про призначення та виплату соціальних стипендій у ЗНУ: https://tinyurl.com/y9r5dpwh.
ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА. Телефон довіри практичного психолога (061)228-15-84 (щоденно з 9 до 21).
ЗАПОБІГАННЯ КОРУПЦІЇ. Уповноважена особа з питань запобігання та виявлення корупції (Воронков В. В., 1 корп., 29 каб., тел. +38 (061) 289-14-18).
РІВНІ МОЖЛИВОСТІ ТА ІНКЛЮЗИВНЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ. Центральні входи усіх навчальних корпусів ЗНУ обладнані пандусами для забезпечення доступу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення. Допомога для здійснення входу у разі потреби надається черговими охоронцями навчальних корпусів. Якщо вам потрібна спеціалізована допомога, будь-ласка, зателефонуйте (061) 228-75-11 (начальник охорони). Порядок супроводу (надання допомоги) осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення у ЗНУ: https://tinyurl.com/ydhcsagx.
РЕСУРСИ ДЛЯ НАВЧАННЯ. Наукова бібліотека: http://library.znu.edu.ua. Графік роботи абонементів: понеділок – п`ятниця з 08.00 до 17.00; субота з 09.00 до 15.00.
ЕЛЕКТРОННЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАВЧАННЯ (MOODLE): https://moodle.znu.edu.ua
Якщо забули пароль/логін, направте листа з темою «Забув пароль/логін» за адресами:
· для студентів ЗНУ - moodle.znu@gmail.com, Савченко Тетяна Володимирівна
· для студентів Інженерного інституту ЗНУ - alexvask54@gmail.com, Василенко Олексій Володимирович
У листі вкажіть: прізвище, ім'я, по-батькові українською мовою; шифр групи; електронну адресу.
Якщо ви вказували електронну адресу в профілі системи Moodle ЗНУ, то використовуйте посилання для відновлення паролю https://moodle.znu.edu.ua/mod/page/view.php?id=133015.
Центр інтенсивного вивчення іноземних мов: http://sites.znu.edu.ua/child-advance/
Центр німецької мови, партнер Гете-інституту: https://www.znu.edu.ua/ukr/edu/ocznu/nim
Школа Конфуція (вивчення китайської мови): http://sites.znu.edu.ua/confucius
[1] Тут зазначається все, що важливо для курсу: наприклад, умови допуску до лабораторій, реактивів тощо. Викладач сам вирішує, що треба знати студенту для успішного проходження курсу!