СИЛАБУС
.
ЗНУ
Силабус дисципліни
«Історія Української революції початку ХХ ст.: методика викладання в школі »
Викладач: доктор історичних наук, професор Турченко Галина Федорівна
Кафедра: новітньої історії України, V корпус, ауд. 319
E-mail: galina_turchenko@ukr.net
Телефон:
Інші засоби зв’язку: Moodle, приватні повідомлення електронною поштою, Viber 0977302716
ВИДИ ЗАНЯТЬ І РОЗКЛАД
Лекційні заняття: годин
Практичні заняття: – годин
Консультації: особисті – субота (14.30-16.00) через ZOOM, електронною поштою, Viber 0977302716.
Освітня програма, рівень вищої освіти |
/ бакалавр |
|||||
Рік навчання |
1 |
Семестр |
|
Розділ курсу |
Історія України |
|
Кредити ECTS |
3 |
Навч. рік |
2023-24 |
Тижні |
13 |
|
Кількість годин |
90 |
Вид контролю |
залік |
Аудиторні години – Самостійна робота – |
||
Посилання на курс в Moodle | ||||||
ОПИС КУРСУ
Навчальна дисципліна «Історія Української революції початку ХХ ст.: методика викладання в школі» .
Тема . Історія Української революції початку ХХ ст.: методика викладання в школі
Курс присвячено аналізу методики викладання в школі теми " Історія Української революції початку ХХ ст.: методика викладання в школі".
Зосереджена увага на методиці викладання сюжетів, пов'язаних з діяльністю Центральної Ради; причинами поразки Центральної Ради; проголошенням незалежності УНР; наслідками Брестського мирного договору для української державності; з державотворчою діяльністю Гетьманата П. Скоропадського; з державотворчою діяльністю у добу Директорії УНР.
ОСНОВНІ НАВЧАЛЬНІ РЕСУРСИ
Плани лекцій і рекомендована література до них, плани практичних занять, методичні вказівки і рекомендована література, письмові завдання до планів практичних занять, запитання для підсумкового контролю, тестові завдання розміщені в СЕЗН Moodle
ФОРМИ ОЦІНЮВАННЯ
Дисципліна «Історія Української революції початку ХХ ст.: методика викладання в школі » розбита на 4 змістових модуля. За виконані теоретичні і практичні завдання студент отримує бальні оцінки, які сумуються і складають загальну оцінку за поточний контроль. Одержання студентом мінімальної бальної оцінки за кожну з атестацій є обов’язковою умовою його допуску до заліку з дисципліни.
Види поточного і рубіжного контролю:
– розв’язання аналітичних завдань на семінарських заняттях;
– теоретичні завдання - тести на платформі Moodle;
– залік.
Поточний контроль передбачає:
Семінарські заняття, на яких відбувається розв’язання аналітичних завдань відбуваються у відповідні аудиторні години. Під час роботи на семінарі студент може отримати максимум 3 бали. Критерії оцінювання роботи: а) Послідовний виклад матеріалу з висновками в кінці відповіді, знання фактичного матеріалу, володіння понятійним апаратом, уміння творчо розв’язувати завдання – 3 бали; б) послідовний виклад матеріалу, знання фактичного матеріалу, володіння категоріальним апаратом, допускається 1-2 неточності у використанні понятійного матеріалу – 2 бали, в) зміст матеріалу викладено частково, з недотриманням в окремих випадках послідовності, студент частково володіє знаннями фактичного матеріалу, при поясненні понять допущено помилки, суть питання в основному розкрита, не зважаючи на зазначені вище упущення – 1 бали. Доповнення та участь у дискусії на семінарському занятті оцінюється у 1–2 бали.
Контрольні теоретичні завдання-тести №1 розташовані у системі Moodle. Вони складаються із 15 тестів з обранням однієї правильної відповіді. Кожна правильна відповідь оцінюється в 0,2 бали (тип питання: багатоваріантне). За умови виконання всіх завдань контрольної роботи, студент може набрати 3 бали. Контрольні тести № 2 включають 30 тестових запитань (у системі Moodle) з обранням однієї правильної відповіді. Кожна правильна відповідь оцінюється в 0,2 бали (тип питання: багатоваріантне). За умови виконання всіх завдань контрольної роботи, студент може набрати 6 балів. Контрольні тести №3 (у системі Moodle). Вони складаються із 15 тестів з обранням однієї правильної відповіді. Кожна правильна відповідь оцінюється в 0,2 бали (тип питання: багатоваріантне). За умови виконання всіх завдань контрольної роботи, студент може набрати 3 бали. Контрольні тести №4 (у системі Moodle). Вони складаються із 12 тестів з обранням однієї правильної відповіді. Кожна правильна відповідь оцінюється в 0,5 бали (тип питання: багатоваріантне). За умови виконання всіх завдань контрольної роботи, студент може набрати 6 бали.
Підсумковий семестровий контроль (залік). Складається з двох частин: а) Теоретичне завдання-тести – відповіді на екзамені в он-лайн або оф-лайн формі (20 балів),
б) Практичне завдання – вирішення історичних задач (20 балів)
Під час заліку студент може отримати до 40 балів.
1) Теоретичне завдання – виконання тесту на платформі Moodle. Тест містить 40 питань закритого типу (багатоваріантне питання). Із варіантів студенту слід обрати один. Кожне питання оцінюється у 0,5 бал. Можна набрати 20 балів.
2) Практичне завдання – розв’язання історичних задач – 20 балів
Бали |
Критерії оцінювання практичного завдання |
16-20 |
Самостійно розв’язане практичне завдання; ґрунтовне знайомство з фаховою літературою. Робота відзначається логічною побудовою, переконливістю аргументів, вдалим використанням професійною термінологією, лексичним розмаїттям, чіткістю висновків. Сформованість навичок та умінь аналізувати, порівнювати, надавати оцінку історичним подіям і явищам. |
11-15 |
Самостійно розв’язане практичне завдання. В аналітичній частині не всі аспекти отримали ретельного висвітлення, проте висловлені думки відзначаються оригінальністю та аргументованістю. Сформованість навичок та умінь аналізувати, порівнювати, надавати оцінку історичним подіям і явищам. |
8-10 |
Продемонстровано знання фахової літератури та володіння термінологією. В аналітичній частині певні аспекти висвітлені не достатньо переконливо, проте допущені помилки фактологічного плану. |
5-6 |
Продемонстровано володіння професійною лексикою. Матеріал викладено послідовно, висновки чіткі. Аналітична частина тексту не збалансована, відсутня аргументація. |
3-4 |
У цілому робота логічно побудована. Зустрічаються стилістичні помилки. Текст відзначається описовістю, разом з тим містить і певні самостійні спостереження. Відсутня аргументація. |
1-2 |
Текст практичного завдання побудовано з окремих, не пов’язаних між собою речень, лексика дуже бідна, багато стилістичних помилок. Викладення головних положень виявляє відсутність базових знань з предмету. |
Студентові зараховується вивчення курсу «Історія України» за умови, що за результатами поточного і підсумкового семестрового контролю він отримав із 100 можливих балів 60 і більше. Якщо за результатами поточного і підсумкового семестрового контролю студент отримав менше 60 балів, то вивчення курсу «Історія України» йому не зараховується й розглядається як академічна заборгованість.
Політика оцінювання
Максимальна кількість балів |
100 |
100% |
Екзамен |
40 |
40% |
Робота на семінарах (доповіді та доповнення, участь в дискусіях, дебати тощо), поточний контроль |
60 |
60% |
Мінімальна кількість балів для допуску до іспиту (робота на семінарах, поточні контрольні) |
35 |
|
|
|
|
Шкала оцінювання: національна та ECTS
шкалою ECTS |
|
За шкалою університету |
З національною шкалою |
|
Екзамен |
Залік |
|||
A |
90 – 100 (відмінно) |
5 (відмінно) |
Зараховано |
|
B |
85 – 89 (дуже добре) |
4 (добре) |
||
C |
75 – 84 (добре) |
|||
D |
70 – 74 (задовільно) |
3 (задовільно) |
||
E |
60 – 69 (достатньо) |
|||
FX |
35 – 59 (незадовільно – з можливістю повторного складання) |
2 (незадовільно) |
Не зараховано |
|
F |
1 – 34 (незадовільно – з обов’язковим повторним курсом) |
РОЗКЛАД КУРСУ ЗА ТЕМАМИ І КОНТРОЛЬНІ ЗАВДАННЯ
Тиждень і вид заняття |
Тема заняття |
Контрольне завдання |
|
|
|
|
| ||
|
Українська національна революція (1917–1921 рр.): методика викладання |
1.Спираючись на здобуті знання побудуйте альтернативний сценарій (сценарії), за яких умов Центральній Раді вдалося б утримати владу. 2.Проаналізуйте причини поразки Центральної Ради? 3 Курс більшовиків на утворення радянських сепаратистських республік в Північному Причорномор’ї і Криму(Радянська республіка Тавриди, Донецько-Криворізької республіки, Одеської радянської республіки та ін.) та тактика сучасної РФ у 2014 р. на розчленування української держави та створення сепаратистських анклавів (ЛНР, ДНР): проведіть історичні аналогії. 4. Спростуйте російський міф про повне зовнішнє правління УНР та Української держави П.Скоропадського з боку Німеччини та Австро-Угорщини як основну причину падіння української влади. |
| ||
|
Українська національна революція (1917–1921 рр.): методика викладання |
1. Спростувавння російського імперського міфу про повне зовнішнє правління УНР та Української держави П.Скоропадського з боку Німеччини та Австро-Угорщини як основну причину падіння української влади. 2. Охарактеризуйте роль австро-нiмецьких військ у збереженні української державності. 3.Порівняйте внутрішню та зовнішню політику Центральної Ради, Гетьманату П.Скоропадського та Директорії УНР. 4. Охарактеризуйте причини поразки Української національної революції (1917–1921 рр.). |
|
|
Колоквіум “Історичні міфи та фальсифікації у статті Путіна «Об историческом единстве русских и украинцев»” |
1.Порівняйте сучасні російські імперські міфи з імперськими міфами російської історіографії царської доби. 2.Назвіть історичні міфи і фальсифікації щодо української історії, породженої російською пропагандою. 3.Спростуйте історичні міфи і фальсифікації, викладені у статті Путіна «Об историческом единстве русских и украинцев»”. 4. Чи можна вважати підручники з історії Росії прикладом сучасної інформаційної війни РФ проти України? Відповідь аргументуйте, аналізуючи особливості викладу сюжетів, пов’язаних з історією України у російських підручниках з історії Росії . |
Рекомендована література
Основна:
1. Відгук українських істориків на статтю В. Путіна «Про історичну єдність росіян та українців» / Ін-т історії України НАН України. Київ, 2021. 8 с. URL: http://resource.history.org.ua/item/0015897
2.
Турченко Ф., Каганов Ю., Турченко Г. Історія України
(1914–1945) : підручник для здобувачів навчального ступеня бакалавра. Запоріжжя
: Видавничий дім «Гельветика», 2021.
368 с.
3. Реєнт О.
Соціально-економічні та політичні трансформації в Україні (кінець XVIII ‒ перші
десятиліття XX століття). У 2-х кн. Кн. 1. Київ : Ін-т історії України, 2021.
846 с.
4. Турченко Г., Турченко Ф. Проект «Новоросія». 1764–2014 рр.: Ювілей на крові. Запоріжжя : ЗНУ, 2015. 116 с.
5. Турченко
Ф. Микола Міхновський: «Одна, єдина, нероздільна, вільна, самостійна
Україна...». Київ : Парламентське видавництво, 2020. 432 с.
Електронні ресурси:
6. Електронна бібліотека Інституту історії України НАН України – URL: http://resource.history.org.ua/cgi-bin/eiu/history.exe?C21COM=S&I21DBN=ELIB&P21DBN=ELIB&S21FMT=brief_elib&S21ALL=(%3C.%3EIHU%3D!%3C.%3E)&S21SRW=dp&S21SRD=DOWN&S21STN=1&S21REF=15&S21CNR=10:
7. Ізборник. – http://litopys.org.ua/
8. Історична правда. URL: https://www.istpravda.com.ua
9.. Національна бібліотека України імені В. Вернадського. URL: http://www.nbuv.gov.ua
10. Україна Incognita: Історичний веб-проект. URL: http://incognita.day.kyiv.ua/
11. Україна модерна: міжнародний інтелектуальний часопис. URL: http://uamoderna.com/
12. Український воєнно-історичний портал. URL: http://www.milua.org/
13. Український історичний журнал. – http://resource.history.org.ua/cgi-bin/eiu/history.exe?&I21DBN=EJRN&P21DBN=EJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=JUU_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=I=&S21COLORTERMS=0&S21STR=journal
14. Чтиво: електронна бібліотека. URL: http://chtyvo.org.ua
15. Historical content. URL: https://historiana.eu
16. Historians. URL: http://www.historians.in.ua
117. History: World war II. Портал ресурсів з історії Другої світової війни. URL: https://historylink101.com/1/world_war_II/world_war_II.htm
18. Zaporizhzhia Historical Review. URL: https://istznu.org/index.php/journal.
РЕГУЛЯЦІЇ І ПОЛІТИКИ КУРСУ
Відвідування занять. Регуляція пропусків.
Відвідування занять обов’язкове. Пропуски можливі лише з поважної причини. Відпрацювання пропущених лекцій та семінарів має бути регулярним за домовленістю з викладачем у години консультацій. Відпрацювання занять здійснюється усно у формі співбесіди за питаннями, визначеними планом заняття. У випадку систематичних пропусків буде застосована процедура повторного вивчення дисципліни (див. посилання на Положення у додатку до силабусу).
Політика академічної доброчесності
Усі індивідуальні дослідницькі завдання, що виконуються студентами під час вивчення курсу, перевіряються на наявність плагіату. Треба пам’ятати, що у загальному контексті плагіат – псевдотворчість. Будь-яке речення або ілюстрація, яке Ви використовуєте в роботі, має супроводжуватися посиланням на першоджерело. Приклади оформлення використаної літератури і джерел див. на Moode: https://moodle.znu.edu.ua/course/view.php?id=5526
Роботи, у яких виявлено ознаки плагіату, до розгляду не приймаються.
Висока академічна культура та європейські стандарти якості освіти, яких дотримуються у ЗНУ, вимагають від дослідників відповідального ставлення до вибору джерел. Рекомендовані бази даних для пошуку джерел:
Електронний ресурс: наукова бібліотека ЗНУ: http://library.znu.edu.ua/
Використання комп’ютерів/телефонів на занятті
Використання мобільних телефонів та планшетів під час лекційних занять дозволяється виключно у навчальних цілях. Будь ласка, не забувайте активувати режим «без звуку» до початку заняття.
Комунікація
Базовою платформою для комунікації викладача зі студентами є Moodle. Важливі повідомлення (оголошення про deadline подання контрольних робіт) регулярно розміщуються викладачем на цій платформі. Для індивідуальних запитів використовуються повідомлення на електронну пошту викладача grushevaznu@ukr.net. У листі обов’язково вкажіть ваше прізвище та ім’я, курс та шифр академічної групи. Відповіді на запити студентів подаються викладачем оперативно.
ДОДАТОК ДО СИЛАБУСУ ЗНУ – 2022-2023
АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ. Студенти і викладачі запорізького національного університету несуть персональну відповідальність за дотримання принципів академічної доброчесності, затверджених кодексом академічної доброчесності ЗНУ: https://tinyurl.com/ya6yk4ad. декларація академічної доброчесності здобувача вищої освіти (додається в обов’язковому порядку до письмових кваліфікаційних робіт, виконаних здобувачем, та засвідчується особистим підписом): https://tinyurl.com/y6wzzlu3.
ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС ТА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ. Перевірка набутих студентами знань, навичок та вмінь (атестації, заліки, іспити та інші форми контролю) є невід’ємною складовою системи забезпечення якості освіти і проводиться відповідно до положення про організацію та методику проведення поточного та підсумкового семестрового контролю навчання студентів ЗНУ: https://tinyurl.com/y9tve4lk.
ПОВТОРНЕ ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІН, ВІДРАХУВАННЯ. Наявність академічної заборгованості до 6 навчальних дисциплін (в тому числі проходження практики чи виконання курсової роботи) за результатами однієї екзаменаційної сесії є підставою для надання студенту права на повторне вивчення зазначених навчальних дисциплін. порядок повторного вивчення визначається положенням про порядок повторного вивчення навчальних дисциплін та повторного навчання у ЗНУ: https://tinyurl.com/y9pkmmp5. підстави та процедури відрахування студентів, у тому числі за невиконання навчального плану, регламентуються положенням про порядок переведення, відрахування та поновлення студентів у ЗНУ: https://tinyurl.com/ycds57la.
НЕФОРМАЛЬНА ОСВІТА. Порядок зарахування результатів навчання, підтверджених сертифікатами, свідоцтвами, іншими документами, здобутими поза основним місцем навчання, регулюється положенням про порядок визнання результатів навчання, отриманих у неформальній освіті: https://tinyurl.com/y8gbt4xs.
ВИРІШЕННЯ КОНФЛІКТІВ. Порядок і процедури врегулювання конфліктів, пов’язаних із корупційними діями, зіткненням інтересів, різними формами дискримінації, сексуальними домаганнями, міжособистісними стосунками та іншими ситуаціями, що можуть виникнути під час навчання, регламентуються положенням про порядок і процедури вирішення конфліктних ситуацій у ЗНУ: https://tinyurl.com/ycyfws9v. конфліктні ситуації, що виникають у сфері стипендіального забезпечення здобувачів вищої освіти, вирішуються стипендіальними комісіями факультетів, коледжів та університету в межах їх повноважень, відповідно до: положення про порядок призначення і виплати академічних стипендій у ЗНУ: https://tinyurl.com/yd6bq6p9; положення про призначення та виплату соціальних стипендій у ЗНУ: https://tinyurl.com/y9r5dpwh.
ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА. Телефон довіри практичного психолога (061)228-15-84 (щоденно з 9 до
21.00).
РІВНІ МОЖЛИВОСТІ ТА ІНКЛЮЗИВНЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ. Центральні входи усіх навчальних корпусів ЗНУ обладнані пандусами для забезпечення доступу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення. допомога для здійснення входу у разі потреби надається черговими охоронцями навчальних корпусів. якщо вам потрібна спеціалізована допомога, будь-ласка, зателефонуйте (061) 228-75-11 (начальник охорони). порядок супроводу (надання допомоги) осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення у ЗНУ: https://tinyurl.com/ydhcsagx.
РЕСУРСИ ДЛЯ НАВЧАННЯ. Наукова бібліотека: http://library.znu.edu.ua. графік роботи абонементів:
понеділок – п`ятниця з 08.00 до 17.00; субота з 09.00 до 15.00.
ЕЛЕКТРОННЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАВЧАННЯ (Moodle): https://moodle.znu.edu.ua якщо забули пароль/логін, направте листа з темою «забув пароль/логін» за адресами:
· для студентів ЗНУ – Moodle.znu@gmail.com, Савченко Тетяна Володимирівна
· для студентів інженерного інституту ЗНУ – alexvask54@gmail.com, Василенко Олексій Володимирович У листі вкажіть: прізвище, ім'я, по-батькові українською мовою; шифр групи; електронну адресу. якщо ви вказували електронну адресу в профілі системи Moodle ЗНУ, то використовуйте посилання для відновлення паролю https://moodle.znu.edu.ua/mod/page/view.php?id=133015.
Центр інтенсивного вивчення іноземних мов: http://sites.znu.edu.ua/child-advance/ Центр німецької мови, партнер Гете-інституту: https://www.znu.edu.ua/ukr/edu/ocznu/nim Школа Конфуція (вивчення китайської мови): http://sites.znu.edu.ua/confucius.