Лабораторне заняття 4

Тема:Соматоскопічні розміри фізичного розвитку людини

Мета:Навчитися визначати пропорційність будови свого тіла  і робити висновки щодо нормативних показників.

Теоретичні відомості

Слово тест у перекладі з англійського означає"проба або "випробування. У спортивній метрології тестом називають вимірювання або випробування, що проводиться з метою визначення стану, або здібностей спортсмена.

Не всі вимірювання можуть бути використані як тести, а тільки ті, що відповідають спеціальним вимогам.

Тести, які відповідають вимогам надійності та інформативності, називають добротними або аутентичними (греч. аутентико ‑ достовірно). Процес випробувань називається тестуванням; одержане в результаті вимірювання числове значення - результатом тестування (або результатом тесту). Наприклад, біг 100 м - це тест, процедура проведення забігів і хронометражу - тестування, час забігу - результат тесту.

Тести, в основі яких лежать рухові завдання, називають руховими або моторними. Результатами їх можуть бути або рухові досягнення (час проходження дистанції, число повторень, пройдена відстань тощо), або фізіологічні і біохімічні показники.

Один і той же тест, застосований до одних, і тих же досліджуваних, повинен дати в однакових умовах однакові результати (якщо тільки не змінилися самі досліджувані). Проте  найстрогіша стандартизація і застосування точної апаратури не виключають варіювання результатів тестування.

Надійністю тесту називається ступінь збігу результатів при повторному тестуванні одних і тих же людей (або інших об'єктів) в однакових умовах. Надійність тесту визначається стабільністю, узгодженістю, еквівалентністю.

Інформативність тесту‑ це ступінь точності, з якою він вимірює властивість (якість, здатність, характеристику тощо), для оцінки якої використовується.. Інформативність часто називають також валідністю (від англ., validity ‑ обґрунтованість, дійсність, законність). У різних випадках одні і ті ж тести можуть мати різну інформативність.

Якщо тест використовується для визначення стану спортсмена на момент обстеження, то говорять про діагностичну інформативність тесту. Якщо ж на основі результатів тестування планують зробити висновок відносно можливих майбутніх показників спортсмена ‑ про прогностичну інформативність.

Ступінь інформативності може характеризуватися кількісно на основі дослідницьких даних (так звана емпірична інформативність) і якісно - на основі змістовного аналізу ситуації (змістовна або логічна інформативність).

Порядок виконання

1. Розрахунок і оцінка пропорційності статури  (ПС), %.

Пропорційність статури розраховується за формулою:

ПС = Довжина тіла - ріст сидячи × 100 %

                      Ріст сидячи

Оцінка: 87-92 % - пропорційний фізичний розвиток

< 87 % - відносно маленька довжина ніг

> 92 % - велика довжина ніг

2.Розрахунок і оцінка гармонійності статури.

Гармонійність статури (ГС), % розраховується за формулою:

          де ОГК - обхват грудної клітки, см

 Д Т - довжина тіла, см

Оцінка: 5- 55 % - статура в нормі

< 50 % - розвиток слабкий

> 55 % - високий

3.Розрахунок і оцінка пропорційності розвитку грудної клітки.

Пропорційність грудної клітки розраховується за індексом Ерісмана (ІЕ):

          де ОГК - обхват грудної клітки

Д - довжина тіла

Оцінка: позитивне значення індексу свідчить про нормальну ширину грудної клітки, негативне - про вузькогрудість

для чоловіків - норма від + 3 до + 6

для жінок - від -5 до + 2

1.Розрахунок і оцінка стану постави (СП),%.

Стан постави розраховується за формулою:

СП = ширина плечей × 100 %

            розмір дуги спини

          Оцінка: 100-110 % - норма

< 90 % або 125 % - виражене порушення постави

2.Розрахунок і оцінка розвитку мускулатури плеча (МП), %.

Розвиток мускулатури плеча розраховується за формулою:

          МП = різниця обох обхватів плеча × 100 %  ,

   обхват при вільно опущеній руці

де різниця обох обхватів плеча - це різниця між обхватом плеча при зігнутій у лікті і напруженій руці й обхватом при вільно опущеній руці.

Оцінка: 5-12 % - нормально розвинена мускулатура плеча

< 5 % - недостатньо розвинена

> 12 % - сильно розвинена

3.Визначення пропорційності статури за допомогою порівняння різноманітних обхватів (для дорослих).

6.1 Співвідношення між обхватом талії і довжиною тіла в нормі складає 45 %

де ОТ - обхват талії, см;

      Д - довжина тіла, см

6.2 Обхват шиї в 2 рази менше обхвату талії - пропорційно складена людина.

6.3 Обхват стегна в 1,5 рази більше, ніж обхват гомілки - пропорційно складена людина.

6.4 Обхват гомілки частіше дорівнює обхвату напруженого плеча у чоловіків, а у жінок - обхвату шиї - пропорційно складена людина.

6.5 Ширина плечей розвинутого чоловіка на 6-10 см ширше стегон.

Завдання:

1. Розрахувати показники пропорційності своєї статури за формулами.

2. Визначити пропорційність шляхом порівняння обхватів.

3. Зробити загальний висновок за одержаними оцінками.

4.Зробити висновок з припущенням щодо типу  конституції (астенічний, нормостенічний, гиперстенічний) і пояснити його.

Примітка: Для визначення типу конституції необхідно знати їхню характеристику:

а) астеніки частіше худі, стрункі, з довгими і тонкими кінцівками, довгою і вузькою грудною кліткою; м'язи відносно слабко розвинені;

б) нормостеніки мають пропорційне співвідношення поперечних і подовжніх розмірів тіла, сильно розвинену мускулатуру;

в) гиперстеніки мають масивний тулуб, короткі ноги і широку грудну клітку.

Питання для самоконтролю

1.Що називається тестом?

2.Що називається надійністю тесту?

3.Що називається інформативністю тесту?

4.Дати поняття діагностичної і прогностичної інформативності.

5.Яким чином визначається пропорційність будови тіла?

Охарактеризуйте типи конституції тіла людини.

Остання зміна: Monday 7 September 2020 17:29 PM