Лабораторне заняття 4
Тема:Соматоскопічні розміри фізичного розвитку людини
Мета:Навчитися визначати пропорційність будови свого тіла і робити висновки щодо нормативних показників.
Теоретичні відомості
Слово тест у перекладі з англійського означає"проба” або "випробування”. У спортивній метрології тестом називають вимірювання або випробування, що проводиться з метою визначення стану, або здібностей спортсмена.
Не всі вимірювання можуть бути використані як тести, а тільки ті, що відповідають спеціальним вимогам.
Тести, які відповідають вимогам надійності та інформативності, називають добротними або аутентичними (греч. аутентико ‑ достовірно). Процес випробувань називається тестуванням; одержане в результаті вимірювання числове значення - результатом тестування (або результатом тесту). Наприклад, біг 100 м - це тест, процедура проведення забігів і хронометражу - тестування, час забігу - результат тесту.
Тести, в основі яких лежать рухові завдання, називають руховими або моторними. Результатами їх можуть бути або рухові досягнення (час проходження дистанції, число повторень, пройдена відстань тощо), або фізіологічні і біохімічні показники.
Один і той же тест, застосований до одних, і тих же досліджуваних, повинен дати в однакових умовах однакові результати (якщо тільки не змінилися самі досліджувані). Проте найстрогіша стандартизація і застосування точної апаратури не виключають варіювання результатів тестування.
Надійністю тесту називається ступінь збігу результатів при повторному тестуванні одних і тих же людей (або інших об'єктів) в однакових умовах. Надійність тесту визначається стабільністю, узгодженістю, еквівалентністю.
Інформативність тесту‑ це ступінь точності, з якою він вимірює властивість (якість, здатність, характеристику тощо), для оцінки якої використовується.. Інформативність часто називають також валідністю (від англ., validity ‑ обґрунтованість, дійсність, законність). У різних випадках одні і ті ж тести можуть мати різну інформативність.
Якщо тест використовується для визначення стану спортсмена на момент обстеження, то говорять про діагностичну інформативність тесту. Якщо ж на основі результатів тестування планують зробити висновок відносно можливих майбутніх показників спортсмена ‑ про прогностичну інформативність.
Ступінь інформативності може характеризуватися кількісно на основі дослідницьких даних (так звана емпірична інформативність) і якісно - на основі змістовного аналізу ситуації (змістовна або логічна інформативність).
Порядок виконання
1. Розрахунок і оцінка пропорційності статури (ПС), %.
Пропорційність статури розраховується за формулою:
ПС = Довжина тіла - ріст сидячи × 100 %
Ріст сидячи
Оцінка: 87-92 % - пропорційний фізичний розвиток
< 87 % - відносно маленька довжина ніг
> 92 % - велика довжина ніг
2.Розрахунок і оцінка гармонійності статури.
Гармонійність статури (ГС), % розраховується за формулою:
де ОГК - обхват грудної клітки, см
Д Т - довжина тіла, см
Оцінка: 5- 55 % - статура в нормі
< 50 % - розвиток слабкий
> 55 % - високий
3.Розрахунок і оцінка пропорційності розвитку грудної клітки.
Пропорційність грудної клітки розраховується
за індексом Ерісмана (ІЕ):
де ОГК - обхват грудної клітки
Д - довжина тіла
Оцінка: позитивне значення індексу свідчить про нормальну ширину грудної клітки, негативне - про вузькогрудість
для чоловіків - норма від + 3 до + 6
для жінок - від -5 до + 2
1.Розрахунок і оцінка стану постави (СП),%.
Стан постави розраховується за формулою:
СП = ширина плечей × 100 %
розмір дуги спини
Оцінка: 100-110 % - норма
< 90 % або 125 % - виражене порушення постави
2.Розрахунок і оцінка розвитку мускулатури плеча (МП), %.
Розвиток мускулатури плеча розраховується за формулою:
МП = різниця обох обхватів плеча × 100 % ,
обхват при вільно опущеній руці
де різниця обох обхватів плеча - це різниця між обхватом плеча при зігнутій у лікті і напруженій руці й обхватом при вільно опущеній руці.
Оцінка: 5-12 % - нормально розвинена мускулатура плеча
< 5 % - недостатньо розвинена
> 12 % - сильно розвинена
3.Визначення пропорційності статури за допомогою порівняння різноманітних обхватів (для дорослих).
6.1 Співвідношення між обхватом талії і довжиною тіла в нормі складає 45 %
де ОТ - обхват талії, см;
Д - довжина тіла, см
6.2 Обхват шиї в 2 рази менше обхвату талії - пропорційно складена людина.
6.3 Обхват стегна в 1,5 рази більше, ніж обхват гомілки - пропорційно складена людина.
6.4 Обхват гомілки частіше дорівнює обхвату напруженого плеча у чоловіків, а у жінок - обхвату шиї - пропорційно складена людина.
6.5 Ширина плечей розвинутого чоловіка на 6-10 см ширше стегон.
Завдання:
1. Розрахувати показники пропорційності своєї статури за формулами.
2. Визначити пропорційність шляхом порівняння обхватів.
3. Зробити загальний висновок за одержаними оцінками.
4.Зробити висновок з припущенням щодо типу конституції (астенічний, нормостенічний, гиперстенічний) і пояснити його.
Примітка: Для визначення типу конституції необхідно знати їхню характеристику:
а) астеніки частіше худі, стрункі, з довгими і тонкими кінцівками, довгою і вузькою грудною кліткою; м'язи відносно слабко розвинені;
б) нормостеніки мають пропорційне співвідношення поперечних і подовжніх розмірів тіла, сильно розвинену мускулатуру;
в) гиперстеніки мають масивний тулуб, короткі ноги і широку грудну клітку.
Питання для самоконтролю
1.Що називається тестом?
2.Що називається надійністю тесту?
3.Що називається інформативністю тесту?
4.Дати поняття діагностичної і прогностичної інформативності.
5.Яким чином визначається пропорційність будови тіла?
Охарактеризуйте типи
конституції тіла людини.