Тема 6. Засоби інформаційно-комунікаційних технологій у фізичному вихованні
ЗАСОБИ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ФІЗИЧНОМУ ВИХОВАННІ
1 Значення комп'ютерних технологій для покращення якості освіти.
2 Схема вдосконалення навчального процесу за допомогою ІКТ.
3 Принципи використання комп'ютерних технологій у фізичному вихованні.
4 Оцінка теоретичних знань фізичної культури за допомогою комп'ютерних програм.
5 Програмування занять фізичною культурою залежно від фізичного стану школярів з використанням комп'ютерних програм.
Однією з ключових тенденцій у розвитку сучасної освіти є активне впровадження інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ). Ці технології охоплюють сукупність методів, процесів і засобів, що забезпечують ефективний пошук, збирання, зберігання, опрацювання, передачу та поширення інформації. Завдяки своїй інтерактивності, можливості оперативного зворотного зв’язку та загальній інтенсифікації навчального процесу, ІКТ стали невід’ємною частиною освітньої практики, особливо в системах професійної підготовки.
Модернізація освітнього процесу у сфері фізичної культури та спорту вимагає створення умов для розвитку і самореалізації студентів, упровадження інноваційних форм і засобів навчання, зокрема комп’ютерних технологій, мультимедіа та електронних ресурсів (навчальних посібників, електронних словників, каталогів, програмного забезпечення).
Так, Word широко використовується для створення планів, звітів і текстів виступів, однак робота з таблицями, графіками й макросами часто викликає труднощі. Excel дає змогу обробляти числові дані — наприклад, під час оцінки фізичної підготовки, хоча в реальній практиці ця програма рідко використовується. Натомість PowerPoint вважається незамінним засобом створення мультимедійних презентацій для занять, виховних заходів і змагань.
Хоча специфіка фізичного виховання обмежує надмірне використання цифрових засобів, ІКТ мають своє місце і в цьому освітньому напрямі. Інтерактивні дошки, проектори, комп’ютери — усе це можна залучати для підвищення наочності, формування інтересу до спорту, мотивації до занять фізичною культурою.
Наприклад, під час занять можна демонструвати техніку виконання вправ, знайомити учнів із різними видами спорту, використовувати відеофрагменти, вести інтегровані або сюжетні заняття. На спортивних святах та під час дозвілля ІКТ допомагають створити яскраве інформаційне середовище, популяризувати здоровий спосіб життя. А в процесі неформального спілкування — проводити пізнавальні вікторини, ігри з елементами змагальності.
Сучасна комунікація педагогів зі здобувачами освіти, батьками, колегами неможлива без користування електронною поштою, професійними спільнотами, хмарними сервісами, месенджерами типу Viber, WhatsApp, Telegram, Skype тощо. Це дозволяє оперативно передавати текстову, графічну, аудіо- й відеоінформацію.
Власний вебресурс — блог або сайт — відкриває можливість не лише для обміну досвідом, а й для створення особистого інформаційного простору. Наповнення такого ресурсу авторськими матеріалами, звітами, методичними розробками чи новинами дає змогу підтримувати професійний імідж і поширювати педагогічні напрацювання.
Значне місце в професійній діяльності займає й пошук необхідної інформації в інтернеті. Вебсервіси дають змогу отримувати доступ до баз даних, дослідницьких центрів, освітніх платформ у будь-якому куточку світу, що є особливо важливим у контексті безперервного фахового розвитку.
Розвиток фізичних якостей, формування ключових компетентностей, здатність діяти у складних і нестандартних ситуаціях, технічно грамотно виконувати вправи — усе це передбачає самостійність, відповідальність, прикладну та життєву підготовку учнів. Саме за допомогою ІКТ можна значно підвищити рівень навчального процесу, зробити його сучасним, цікавим і мотивуючим.
У цьому контексті доцільно виявляти індивідуальні освітні цілі дитини, її мотивацію — колективну чи особисту. Розуміння цих мотивів допомагає формувати стійкий інтерес до занять фізичною культурою, розвивати командні якості, забезпечити ефективну взаємодію в групі. Командні ігри, змагання між класами чи школами сприяють вихованню відповідальності, лідерства, здатності до співпраці.
Отже, підвищення якості освіти у сфері фізичного виховання значною мірою залежить від того, наскільки успішно буде інтегровано ІКТ у навчальний процес. Саме засоби ІКТ допомагають зробити заняття емоційно забарвленими, різноманітними й такими, що сприяють формуванню сталого інтересу до фізичної культури.
Основні напрями використання ІКТ у навчальному процесі з фізичного виховання
Напрям |
Приклади ІКТ-засобів |
Візуалізація навчального матеріалу |
Відеоуроки, анімації, презентації, мобільні застосунки |
Контроль та оцінювання |
Онлайн-тестування, платформи типу Google Forms, Moodle, програми для моніторингу фізичної активності (Google Fit, Polar, Garmin) |
Зворотний зв’язок |
Чати, відеоконференції, опитування |
Самостійна робота |
Електронні тренажери, віртуальні лабораторії з біомеханіки та фізіології, інтерактивні тренувальні програми |
Організація занять |
Планувальники, календарі, інтерактивні розклади, QR-коди для самостійної роботи на локаціях |
Приклади ІКТ-засобів, ефективних у фізичному вихованні:
- YouTube-канали з демонстрацією техніки вправ;
- онлайн-платформи (Coursera, Khan Academy для теоретичних знань);
- мобільні фітнес-додатки (Nike Training Club, Strava, Fitify);
- інтерактивні дошки та віртуальні кімнати для дистанційного навчання;
- відеоаналіз рухів (Coach’s Eye, Hudl Technique);
- смарт-годинники та браслети для контролю пульсу, витрати калорій, кроків тощо.
Етапи схеми вдосконалення навчального процесу з використанням ІКТ
1. Аналітико-діагностичний етап:
- аналіз рівня фізичної підготовленості учнів.
- визначення потреб та ІКТ-компетентностей учнів і викладачів.
- вибір відповідного програмного забезпечення.
2. Проєктувально-моделювальний етап
- розробка методичної моделі використання ІКТ.
- визначення цілей і очікуваних результатів.
- побудова цифрових навчальних маршрутів.
3. Реалізаційно-практичний етап
- інтеграція ІКТ у традиційні та дистанційні форми занять.
- використання цифрових засобів під час уроків: презентації, відеоаналіз техніки, фітнес-застосунки.
- формування цифрових портфоліо учнів.
4. Контрольно-аналітичний етап
- збір та аналіз даних щодо ефективності впроваджених ІКТ-засобів.
- оцінювання навчальних досягнень.
- коригування навчального процесу на основі отриманих результатів.
Основні принципи використання комп’ютерних технологій у фізичному вихованні
1. Принцип доцільності
Комп’ютерні технології повинні використовуватись лише там, де вони справді покращують процес навчання або тренування. Не слід застосовувати ІКТ задля «моди» або заміни традиційних ефективних методів без аналізу доцільності.
2. Принцип наочності та інтерактивності
Комп’ютерні засоби повинні підсилювати зорове та динамічне сприйняття інформації. Наприклад, відео з технікою виконання вправ, 3D-анімації анатомії, інтерактивні схеми тренувань тощо.
3. Принцип індивідуалізації
Застосування комп’ютерних програм має враховувати рівень підготовки, фізичні можливості, інтереси та цілі кожного учня. Наприклад, тренувальні програми, що автоматично адаптуються під користувача.
4. Принцип доступності
Технології повинні бути зрозумілими, простими у використанні, а технічні засоби — доступними для учнів і вчителів. Важливо уникати перевантаження термінологією чи складними інтерфейсами.
5. Принцип зворотного зв’язку
Використання технологій має забезпечувати оперативний зворотний зв’язок: результати вправ, показники фізичної активності, оцінки, коментарі тощо. Це дозволяє швидко коригувати дії та мотивує до подальших зусиль.
6. Принцип науковості та доказовості
Контент, що подається за допомогою комп’ютерних технологій, має бути науково обґрунтованим, перевіреним та відповідати сучасним досягненням галузі фізичної культури.
7. Принцип інтеграції з традиційними методами
Комп’ютерні технології мають не витісняти класичні підходи, а гармонійно інтегруватися з ними: наприклад, поєднання фізичних вправ із відеоаналізом, практичних занять з віртуальними тренажерами.
8. Принцип безпеки
Застосування комп’ютерних технологій не повинно шкодити здоров’ю учнів — як у фізичному (надмірне сидіння перед монітором), так і в психоемоційному аспекті (перевантаження, стрес, негативне порівняння).
Практичне втілення принципів
Принцип |
Приклад реалізації |
Наочність |
Відеоуроки з техніки вправ |
Індивідуалізація |
Створення персональних фітнес-планів |
Зворотний зв’язок |
Фітнес-браслети, мобільні застосунки, графіки прогресу |
Інтеграція |
Паралельне використання ІКТ і традиційних занять |
Безпека |
Обмеження екранного часу, режим дня в додатках |
Оцінка теоретичних знань фізичної культури за допомогою комп'ютерних програм
У сучасній системі фізичного виховання важливою є не лише рухова підготовка учнів, а й формування їхніх теоретичних знань: з основ здоров’я, анатомії, фізіології, гігієни, методики тренувань тощо. Завдяки розвитку інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ), відкриваються нові можливості для оцінювання знань у зручний, швидкий і об’єктивний спосіб.
Мета використання комп’ютерних програм для оцінювання знань:
- підвищити об’єктивність і точність оцінювання;
- забезпечити інтерактивну взаємодію між учителем і здобувачем освіти;
- мотивувати учнів до вивчення теорії фізичної культури;
- зменшити навантаження на викладача завдяки автоматизованій перевірці результатів;
- отримати статистичні дані про успішність учнів для подальшого аналізу.
Форми реалізації оцінювання теоретичних знань з використанням ІКТ
1. Онлайн-тестування: автоматизована система, яка перевіряє знання за допомогою запитань з вибором відповідей, на відповідність, на встановлення порядку тощо.
Інструменти: Google Forms, ClassMarker, Kahoot!, Moodle, Testometrika, Quizizz.
2. Інтерактивні вікторини – використання платформ, які додають елемент змагання і гри до процесу оцінювання, а також забезпечують швидкий зворотний зв’язок, рейтинг, балів, таймер.
3. Комп’ютерні навчальні програми: спеціалізоване ПЗ, що містить навчальний матеріал та контрольні завдання (наприклад, освітні модулі Moodle, освітні симулятори).
4. Віртуальні освітні платформи: електронні журнали, платформи дистанційного навчання, у яких можна інтегрувати контроль знань (наприклад, «Всеосвіта», «На урок», «Нові знання», Classtime).
4. Принципи ефективного застосування ІКТ для оцінки знань
1. Об’єктивність — уникнення суб’єктивного фактору.
2. Надійність — технічна стабільність платформи, правильна оцінка результатів.
3. Простота використання — зрозумілий інтерфейс для учнів та вчителів.
4. Адаптивність — можливість адаптувати тести до різного рівня підготовки учнів.
5. Доступність — оцінювання можливе з будь-якого пристрою з інтернетом.
6. Конфіденційність — забезпечення безпеки персональних даних та результатів учнів.
Приклади типових тестових запитань з теорії фізичної культури
Тип завдання |
Приклад |
Вибір однієї правильної відповіді |
Що таке витривалість? |
Встановлення відповідності |
Поєднай терміни з їх визначеннями |
Вибір кількох правильних відповідей |
Вибери види фізичних якостей |
Запитання на встановлення послідовності |
Розташуй етапи розминки у правильному порядку |
Відкрите запитання |
Назвіть принципи здорового способу життя |
Переваги та недоліки
оцінювання знань за допомогою комп’ютерних програм
Переваги |
Недоліки |
Швидкість перевірки Можливість повторного проходження тесту Візуалізація результатів Мотиваційний ефект завдяки гейміфікації Підвищення цифрової грамотності учнів |
Залежність від технічного забезпечення Не всі учні можуть мати доступ до комп’ютера/інтернету Іноді важко оцінити глибину розуміння (лише фактологічні знання) |
Програмування занять фізичною культурою залежно від фізичного стану школярів з використанням комп'ютерних програм
Програмування занять — процес складання поетапного плану тренувального або оздоровчого впливу з урахуванням мети, принципів та індивідуальних особливостей учнів.
Фізичний стан — сукупність показників здоров’я, рівня фізичної підготовленості, функціональних можливостей, самопочуття, стану серцево-судинної, дихальної, опорно-рухової систем.
ІКТ у фізичному вихованні — комп’ютерні технології, які використовуються для збору даних, аналізу, контролю, навчання і планування занять.
Етапи програмування занять з використанням комп’ютерних технологій
1. Збір інформації про фізичний стан учнів: вимірювання частоти серцевих скорочень, артеріального тиску, індексу маси тіла (ІМТ), життєвої ємності легень, рівня рухової активності.
Програми: HealthKit, Google Fit, Polar Flow, Garmin Connect, MyFitnessPal.
2. Аналіз даних та класифікація – визначення груп здоров’я, рівнів фізичної підготовленості (низький, середній, високий); автоматичне формування рекомендацій щодо навантаження.
Програми: Excel, SPSS, Smart Coach, PhysEd Health Manager.
3. Побудова індивідуальної або групової програми занять: підбір вправ з урахуванням рівня підготовленості (наприклад, легші вправи для дітей із 3-ю групою здоров’я), можливість генерувати адаптовані комплекси вправ.
Програми: Trainerize, PT Distinction, Sworkit, Physiotools.
4. Контроль і корекція програми – моніторинг успішності виконання програми: тести, щоденники самоконтролю, зворотний зв’язок; аналіз динаміки стану учня і корекція занять.
Програми: Classtime, Google Forms (щоденники самопочуття), Moodle, MyZone.
Переваги використання комп’ютерних програм у програмуванні занять
Перевага |
Характеристика |
Індивідуалізація |
Заняття враховують реальний фізичний стан дитини |
Об’єктивність |
Програмне забезпечення фіксує точні дані |
Зручність |
Дані зберігаються, аналізуються і візуалізуються автоматично |
Динамічність |
Програма легко адаптується до змін у стані учня |
Інтеграція |
Можливість поєднувати з іншими навчальними модулями та платформами |
Приклади застосування
1. Молодший шкільний вік
- визначення рівня моторики і витривалості.
- програми підбирають комплекси вправ з елементами гри, розтяжки, координації.
2. Середній шкільний вік
- врахування підліткових змін (періоди зниження витривалості, скачки тиску).
- програмоване чергування аеробного та силового навантаження.
3. Старший шкільний вік
- програма занять формується з орієнтацією на профілактику гіподинамії, підготовку до нормативів ЗНО, розвиток самостійності.