Тема до ЗМ 4. Особливості корекційно-оздоровчої роботи в ЗДО

Види  самомасажу

План

1. Значення різних видів самомасажу для  зміцнення і збереження здоров'я дошкільників.

2. Чистка зубів і масаж ясен як різновид масажу біологічно активних точок.

3. Точковий самомасаж за А.О. Уманською.

4.  Самомасаж вух.

5. Самомасаж кистей рук.

6. Самомасаж стоп.

1. Значення різних видів самомасажу для  зміцнення і збереження здоров'я дошкільників.

Масаж є активним методом профілактики і лікування багатьох захворювань, у результаті якого відбувається мобілізація і тренування захисно-пристосовних сил організму. Слово "масаж” походить від "mass”, що означає "надавлювати рукою” і "доторкатися”.

Під час доторкування до шкіри спостерігається подразнення всіх видів нервових закінчень. Через нейро-рефлекторні зв'язки відбувається стимуляція діяльності тих органів, які пов'язані з цією ділянкою шкіри. У зв'язку з цим у них поліпшується лімфотік і кровотік, тобто покращується постачання цих органів киснем і живлення речовинами, швидше відбувається евакуація непотрібних продуктів обміну, нормалізується функціональна діяльність органу, а також поліпшується обмін речовин.

При правильному проведенні точкового масажу і самомасажу відзначається легке почервоніння шкіри. Це відбувається завдяки розширенню капілярів. Проте кровообіг посилюється не тільки у шкірі, але й у м'язах. Поліпшується їх живлення, посилюється газообмін, окисно-відновлювальні процесі, активізується обмін речовин. Це приводить до підвищення скорочувальної здатності м'язів, їх тонусу й еластичності. У результаті зростає сила м'язів, зміцнюються суглоби і зв'язки, підвищується фізична працездатність. Зміцнення м'язового корсета, у свою чергу, позитивно впливає на поставу. Масаж сприяє "спаленню” надлишкового жиру.

Під впливом масажу поліпшуються дихальна і видільна функції шкіри. Стимуляція діяльності потових і сальних залоз активізує виділення продуктів життєдіяльності через шкірні покрови.

Масаж впливає на весь організм, у тому числі на центральну і вегетативну нервову систему. Різні прийоми масажу викликають різну реакцію з боку центральної нервової системи. В одних випадках відзначається тонізуючий, збудливий вплив масажу, що стимулює діяльність органів і систем, в інших - він має розслаблю вальну, заспокійливу й антистресову дії. Це залежить від тривалості й інтенсивності впливу. Масаж може з успіхом використовуватися під час адаптації дітей до умов дошкільного навчального закладу.

2. Чистка зубів і масаж ясен як різновид масажу біологічно активних точок.

Здоров'я людини покращується під час лікування від 7 - 8% до 15 - 17%, ідеальні умови сприяють покращанню здоров'я на 20 - 25%, 50% здоров'я цілком залежать від способу життя людини, загальнооздоровчих заходів.

Практика доводить, що одним із простих і загальнодоступних методів оздоровлення дітей є масаж біологічно активних точок.

Одним із різновидів такого масажу є чистка зубів і масаж ясен.

Спочатку слід засвоїти розташування цих точок. Їх велика кількість розташована у ротовій порожнині, тут є представництво майже всіх життєво важливих органів - серця, верхніх дихальних шляхів і легень, шлунка і кишкового тракту, печені і нирок.

Проте масаж точок, які відповідають за ці органи буде лише тоді ефективним, коли чистити зуби не 15 - 30с, які це робить більшість нас, а 2,5 -3 хв.

Чистку зубів дуже корисно поєднувати з пальцевим самомасажем ясен. Для цього необхідно невелику кількість зубної пасти нанести на вказівний і великий пальці. Масаж слід розпочинати вед центру щелепи, а потім поступово розводити пальці у різні боки. На верхній частині щелепи масують зверху вниз, на нижній - знизу вверх. Крім того, використовується масування і коловими рухами: зранку - за годинниковою стрілкою, ввечері - проти неї. Тиск на слизову оболонку повинен бути безболісним, зранку - більш інтенсивним, увечері - менш інтенсивним. Тривалість процедури - 5-7 хв. Краще робити самомасаж після чистки зубів і полоскання рота.

3. Точковий самомасаж за А.О. Уманською.

Для точкового масажу А.О. Уманською запропоновано 9 зон. Масаж кожної з них сприяє поліпшенню роботи одного чи кількох органів. Розглянемо більш докладно взаємозв'язок між масажем певних зон і поліпшенням роботи як окремих органів, так і всього організму в цілому.

1 зона пов'язана зі слизовою оболонкою трахеї, бронхів, а також кістковим мозком. Під час масажу цієї зони зменшується кашель, поліпшується кровотворення.

2 зона регулює імунні функції організму, підвищує опір інфекційним захворюванням.

3 зона контролює хімічний склад крові, слизову оболонку гортані.

4 зона пов'язана з регуляторами діяльності судин голови,  шиї, тулуба, контролює роботу вестибулярного апарату.

5 зона контролює компенсування порушень, пов'язаних із впливом на організм зовнішнього середовища.

6 зона регулює кровообіг слизових оболонок носу і гайморових порожнин.

7 зона регулює кровообіг в області яблук очей і лобних відділів мозку.

8 зона пов'язана з органами слуху і вестибулярним апаратом.

9  зона пов'язана із запобіганням головного болю та нежиті.

Масаж точок відбувається згідно з нумерацією.

1, 2, 5, 9 зони - слід натиснути кінчиками середнього та вказівного пальців до появи незначного болю і зробити 9 обертальних рухів за годинниковою стрілкою і 9 - проти. Тривалість впливу на кожну точку - 18 - 20 с.

3, 4 зони - слід робити розтираючи рухи пальцями зверху вниз від задньої до передньої поверхні шиї. Ця вправа сприяє активізації функції щитовидної залози.

6,7, 8 зони - також слід масувати водночас двома руками.

Якщо  відчувається наявність зон з підвищеною чи зниженою чутливістю - це сигнал про неблагополуччя в організмі. Такі точки слід масувати через кожні 40 хв. до появи адекватної чутливості.

Єдиним протипоказанням до застосування точкового масажу є гнійничкові пошкодження шкіри, бородавки, новоутворення шкіри.

Схема 1          

Точковий масаж за А.О. Уманською

4. Самомасаж вух

- Масаж вушної раковини розпочинається з поглажування зверху вниз, ззаду і попереду вушної раковини, потім слід перейти до легкого розминання: вушна раковина захватується подушечками першого і третього-четвертого пальців та розминається  до тих пір, поки шкіра злегка не почервоніє.

Схема 2

Біологічно активні точки   вушної раковини 

- Потім вуха треба загнути вперед спочатку мізинцями, потім усіма іншими пальцями, притиснути вушні раковини до голови і відпустити. Повторення вправи кілька разів підвищує гнучкість вушних раковин, що сприяє зміцненню здоров'я.

- Кінчиками великого  і вказівного пальців треба захватити мочки вух і відтягнути їх униз. Вправа повторюється 5 - 6 разів і є корисною для профілактики та лікування захворювань горла, ротової порожнини.

- Великі пальці слід увести у слуховий прохід, а вказівними притиснути виступ вушної раковини, який слід притискувати і повертати впродовж 30 - 40с. Вправа сприяє стимулюванню функції надниркових залоз, зміцнює слизові оболонки носа, горла тощо.

5. Самомасаж кистей рук.

Самомасаж кистей рук доцільно проводити двічі на день: під час ранкової гімнастики і перед денним сном.

Під час самомасажу кистей рук уранці застосовуються такі прийоми:

-розтирання;

-розминання кистей;

-поплескування долонями;

-масаж кінчиків пальців.

Масаж починають із великого пальця лівої кисті і по черзі масажують усі пальці від кінчиків до основи, розтираючи їх до стійкого відчуття тепла. Розтирання долонь і тильної поверхні проводиться за допомогою рухів, які застосовуються під час миття рук.

Під час самомасажу перед денним сном діти, лежачі в ліжках, масажують зап'ястя круговими рухами вліво і вправо, захоплюючи правою рукою ліве зап'ястя, а потім  навпаки - лівою праве. Це сприяє загальному розслабленню і більш швидкому і спокійному засинанню дитини.

Досить ефективним є проведення дітьми самомасажу поверхні долонь  за допомогою:

- камінних, металічних або скляних  різнокольорових кульок, які дошкільники  крутять у руках, спрямовують у спеціальні жолоби тощо;

- волоських горіхів (катання двох горіхів між долонями, прокатування одного горіху між пальцями, утримання кількох горіхів розчепіреними пальцями, утримання кількох горіхів між пальцями обох рук);

- шестигранних олівців;

- намиста [3,С.33-34].  

Схема 3

Біологічно активні точки кистей рук

6.Самомасаж стоп.

Масаж рефлексогенних зон стопи відіграє особливо важливу роль для здоров'я людини, тому що на стопі проектуються практично всі внутрішні органи (серце, шлунок, легені, хребет, нирки тощо).

 Для проведення масажу слід сісти на килим і спочатку розтирати пальці і стопу лівої, а потім правої ніг. Крім активного впливу на стопи, важливо, щоб діти щодня ходили босоніж, хоча б нетривалий час по мокрій гальці, ребристим килимкам, спеціальним "доріжкам” тощо. Займатися фізкультурою, робити ранкову гімнастику дошкільникам також доцільно проводити у шкарпетках або босоніж, адже це все сприяє масажу стопи.

         Схема 4

Біологічно активні точки стоп

Última modificación: Tuesday, 27 de August de 2024, 13:33