Тема: Адаптивне фізичне виховання осіб з вадами слуху

 Причини і локалізація пошкодження органу слуху впливають на сприйняття звуків. Глухота впливає на зниження рівня здоров'я.

Аналіз анатомо-фізіологічних зв’язків слухового аналізатора з іншими органами і системами організму показує, що пошкодження органу слуху може викликати порушення:

- рефлекторних рухових реакцій на слухові подразники;

- відчуття рівноваги;

- функції окорухових м'язів;

- функції оральних, артикуляцій, фарин- і ларингеальних м'язів;

- несвідомих автоматичних рухів, що забезпечуються екстрапірамідною системою; - вегетативних реакцій організму.

Глухота – повна відсутність слуху або такий його ступінь пониження, при якому розбірливе сприйняття мови стає неможливим.

Повна глухота зустрічається рідко. Більшість глухих мають залишки слуху, що дозволяє їм сприймати певні звуки. Такий стан визначають як слабослухання або туговухість.

Сприйняття звуків залежно від рівня пошкодження системи слуху

Ціль і задачі викладача:

- знання і розуміння цінностей учня, його цілі, проблем, бажань, старань, інтересів;

- знання і розуміння переконань учня, діапазону його можливостей і здібностей - визначити коло інтересів учня;

Зміст практичної роботи:

 - з'ясувати зміст самостійних дій учня; - виявити пріоритети учня у виборі предметів діяльності, спортивного інвентарю;

- з'ясувати самооцінку учня, виявити причини його сумнівів, побоювань, страхів

Порушення рухової активності може мати наступні вияви:

 - проблеми збереження статичної і динамічної рівноваги;

- низький рівень розвитку просторової орієнтації;

- сповільнене оволодіння руховими вміннями і навиками;

- збільшення часу рухових реакцій і реакцій по вибору;

- зниження станової сили;

- відставання в стрибучості;

- нераціональний розподіл фізичних зусиль при рухах;

- низький темп рухів;

- погіршення рухової пам'яті;

- зниження здатності ідентифікувати людей і об'єкти;

- неадекватне зниження відчуття безпеки;

- перевага зорово-м'язових уявлень над м'язово-руховими;

- зниження точності сприйняття;

- зниження точності відтворення тимчасових параметрів;

- недостатньо точна координація і невпевненість рухів.

Тестування при глухоті.

Тестування слуху проводиться лікарями по методиках Рінне, Вебера, Швабаха. Обов'язково тестують вестибулярну функцію: з'ясовують скарги на запаморочення, визначають наявність ністагму, порушення рівноваги, промахування, здатність правильно здійснювати пальценосову пробу.

При оцінці рухових якостей особливу увагу надають тестуванню:

 - швидкості, точність відтворення рухів заданої амплітуди, точності цільового руху;

- точність диференціації великих і малих м'язових зусиль;

- здатності формувати просторово-часові зв'язки;

- координації.

Фізичне виховання глухих має ряд специфічних завдань:

 - вестибулярне тренування;

- вдосконалення просторового орієнтування;

- розвиток здатності ідентифікувати людей і предмети;

- швидкість перемикання уваги з ціллю кращого орієнтування;

- вдосконалення реакції за вибором;

- підвищення швидкості рухових реакцій;

- розширення м'язово-рухових уявлень; збільшення об'єму рухової пам'яті.

Особливі акценти у процесі розвитку вмінь і навиків при глухоті:

- вміння раціонально аналізувати ситуацію;

- здатність встановлювати зв'язки між попереднім досвідом і новими знаннями;

- раціональний розподіл фізичних зусиль;

Засоби фізичного виховання:

- загальнорозвиваючі фізичні вправи;

- циклічні аеробні вправи (біг, ходьба, їзда на велосипеді);

- дихальні вправи (з тривалим видихом);

- вправи для зміцнення м’язів хребта;

- вправи для розвитку координації;

- елементи гімнастики;

- елементи акробатики;

- аеробіка; - танцювально-ритмічні вправи;

- танці;

- види спорту: бадмінтон, баскетбол, боротьба вільна і греко-римська, боулінг, бочче, волейбол, гольф, дзюдо, теніс, футбол, хокей, хокей з м'ячем, шашки, шахи.

Методика формування рухових уявлень, умінь і навиків вимагає дотримання наступної послідовності :

- положення голови (при глухоті часто для кращого вловлювання звуку людина повертає або нахиляє голову, що негативно впливає на поставу, хребет);

- правильне дихання;

- раціональна поза (ця тема особливо важлива при ураженнях вестибулярного аналізатора);

- фундаментальні властивості руху;

- довільні і мимовільні рухи;

- рух очей, організовуючі рухи тіла;

- координація згиначів і розгиначів;

- рухи і дихання; - раціональна дія.

До особливостей методики фізичного виховання глухих відносяться наступні положення:

- учитель повинен володіти мовою знаків;

- на заняттях застосовувати раціональні наочні повідомлення;

- широко використовувати арсенал відеоматеріалів (візуальний показ);

- вміння, що вивчаються, завжди демонструються наочно;

- викладач при спілкуванні з учнями повинен стояти лицем до учнів так, щоб вони добре бачили його обличчя і губи (артикуляцію);

- при словесному поясненні пам'ятати про виразність своєї артикуляції;

- уникати міміки і жестів, які не відносяться до теми даного питання;

- в процесі спілкування з учнями викладач повинен бачити їх очі (зворотну реакцію);

- викладачу час від часу необхідно питати учнів, як вони зрозуміли матеріал;

- краще двічі перевірити, щоб переконатися в тому, що учні зрозуміли правильно, особливо, якщо йдеться про профілактику травм;

- кожні 15 хв робити перерви (інтервал обумовлений часом концентрації уваги, після якої розвивається стомлення);

- вибирати ігри з простими правилами. Використовувати наочні, тактильні і кінестетичні підказки (світло, яскраві прапорці, кеглі, м'ячі);

- уникати усних підказок під час гри. При необхідності зупинити гру і пояснити правила всім гравцям разом;

- уникати шумових ефектів;

- організовувати взаємодопомогу між учнями;

- прагнути своєчасно розпізнавати мімічні вияви емоцій;

- забезпечити добре освітлення приміщення;

- при пошкодженнях вестибулярного апарату уникати вправ і ігор, які можуть викликати негативні наслідки.

 

Питання до самоконтролю

1. Сприйняття звуків залежно від рівня пошкодження системи слуху. Назвіть ціль і задачі викладача. Зміст практичної роботи.

2. Які вияви може мати порушення рухової активності ?

3. По яких методиках проводиться лікарями тестування слуху?

4. Якому  тестуванню надають особливу увагу при оцінці рухових якостей?

5. Назвіть ряд специфічних завдань при фізичному вихованні глухих.

6. Перелічите засоби фізичного виховання.

 

Рекомендована література

1. Адаптивное физическое воспитание и спорт / под ред. Джозефа П. Винника; пер. с англ. И. Андреев. – К. : Олимп. Лит., 2010. – 608 с.

2. Антонюк С. Д. Адаптивное воспитание в практике спортивно-оздоровительной работы: Учеб.-метод. пособие / С. Д. Антонюк, Л. Н. Макарова, А. В. Сычов. – Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г. Р.Державина, 2004. – 543 с.

3. Антонюк С. Д. Современные подходы к адаптации детей с особыми образовательными потребностями: Учеб.-метод. пособие / С. Д. Антонюк, М. В. Хватова, П. В.Климов. – Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г.Р.Державина, 2005. – 243 с.

4. Байкина Н. Г. Основы инвалидного спорта : учеб. пособие для студ. ф-та физ. воспитания, учителей-дефектологов и тренеров по инвалидному спорту / Н. Г. Байкина, Я. В. Крет. – Запорожье : ЗГУ, 2002. – 58 с.

5. Бегидова Т. П. Основы адаптивной физической культуры: Учеб. Пособие. / Т. П. Бегидова – М. : Физкультура и Спорт, 2007. – 192 с.

6. Бріскін Ю. А. Спорт інвалідів: [підручник] / Ю. А. Бріскін. – К. : Олімпійська література, 2006. – 124 с.

7. Гросс Н. А. Физическая реабилитация детей с нарушениями функций опорно-двигательного аппарата / Н. А. Гросс. – М., 2000. – 224 с.

8. Евсеев С. П. Адаптивная физическая культура : учебное пособие / С. П. Евсеев, Л. В. Шапкова. – М. : Советский спорт, 2000. – 240 с.

9. Литош Н. Л. Адаптивная физическая культура. Психолого-педагогическая характеристика детей с нарушениями развития : учеб. пособие / Н. Л. Литош. – М. : СпортАкадемПресс, 2002 –140 с.

10. Теорія і методика фізичного виховання. / Методика фізичного виховання різних груп населення / за ред. Т. Ю. Круцевич. / Т.2 – К. : Олімпійська література. – 2008. – 367 с.

11. Шапкова Л. В. Частные методики адаптивной физической культуры : учебное пособие / Л. В. Шапкова. – М. : Советский спорт, 2003. – 464 с.

Додаткова:

1. Про введення посади спеціалістів з фізичної реабілітації: Лист Міністерства охорони здоров’я України від 5 листопада 2001 р. №11.03.04/22.

2. Виноградова Р. Н. Об опыте работы по интеграции в общество людей с ограниченными возможностями в Германии // Соц. и клин. психиатрия. — 2000. — Т. 10. — № 4. — С. 72–73.

3. Выготский Л. С. Основы дефектологии // Собр. соч. — М.,1983. — Т. 5.

4. Дегонская Е. В. Метод “Вилкион” – терапии в лечении сопутствующей соматической патологии у детей с церебральным параличем // Укр. вісн. психоневрологии. — 2002. — Т. 10. — №2. — С. 203–204.

5. Зелинская Д. И., Белова Л. С. Детская инвалидность. — М., 2001. — 136 с.

Коренев Н. М. Международные подходы к оценке последствий заболеваний и травм // Ортопедия, травматология и протезирование. — 2001. — № 3. – С. 23 – 25.


Last modified: Friday, 2 December 2016, 7:52 AM