Мета, завдання та зміст роботи гуртка. Санітарні норми та техніка безпеки при роботі на комп’ютері.

Тема. Мета, завдання та зміст

роботи гуртка. Санітарні норми та техніка безпеки при роботі на комп’ютері.

Мета заняття:

  • навчальна: розповісти про санітарні норми та техніку безпеки при роботі на комп’ютері, повторити правила поводження гуртківців в комп’ютерному класі;
  • розвивальна: розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси учнів до комп’ютерних знань, сприяти розвитку уваги, пам’яті, продовжувати формувати практичні навички та вміння під час роботи на ПК, вміння працювати з довідковою літературою;
  • виховна: культуру поведінки в комп’ютерному класі, навички зібраності, уважності, допитливості,  акуратності при роботі з ПК, сприяти формування етичних взаємин у колективі (доброзичливості, взаємодопомоги, справедливості), прививати інформаційну культуру.


1.    Мета, завдання та зміст роботи гуртка.

Стрімкий розвиток комп’ютерної техніки є однією з характерних прикмет сучасності. Інформаційні технології, основним компонентом яких є комп’ютер, проникають практично в усі сфери людської діяльності. Те, що не так давно вважалось фантастикою, тепер, завдяки прогресу в галузі комп’ютерних технологій, стало реальністю.

Комп’ютерні технології застосовують у промисловості, у банках і на складах, у системах зв’язку і управлінні транспортом, видавництвах і великих бібліотеках, у парламентах і міністерствах, у податкових інспекціях і у сфері розваг тощо. Практично неможливо уявити сучасний офіс без повсякденного і широкого застосування комп’ютерних технологій. Комп’ютер став неодмінним атрибутом робочого місця працівників багатьох професій. Саме тому зростає попит на спеціалістів у галузі комп’ютерних технологій.

Метою програми формування компетентностей особистості у процесі опанування основами інформатики та обчислювальної техніки.

Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:

1. Пізнавальна компетентність, яка полягає у засвоєнні знань про інформацію та її властивості; структуру обчислювальної системи; операційної системи Windows;

2. Практична компетентність, яка полягає у використання прикладного програмного забезпечення для виконання практичних завдань, формуванні практичних навичок використання засобів сучасних інформаційних технологій, роботи з пристроями введення-виведення інформації, прикладним програмним забезпеченням загального призначення; реалізація дій з використанням засобів операційної системи Windows Хр.

3. Творча компетентність, яка забезпечує розвиток мислення, творчих здібностей учнів, інтелекту, набуття досвіду власної творчої діяльності, оволодіння новими навичками та здатностями, вміннями змінювати свою життєву програму розвитку, формування в учнів здатності до самостійної активної діяльності в усіх проявах життя, творчої ініціативи та самореалізації.

4. Соціальна компетентність, яка полягає у вихованню культури праці, творчої ініціативи, формуванню стійкого інтересу до технічної творчості, розвиток позитивних якостей емоційно-вольової сфери особистості: працелюбства, наполегливості, відповідальності

Програма гуртка розрахована на 2 роки навчання: 144 години на рік для першого року навчання (по 4 години на тиждень) і 216 годин на рік (по 6 годин на тиждень) у гуртках другого року навчання.

До складу групи 1-го року навчання зараховуються учні 12-14 років, які мають поверхневі знання з основ інформатики та обчислювальної техніки.

До складу групи 2-го року навчання зараховуються учні 13-16 років, які пройшли навчання за програмою І року навчання та мають теоретичні знання і практичні навички у використанні персонального комп’ютера, знайомі з операційною системою Windows, а також мають базові знання з шкільного курсу "Основи інформатики" з основ алгоритмізації і програмування, які вони отримали на уроках інформатики в школі.

Під час навчання учні отримують теоретичні знання з основ інформатики, набувають практичних навичок користування операційною системою ПК, текстовим процесором, табличним процесором, графічними програмами Paint іPhotoshop, програмою створення презентацій PowerPoint, глобальною комп’ютерною мережею Інтернет.

Навчання у гуртку сприяє поглибленню знань шкільної програми, кращому засвоєнню матеріалу, удосконалює навички роботи з комп’ютерними програмами і забезпечує професійну орієнтацію учнів.


2.       ДЕРЖАВНІ САНІТАРНІ ПРАВИЛА ТА НОРМИ "Влаштування і обладнання кабінетів комп’ютерної техніки в навчальних закладах та режим праці учнів на персональних комп'ютерах" ДСанПіН 5.5.6.009-98

         Державні  санітарні  правила і норми влаштування і обладнання кабінетів  комп’ютерної  техніки  в  навчальних закладах та режиму праці  учнів  на  персональних комп’ютерах встановлюють гігієнічні вимоги   до   приміщень  та  нормативи  чинників,  що  створюються комп’ютерами  при  їх  роботі;  гігієнічні вимоги до проектування, виготовлення  і експлуатації вітчизняних та експлуатації імпортних персональних  комп’ютерів, що застосовуються в навчально-виховному процесі в закладах освіти різних форм власності та інших закладах, що проводять комп’ютерні ігри для дітей і підлітків.

8. Вимоги до обладнання та організації робочого місця

 8.2. Основним обладнанням робочого місця з ПК є відеомонітор, клавіатура,  робочий  стіл, стілець (крісло), допоміжним - пюпітр,підставка для ніг та ін.

8.3.  Екран відеомонітора ПК в залежності від висоти символів рекомендовано розміщувати  на  відстані  400-800   мм   від   очей користувача.

         Для забезпечення точного та  швидкого  читання  інформації  в зоні  найкращого бачення площина екрану відеомонітору повинна бути перпендикулярною нормальній лінії зору.  При  цьому  повинна  бути передбачена         можливість         переміщення   відеомонітору   навколо вертикальної осі в межах +-30  град.  (справа  наліво)  та  нахилу вперед  до  85  град.  і  назад  до 105 град.  з фіксацією в цьому положенні.

8.4. Клавіатура повинна бути  зручною  для  виконання  роботи двома   руками,   конструктивно   відокремлена  від  монітору  для забезпечення можливості її оптимального розташування та  прийняття раціональної робочої пози.

         Висота   клавіатури  на  рівні  середнього  ряду  не  повинна перевищувати  30  мм.  Клавіатуру  слід  розташовувати на поверхні столу на  відстані  100-300  мм  від  краю,  який  повернутий   до користувача.  Кут  нахилу  до  панелі клавіатури має знаходитись в межах від 5 град.  до 15 град.

9. Вимоги до організацій режиму праці учнів

на персональних комп'ютерах

         9.1.  До  занять  з  ПК  учні  повинні  бути  допущені  після інструктажу з техніки безпеки.

         9.2.1.  Безперервна  робота  з  екраном  ПК  повинна  бути не більше:

         -  для учнів X - XI класів на 1-й годині занять до 30 хвилин,

на 2-й годині занять - 20 хвилин;

         - для учнів VIII - IX класів - 20 - 25 хвилин;

         - для учнів VI - VII класів - до 20 хвилин;

         - для учнів II - V класів - 15 хвилин.

         9.2.3.  Після безперервної роботи за екраном ВМ повинні проводити протягом  1,5-2  хвилини вправи для профілактики зорової втоми; через 45 хвилин роботи з           використанням комп'ютерів - фізичні вправи для профілактики загального втомлення.

         9.5.  Заняття  в  гуртках  програмування  з  використанням ПК проводити  не  раніше  ніж  через  годину після закінчення учбових занять в школі. Цей час відводиться для обіду та відпочинку учнів.

         9.5.1. Заняття в гуртках програмування проводяться  не  більш 2-х  разів  на  тиждень,  тривалість  яких для учнів 7-10 років не повинна бути більше 45 хвилин;  11-13 років - не більше 60 хвилин. Робота учнів з ПК повинна проводитись в індивідуальному ритмі.

         9.5.2.  Для профілактики втомлення школярів в середині занять необхідно проводити перерву тривалістю не менше 10 хвилин, під час якої  організовувати  фізичні  вправи, в тому числі гімнастику для очей і рухові ігри.

         9.5.3.  Комп'ютерні  ігри  з  нав'язаним ритмом роботи швидше викликають   втому,  в  порівнянні  з  програмуванням,  і  повинні проводитись в гуртках не частіше 1-2 разів на  тиждень  тривалістю до 10 хвилин для дітей молодшого шкільного віку і до 15 хвилин для дітей середнього і старшого шкільного віку.

         9.6. В період шкільних канікул організуються заняття в школах "Юних   програмістів"   тривалістю   від   2-х   до   4-х  тижнів. Санітарно-гігієнічні умови і організація режиму дня в школах "Юних програмістів"   повинні   відповідати   нормативам   для   дитячих позашкільних закладів.

         9.6.2.  Загальна  тривалість  роботи  з  ПК  під  час канікул повинна бути обмежена на протязі дня:

         - для школярів 8-10 років - 1 заняття 45 хвилин;

         - для школярів 11-13 років - 2 заняття по 45 хвилин;

         - для школярів 14-16 років - 3 заняття по 45 хвилин.

         9.6.3.  Регламентовані перерви для відпочинку під час канікул слід  проводити на протязі 5 хвилин через кожні 20 хвилин роботи і на протязі 10-15 хвилин через кожні 45 хвилин роботи. Перерви слід проводити  на  відкритому   повітрі   з   включенням   рухових   і фізкультурно-спортивних ігор.

         9.6.4. Заняття з ПК в школах "Юних  програмістів"  для  учнів 10 років    слід   проводити   в   ранкові   години,   для   учнів 11-13 років  -  одне  заняття  проводити  в  першій  половині  дня і одне  - в другій,  для учнів 14-16 років два заняття проводити в першій половині дня 1 і одне - в другій.

         9.7. Показання до занять з ПК і режиму роботи дітям шкільного віку з аномаліями рефракції повинні встановлюватись офтальмологом.

         9.8.  Заняття  з  ПК  повинні  проводитись лише в присутності педагога.

Last modified: Wednesday, 4 January 2017, 2:18 PM