Структура за темами

  • Анотація

    Метою вивчення навчальної дисципліни «Соціальна інклюзія» є засвоєння теоретико-методологічних, нормативно-правових та організаційно-методичних засад інклюзивних процесів у соціумі. Особлива увага приділяється вивченню філософії інклюзії та практичним основам реалізації ідей інклюзії у різних соціальних інститутах


  • Теми та питання лекцій, ключові поняття; список джерел

    Лекція 1. Соціальна ексклюзія

    1. Соціальна ексклюзія: причини, форми прояву в сучасному суспільстві.

    2.  Чинники соціальної ексклюзії.

    3. Види (категорії) соціальної ексклюзії.

    Ключові поняття: інклюзія, ексклюзія, інтеграція, сегрегація.

     

    Лекція 2. Метолодогічні підходи до інклюзивної проблематики

    1. Визначення ключової термінології.

    2.Виміри соціальної інклюзії та виключення.

    3. Ключові напрямки соціальної інтеграції та виключення.

     Ключова термінологія: соціальна інтеграція, соціальна інклюзія, соціальна згуртованість та соціальна участь

     

    Лекція 3. Гендерна рівність та гендерна дискримінація.

    1. Основні поняття теми і зв’язок між ними.

    2. Методологічне пояснення гендерної нерівності.

    3. Гендерна дискримінація та інституційні механізми її подолання в Україні.

     Основні поняття: гендер і стать, гендерна ідентичність, маскулінність і фемінність, гендерні відносини, гендерні стереотипи, гендерна структура суспільства.

     

    Лекція 4. Ейджизм

    1. Основні поняття та форми вияву ейджизму.

    2. Дискримінація старості.

    3. Дискримінація молодості.

     Основні поняття: дискримінація, едалтизм, ейджизм, молодь, похилий вік

     

    Лекція 5. Дискримінація безробітних

    1. Безробіття як причина бідності.

    2.  Молодіжне безробіття в Україні.

    3. Соціальна ексклюзія безробітних.

     Ключові поняття: безробіття, ексклюзія.

     

    Лекція 6. Соціальна інклюзія людей з інвалідністю

    1. Права людей з інвалідністю: історичний аспект.

    2. Дискримінація людей з інвалідністю.

    3. Соціальна інклюзія людей з інвалідністю.

     Ключові поняття: люди з інвалідністю, дискримінація, Всесвітня програма дій щодо людей з інвалідністю


    Лекція 7. Інклюзивна освіта

    1. Міжнародні орнагізації на захисті інклюзивної освіти.

    2. Нормативно-правові акти з освіти в Україні.

    3. Концепція розвитку інклюзивної освіти.

     Ключові поняття: особа з особливими освітніми потребами

     

    Лекція 8.Соціальна інклюзія внутрішньо переміщених осіб (ВПО)

    1. Сфери соціальної інклюзії ВПО.

    2. Ресоціалізація мешканців деокупованих територій.

    3. Умови соціальної інклюзії ВПО.

    Ключові поняття: внутрішньо переміщені особи, переселені біженці, біженці в затяжних ситуаціях, шукачі притулку

     

    Лекція 9-10. Соціальна інклюзія національних, етничних та релігійних меншин

    1. Структурна дискримінація національних та релігійних меншин.

    2. Форми нетерпимості та дискримінації.

    3. Соціальна інклюзія меншин.

     Основні поняття: ксенофобія, расизм, антисемітизм, ромофобія, релігійна нетерпимість

     

    Список джерел.

     Карп’як М.О. Соціальна ексклюзія в Україні: ознаки та форми прояву в сучасному суспільстві. Регіональна економіка 2020, №2. С. 144-152.

    Курмышева Л.К. Эксклюзия как феномен жизни общества. Психология, социология и педагогика. 2015. № 3. URL: http://psychology.snauka.ru/2015/03/4491 (дата звернення: 07.10.2020)

    Прогнімак О. Д. Інклюзивний розвиток України: перешкоди vs перспективи. Економічний вісник Донбасу. 2018. № 1(51). С. 187-197.

    Глосарій Гендерного інформаційно-аналітичного центру «Крона» http://krona.org.ua/gender.html

    Кіммел М. Гендероване суспільство / Майкл С. Кіммел; [пер. з англ. Сусанна Альошкіна; наук. ред. Світлана Оксамитна]. – К.: Сфера, 2003. – 490 с.

    Маєрчик М. Гендер і стать: від бінарності до багатоманіття. Гендер для медій: підручник із гендерної теорії для журналістики та інших соціогуманітарних спеціальностей / за ред. М. Маєрчик, О. Плахотнік, Г. Ярманової. Київ: Критика, 2013.

    Колупаєва А.А. Діти з особливими освітніми потребами та організація їх навчання : навч.-метод. посіб. Київ : Науковий світ, 2010. 174 с.

    Концепція розвитку інклюзивної освіти : Наказ Міністерства освіти і науки України від 01.10.2010 № 912. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/inklyuzivne-navchannya

    Шевченко, З. В. (Уклад.). (2016). Словник ґендерних термінів. Черкаси: видавець Чабаненко Ю. Відновлено з: http://a-z-gender.net/ua/%D2%91enderna-identichnist.html

    Atkinson, A. B., 1998, 'Social Exclusion, Poverty and Unemployment' in Hills, J. (ed.) Exclusion, Employment and Opportunity, Centre for Analysis of Social Exclusion (CASE), London School of Economics and Political Science, London, pp 1-20.

    Discrimination and Intolerance. Council of Europe (Рада Європи). https://www.coe.int/uk/web/compass/discrimination-and-intolerance

    Навчальний посібник «Усі різні — усі рівні», розроблений Радою Європи з метою підвищення обізнаності та боротьби з расизмом, антисемітизмом, ксенофобією та нетерпимістю. www.coe.int/compass

    Овчарова Л.М. Причини та форми прояву соціальної ексклюзії у сучасному українському суспільстві. «Молодий вчений», Соціологічні науки. 2017. № 10 (50). С. 745-749.

    «Або інклюзія, або професійна команда». 5 найпоширеніших міфів про інклюзію. https://careerfornewlife.com/news/abo-inklyuziya-abo-profesijna-komanda-5-najposhirenishih-mifiv-pro-inklyuziyu/

    Міністерство соціальної політики. https://www.msp.gov.ua/timeline/Vnutrishno-peremishcheni-osobi.html

     Закону України «Про забезпечення рівних прав і можливостей чоловіків та жінок» (вступив у дію з 1 січня 2006 р.)

    Кодексу законів про Працю. Поточна редакція — Редакція від 14.08.2021. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/322-08#Text


    • Модуль 1

    • Модуль 2

    • Підсумкова атестація (05-06.11.-денне; 22-28.11.-заочне)