Завдання для практичної роботи до теми 3

Тема 3.

 

Питання для обговорення:

1. Обґрунтуйте необхідність своєчасного отримання підприємством якісної інформації про стан маркетингового середовища.

2. Якою інформацією може скористатися університет для проведення дослідження проблеми можливого попиту на свої послуги на найближчі 2-3 роки? До якого виду буде віднесено цю інформацію?

3. Наведіть конкретні приклади проведення організацією «польових» досліджень. Які основні переваги може отримати організація  від проведення «польових» досліджень порівняно з проведенням досліджень «кабінетних»?

 

Ситуаційні та практичні завдання

Завдання 1.

Провести маркетингове дослідження і заповніть таблицю по результатам SWOT-аналізу підприємства по наступним блокам: Strength – сили, Weakness – слабості, Opportunities – можливості, Threats – загрози.

 

Пояснення до розв’язку

Детальний аналіз макро- і мікросередовища, який називається SWOT-аналіз, дозволяє зробити виводи відносно потенційних загроз і можливостей, які ваша організація має враховувати у своїй діяльності.

Сильні сторони пе­реваги вашої організації;

Слабості недоліки вашої організації;

Можливості фак­тори зовнішнього середовища, використання яких створить переваги вашої організації на ринку;

Загрози фактори, які можуть потенційно погіршити положення вашої організації на ринку;

Сильні сторони вашого підприємства – те, у чому воно досягло успіхів або якась особливість, котра дасть вам додаткові можливості. Сила може полягати в наявному у вас досвіді, дос­тупі до унікальних ресурсів, наявності передової технології й сучасного ус­таткування, високій кваліфікації пер­соналу, високій якості вашої продукції, популярності вашої торговельної марки й т.п.

Слабкі сторони вашого підприємства – це відсутність чогось важливого для функціонування підприємства або те, що вам поки не вдається в по­рівнянні з іншими компаніями й ста­вить вас у несприятливе положення. Як приклад слабких сторін можна при­вести занадто вузький асортимент то­варів, які випускаються, погану репу­тацію компанії на ринку, недолік фінансування, низький рівень серві­су й т.п.

Ринкові можливості – це сприят­ливі обставини, які ваше підприємство може використати для одержання пе­реваги. Як приклад ринкових можли­востей можна привести погіршення позицій ваших конкурентів, різке зро­стання попиту, появу нових технологій виробництва вашої продукції, зрос­тання рівня доходів населення й т.п.

Можливостями з погляду SWOT-аналізу є не всі можливості, які є на ринку, а лише ті, які може використати ваше підприємство.       

Ринкові загрози – події, настання  яких може несприятливо вплинути на
ваше підприємство. Приклади загроз: вихід на ринок нових конкурентів, зростання податків, зміна смаків покупців, зниження народжуваності й т.п.

Приклад оформлення результатів SWOT-аналізу підприємства (на прикладі фермерського господарства «Грузія») наведено в табл. 1.9.

 

 

 

Таблиця 1.9

Матриця SWOT-аналізу фермерського господарства «Грузія»

 

МОЖЛИВОСТІ

1.Розширити збутову мережу за рахунок придбання торговельного приміщення-складу на оптовому ринку.

2.Представлення на ринку упакованої й відсортованої продукції.

3.Розширити асортимент плодоовочевої продукції за рахунок впровадження нових сортів і гібридів.

ЗАГРОЗИ

1.Наплив дешевої овочевої продукції з Херсонської області

2.Труднощі в реалізації нестандартної продукції через відсутність переробних підприємств

3.Погані погодні умови (заморозки, дощ, град), які знижують урожайність і якість продукції

СИЛЬНІ СТОРОНИ

1. Високий рівень кваліфікації й
заповзятливість керівника фермерського господарства "Грузія"

2.Можливість торгувати плодоовочевою продукцією цілий рік (наявність сховищ і
холодильників)

3.Установка краплинного зрошення на площі 10 га

 Як скористатися можливостями, що відкриваються, використовуючи сильні сторони фермерського господарства?

1.Торгівля через склад-сховище цілий рік.

2.Розширення асортименту вирощуваної продукції й поліпшення м'якості за рахунок використання нових технологій.

3.Збільшення продажів за рахунок подання продукції, орієнтованої для споживчих груп з різним рівнем доходів (очищеної, відсортованої, упакованої).

4. Розробка торговельної марки.

За рахунок яких сильних сторін можна нейтралізувати існуючі погрози ?

1.Стримати наших покупців від переходу до конкурента, за рахунок використання гнучкої цінової політики й збільшення якості продукції ФГ "Грузія".

2.Зниження собівартості виробництва овочів за рахунок використання нових технологій

СЛАБКІ СТОРОНИ

1.Необхідність налагодження гарантованого збуту.

2.Невпізнанність продукції ФГ "Грузія" на ринку.

3.Задовільна якість продукції.

4.Свзонний характер надходження основного потоку коштів

Які слабкі сторони фермерського господарства можуть перешкодити скористатися можливостями ?

1.У результаті сезонного надходження основної маси коштів можуть виникнути труднощі зі своєчасним придбанням сортувальної й пакувальної лінії.

2.Неефективність продажів через склад магазин у результаті відсутності довіри продавцеві, відсутність торговельної марки.

Яких загроз, збільшених слабими сторонами фермерського господарства, слід найбільше побоюватися?

1.Конкурент, який з'являється, може запропонувати ринку продукцію, аналогічну нашій, за нижчими цінами.

2.Відсутність ринку для нестандартної продукції.

3.Втрата врожаю в результаті поганих погодних умов.

 

Завдання 2.

На прикладі табл. 1.9 складіть матрицю SWOT-аналізу для вашої організації або (на ваш вибір) для:

а) великого металургійного підприємства (наприклад, ВАТ «Запоріжсталь»);

б) великого енергомашинобудівного підприємства (наприклад, ВАТ «Запоріжтрансформатор»);

в) підприємства торгової сфери (супермаркет або малий магазин);

г) вищого навчального закладу (наприклад, Запорізький національний університет).

За результатами проведеного SWOT-аналізу виділіть першочергові заходи, які необхідно здійснити для вдосконалення діяльності підприємства.

 

Завдання 3.

Маркетингове дослідження, проведене в одному з регіонів України у 2008 р. показало, що 10% сімей мають посудомийні машини. Стандартне відхилення склало 1,29. Розрахувати мінімальний розмір вибірки сімей, на якій було основане це дослідження.

 

Пояснення до розв’язку

Стандартне відхилення розраховується за формулою:

 – стандартне відхилення

 – для 100% опитаних, відповідно відсоткове відношення тих, хто за результатами опитування дав позитивну відповідь і тих, хто дав відповідь негативну;

nмінімальний розмір вибірки.