Семінар 7. Специфіка потрактування історії у романі Трейсі Шевальє "Чарівні створіння"
Питання для обговорення:
1. Феномен неовікторіанського роману у літературі порубіжжя ХХ-ХХІ ст.: причини виникнення, проблема визначення, жанрові різновиди. Неовікторіанський роман як різновид історіографічного роману (Лінда Хатчеон).
2. "Дарвіністська травма" у романі Трейсі Шевальє "Чарівні створіння"
- поняття "дарвіністської травми" та її вплив на постмодерну свідомість.
- специфіка постмодерного потрактування дарвіністських ідей природного й статевого відбору, боротьби за існування, виживання пристосованих, спадковості й змінності у "Чарівних створіннях"
- есхатологічний страх вимирання та його маніфестації в романі. Формування ідентичності під впливом "дарвіністської травми".
3. Деконструкція метанаративу науки у "Чарівних створіннях":
- ознайомтеся з уявленням Дарвіна про справжнього вченого ("Автобіографія"). Які риси, визначені Дарвіном, були запозичені сучасною масовою культурою для конструювання образу вченого?
- здійсніть порівняльний аналіз образів вчених у романі. На які категорії їх умовно можна розподілити? Чи відповідає хтось із них дарвіністській візії вченого?
- чи можна вважати Мері Еннінг та Елізабет Філпот вченими? У чому збіги й відмінності між їхніми методами і шляхами до відкриттів?
- як представлені в романі наука й релігія? Чи можна вважати науку сферою діяльності, вільною від забобонів та соціальних стереотипів? Чи можлива, на вашу думку, об'єктивна наукова візія світу?
4. Чоловічий і жіночий світи "Чарівних створінь"
- яких значень набуває словосполучення "Чарівні створіння" у контексті роману?
- у який спосіб роман переосмислює вікторіанську ідеологію "окремих сфер"? Чи спостерігаєте ви залишки цієї ідеології в сучасному світі?
- у чому різниця у зображення чоловічих і жіночих світів у романі? Чим, на вашу думку, обумовлений вибір авторкою фігури Елізабет Філпот як нараторки твору?
Творче завдання:
1. Який із методів наукового пізнання, репрезентованих у романі, видається вам найбільш продуктивним і чому? Обгрунтуйте відповідь письмово.
2. Гендерні стереотипи у "Чарівних створіннях": інфографіка
Теми рефератів:
1. Неовікторіанський роман: проблема визначення.
2. "Дарвіністська травма" у літературі постмодернізму
3. Жіночі образи у романах Трейсі Шевальє.
Література:
Тупахіна О. Вікторіанський метанаратив у дискурсі постсучасності. 2020.
Тупахіна О. В. Деконструкція вікторіанського дискурсу науки в романі Т. Шевальє "Чарівні створіння" [Електронний ресурс] / О. В. Тупахіна // Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Сер. : Філологічні науки. - 2014. - Вип. 4.13. - С. 269–271. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmduf_2014_4
Тупахіна О.В. Вікторіанський метанаратив науки у постмодерністському інтер’єрі роману Трейсі Шевальє «The Remarkable Creatures». Studia Methodologica. Серія: Філологія. 2014. Вип. 32. С. 109 – 114.
Тупахіна О.В. Вікторіанська спадщина у дзеркалі постмодерністської рецепції: термінологічний аспект. Південний архів. Серія: Філологічні науки. 2017. №66. С. 107 – 111.Tupakhina O. Darwinian Trauma in Modern Natural History Novel: Graham Swift’s “Ever After’. Держава і регіони. Серія: Гуманітарні науки. 2019. № 1. C. 28-31.
Тупахіна О.В. Літературний вимір неовікторіанського проекту: між «вікторіанським відродженням» і «культурним канібалізмом». Від бароко до постмодернізму: Збірник наукових праць. 2018. №22. Т.1. С.56 – 64.
Тупахіна О.В. Травма, спогад, ностальгія: вікторіанська доба у дзеркалі літературної рецепції порубіжжя ХХ-ХХІ ст. Науковий вісник Миколаївського державного університету ім. В.О.Сухомлинського: збірник наукових праць. Серія: Філологічні науки (літературознавство). 2017. №2. С.231 – 236.
Smith J. Introduction: Darwin and the Evolution of Victorian Studies. Victorian Studies. 2009. Vol. 51, No. 2. P. 215–221.
Darwin Ch. Autobiography. URL: http://darwin-online.org.uk/content/frameset?itemID=F1497&pageseq=1&viewtype=text