Практичне завдання 2
Шановні здобувачі! Пропонуємо вам обрати один кейс і виконати письмово завдання до нього.
Уніфіковані вимоги до виконання:
1. Обсяг всіх завдань 2–3 сторінки (обґрунтовано, посилання на теорію та практику).
2. Структура: короткий опис проблеми , функціональний профіль, 3–5 інтервенцій/адаптацій, план оцінювання (хто, які інструменти, коли), етичні/культурні аспекти, коротка рефлексія (що було складно в аналізі).
3. Формат подачі: Word або PDF; ключові висновки презентуються в групі
Кейс 1. Софія, 7 років — глухота від народження
Анамнез / контекст
· Діагноз: сенсоневральна туговухість від народження (двостороння). Кохлеарного імпланта немає.
· Сім’я: мама навчила базової УМЖ (українська мова жестів), батько рідко вдома.
· Школа: навчається у звичайному 1–му класі, без перекладача-жестовика; іноді користується субтитрами на планшеті.
Функціональний профіль
· Мова/комунікація: мовлення розвинене фрагментарно; активне використання жестів, добрий зоровий контакт, читає по губах частково.
· Пізнання: інтелект відповідає віку, гарна логіка, слабка фонологічна обробка.
· Соціально-емоційна сфера: товариська, але уникає гучних групових ігор; інколи відчуває фрустрацію, коли не розуміє інструкцій.
· Навчальні труднощі: проблеми з опануванням навичок читання/фонетики, труднощі під час усного інструктажу.
Ресурси / підтримка в школі
· Планшет із субтитрами, часткове використання візуальних опор, мама іноді приходить на уроки( як особистий асистент).
Завдання для здобувача:
1. Скласти психологічну характеристику (до 1сторінки): сильні сторони, ризики, особливості розвитку мови.
2. Розробити план адаптації в класі (конкретні дії вчителя та психолога).
3. Коротко (½ стор.) описати етичні та культурні питання (ідентичність Deaf-культури, інформована згода сім’ї).
Кейс 2. Ігор, 10 років — слабкозорість
Анамнез / контекст
· Часткова втрата зору (вроджена патологія сітківки), гострота зору коригується лінзами до 0.2–0.3.
· Сім’я середнього достатку; підтримують.
· У школі: 4 клас, має збільшувальне програмне забезпечення на планшеті.
Функціональний профіль
· Фізичне: орієнтація в приміщенні, але складно зорієнтуватися у незнайомому просторі без підказок.
· Пізнавальна сфера: на достатньому рівні рзвинені мнемічні процеси (пам’ять), сильна слухова увага, труднощі з письмом через розмітку й дрібну моторику.
· Емоційний стан: тривожність перед контрольними, переживання через швидкість виконання письмових завдань.
Ресурси
· Збільшувальні лінзи, спеціальні шрифти на планшеті, часткова ресурсна допомога.
Завдання для здобувача:
1. Описати вплив слабозорості на навчання (читання, письмо), орієнтацію в просторі та мобільність.(до 1 сторінки)
2. Запропонувати адаптації матеріалів для уроків (конкретні формати файлів/шрифтів, організація робочого місця).
3. Скласти план корекційно-розвиткової роботи з акцентом на моторику та орієнтацію в просторі.
Кейс 3. Марія, 6 років — вроджена сліпота
Анамнез / контекст
· Сліпа від народження (повна відсутність зорового сприйняття).
· Відвідує інклюзивну групу закладу дошкільної освіти; має особистого асистента (мати).
· Родина: батьки дуже опікуються; є старша сестра (зір норма) 10 років, яка допомагає.
Функціональний профіль
· Сенсорика: розвинена тактильна чутливість і слухова пам’ять.
· Мова: мовлення відповідає віку; розвинений словниковий запас, артикуляція - норма.
· Пізнання: розвинена вербальна пам’ять, повільніше засвоює візуально-просторові поняття.
· Мобільність: користується тростиною, потребує тренувань з орієнтації.
Ресурси
· Брайлівський матеріал поки що не повністю доступний, є тактильні іграшки, записана аудіоенциклопедія.
Завдання для здобувача:
1. Описати пізнавальний профіль Марії та наслідки для формування початкових уявлень (кольори, форми, простір) до 1 сторінки.
2. Скласти програму розвитку орієнтації й мобільності на 6 місяців.
3. Скласти рекомендації для батьків щодо ігор і повсякденних навичок для самостійності.
Кейс 4. Олександр, 9 років — ДЦП (спастична геміплегія)
Анамнез / контекст
· Спастична геміплегія (правобічна слабкість після перинатальної травми).
· Має ортези на правій нозі, частково користується опорою; потребує допомоги під час фізкультури.
· Вчиться в інклюзивному 3 класі; асистент вчителя присутній.
Функціональний профіль
· Моторика: обмежена дрібна моторика правої руки, повільне письмо, втомлюваність.
· Пізнання: інтелектуальний розвиток відповідає віку; підвищений інтерес до природничих предметів.
· Емоційно-соціальна: інколи соромиться показати недоліки, уникає змагань.
· Мовлення: зрозуміле, без значущих порушень.
Ресурси
· Фізіотерапія 2 рази на тиждень, логопед — за потреби, супровід особистого асистента.
Завдання для здобувача:
1. Оцінити вплив моторних обмежень на академічні досягнення та самооцінку (до 1 сторінки).
2. Скласти план співпраці психолога з фізіотерапевтом, логопедом, асистентом.
3. Запропонувати стратегію роботи з однокласниками щодо емпатійної та толерантної поведінки (1 сторінка).
Кейс 5. Анастасія, 8 років — інтелектуальні порушення помірного ступеня
Анамнез / контекст
· Діагноз: інтелектуальні порушення помірного ступеня (слід уточнити офіційні висновки).
· Навчання: здобуває дошкільну освіту у спеціальній групі ЗДО.
· Сім’я: батьки працюють, у родині тепла атмосфера, але бракує часу для індивідуальної роботи.
Функціональний профіль
· Пізнавальна діяльність: повільне засвоєння нової інформації, потреба у численних повтореннях; проблеми з абстрактним мисленням.
· Соціальна: добра, дружня; інколи проявляє залежну поведінку від інших дітей.
· Самостійність: обмежені навички самообслуговування (потрібні підказки).
Ресурси
· Навчальні матеріали з наочними опорами, ігрові методики, вчитель-дефектолог 2 години на тиждень, практичний психолог – 2 години на тиждень.
Завдання для здобувача:
1. Описати пізнавальний та адаптивний профіль; виділити сфери, які можна розвивати найефективніше (до 1 сторінки).
2. Скласти систему мотивації та підкріплень на період 2 тижнів.
3. Підготувати рекомендації для батьків щодо побутових навичок (до 1 сторінки).
Кейс 6. Віталій, 11 років — затримка психічного розвитку (м’яка / помірна форма)
Анамнез / контекст
· Віталій має багатовекторні затримки у розвитку мовлення, уваги і моторики; офіційний висновок ІРЦ - ЗПР.
· Навчається в інклюзивному 5 класі; має підтримку асистента вчителя.
· Сім’я: мама—домогосподарка, є фінансові труднощі.
Функціональний профіль
· Мова: розмовне мовлення простого рівня, труднощі із побудовою складних речень.
· Пізнання: повільна обробка інформації, низька стійкість уваги, труднощі у плануванні дій.
· Поведінка: імпульсивність, інколи агресивні реакції при фрустрації.
Ресурси
· Наявний шкільний психолог, час на індивідуальні заняття обмежений.
Завдання для здобувача:
1. Скласти діагностичний план (список інструментів/методів для уточнення ЗПР та супутніх труднощів) (1 сторінка).
2. Розробити програму корекції уваги і саморегуляції (6 занять).
3. Запропонувати план співпраці із родиною з урахуванням її ресурсів (до 1 сторінки).
Кейс 7. Катерина, 12 років — придбане порушення слуху (постлінгвальне)
Анамнез / контекст
· Втрата слуху у віці 7 років після тяжкої хвороби; користується слуховими апаратами обох вух.
· Відбулася втрата частини аудиторної впевненості (труднощі в галасливих умовах).
· Школа: 6 клас, має труднощі з участю в уроках у звичайному класі де 28 учнів, була епізодична булінгова поведінка з боку однокласників.
Функціональний профіль
· Мова: постлінгвальна, зрозуміла, але втомлюється при слуханні довгих пояснень.
· Когнітивно: нормальні показники, добре опановує матеріал, якщо є візуальні підказки.
· Емоційно: сором’язлива, переживає через статус «інша», тривога перед публічними виступами.
Ресурси
· Слухові апарати, шкільні субтитри рідко використовують; інколи отримує роздруківки презентацій.
Завдання для здобувача:
1. Проаналізувати наслідки постлінгвального порушення слуху для мотивації до навчання та самоідентичності ( 1 сторінка).
2. Скласти коротку програму психосоціальної підтримки (група підтримки, робота з булінгом).
3. Запропонувати діагностичні заходи для виявлення аудіальних труднощів у шумному середовищі.(до 1 сторінки)
Кейс 8. Павло, 14 років — важке порушення опорно-рухового апарату (крісло колісне)
Анамнез / контекст
· Вроджене ураження, що призвело до постійного використання крісла колісного; інтелектуальний розвиток у нормі, особа з інвалідністю.
· Навчається у 8 класі дистанційно, частково через проблеми доступності школи. Захоплюється програмуванням.
· Сім’я: сильна опіка, батьки організували домашнє навчання у частині предметів.
Функціональний профіль
· Пізнавальна сфера: високі академічні здібності, самостійно навчається онлайн.
· Соціальна: відчуває ізоляцію від однолітків, мало можливостей для спільних позакласних заходів.
· Емоційний стан: мотивований академічно, але має періоди меланхолії через обмеженість інфраструктури.
Ресурси
· Комп’ютер зі спеціальним софтом, доступ до онлайн-курсів, підтримка родини.
Завдання для здобувача:
1. Оцінити психосоціальні ризики довгострокової ізоляції та запропонувати програми інтеграції (1 сторінка).
2. Підготувати рекомендації з організації професійної орієнтації з урахуванням інтересів Павла.(до 1 сторінки)
3. Проаналізувати аспект автономії та самовизначення підлітка з інвалідністю.( 1 сторінка)
Кейс 9. Богдан, 7 років — ЗПР із емоційно-поведінковими труднощами
Анамнез / контекст
· Розвиток: відстає у мовленні та дрібній моторіці; реакції на фрустрацію — крик, іноді агресія.
· Сім’я: напружені стосунки, батьки у процесі розлучення; домашня рутина нестабільна.
· Школа: 2 клас; педагог відзначає часті конфлікти під час групової роботи.
Функціональний профіль
· Поведінка: низька стійкість до стресу, імпульсивність, проблеми з виконанням інструкцій.
· Мова/пізнання: мова спрощена, іноді невиразна, увага змінна.
· Соціальна: має 1–2 друзів, інколи конфліктний у стресі.
Ресурси
· Шкільний психолог проводить разові інтервенції; необхідна більш системна робота.
Завдання для здобувача:
1. Розробити план поведінкової інтервенції з конкретними поведінковими замінами та підкріпленнями (на 4 тижні).
2. Підготувати рекомендації для сім’ї щодо структурування дня і реакцій батьків на кризові епізоди.(до 1 сторінки)
3. Описати, як би Ви координували роботу між закладом, психологом та родиною.(1 сторінка)