Практичне заняття 3
Тема 2. Військовослужбовці та їх сім’ї як об’єкт соціальної роботи
1. Особливості соціальної структури сім’ї військовослужбовця впливають на її потреби у підтримці.
2. Вплив мобілізації чи участь у бойових діях у зміні ролі й обов’язків членів сім’ї.
3. Травматичний досвід військовослужбовця та його вплив на психологічний стан членів сім’ї.
4. Соціальні проблеми у сім’ях військовослужбовців після повернення з зони бойових дій.
Завдання: Проаналізувати реальну чи змодельовану ситуацію сімей військовослужбовців, визначити їх потреби, проблеми та запропонувати стратегію соціальної роботи, враховуючи особливості кожної ситуації (може бути аналіз запропонованої або власної ситуації).
Кейс: Військовослужбовець повернувся після ротації, має фізичні поранення, присутні симптоми посттравматичного стресу. Сім’я: дружина і двоє дітей підлітків. Родина живе у великому місті, але має фінансові труднощі через витрати на лікування та адаптацію.
Алгоритм аналізу кейсу:
1. Охарактеризуйте соціальну структуру сім’ї (склад, ролі, наявність підтримки з боку родичів чи громади, рівень доходу, житлові умови тощо).
2. Визначте, як мобілізація / перебування на фронті / травма змінили або можуть змінити ролі й обов’язки членів сім’ї (зосередитись на кожному члені: хто чим займається, які нові навички чи завдання з’явились).
3. Проаналізуйте можливі психологічні наслідки для кожного члена сім’ї: дружини/чоловіка, дітей, самого військовослужбовця. Які стресові фактори, внутрішньосімейні конфлікти, почуття страху/тривоги можуть виникати?
4. Визначте основні соціальні проблеми, з якими може зіткнутись сім’я: транспорт, медичне обслуговування, дозвілля дітей, соціальна ізоляція, фінансові витрати тощо.
5. Запропонуйте план соціальної роботи з такою сім’єю: які форми підтримки, які соціальні служби залучити, які методи використовувати (наприклад, консультування, групи підтримки, волонтерська допомога, юридична допомога, психологічна реабілітація тощо).