Глосарій з дисципліни
Понятійно-термінологічний апарат з дисципліни, поняття, опис та категорії змістових складових дисципліни
Огляд глосарія за абеткою
Спеціальні | А | Б | В | Г | Ґ | Д | Е | Є | Ж | З | И | І | Ї | Й | К | Л | М | Н | О | П | Р | С | Т | У | Ф | Х | Ц | Ч | Ш | Щ | Ь | Ю | Я | Все
А |
---|
Авторитет
Загальновизнане повагу, вплив в системі міжособистісного спілкування.
| |
Агент змін
Розглядається в організаційному розвитку як каталізатор для залучення уваги людей в організації до різних аспектів її функціонування; фактор змін.
| |
Адаптація
Процес пристосування особистості, організації до мінливих умов зовнішнього середовища.
| |
Адаптація культурна
Подолання ряду комунікативних перешкод і бар'єрів, таких як мова, релігія, їжа, особистий простір, соціальну поведінку.
| |
Активізація
Сукупність впливів на об'єкт, що призводять до його активності.
| |
Атрибуція
Процес інтерпретації і визначення індивідом спонукальних причин своєї поведінки і дій інших людей
| |
Б |
---|
Бренд
Торгова марка товару, певний рівень його популярності на ринку.
| |
В |
---|
Важіль
Адаптований агрегат механізму впливу.
| |
Виховання
Формування основ поведінки.
| |
Влада
Можливість і здатність впливати на поведінку інших людей або груп за допомогою будь-якого засобу: волі, авторитету, права, володіння ресурсами, насильства.
| |
Вплив
Процес і результат зміни індивідом поведінки іншої людини, її установок, намірів, уявлень.
| |
Г |
---|
Глобалізація
Взаємозв'язок транспортних, торговельних, економічних і комунікативних мереж різних країн.
| |
Група
Обмежена за чисельністю спільність людей, яка виділяється із соціального цілого на підставі певних ознак (спільної діяльності, ідентичності обставин і ін.).
| |
Група формальна Група, створена за рішенням керівництва в структурі організації для виконання певних завдань. | |
Д |
---|
Девіація (відхилення)
1) порушення офіційно встановлених або фактично склалися в даному суспільстві (соціальній групі) норм і очікувань; 2) форма дезорганізації поведінки індивіда в групі або категорії осіб в суспільстві, виявляє невідповідність сформованим очікуванням, моральним і правовим вимогам суспільства.
| |
Делегування
Постановка цілей перед кимось і одночасно надання йому коштів для її досягнення.
| |
Департаменталізація
Процес, при якому організація структурно поділяється, об'єднуючи операції в структурних підрозділах відповідно до деякого загальною ознакою.
| |
Е |
---|
Егоїзм груповий
Ціннісна орієнтація групи, яка характеризується переважанням групових інтересів і потреб над інтересами інших груп.
| |
Етноцентризм
Схильність людей оцінювати умови своєї культури як більш бажані; переконання, що культурні цінності і звичаї своєї країни перевершують усі інші цінності.
| |
Ефект ореолу
Сприйняття особистості на основі однієї з її рис (зовнішнього вигляду, манери говорити і ін.).
| |
Ефективність діяльності організації
Оптимальне співвідношення продуктивності праці, задоволеності працівників, конкурентоспроможності організації та розвитку.
| |
З |
---|
Задоволеність працею
Комплекс сприятливих почуттів і емоцій працівника, що виникають у нього при оцінці результатів своєї праці.
| |
Згуртованість групова
Сила прагнень членів групи залишатися в ній та виконувати свої зобов'язання перед цією групою.
| |
Згуртованість колективу
Ціннісно-орієнтована єдність, яке визначається за ступенем збігу думок членів групи щодо найбільш значущих для неї об'єктів.
| |
Зміни
Зміни, пов'язані з нестабільністю загальних характеристик навколишнього середовища.
| |
І |
---|
Ідентифікація
Процес свідомого чи несвідомого ототожнення себе з іншою людиною, спільністю або роллю.
| |
Інстинкт
Неусвідомлена реакція індивіда на зміни власного стану або навколишнього середовища, первинно обумовлює його можливу поведінку.
| |
Інструмент
Універсальна форма здійснення зовнішнього впливу на об'єкт.
| |
Інтерес
(від лат. Interes – має значення, важливо) - форма прояву пізнавальної потреби особистості, спрямована на той чи інший предмет, відношення до предмету як до чогось для неї цінного, важливого, привабливому, що обумовлює прояв уваги.
| |
К |
---|
Кар'єра
Ієрархічне відображення шляху просування працівника протягом усього трудового періоду, представляється тимчасової тривалістю і послідовністю складу займаних ним посад.
| |
Керівник
Особа, наділена повноваженнями приймати управлінські рішення та здійснювати організацію їх виконання.
| |
Команда
Вид групи в організації, що знаходиться на більш високому рівні розвитку.
| |
Команда самоврядна
Робоча група, якій надається практично повна автономія в процесі прийняття рішень, здійснення контролю та відповідальності за результати.
| |
Компанія мультинаціональна
Багатонаціональна організація, що має підприємства в різних країнах, кожне з яких вважається порівняно самостійним.
| |
Компетенція
(від франц. сотреteпсe) Сукупність знань (результатів освіти) особистості, навичок (результатів досвіду роботи і навчання), способів спілкування (вміння спілкуватися з людьми і працювати в групі) індивіда, що визначаються метою, заданістю ситуації і посадою.
| |
Конкуренція
(від лат. Concurentia – суперництво) – жорстке конфліктне суперництво юридичних і фізичних осіб в різних сферах діяльності.
| |
Конфлікт
(від лат. Сопflictus – зіткнення) - активні взаємоспрямованих дії кожної зі сторін для реалізації своїх цілей, забарвлені сильними емоційними переживаннями.
| |
Конфлікт між груповий
- Вид міжгрупової взаємодії, що виражається в зіткненнях між різними групами, підрозділами для досягнення своїх цілей.
| |
Конформізм
(від лат. Conformis – Подібний, згідний) – податливість особистості реального чи уявного тиску групи, яке проявляється в зміні установок поведінки відповідно до раніше неподільні позицією більшості.
| |
Кредо організації
Корінне переконання, основи світогляду.
| |
Культура
Історично сформована сукупність досягнень розвитку суспільства, що забезпечує адекватну комунікацію індивіда в організації.
| |
Культура корпоративна
Атмосфера (соціальний клімат) в організації; загальне розуміння членами організації очікуваного поведінки.
| |
Культура національна
Сукупність цінностей, установок, переконань і норм, що розділяються більшістю жителів країни.
| |
Л |
---|
Лідер
(від англ. Leader – Провідний) – член групи (соціальної організації), за яким визнається право приймати відповідальні рішення в значущих для групи ситуаціях; найбільш авторитетна особистість, реально відіграє центральну роль в організації спільної діяльності і регулюванні взаємостосунків у групі.
| |
Лідерство
Відносини домінування і підпорядкування, впливу і прямування в системі міжособистісних відносин. Стосовно до організації – тип управлінської взаємодії (між лідером і послідовниками), заснований на найбільш раціональному для конкретної ситуації поєднанні джерел влади для досягнення поставленої мети.
| |
М |
---|
Маніпуляція
(від франц. Manipulation – Звернення; дію руками) – способи надання психологічного тиску на колективи, окремі особистості при проведенні реорганізації, формуванні громадської думки.
| |
Маркетинг поведінковий
Вивчення ринку поведінки виробників і контрагентів, виходячи з виробленої в організації стратегії розвитку і відповідно до моделей поведінки для адаптації організації до зовнішнього середовища.
| |
Межі організації
Межі існування: в часі (ЖЦО), в просторі (територіальні межі), по власності (право володіти, розпоряджатися, користуватися майном організації).
| |
Менеджер-експатріант
Менеджер з країни, в якій розташована головна штаб-квартира фірми, який отримав призначення в іншу країну.
| |
Менталітет
(Від франц. Mentalite – Мислення) – умонастрій і пов'язані з ним життєві позиції, модель поведінки; визначається етнічним корінням, духовними цінностями, особливостями культури.
| |
Мистецтво
Вищий рівень розвитку професійних, ділових та особистих якостей індивіда, що характеризує вищу оцінку його досягнень, що забезпечує суспільне визнання.
| |
Мотив
(Від лат. movere- Приводити в рух, штовхати) – внутрішнє спонукання індивіда до діяльності, пов'язане з задоволенням певних потреб.
| |
Мотивація
Спонукання, що змушують індивіда діяти певним чином.
| |
Мультікультуралізація
Формування мультинаціональної культури в організаціях, в яких працівники, що належать до двох або більше культурам, взаємодіють один з одним на постійній основі.
| |
Н |
---|
Навички
Освоюються і закріплюються у індивіда практичні прийоми, що забезпечують його цілеспрямовані дії на основі знань і умінь, як систематизованої практичної підготовки індивіда.
| |
Норми групові
(Від лат. Norma – Керівне начало, точне розпорядження, зразок) – сукупність правил і вимог, що виробляються кожною групою.
| |
Норми поведінки
Вимоги до поведінки члена групи, які можуть бути формалізованими або неформалізованими.
| |
О |
---|
Однодумність групова
Тиск, який чиниться на співробітників з метою змусити їх пристосуватися до норм групи і схилити до згоди.
| |
Опір змінам
Вчинки працівників, спрямовані на дискредитацію або протидія здійсненню змін в процесі праці, проведення організаційних змін.
| |
Організаційна поведінка
Систематичний науковий аналіз поведінки індивідів, груп, організацій з метою зрозуміти, передбачити і вдосконалити індивідуальне виконання і функціонування організації.
| |
Організаційний розвиток
Підхід до управління змінами і розвитку людських ресурсів; являє собою довгострокові програми щодо вдосконалення процесів організаційного оновлення і прийняття рішень.
| |
Особистість
Стійка система соціально значущих рис, що характеризують індивіда.
| |
П |
---|
Перевантаження
Перевищення фізичних або психологічних можливостей індивіда, яке призводить до порушень (короткочасним або тривалим) нервової системи.
| |
Переговори
Універсальний метод управління конфліктами; набір тактичних прийомів, спрямованих на пошук взаємоприйнятних рішень для конфліктуючих сторін.
| |
Поведінка
Діяльність індивіда, що має природні передумови і соціально обумовлена.
| |
Поведінка віртуальна
Поведінка в віртуальної реальності.
| |
Поведінка приваблива клієнтурна
Поведінка співробітників організації, спрямоване на максимальне залучення клієнтів.
| |
Посередник
Фізична або юридична особа, за безпосередньої участі або під керівництвом якого ведуться переговори.
| |
Потреба
Потреба в чому-небудь необхідному для підтримки життєдіяльності індивіда, соціальної групи, суспільства в цілому.
| |
Процеси комунікативні
Процес обміну, передачі інформації за допомогою символів.
| |
Р |
---|
Результативність
Відносна оцінка результату.
| |
Репутація організації
Створене стійка думка про якості, достоїнства і недоліки організації в діловому світі (в певному сегменті ринку).
| |
Реструкціонізм
Вид деформації поведінки найманого працівника, яке проявляється в малій групі, наприклад, як зниження продуктивності праці.
| |
Рівновага
Стан в розвитку організації, при якому її потенціал відповідає рівню впливу збурюючих факторів зовнішнього середовища.
| |
Роль
(Від франц. role) – певний стереотип, шаблон, модель поведінки людини, об'єктивно задана соціальною позицією особистості в системі суспільних або особистих відносин.
| |
С |
---|
Синергія, синергізм
(Від грец. Synergia – Співпраця, співдружність) – спільна дія індивідів, при якому результат набагато перевершує сукупну можливість окремих її виконавців.
| |
Соціалізація
Процес адаптації особистості до навколишнього середовища, засвоєння тих принципів і норм поведінки, які існують, зміни індивідуальних установок в разі їх невідповідності організаційним.
| |
Соціалізація організаційна
Діяльність, вироблена організацією для об'єднання організаційних і особистісних цілей.
| |
Сприйняття
Пізнавальний процес, який формує унікальну картину світу, яка може істотно відрізнятися від реальності.
| |
Статус соціальний
(Від лат. Status – Положення, стан) – показник становища індивіда або соціальної групи в суспільстві, організації, ступінь популярності, престижу володаря поста в соціальній системі.
| |
Стиль керівництва
Сукупність типових рис, прийомів, способів роботи керівника для здійснення впливу на підлеглих.
| |
Стимул
Зовнішнє, безпосереднє примус індивіда до певної поведінки.
| |
Страх
Негативна короткочасна емоція або стійке відчуття, що породжується у людини дійсної чи уявної небезпекою, загрозою його існуванню.
| |
Стрес
(Від англ. Stress – Тиск, напруга) – стан загального напруги організму людини, що виникає як відповідь на різноманітні впливи зовнішнього і внутрішнього середовища, які виводять з рівноваги фізіологічні та психологічні функції.
| |
Стрес організаційний
Стан підвищеної напруги в організації як реакція на вплив зовнішнього середовища, яке може привести до втрати керованості.
| |
Т |
---|
Типи культур
Типологія корпоративних культур, побудована на основі двох ринкових факторів: рівень ризику і швидкість отримання інформації в процесі зворотного зв'язку в організації.
| |
У |
---|
Управління міжгруповим конфліктом
Вплив щодо усунення (мінімізації) причин, що породили конфлікт, або, якщо це не представляється можливим, корекція поведінки учасників конфлікту, або підтримання рівня конфліктності в контрольованих межах для забезпечення необхідного рівня результативності організації.
| |
Управління поведінкою
Система заходів щодо формування принципів, норм поведінки індивідів в організації, яка дозволяє досягти поставлених цілей в задані терміни і з допустимими витратами.
| |
Управління репутацією організації
Розробка системи заходів впливу щодо формування складових репутації з урахуванням корпоративної культури на певному етапі життєвого циклу організації, підтримці і захисті, які реалізуються як всередині організації, так і за її межами.
| |
Управління стресами
Способи адаптації особистості до стресової ситуації. На рівні організації – Зміни в політиці, структурі виробництва, виробленні чітких вимог до співробітників, оцінці їх діяльності. На рівні окремої особистості – Набір прийомів і способів зняття напруги.
| |
Установка
Постійна тенденція відчувати або вести себе певним чином по відношенню до якого-небудь предмету або явищу.
| |
Ф |
---|
Фрустрація
(Від лат. Frustratio – Обман; марне очікування; розлад) – психічний стан, що виник внаслідок реальної чи уявної перешкоди.
| |
Ц |
---|
Цикл кар'єрний
Періодично повторюється послідовність усталеного складу і змісту основних етапів просування працівника з посади до посади.
| |
Цикл компетенції життєвий
Період часу, протягом якого складові компетенції знаходяться відповідно до вимог посади і навколишнього середовища.
| |
Цикл організації життєвий
Період часу існування організації на ринку, протягом якого вона проходить етапи свого функціонування (створення, зростання, зрілості, спаду).
| |
Цикл працівника життєвий
Послідовність основних етапів трудової діяльності працівника.
| |
Ч |
---|
Чинники, що викликають стрес
Сукупність впливів зовнішнього і внутрішнього середовища на людину, яка веде його в стан стресу.
| |
Я |
---|
Якості
Властиві індивіду від народження чи набуті і розвинуті характеристики його професійних, ділових і особистих здібностей і можливостей, є основою побудови будь-якої кар'єри.
Когнитивизм
Один з напрямків психології, яке виділяє вирішальну роль знань (пізнавальних процесів) в організації поведінки індивіда.
| |