Глосарій з дисципліни


Понятійно-термінологічний апарат з дисципліни, поняття, опис та категорії змістових складових дисципліни

Огляд глосарія за абеткою

Спеціальні | А | Б | В | Г | Ґ | Д | Е | Є | Ж | З | И | І | Ї | Й | К | Л | М | Н | О | П | Р | С | Т | У | Ф | Х | Ц | Ч | Ш | Щ | Ь | Ю | Я | Все

Сторінка:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  (Далі)
  Все

А

Авторитет

Загальновизнане повагу, вплив в системі міжособистісного спілкування.

Агент змін

Розглядається в організаційному розвитку як каталізатор для залучення уваги людей в організації до різних аспектів її функціонування; фактор змін.

Адаптація

Процес пристосування особистості, організації до мінливих умов зовнішнього середовища.

Адаптація культурна

Подолання ряду комунікативних перешкод і бар'єрів, таких як мова, релігія, їжа, особистий простір, соціальну поведінку.

Активізація

Сукупність впливів на об'єкт, що призводять до його активності.

Атрибуція

Процес інтерпретації і визначення індивідом спонукальних причин своєї поведінки і дій інших людей

Б

Бренд

Торгова марка товару, певний рівень його популярності на ринку.

В

Важіль

Адаптований агрегат механізму впливу.

Виховання

Формування основ поведінки.

Влада

Можливість і здатність впливати на поведінку інших людей або груп за допомогою будь-якого засобу: волі, авторитету, права, володіння ресурсами, насильства.

Вплив

Процес і результат зміни індивідом поведінки іншої людини, її установок, намірів, уявлень.

Г

Глобалізація

Взаємозв'язок транспортних, торговельних, економічних і комунікативних мереж різних країн.

Гомеостаз

Сукупність складних пристосувальних реакцій системи, спрямованих на усунення або максимальне обмеження дій факторів зовнішнього і внутрішнього середовища, що порушують відносна динамічна її сталість.

Група

Обмежена за чисельністю спільність людей, яка виділяється із соціального цілого на підставі певних ознак (спільної діяльності, ідентичності обставин і ін.).

Група формальна Група, створена за рішенням керівництва в структурі організації для виконання певних завдань.


Д

Девіація (відхилення)

1) порушення офіційно встановлених або фактично склалися в даному суспільстві (соціальній групі) норм і очікувань; 2) форма дезорганізації поведінки індивіда в групі або категорії осіб в суспільстві, виявляє невідповідність сформованим очікуванням, моральним і правовим вимогам суспільства.

Делегування

Постановка цілей перед кимось і одночасно надання йому коштів для її досягнення.

Департаменталізація

Процес, при якому організація структурно поділяється, об'єднуючи операції в структурних підрозділах відповідно до деякого загальною ознакою.

Е

Егоїзм груповий

Ціннісна орієнтація групи, яка характеризується переважанням групових інтересів і потреб над інтересами інших груп.

Етноцентризм

Схильність людей оцінювати умови своєї культури як більш бажані; переконання, що культурні цінності і звичаї своєї країни перевершують усі інші цінності.

Ефект ореолу

Сприйняття особистості на основі однієї з її рис (зовнішнього вигляду, манери говорити і ін.).

Ефективність діяльності організації

Оптимальне співвідношення продуктивності праці, задоволеності працівників, конкурентоспроможності організації та розвитку.

З

Задоволеність працею

Комплекс сприятливих почуттів і емоцій працівника, що виникають у нього при оцінці результатів своєї праці.

Згуртованість групова

Сила прагнень членів групи залишатися в ній та виконувати свої зобов'язання перед цією групою.

Згуртованість колективу

Ціннісно-орієнтована єдність, яке визначається за ступенем збігу думок членів групи щодо найбільш значущих для неї об'єктів.

Зміни

Зміни, пов'язані з нестабільністю загальних характеристик навколишнього середовища.

І

Ідентифікація

Процес свідомого чи несвідомого ототожнення себе з іншою людиною, спільністю або роллю.

Інстинкт

Неусвідомлена реакція індивіда на зміни власного стану або навколишнього середовища, первинно обумовлює його можливу поведінку.

Інструмент

Універсальна форма здійснення зовнішнього впливу на об'єкт.

Інтерес

(від лат. Interes – має значення, важливо) - форма прояву пізнавальної потреби особистості, спрямована на той чи інший предмет, відношення до предмету як до чогось для неї цінного, важливого, привабливому, що обумовлює прояв уваги.

К

Кар'єра

Ієрархічне відображення шляху просування працівника протягом усього трудового періоду, представляється тимчасової тривалістю і послідовністю складу займаних ним посад.

Керівник

Особа, наділена повноваженнями приймати управлінські рішення та здійснювати організацію їх виконання.

Команда

Вид групи в організації, що знаходиться на більш високому рівні розвитку.

Команда самоврядна

Робоча група, якій надається практично повна автономія в процесі прийняття рішень, здійснення контролю та відповідальності за результати.

Компанія мультинаціональна

Багатонаціональна організація, що має підприємства в різних країнах, кожне з яких вважається порівняно самостійним.

Компетенція

(від франц. сотреteпсe) Сукупність знань (результатів освіти) особистості, навичок (результатів досвіду роботи і навчання), способів спілкування (вміння спілкуватися з людьми і працювати в групі) індивіда, що визначаються метою, заданістю ситуації і посадою.

Конкуренція

(від лат. Concurentia – суперництво) – жорстке конфліктне суперництво юридичних і фізичних осіб в різних сферах діяльності.

Конфлікт

(від лат. Сопflictus – зіткнення) - активні взаємоспрямованих дії кожної зі сторін для реалізації своїх цілей, забарвлені сильними емоційними переживаннями.

Конфлікт між груповий

- Вид міжгрупової взаємодії, що виражається в зіткненнях між різними групами, підрозділами для досягнення своїх цілей.

Конформізм

(від лат. Conformis – Подібний, згідний) – податливість особистості реального чи уявного тиску групи, яке проявляється в зміні установок поведінки відповідно до раніше неподільні позицією більшості.

Кредо організації

Корінне переконання, основи світогляду.

Культура

Історично сформована сукупність досягнень розвитку суспільства, що забезпечує адекватну комунікацію індивіда в організації.

Культура корпоративна

Атмосфера (соціальний клімат) в організації; загальне розуміння членами організації очікуваного поведінки.

Культура національна

Сукупність цінностей, установок, переконань і норм, що розділяються більшістю жителів країни.

Л

Лідер

(від англ. Leader – Провідний) – член групи (соціальної організації), за яким визнається право приймати відповідальні рішення в значущих для групи ситуаціях; найбільш авторитетна особистість, реально відіграє центральну роль в організації спільної діяльності і регулюванні взаємостосунків у групі.

Лідерство

Відносини домінування і підпорядкування, впливу і прямування в системі міжособистісних відносин. Стосовно до організації – тип управлінської взаємодії (між лідером і послідовниками), заснований на найбільш раціональному для конкретної ситуації поєднанні джерел влади для досягнення поставленої мети.

М

Маніпуляція

(від франц. Manipulation – Звернення; дію руками) – способи надання психологічного тиску на колективи, окремі особистості при проведенні реорганізації, формуванні громадської думки.

Маркетинг поведінковий

Вивчення ринку поведінки виробників і контрагентів, виходячи з виробленої в організації стратегії розвитку і відповідно до моделей поведінки для адаптації організації до зовнішнього середовища.

Межі організації

Межі існування: в часі (ЖЦО), в просторі (територіальні межі), по власності (право володіти, розпоряджатися, користуватися майном організації).

Менеджер-експатріант

Менеджер з країни, в якій розташована головна штаб-квартира фірми, який отримав призначення в іншу країну.

Менталітет

(Від франц. Mentalite – Мислення) – умонастрій і пов'язані з ним життєві позиції, модель поведінки; визначається етнічним корінням, духовними цінностями, особливостями культури.

Мистецтво

Вищий рівень розвитку професійних, ділових та особистих якостей індивіда, що характеризує вищу оцінку його досягнень, що забезпечує суспільне визнання.

Мотив

(Від лат. movere- Приводити в рух, штовхати) – внутрішнє спонукання індивіда до діяльності, пов'язане з задоволенням певних потреб.

Мотивація

Спонукання, що змушують індивіда діяти певним чином.

Мультікультуралізація

Формування мультинаціональної культури в організаціях, в яких працівники, що належать до двох або більше культурам, взаємодіють один з одним на постійній основі.

Н

Навички

Освоюються і закріплюються у індивіда практичні прийоми, що забезпечують його цілеспрямовані дії на основі знань і умінь, як систематизованої практичної підготовки індивіда.

Норми групові

(Від лат. Norma – Керівне начало, точне розпорядження, зразок) – сукупність правил і вимог, що виробляються кожною групою.

Норми поведінки

Вимоги до поведінки члена групи, які можуть бути формалізованими або неформалізованими.

О

Однодумність групова

Тиск, який чиниться на співробітників з метою змусити їх пристосуватися до норм групи і схилити до згоди.

Опір змінам

Вчинки працівників, спрямовані на дискредитацію або протидія здійсненню змін в процесі праці, проведення організаційних змін.

Організаційна поведінка

Систематичний науковий аналіз поведінки індивідів, груп, організацій з метою зрозуміти, передбачити і вдосконалити індивідуальне виконання і функціонування організації.

Організаційний розвиток

Підхід до управління змінами і розвитку людських ресурсів; являє собою довгострокові програми щодо вдосконалення процесів організаційного оновлення і прийняття рішень.

Особистість

Стійка система соціально значущих рис, що характеризують індивіда.

П

Перевантаження

Перевищення фізичних або психологічних можливостей індивіда, яке призводить до порушень (короткочасним або тривалим) нервової системи.

Переговори

Універсальний метод управління конфліктами; набір тактичних прийомів, спрямованих на пошук взаємоприйнятних рішень для конфліктуючих сторін.

Поведінка

Діяльність індивіда, що має природні передумови і соціально обумовлена.

Поведінка віртуальна

Поведінка в віртуальної реальності.

Поведінка приваблива клієнтурна

Поведінка співробітників організації, спрямоване на максимальне залучення клієнтів.

Посередник

Фізична або юридична особа, за безпосередньої участі або під керівництвом якого ведуться переговори.

Потреба

Потреба в чому-небудь необхідному для підтримки життєдіяльності індивіда, соціальної групи, суспільства в цілому.

Процеси комунікативні

Процес обміну, передачі інформації за допомогою символів.

Р

Результативність

Відносна оцінка результату.

Репутація організації

Створене стійка думка про якості, достоїнства і недоліки організації в діловому світі (в певному сегменті ринку).

Реструкціонізм

Вид деформації поведінки найманого працівника, яке проявляється в малій групі, наприклад, як зниження продуктивності праці.

Рівновага

Стан в розвитку організації, при якому її потенціал відповідає рівню впливу збурюючих факторів зовнішнього середовища.

Роль

(Від франц. role) – певний стереотип, шаблон, модель поведінки людини, об'єктивно задана соціальною позицією особистості в системі суспільних або особистих відносин.

С

Синергія, синергізм

(Від грец. Synergia – Співпраця, співдружність) – спільна дія індивідів, при якому результат набагато перевершує сукупну можливість окремих її виконавців.

Соціалізація

Процес адаптації особистості до навколишнього середовища, засвоєння тих принципів і норм поведінки, які існують, зміни індивідуальних установок в разі їх невідповідності організаційним.

Соціалізація організаційна

Діяльність, вироблена організацією для об'єднання організаційних і особистісних цілей.

Сприйняття

Пізнавальний процес, який формує унікальну картину світу, яка може істотно відрізнятися від реальності.

Статус соціальний

(Від лат. Status – Положення, стан) – показник становища індивіда або соціальної групи в суспільстві, організації, ступінь популярності, престижу володаря поста в соціальній системі.

Стиль керівництва

Сукупність типових рис, прийомів, способів роботи керівника для здійснення впливу на підлеглих.

Стимул

Зовнішнє, безпосереднє примус індивіда до певної поведінки.

Страх

Негативна короткочасна емоція або стійке відчуття, що породжується у людини дійсної чи уявної небезпекою, загрозою його існуванню.

Стрес

(Від англ. Stress – Тиск, напруга) – стан загального напруги організму людини, що виникає як відповідь на різноманітні впливи зовнішнього і внутрішнього середовища, які виводять з рівноваги фізіологічні та психологічні функції.

Стрес організаційний

Стан підвищеної напруги в організації як реакція на вплив зовнішнього середовища, яке може привести до втрати керованості.

Т

Типи культур

Типологія корпоративних культур, побудована на основі двох ринкових факторів: рівень ризику і швидкість отримання інформації в процесі зворотного зв'язку в організації.

У

Управління міжгруповим конфліктом

Вплив щодо усунення (мінімізації) причин, що породили конфлікт, або, якщо це не представляється можливим, корекція поведінки учасників конфлікту, або підтримання рівня конфліктності в контрольованих межах для забезпечення необхідного рівня результативності організації.

Управління поведінкою

Система заходів щодо формування принципів, норм поведінки індивідів в організації, яка дозволяє досягти поставлених цілей в задані терміни і з допустимими витратами.

Управління репутацією організації

Розробка системи заходів впливу щодо формування складових репутації з урахуванням корпоративної культури на певному етапі життєвого циклу організації, підтримці і захисті, які реалізуються як всередині організації, так і за її межами.

Управління стресами

Способи адаптації особистості до стресової ситуації. На рівні організації – Зміни в політиці, структурі виробництва, виробленні чітких вимог до співробітників, оцінці їх діяльності. На рівні окремої особистості – Набір прийомів і способів зняття напруги.

Установка

Постійна тенденція відчувати або вести себе певним чином по відношенню до якого-небудь предмету або явищу.

Ф

Фрустрація

(Від лат. Frustratio – Обман; марне очікування; розлад) – психічний стан, що виник внаслідок реальної чи уявної перешкоди.

Ц

Цикл кар'єрний

Періодично повторюється послідовність усталеного складу і змісту основних етапів просування працівника з посади до посади.

Цикл компетенції життєвий

Період часу, протягом якого складові компетенції знаходяться відповідно до вимог посади і навколишнього середовища.

Цикл організації життєвий

Період часу існування організації на ринку, протягом якого вона проходить етапи свого функціонування (створення, зростання, зрілості, спаду).

Цикл працівника життєвий

Послідовність основних етапів трудової діяльності працівника.

Ч

Чинники, що викликають стрес

Сукупність впливів зовнішнього і внутрішнього середовища на людину, яка веде його в стан стресу.

Я

Якості

Властиві індивіду від народження чи набуті і розвинуті характеристики його професійних, ділових і особистих здібностей і можливостей, є основою побудови будь-якої кар'єри. Когнитивизм Один з напрямків психології, яке виділяє вирішальну роль знань (пізнавальних процесів) в організації поведінки індивіда.


Сторінка:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  (Далі)
  Все