Практичне заняття 5

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 5

ТЕМА:   Організація фізкультурно-оздоровчої фізичної культури в навчально-виховній сфері

 

У законодавчих документах України з питаньфізичноїкультуримістятьсяположення про необхідністьпокращенняорганізаціїмасової спортивно-оздоровчоїфізичноїкультуриу сферах суспільства. Зокрема, уЗаконіУкраїни “Про фізичну культуру і спорт” йдеться про важливістьзалученнядітейдошкільного та шкільноговіку до регулярних занять спортивно-оздоровчоюфізичною культурою, створення для них відповідних умов [1].

 

У системіпрофесійно-технічноїосвіти разом з розвиткомфізичнихздібностейнеобхідновдосконалюватипрофесійно-прикладнуфізичнупідготовкуучнів.

 

Значну роль повинна відігравативища школа у використаннізасобівоздоровчоїфізичноїкультури в процесіфізичноговихованнямайбутніхфахівцівнародногогосподарства.

 

Фізкультурно-оздоровча фізична культура у виробничій сфері впливає на економічні показники виробництва: покращує стан здоров'я працівників, нормалізує функції організму, підвищує працездатність, попереджує травматизм, скорочує час відновлення.

 

Фізкультурно-оздоровча діяльність у соціально-побутовій сфері - важлива умова повсякденних фізкультурних занять населення, організації відпочинку та дозвілля. Саме тому названі аспекти впровадження оздоровчої фізичної культури потребують ґрунтовних теоретичних знань. Розділ присвячений висвітленню організації оздоровчої фізичної культури у сферах суспільства.

 

 

  У навчально-виховний сфері (дошкільних виховних закладах, середніх за­гальноосвітніх, професійних навчально-виховних, вищих навчальних закладах) фізкультурно-оздоровча робота здійснюється в поєднанні з фізичним вихованням дітей та молоді з урахуванням стану здоров'я, рівня фізичного та психічного розвитку [1].

 

Організацію фізкультурно-оздоровчої роботи в навчально-виховній сфері очолює Міністерство освіти і науки України. У структуріміністерствафункціонуєвідділфізичноговиховання, якийнаправляє та координує роботу з фізичноговиховання в закладах освітирізнихтипів. Міністерствупідпорядковуються: дошкільнідитячі установи, загальноосвітнішколи, ПТУ, технікуми, коледжі, інститути, університети та ін.

 

 

Принципи та формиорганізаціїфізичноговихованнядошкільнят, учнів, студентіввизначаютьсяспеціальнимиположеннями, розробленимиМіністерствомосвіти і науки.

Організаційно-методичним принципом фізичного виховання є диференційоване застосування засобів фізичного виховання на уроках та заняттях з урахуванням стану здоров'я, рівня фізичного розвитку і фізичної підготовки, віку і статі.

 

Організація фізичного виховання учнівської молоді забезпечується органами освіти за сприяння, управлінь, відділів з фізичної культури і спорту. На них покладено:

• керівництвофізичнимвихованнямучнівтастудентів, розвитокоздоровчоїфізичноїкультури, контроль за організацієюфізкультурно-оздоровчихзаходів у режимі дня, а такожфізкультурно-оздоровчоїроботи в позанавчальний час;

• забезпеченнянавчальнихзакладів учителями фізичноговиховання, викла­дачами, тренерами;

• організаціяпідвищеннякваліфікації, узагальнення та розповсюдження передового досвіду;

• участь разом іззацікавленимиорганізаціями у проведенністудентськихоздоровчихтаборів, роботі з дітьми та молоддю за місцемпроживання;

• забезпечення занять з фізичноговиховання та оздоровчоготренуванняспортивнимінвентарем, обладнанням;

• забезпеченняфізкультурно-оздоровчоїроботинавчальнимипрограмами, методичнимипосібниками;

проведенняспортивнихзмагань, масовихфізкультурно-оздоровчихзаходів;

• контроль за проведеннямфізкультурно-оздоровчоїроботи [2, 3].

 

5.1 Оздоровчафізкультурна робота в дитячихдошкільних

установах

 

Оздоровчафізкультурна робота в дитячихдошкільнихустановахорганізовується та проводиться за спеціальнорозробленимипрограмамивихователямабофахівцями з фізичноговиховання (їхнаявністьу штатному розписідошкільнихустановпередбачена Законом України "Про фізичну культуру і спорт").

 

До основнихзавданьфізкультурно-оздоровчоїроботи в дошкільнихустановах належать:

• охорона та зміцненняздоров'я;

• сприяннянормальномурозвиткуфункційорганізму;

• розвитокфізичнихздібностей і руховихякостей;

• вихованняпозитивнихморальнихякостей;

• формуванняінтересу до систематичнихфізкультурних занять.

 

Засобами оздоровчої фізичної культури дітей дошкільного віку виступають гігієнічні, побутові та природні фактори, фізичні вправи.

 

Програмоюфізичноговихованняпередбаченоосновніформиорганізаціїоздоровчоїдіяльності:

• індивідуальнісеансирухів та масаж (для дітейясельноговіку);

• заняттяфізичною культурою урочного типу;

• ранковагігієнічнагімнастика;

• рухливіігри;

• прогулянки та екскурсії;

• фізкультурніхвилинки;

• фізкультурні свята;

• Дніздоров'я;

• самостійнаруховаактивність;

• виконаннядомашніхзавдань.

Окрімназваних форм фізкультурно-оздоровчоїдіяльності, у дитячихдошкільнихустановах, за узгодженнямізкерівництвом та батьками, можутьутворюватисягрупипочатковоїпідготовки ДЮСШ з видів спорту, якіпотребуютьранньоїспеціалізації, а такожспеціальнімедичнігрупи для дітей з відхиленнямифізичногорозвитку.

 

5.2Оздоровчафізкультурна робота в загальноосвітніх школах

Загальнекерівництвофізичнимвихованнямучнівзагальноосвітніхшкіл, як булозазначено, здійснюєМіністерствоосвіти і науки.

Організація фізичного виховання учнів загальноосвітніх шкіл забезпечується органами народної освіти на місцях, дирекціями шкіл, учителями фізичної культури, організаторами позакласної та позашкільної роботи, колективами фізичної культури.

Основнимизавданнямифізкультурно-оздоровчоїдіяльності є:

•   зміцнення та збереженняздоров'яшколярів;

•   всебічнийрозвитокфізичнихздібностей;

• поглибленняфізкультурнихзнань, необхідних для використання в повсякденномужитті;

•   формуваннясвідомоїмотивації до систематичних занять фізичною культурою.

Систему взаємопов'язанихорганізаційних форм фізичноговиховання та оздоровчоїфізичноїкультурискладають:

• уроки фізичноїкультури;

• позаурочні заходи в режимі дня (гімнастикадо занять, фізкультурніхвилинки, фізкультурнірозваги на перервах);

• позакласнафізкультурнадіяльність (заняття в оздоровчихгрупах, спортивнихсекціях, спортивнізмагання);

• позашкільна фізкультурно-оздоровча діяльність (за місцем проживання, у ДЮСШ, секціях ФСТ, самостійна) [2, 3, 4].

 

5.3. Оздоровчафізкультурна робота в професійно-технічних

закладах

Професійно-технічнаосвіта входить до сферидіяльностіМіністерстваосвіти і науки, яке здійснюєкерівництвофізичнимвихованнямучнів.

 

Положенням про фізичне виховання учнів у системі професійно-технічної освіти передбачаються взаємопов'язані форми організації фізичного виховання:

• уроки фізичноговиховання;

• фізкультурно-оздоровчі заходи в режимі дня;

• спортивно-масова робота.

Дієздатністьсистемифізичноговихованнязабезпечуєтьсяефективністюуроківфізичноговиховання та раціональнимвикористанням у режимінавчаль­ного дня фізкультурно-масовихзаходів, широким залученнямучнів до різних форм роботи з фізичноїкультури і спорту.

 

Процесфізичноговиховання повинен здійснюватися з урахуваннямпрофесійно-прикладного напряму, підготовкиучнів до майбутньоїпрофесії.

 

Загальнувідповідальність за фізичневихованнянесе директор училища. Керівникфізичноговихованнявідповідає за виконаннянавчальноїпрограми й оволодіння контингентом учнівзнаннями та навикамифізичноїпідготовки. Безпосереднювідповідальність за дотриманняучнями режиму дня, виконанняранко­воїгімнастикинесемайстервиробничогонавчання.

Фізичневиховання у вищих закладах освітивключає:

•  навчальнізаняття з професійно-прикладною фізичноюпідготовкою;

• факультативнізаняття;

•  фізичнівправи врежимі дня;

• тренувальнізаняття в секціяхспортклубіввузів;

•  масовіфізкультурно-спортивні заходи.

 

 


Modifié le: Thursday 23 January 2025, 18:42