Лабораторне заняття №3

Тема: Моногібридне схрещування

Мета: розглянути основні закони незалежного успадкування ознак, основні типи схрещування; вивчити правила розв'язання та форму запису генетичних задач, ознайомитись з основними алгоритмами вирішення задач з моногібридного схрещування.

Питання для самопідготовки:

1.Сутність поняття "успадкування”.

2.Відкриття законів Г. Менделем.

3.Перший закон Менделя.

4.Другий закон Менделя.

5.Гени та генотип.

6.Поняття фенотипу.

7.Типи схрещування.

8.Успадкування ознак при моногібридному схрещуванні.

Хід роботи:

Завдання 1. Ознайомитись з правилами оформлення та запису генетичних задач.

Майже всі генетичні задачі можна умовно віднести до одного з трьох типів:

1.Розрахункові задачі.

2.Задачі на встановлення генотипу.

3.Задачі на встановлення типу успадкування ознак.

Завдання 2. Розв'язати задачі.

Задача 1. Від схрещування рослин озимого жита з опушеними та неопушеними квітковими лусками в першому поколінні було отримано рослини з опушеними квітковими лусками, а в другому - 227 з опушеними і 82 з неопушеними. При схрещуванні гібридів F1 з рослиною з неопушеними квітковими лусками було отримано: 110 з опушеними і 98 з неопушеними лусками. Поясніть розщеплення. Визначте генотипи вихідних рослин і F1. Що вийде, якщо схрестити гібриди F1 з вихідною батьківською рослиною з опушеними лусками?

Задача 2. При схрещуванні рослин бавовнику, які мають цілісні листки, з рослинами із розсіченими листками було отримано 105 рослин, листки яких виявилися неповно розсіченими. У другому поколінні 189 рослин мали неповно розсічені листки, 81 - розсічені і 95 - цілісні. Поясніть розщеплення. Що вийде, якщо рослини F1 схрестити з вихідними батьківськими рослинами?

Задача 3. Від схрещування сріблясто-соболиного самця норки з нормальними темними самками отримали в потомстві 345 сріблясто-соболиних і 325 темних норок. Величина посліду склала в середньому 5,11 цуценят. При схрещуванні сріблясто-соболиних норок між собою було отримано 196 сріблясто-соболиних і 93 темних при середній величині посліду 3,65 цуценят. Поясніть результати схрещувань, визначте генотипи батьків та нащадків.

Задача 4. При схрещуванні чубатих качок з нормальними було отримано 135 каченят, з них 62 чубатих і 73 нормальних. Від схрещування чубатих качок між собою з'явилося 92 чубатих і 44 нормальних каченят, до того ж частина ембріонів гинула до виходу з яєць. Яким чином успадковується ознака наявності чуба? Яких нащадків слід чекати від схрещування нормальних качок між собою?

Задача 5. Альбінізм успадковується у людини як аутосомна рецесивна ознака. У родині, де один з подружжя альбінос, а інший нормальний, народилися різнояйцеві близнюки, один з яких нормальний відносно аналізованої хвороби, а інший - альбінос. Яка вірогідність народження наступної дитини-альбіноса?

Задача 6. У пологовому будинку в одну ніч народилося четверо немовлят з групами крові О, А, В і АВ. Групи крові чотирьох батьківських пар були:

І пара - О і О;

ІІ пара - АВ і О;

ІІІ пара - А і В;

ІV пара - В і В.

Чотирьох немовлят можна з повною достовірністю розподілити між батьківськими парами. Як це зробити? Які генотипи усіх батьків та дітей?

Завдання 3. Задачі для розв'язання вдома.

Задача 1. Від схрещування рослин ротиків з червоними та кремовими квітками в першому поколінні всі рослини мали блідо-червоні квітки, а в другому відбулося розщеплення: 22 з червоними, 23 з кремовими і 59 з блідо-червоними квітками. Поясніть розщеплення. Визначте генотипи вихідних рослин. Що вийде, якщо гібриди F1 схрестити з червоноквітковою рослиною? Яка частина нащадків F3 матиме кремові квітки?

Задача 2. Серед великої кількості нормальних рослин кукурудзи була знайдена одна карликова рослина, яку схрестили з вихідною нормальною рослиною. У першому поколінні від цього схрещування всі рослини виявилися нормальними, а в F2 - 67 нормальних і 19 карликів. Як успадковується карликовість? Як пояснити появу вихідної карликової рослини? Який результат слід чекати від самозапилення карликової рослини?

Задача 3. При схрещуванні стандартних коричневих норок зі сріблясто-блакитними в першому поколінні всі цуценята виявилися коричневими, а в другому в декількох послідах було отримано 27 коричневих і 8 сріблясто-блакитних. Як успадковується сріблясто-блакитне забарвлення хутра? Яке схрещування потрібно поставити, аби збільшити кількість сріблясто-блакитних нащадків?

Задача 4. Одна порода курей відрізняється вкороченими ногами, такі кури не розривають городів. Ознака ця домінантна. Ген, який її контролює, викликає одночасно також укорочення дзьоба. При цьому у гомозиготних курчат дзьоб такий маленький, що вони не в змозі пробити яєчну шкарлупу і гинуть. В інкубаторі господарства, яке розводить лише коротконогих курей отримано 3000 курчат. Скільки з них коротконогих? Аргументуйте свою відповідь.

Задача 5. Чи можна виключити батьківство, якщо мати має групу крові А, дитина - групу крові В, а передбачувані батьки - групи крові О і АВ? Дайте аргументовану відповідь.

Питання для самоперевірки:

1.У чому полягає перший закон Менделя?

2.Яким чином успадковуються ознаки при моногібридному схрещуванні?

3.Що таке моногібридне схрещування?

4.На який тип успадкування вказує розщеплення нащадків 3:1?

5.На який тип успадкування вказує розщеплення 1:2:1?

6.На який тип успадкування вказує розщеплення 2:1?

7.Як записати гамети?

8.Як визначити генотипи нащадків за генотипами батьків?

9.Як визначити генотипи батьків за генотипами нащадків?


Last modified: Tuesday, 8 November 2016, 4:31 PM