Робоча програма
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ЗАПОРІЗЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Факультет ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ
Кафедра ТЕОРІЇ ТА МЕТОДИКИ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ
ЗАТВЕРДЖУЮ
Декан факультету фізичного виховання
________ М.В. Маліков
(підпис) (ініціали та прізвище)
«______»_______ __ 2016
ТЕХНІКА І ТАКТИКА УКРАЇНСЬКОГО РУКОПАШУ «СПАС»
(назва навчальної дисципліни)
РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
Підготовки магістр
(назва освітнього ступеня)
спеціальності 6.010201 «Фізичне виховання»
(шифр, назва спеціальності)
освітня програма «Фізичне виховання і спорт»
(назва)
Укладач
к. пед. наук., доц. Притула О.Л.
Обговорено та ухвалено на засіданні кафедри теорії та методики фізичної культури і спорту
Протокол № 1 від “ ” серпня 2018 р. Завідувач кафедри теорії та методики фізичної культури і спорту __________________ А.П. Конох (підпис) (ініціали, прізвище ) |
Ухвалено науково-методичною радою факультету фізичного виховання
Протокол № 1 від “ ”серпня 2018 р. Голова науково-методичної ради факультету фізичного виховання _________________ _К.В.Лукояновa (підпис) (ініціали, прізвище ) |
2016 рік
1. Опис навчальної дисципліни
Найменування показників |
Галузь знань, спеціальність, освітня програма, рівень вищої освіти, |
Характеристика навчальної дисципліни |
|
денна форма навчання |
заочна форма навчання |
||
Кількість кредитів - 3 |
Галузь знань 01 «Освіта» |
Вибіркова
|
|
Загальна кількість годин - 108 |
017 «Фізична культура і спорт»
Освітні програми: «Фізичне виховання» «Спорт» |
Рік підготовки: |
|
1 -й |
1 -й |
||
Лекції |
|||
Тижневих аудиторних годин для денної форми навчання: – 4 год
|
Рівень вищої освіти: магістерський |
16 год. |
2 год. |
Практичні, семінарські |
|||
32 год. |
6 год. |
||
Індивідуальні зан. |
|||
10 год. |
год. |
||
Самостійна робота |
|||
50 год. |
5 год. |
||
Вид контролю: екзамен |
2. Мета та завдання навчальної дисципліни
Метою викладання навчальної дисципліни «Техніка і тактика українського рукопашу «Спас» є:
- забезпечення глибокої теоретичної і практичної підготовки студентів у знанні техніки і тактики історичної бойової спадщини українців, слов’ян і народів світу;
- розширення світогляду спеціалістів, підвищує їх теоретичний рівень, формує практичні навички управління процесом занять з українського рукопашу “Спас”, стимулює самопізнання;
- надання студентам знання про техніку і тактику українського рукопашу «Спас» і їхню важливість у житті людини, навчальний матеріал курсу необхідно пов’язувати з історією України.
Основними завданнями вивчення дисципліни «Техніка і тактика українського рукопашу «Спас» є:
- забезпечення підвищення рівня педагогічної компетентності студентів;
- формування у студентів наукового уявлення про сутність та структуру техніки і тактики українського рукопашу «Спас»;
- надання уявлень про техніко-тактичну підготовку в українському рукопаші «Спас»;
- надання професійної характеристики організації за видами підготовки;
- навчання основам самостійної діяльності студентів.
За результатами вивчення курсу студент повинен
знати:
- історію походження технічних і тактичних елементів українських і слов’янських бойових мистецтв;
- походження і сутності техніки і тактики українського бойового мистецтва “Спас”;
- системи формування, навчання і вдосконалення техніко-тактичних навиків і вмінь в українському рукопаші “Спас”;
- методичні основи формування техніко-тактичної підготовки у “Спасі”;
- методи дослідження і вивчення системного матеріалу з техніко-тактичної підготовки в бойових мистецтвах.
вміти:
- розповісти історію походження технічних і тактичних елементів українських і слов’янських бойових мистецтв;
- практично виконувати основні технічні елементи українського рукопашу “Спас”;
- теоретично класифікувати техніко-тактичні елементи бойового мистецтва “Спас”;
- теоретично і практично володіти методом доцільності використання техніко-тактичних елементів українського орукопашу “Спас”;
- використовувати методи дослідження і вивчення системного матеріалу з техніко-тактичної підготовки у бойових мистецтвах.
Міждисциплінарні зв’язки. Курс ”Техніка і тактика українського рукопашу “Спас” є самостійною дисципліною і має безпосередній зв’язок з такими навчальними дисциплінами: “Історія фізичної культури”, “Анатомія”, “Фізіологія людини”, “Фізіологія спорту”. Вивчення курсу передує вивченню таких дисциплін, як “Історія і духовно-філософські основи “Спасу”, “Теорія і методика українського рукопашу “Спас”, “Народні ігри “Спасу, козацькі бойові танці і пісні”, “Організація і методика проведення змагань з українського рукопашу “Спас”, “Організація діяльності в українському рукопаші “Спас”, “Кінна підготовка. Основи виживання”, “Психофізичні і оздоровчі системи Спасу”.
3. Програма навчальної дисципліни
Розділ 1. Історико-теоретичні засади формування техніко-тактичної підготовки в українському рукопаші «Спас».
Тема 1. Історичні корені техніко-тактичної підготовки у бойовому мистецтві «Спас»
Історичні джерела техніки і тактики національних бойових мистецтв. Сутність і базові параметри бойових мистецтв. Фактор природності у формуванні технічних і тактичних елементів у бойових мистецтвах. Основні принципи формування техніко-тактичних елементів у бойових мистецтвах, системність формування. Основні характеристики техніки і тактики словянських бойових мистецтв, козацьких систем ведення бою.
Тема 2. Теоретичні засади формування техніко-тактичної підготовки у бойових мистецтвах
Основні принципи формування системи техніко-тактичних навиків у бойових мистецтвах. Принцип доцільності. Принцип традиційності. Принцип запозичення і копіювання. Принцип творчості. Сутність поняття техніки і тактики у бойових мистецтвах. Зв'язок техніки і тактики у бойових мистецтвах. Системність і основні принципи і методи навчання техніки і тактики у бойових мистецтвах. Вікові особливості навчання техніки і тактики у бойових мистецтвах. Проблеми навчання техніки і тактики у бойових мистецтвах.
Тема 3. Загальна характеристика техніко-тактичного арсеналу українського рукопашу “Спас”
Стійки і переміщення. Удари руками. Удари ногами. Техніка боротьби. Захист: ухиляння, блокування, уходи, нирки. Кидкова техніка бойового мистецтва “Спас”, основні принципи. Больові і задушливі прийоми. Стрибкова техніка. Техніка бою в стійці. Техніка бою лежачи. Техніка бою проти одного супротивника. Техніка бою проти групи супротивників. Техніка бою проти озброєного супротивника і групи озброєних. Техніка бою зі зброєю. Техніка і тактика бою в різних природніх і неприродніх середовищах.
Тема 4. Стійки і переміщення в українському рукопаші “Спас”
Основна класифікація стійок і переміщень в українському рукопаші “Спас”. Основні і допоміжні стійки. Характеристика стійок і переміщень, основні принципи їх виконання. Методи навчання стійок і переміщень в українському рукопаші “Спас”. Раціональне тактичне використання стійок і переміщень в “Спасі”, їх місце в навчально-тренувальному процесі. Ведення рукопашу вдень, вночі, ввечері, використання часового фактору. Ведення рукопашу в міському середовищі, у сільській місцевості, психологічний фактор, правове підґрунтя, наставник.
Розділ 2. Основи техніки і тактики українського рукопашу «Спас».
Тема 5. Техніка ударів в українському рукопаші “Спас”
Основна класифікація ударів в українському рукопаші “Спас”, походження термінів. Удари руками, їх характеристика. Ударна техніка ногами, основна характеристика. Основні і спеціальні удари в бойовому мистецтві “Спас”. Характеристика і принципи ударів в “Спасі”. Принцип “вихлисту”, “вкляку”, “здвигу”. Удари головою, тулубом. Раціональне поєднання ударів в серії, основні принципи. Методи навчання ударної техніки “Спасу”. Контрольні тести перевірки якості ударів в бойовому мистецтві “Спас”.
Тема 6. Техніка боротьби в українському рукопаші “Спас”
Основна класифікація елементів боротьби в українському рукопаші “Спас”. Техніка і тактика захисту в “Спасі”. Захвати і звільнення від захватів. Кидкова техніка, класифікація кидків, принципи виконання. Боротьба в стійці. Боротьба лежачи, “шкварка”. Больові і задушливі прийоми “Спасу”, їх класифікація і принципи виконання. Принцип “важіля”, принцип “пари сил”, принцип “кола”. Боротьба проти групи супротивників. Методи навчання боротьби в “Спасі”, види борівських змагань і ігор. Контроль техніки боротьби в українському рукопаші “Спас”.
Тема 7. Техніка і тактика ведення групового бою
Способи ведення бою проти неозброєної групи супротивника. Ведення бою проти зброї. Ведення бою проти групи озброєних супротивників. Техніка і тактика ведення “мазкового” бою. Методи навчання техніки і тактики ведення групового бою. Традиція кулачного бою «лава-на-лаву». Техніка і тактика ведення рукопашу з використанням особливостей місцевості. Техніка і тактика рукопашу в лісі, в степу, в горах. Ведення рукопашу в водяному середовищі: річка, озеро, море.
Тема 8. Техніка і тактика бою зі зброєю в українському рукопаші “Спас”
Техніка ведення рукопашу з історично-традиційною козацькою зброєю: ножем, шаблею, палицею, нагайкою, булавою, ціпом, косою, серпом, пікою. Техніка ведення бою “двома озброєними руками”. Техніка рукопашу з сучасними видами зброї: пістолет, автомат, рушниця. Техніка ведення рукопашу прикладними побутовими засобами, основні принципи. Спеціальні види зброї в “Спасі”: 7 видів зброї. Методи і основні принципи навчання техніки і тактики бою зі зброєю в українському рукопаші “Спас”.
4. Структура навчальної дисципліни
Назви тематичних розділів і тем |
Кількість годин |
|||||||||||||||
денна форма |
заочна форма |
|||||||||||||||
усього |
у тому числі |
усього |
у тому числі |
|||||||||||||
л |
с/п |
лаб. |
сам.роб. |
л |
с/п |
лаб. |
сам.роб. |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
інд. |
|
|
|
|
|
інд. |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|
||||
|
||||||||||||||||
Розділ 1. Історико-теоретичні засади формування техніко-тактичної підготовки в українському рукопаші «Спас» |
||||||||||||||||
Тема 1. Історичні корені техніко-тактичної підготовки у бойовому мистецтві «Спас». |
12 |
2 |
4 |
|
6 |
|
2 |
|
|
|
2 |
|
||||
Тема 2. Теоретичні засади формування техніко-тактичної підготовки у бойових мистецтвах. |
12 |
2 |
4 |
|
6 |
|
2 |
|
2 |
|
|
|
||||
Тема 3. Загальна характеристика техніко-тактичного арсеналу українського рукопашу «Спас». |
12 |
2 |
4 |
|
6 |
|
2 |
2 |
|
|
|
|
||||
Тема 4. Стійки і переміщення в українському рукопаші «Спас».
|
12 |
2 |
4 |
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
Разом за розділом 1 |
48 |
8 |
16 |
|
24 |
|
6 |
2 |
2 |
|
2 |
|
||||
Розділ 2. Основи техніки і тактики українського рукопашу «Спас» |
||||||||||||||||
Тема 5. Техніка ударів в українському рукопаші «Спас». |
14 |
2 |
4 |
|
8 |
|
2 |
|
2 |
|
|
|
||||
Тема 6. Техніка боротьби в українському рукопаші «Спас». |
22 |
2 |
4 |
|
6 |
10 |
|
|
|
|
|
|
||||
Тема 7. Техніка і тактика ведення групового бою. |
12 |
2 |
4 |
|
6 |
|
2 |
|
2 |
|
|
|
||||
Тема 8. Техніка і тактика бою зі зброєю в українському рукопаші «Спас». |
12 |
2 |
4 |
|
6 |
|
3 |
|
|
|
3 |
|
||||
Разом за розділом 2 |
60 |
8 |
16 |
|
26 |
10 |
|
|
4 |
|
3 |
|
||||
Усього годин |
108 |
16 |
32 |
|
50 |
10 |
|
2 |
6 |
|
5 |
|
||||
5. Теми лекційних занять
№ з/п |
Назва теми |
Кількість годин |
|
денне |
заочне |
||
|
Розділ 1. Історико-теоретичні засади формування техніко-тактичної підготовки в українському рукопаші «Спас» |
|
|
1 |
Історичні корені техніко-тактичної підготовки у бойовому мистецтві «Спас» |
2 |
|
2 |
Теоретичні засади формування техніко-тактичної підготовки у бойових мистецтвах |
2 |
|
3 |
Загальна характеристика техніко-тактичного арсеналу українського рукопашу «Спас» |
2 |
2 |
4 |
Стійки і переміщення в українському рукопаші «Спас» |
2 |
|
|
Розділ 2. Основи техніки і тактики українського рукопашу «Спас» |
|
|
5 |
Техніка ударів в українському рукопаші «Спас» |
2 |
|
6 |
Техніка боротьби в українському рукопаші «Спас». |
2 |
|
7 |
Техніка і тактика ведення групового бою. |
2 |
|
8 |
Техніка і тактика бою зі зброєю в українському рукопаші «Спас». |
2 |
|
|
Разом |
16 |
|
6. Теми практичних занять
№ з/п |
Назва теми |
Кількість годин |
|
денне |
заочне |
||
|
Розділ 1. Історико-теоретичні засади формування техніко-тактичної підготовки в українському рукопаші «Спас» |
|
|
1 |
Історичні корені техніко-тактичної підготовки у бойовому мистецтві «Спас» |
4 |
|
2 |
Теоретичні засади формування техніко-тактичної підготовки у бойових мистецтвах |
4 |
2 |
3 |
Загальна характеристика техніко-тактичного арсеналу українського рукопашу «Спас» |
4 |
|
4 |
Стійки і переміщення в українському рукопаші «Спас» |
4 |
|
|
Розділ 2. Основи техніки і тактики українського рукопашу «Спас» |
|
|
5 |
Техніка ударів в українському рукопаші «Спас» |
4 |
2 |
6 |
Техніка боротьби в українському рукопаші «Спас». |
4 |
|
7 |
Техніка і тактика ведення групового бою. |
4 |
2 |
8 |
Техніка і тактика бою зі зброєю в українському рукопаші «Спас». |
4 |
|
|
Разом |
32 |
6 |
7. Самостійна робота
№ з/п |
Назва теми |
Кількість годин |
|
денне |
заочне |
||
|
Розділ 1. Історико-теоретичні засади формування техніко-тактичної підготовки в українському рукопаші «Спас» |
|
|
1 |
Історичні корені техніко-тактичної підготовки у бойовому мистецтві «Спас» |
6 |
2 |
2 |
Теоретичні засади формування техніко-тактичної підготовки у бойових мистецтвах |
6 |
|
3 |
Загальна характеристика техніко-тактичного арсеналу українського рукопашу «Спас» |
6 |
|
4 |
Стійки і переміщення в українському рукопаші «Спас» |
6 |
|
|
Розділ 2. Основи техніки і тактики українського рукопашу «Спас» |
|
|
5 |
Техніка ударів в українському рукопаші «Спас» |
8 |
|
6 |
Техніка боротьби в українському рукопаші «Спас». |
6 |
|
7 |
Техніка і тактика ведення групового бою. |
6 |
|
8 |
Техніка і тактика бою зі зброєю в українському рукопаші «Спас». |
6 |
3 |
|
Разом |
50 |
5 |
Індивідуальне завдання
Індивідуальні завдання виконуються студентами у вигляди теоретичних завдань або застосовуються на практичних заняттях, також у вигляді доповідей, презентацій.
1. Виконання науково-дослідницького завдання.
2. Аналіз теоретичних засад формування техніко-тактичної підготовки у бойових мистецтвах, аналіз системи ведення бою з використанням особливостей місцевості (виконується в контексті з самостійним завданням).
3. Підготовка конспектів занять з техніко-тактичної підготовки в українському рукопаші “Спас” для різних вікових груп спортсменів.
8. Види контролю і система накопичення балів
|
Вид контролю |
Кількість контрольних заходів |
Кількість балів за 1 захід |
Усього балів |
Поточний контроль |
||||
1 |
Практичні заняття |
8 |
3 |
24 |
2 |
Контроль самостійної роботи |
4 |
3 |
12 |
3 |
Контрольне тестування за результатами вивчення матеріалу розділів 1-2 у системі електронного забезпечення ЗНУ (проводиться по завершенню вивчення кожного розділу ) |
3 |
0-8 |
24 |
|
|
|
|
60 |
Підсумковий контроль |
||||
|
Індивідуальне завдання |
1 |
10 |
10 |
|
Підсумковий тестовий контроль у системі електронного забезпечення ЗНУ |
1 |
10 |
10 |
|
Екзамен |
1 |
20 |
20 |
|
|
18 |
|
100 |
Курс дисципліни «Теорія і методика українського рукопашу «Спас»» розбито на 2 розділи. Кожен має ряд поточних контрольних заходів і закінчується підсумковим контролем, обов’язковим для студента. Підсумковий контроль проводиться у формі екзамену.
При проведені поточного контролю оцінюються: результати тестування за розділами, виконання письмових завдань та ситуаційних задач під час проведення практичних занять, виконання самостійної роботи у вигляді презентації.
Практичні заняття оцінюються максимально у 24 балів:
3 бали – послідовний виклад матеріалу з аналізом та рекомендаціями отриманих даних, знання практичного матеріалу, володіння спеціальною літературою, вміння творчо розв’язувати завдання (“відмінно” за національною шкалою);
2 бали – послідовний виклад, знання практичного матеріалу, аналіз отриманих даних, часткове володіння спеціальною термінологією, при поясненні понять допущено помилки “добре” за національною шкалою;
1 бал – зміст матеріалу викладено частково, з недотриманням послідовності, суть поняття розкрито в загальному “задовільно” за національною шкалою;
0,5 бали – доповнення та участь у дискусії.
Контроль самостійної роботи проводиться у формі перевірки конспектів матеріалів для підготовки до практичних занять, вибіркового усного опитування на початку практичного заняття або письмового експрес-опитування студентів за основними питаннями, що винесено до самостійної роботи:
4 бали – суттєве стисле повне розкриття питання;
3 бали – неповне (на 2/3) розкриття питання, охайне виконання роботи;
2 бали – неповне (на 1/3) розкриття питання, охайне виконання роботи:
1 бал – часткове розкриття питання.
Контрольне тестування за результатами вивчення матеріалу розділів:
8-7 балів – відповідь бездоганна за змістом, формою та обсягом. Студент вільно володіє матеріалом: при відповіді показує досконале знання навчальної літератури, наводить власні міркування, робить узагальнюючі висновки, використовує знання з суміжних галузевих дисциплін, доцільно використовує матеріал при наведенні прикладів.
6-5 балів – студент відповідає по суті питання, володіє матеріалом: при відповіді показує знання навчальної літератури, робить узагальнюючі висновки, доцільно використовує матеріал при наведенні прикладів, проте відповідь містить неточності, порушується послідовність викладення матеріалу.
4-3 бали – студент відповідає по суті питання і в загальній формі розбирається у матеріалі, але відповідь неповна і містить неточності, порушується послідовність викладення матеріалу, виникають труднощі у наведенні прикладів.
2-1 бал – студент лише в загальній формі розбирається у матеріалі, відповідь неповна і неглибока, лише частково розкриває зміст питання. Студент дає недостатньо правильні формулювання, порушує послідовність викладення матеріалу, відчуває труднощі при наведенні прикладів.
0 балів – відповідь відсутня.
Індивідуальне завдання є частиною самостійної роботи та являє собою підготовку та захист електронної презентації з обраної теми протягом вивчення дисципліни виконується до екзамену завчасно та оцінюється, виходячи з максимальних 10 балів:
10 балів – студентом правильно і вичерпно розкрита тема, продемонстровано високий рівень володіння понятійним матеріалом, знання першоджерел, проявлено творчий підхід (20 слайдів);
7 балів – в цілому правильно розкрита обрана тема при наявності окремих помилок володіння понятійним матеріалом і термінології (15 слайдів);
5 балів – неповне розкриття обраної теми при суттєвих помилках (10 слайдів).
Підсумковий тестовий контроль у системі електронного забезпечення ЗНУ. Максимально оцінюється у 10 балів. Тестові завдання містять 1 правильну відповіді з наданих. Студент отримує 1 бал за кожне правильно позначене тестове завдання та 0 балів – при помилковому позначенні відповіді.
Екзамен передбачає підсумковий контроль знань, який складається з трьох питань та відбувається у вигляді усного опитування за основними положеннями лекційного курсу. Критерії оцінювання знань:
- “відмінно” за національною шкалою – студент отримує 20-17 балів (послідовна, логічна, обґрунтована відповідь на 3 запитання, вміле й вивірене формулювання висновків);
- “добре” за національною шкалою – студент отримує 16-13 балів (послідовна, логічна, обґрунтована відповідь на 3 запитання, наявність окремих несуттєвих помилок під час відповіді);
- “задовільно” за національною шкалою – студент отримує 12-9 балів (послідовна, логічна відповідь на 2 запитання, наявність окремих несуттєвих помилок під час відповіді);
- “незадовільно” за національною шкалою – студент отримує 8-0 балів (непослідовна відповідь на 1 запитання, наявність істотних помилок під час відповіді).
Шкала оцінювання: національна та ECTS
За шкалою ECTS |
За шкалою університету |
За національною шкалою |
|
Екзамен |
Залік |
||
A |
90 – 100 (відмінно) |
55 (відмінно) |
Зараховано |
B |
85 – 89 (дуже добре) |
4 (добре) |
|
C |
75 – 84 (добре) |
||
D |
70 – 74 (задовільно) |
3 (задовільно) |
|
E |
60 – 69 (достатньо) |
||
FX |
35 – 59 (незадовільно – з можливістю повторного складання) |
2 (незадовільно) |
Не зараховано |
F |
1 – 34 (незадовільно – з обов’язковим повторним курсом) |
9. Рекомендована література
Основна:
1. Притула О.Л. Український рукопаш "Спас": Навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл / О.Л.Притула, К.А.Рижов, К.В. Лукоянова. – Запоріжжя – Київ: дизайн-студія «Інтера», 2012. – 68 с.
2. Притула О.Л., Рижов К.А., Поляков Г.М. Правила змагань з українського рукопашу "Спас" / О.Л. Притула, К.А. Рижов, Г.М. Поляков. – Запоріжжя. – Київ: дизайн-студія «Інтера», 2011. – 58 с.
3. Притула О.Л. Авторська навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл з українського бойового мистецтва «Спас» / О.Л.Притула. – Запоріжжя, 1998. – 60 с.
4. Величкович М. Український рукопаш гопак: навч. посіб. / М. Величкович, Л. Мартинюк. – Л.: Ліга-Прес, 2003. – 152 с.
5. Пилат В. Бойовий гопак / В. Пилат. – Л.: Галицька Січ, 1994. – 288 с.
6. Бережицький В.Г. Техніки бойового застосування давньоруського озброєння / В.Г.Бережицький. – К.: Науково-дослідний центр гуманітарних проблем ЗСУ, 2000. – 229 с.
7. Верховинець В.М. Теорія українського народного танцю / В.М.Верховинець. – 5-е вид. доп. – К.: Муз. Україна, 1990. – 150 с.
8. Ерашов В.А. «Русская нунчаку», или казачья нагайка / В.А.Ерашов. – Ростов-на-Дону: Феникс, 2000. – 128 с.
9. Лукашев М.Н. И были схватки боевые… / М.Н.Лукашев. – М.: Физкультура и спорт, 1990. – 240 с.
10. Приступа Є. Традиції української національної фізичної культури (частина 1) / Є.Приступа, В.Пилат. – Л.: Троян, 1991. – 104 с.
11. Притула О. Українське бойове мистецтво «Спас» / О.Л.Притула. – Запоріжжя: Видавничий центр «Запорозький Спас», 2000. – 60 с.
12. Бочелюк В.Й. Дозвіллєзнавство / В.Й.Бочелюк, В.В.Бочелюк. – К.: Центр навчальної літератури, 2006. – 208 с.
13. Тарас А.Е. Боевая машина: Руководство по самозащите / А.Е.Тарас. – Минск: Харвест, 1998. – 592 с.
14. Базлов Г.Н. Русский рукопашный бой Буза / Г.Н.Базлов. – М.: 2006. – 80 с.
15. Харлампиев А.А. Борьба самбо / А.А.Харлампиев. – М.: Физкультура и спорт, 1964. – 388 с.
Додаткова:
1. Шилов Ю.А. СПАС : Коледа и Христос. Величайшая тайна истории / Ю.А.Шилов. – Киев : Аратта», 2011. – 30 с.
2. Цьось А.В. Розвиток фізичного виховання на території України з найдавніших часів до початку ХІХ ст. : дис... канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02 / Харківська держ. академія фізичної культури. – Х., 2005.
3. Тимчак Я. В. Військово-фізична підготовка в Україні (IX-XVIII ст.) : дис... канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02 / Львівський держ. ін-т фізичної культури. – Л., 1998. – 204 с. – Бібліогр.: л. 193-204.
4. Завацький В.І. Козацькі забави: Навчальний посібник / В.І.Завацький, А.В.Цьось, О.І. Бичук, Л.І.Пономаренко. – Луцьк: Надстир’я, 1994. – 112 с.
5. Бокс: Учебник для ин-тов физ. культуры / под общ. ред. И.П.Дегтярева. – М.: Физкультура и спорт, 1979. – 287 с.
6. Лавров В.В. Истоки богатырства. Секреты атлетизма / В.В.Лавров, Ю.В. Шапошников. – М.: Мол.гвардия, 1989. – 284 с.
7. Притула О. Спас-бойове мистецтво запорізьких козаків / О.Л.Притула. – 1993. – С.88.
8. Косуха О. Вільний спосіб життя / О.Косуха. – Ескада-Київ: на правах рукопису, 2005. – 192 с.
9. Безклубий Л. Спас. Український звичай / Л. Безклубий. – Запоріжжя, 2000. – С. 122.
Інформаційні ресурси
1. Всеукраїнська федерація «Спас». URL: http://www.spas.zp.ua.
2. Дикое поле: воинская культура и обычаи донских казаков. URL: http://dikoepole.com.
3. Буза – обычай воинских родов. Официальный центральный сайт русской воинской традиции Буза. URL: http://buza.su.
4. Федерація боксу України. URL: // www.fbu.net.ua .
5. Федерація українського рукопашу гопак. URL: http://www.hopak.org.
6. Міжнародна Федерація Бойового Гопака. URL: http:// hopak.org.ua.
7. Федерація рукопашного бою України. URL: http://www.frb.org.ua.
Погоджено _____________
відділ з навчальної роботи
«_____»________________