Лекція 2. Діагностика фізичного розвитку дошкільника

1. Характеристика поняття “фізичний розвиток”

Важливою умовою успішного фізичного виховання дошкільників є діагностична робота, що має проводитися вихователем, фахівцем з фізичного виховання і медичною сестрою дошкільного навчального закладу.

Діагностика використовується для оцінки вихідного рівня розвитку дошкільників з метою визначення оптимальної “найближчої” зони здоров’я, формування систем, функцій організму і рухових навичок.

Необхідно також визначити здібних дітей  і дітей, які відстають у руховому розвитку від своїх однолітків. Для тих й інших, а також для дітей, які посідають середнє положення, намічаються такі орієнтири розвитку, які б забезпечили прогрес розвитку рухових здібностей. Важливо звернути увагу на тих, у кого необхідно не просто підтягти рівень розвитку рухів, а розвинути здібності й інтерес до рухової діяльності і фізичної культури в цілому. Найважливішими умовами для цього служать:

- різноманітність фізкультурно-предметного й ігрового середовища;

- оптимальний руховий режим;

- забезпечення достатнього простору для рухів;

- наявність годині для самостійної рухової діяльності.

Під фізичним розвитком розуміється сукупність морфологічних і функціональних ознак, що дозволяють визначити запас фізичних сил, витривалості й працездатності організму. Фізичній розвиток людини зумовлений  чинниками спадковості, умовами життя, розвитку, навчання і виховання.

У загальній системі вивчення стану здоров’я обстеження фізичного розвитку дітей посідає значне місце і здійснюється систематично через певні відрізки часу. Основними методами масового дослідження фізичного розвитку дітей є зовнішній огляд (соматоскопія) та антропометрія.

2. Визначення рівня фізичного розвитку за допомогою зовнішніх ознак

Під час визначення рівня фізичного розвитку дітей враховують морфологічні показники: довжину тіла (зріст), масу тіла (вагу) та окружність грудної клітини. Досліджуючи фізичний розвиток дитини, звертають також увагу на ступінь жировідкладення і стан опорно-рухового апарату (фор­ма грудної клітини, хребта, ніг, стоп, стану постави).

Оцінка фізичного розвитку дитини відбувається шляхом зіставлення її індивідуальних показників (антропометричних даних) із середніми віковими нормами (стандартами). Для правильної оцінки фізичного розвитку необхідно встановити середній вік дошкільника. Він визначається відніманням від дати обстеження дитини дати його народження з чітким визначенням кількості років і місяців.

Отже, до вікової групи дошкільників 3 років належать діти від 2 років 9 місяців до 3 років 2 місяців та 29 днів; 3 років 6 місяців – діти від 3 років 3 місяців до 3 років 8 місяців та 29 днів; 4 років – діти від 3 років 9 місяців до 4 років 2 місяців та 29 днів тощо.

3. Визначення рівня фізичного розвитку за антропометричними даними

Антропометричні обстеження виконуються із застосуванням загальноприйнятої методики (О.В.Ставицька, Д.І.Арон).

Довжина тіла (зріст). Показник довжини тіла у зв’язку з мінімальною схильністю зовнішнього впливу розглядається як вихідний під час оцінки фізичного розвитку дітей. Довжина тіла визначається зрістоміром з точністю до 0,5 см. Дитина стоїть прямо, торкаючись шкали зрістоміра тілом між лопатками, сідницями та зімкнутими п’ятками, руки опущені вниз. При цьому голова дитини знаходиться у такому положенні, щоб лінія, яка з’єднує нижній край очної ямки та козелок вуха, була горизонтальною. Рухлива планка зрістоміру опускається до щільного доторкання до голови.

Маса тіла (вага) визначається за допомогою медичних терезів. Дитина стає на їх середину, зберігаючи спокійне положення тіла. Точність зважування – до 100г.

Окружність грудної клітини замірюється сантиметровою стрічкою на рівні з’єднання 4-го ребра з грудиною. На спині стрічка накладається під кутом лопаток, а спереду – під соском, прикриваючи нижній сегмент біля соскового кола. Замірювання робиться з точністю до 0,5см у стані спокою.

Оцінка фізичного розвитку дитини відбувається шляхом порівняння її індивідуальних показників із середніми віковими (стандартами) (див. табл.1).

Контрольні запитання

1. Визначте поняття “фізичний розвиток”.

2. За якими морфологічними показниками визначається фізичний розвиток?

3. Як оцінюється індивідуальний фізичний розвиток дитини?

4. Як визначається довжина тіла, вага тіла, окружність грудної клітини?

 

 


Zuletzt geändert: Thursday, 10. September 2020, 00:41