Лекція 1.Місце України в імперському шкільному курсі вітчизняної історії царської Росії.
.
План.
1. Офіційні російські теорії про минуле українського народу
- Теорія праруської народності як спільного кореня «великоруського», «білоруського» і «малоруського» народів з підкресленням їхнього слов’янського братерства;
- Теорія єдності історії цих народів з явною тенденцією до ігнорації національних особливостей в історії українського народу;
- Привласнення Росією історично-культурної спадщини Київської Русі;
- Теорія єдності російської культури з українською і залежності української культури від російської, з підкресленням благотворного впливу останньої.
2. Місце України в імперському шкільному курсі вітчизняної історії царської Росії.
3. Вплив Валуївського та Емського указів на розвиток шкільної освіти на українських землях.
Рекомендована література:
1. Грицак Я. Нарис історії України. Формування модерної української нації ХІХ – ХХ століття. – К., 1996.
2. Присяжнюк Ю.П. Українська освіта як традиційне явище в умовах модернізації (історико-антропологічне дослідження). – Черкаси, 2005.
3. Реєнт О. Україна в імперську добу ХІХ – початок ХХ ст. – К., 2003.
4. Стельмах С. Історична думка в Україні ХІХ – поч. ХХ ст. – К., 1997.
5. Турченко Г. Історія України 1861–1917 рр.: навчально-методичний посібник для студентів освітньо-кавліфікаційного рівня “бакалавр” напряму підготовки “Історія”. – Запоріжжя: ЗНУ, 2014.
6. Щербак М.Г., Щербак Н.О. Національна політика царизму на Правобережній Україні (друга половина ХІХ ст. – поч. ХХ ст.). – К., 1997.