Програма
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ЗАПОРІЗЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
ІСТОРИЧНИЙ Факультет
Кафедра ІСТОРІЇ УКРАЇНИ
ЗАТВЕРДЖУЮ
Декан історичного факультету
______ Мільчев В. І.
«______»_______________2022 р.
Історія українського національного руху ХІХ - початку ХХ ст.: методика викладання в школі
РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
підготовки бакалавра
очної (денної) та заочної (дистанційної) форм здобуття освіти
спеціальності 014 Середня освіта
Укладач: Турченко Г.Ф., ді.н., професор, професор кафедри історії України
Обговорено та ухвалено на засіданні кафедри історії України ______________________________________
Протокол №____ від “___”________2022 р. Завідувач кафедри історії України Турченко Г.Ф. _____________________________________ (підпис) (ініціали, прізвище ) |
Ухвалено науково-методичною радою історичного факультету
Протокол №____від “___”_______2022 р. Голова науково-методичної ради факультету Кривко І.М. _____________________________________ (підпис) (ініціали, прізвище ) |
Погоджено з навчально-методичним відділом
________________________________ (підпис) (ініціали, прізвище)
|
Погоджено з навчальною лабораторією інформаційного забезпечення освітнього процесу
(підпис) (ініціали, прізвище) |
2020 рік
1. Опис навчальної дисципліни
1 |
2 |
3 |
|
Галузь знань, спеціальність, освітня програма рівень вищої освіти |
Нормативні показники для планування і розподілу дисципліни на змістові модулі |
Характеристика навчальної дисципліни |
|
очна (денна) форма здобуття освіти |
заочна (дистанційна) форма здобуття освіти |
||
Галузь знань 01 – Освіта/педагогіка
|
Кількість кредитів – 5 |
Вибіркова
|
|
Цикл дисциплін Цикл дисциплін вільного вибору студента в межах спеціальності |
|||
Спеціальність 014 Середня освіта |
Загальна кількість годин –150 |
Семестр: 6 |
|
|
6 -й |
|
|
Змістових модулів 3 |
Лекції |
||
30 год. |
|
||
Семінарські |
|||
Рівень вищої освіти: бакалаврський
|
Кількість поточних контрольних заходів – 19
|
30 год. |
|
Самостійна робота |
|||
90 |
|
||
Вид підсумкового семестрового контролю: екзамен
|
2. Мета та завдання навчальної дисципліни
Метою викладання навчальної дисципліни «Історія українського національного руху ХІХ - початку ХХ ст.: методика викладання в школі и» є сформувати розумiння студентами концепцiї iсторiї України, озброїти їх засобами очищення iсторiї України вiд iдеологiчних мiфiв. Сформувати чiткi теоретичнi уявлення в галузi етногенезу, націогенезу, геополiтичного становища України, впливу географiчного фактору на iсторичний процес. Прищепити студентам правила роботи з iсторичними джерелами, виховати критичне ставлення до історичної лiтератури.
Основними завданнями вивчення дисципліни є:
– простежити особливості формування української модерної нації;
– визначити особливості громадсько-політичного життя на українських землях в другій половині ХІХ ст.;
– визначити особливості українського національного руху в другій половині ХІХ ст.;
– охарактеризувати особливості політизації українського національного руху на Наддніпрянщині і Західній Україні на зламі ХІХ – ХХ ст.;
Міждисциплінарні зв’язки. Курс «Історія українського національного руху ХІХ - початку ХХ ст.: методика викладання в школі » тісно пов'язаний з такими фундаментальними історичними дисциплінами як історія слов'янських країн; тісний зв'язок існує з фаховими історичними дисциплінами – джерелознавством, історіографією. Засвоєнню курсу, набуттю професійних навичок сприяють такі дисципліни як, логіка, філософія, політологія та ін.
3. Програма навчальної дисципліни
Змістовий модуль 1. УКРАЇНА В ХІХ ст.
Тема 1. Наддніпрянщина в першій половині ХІХ ст.
Початок Українського національного
відродження. Формування сучасної української національної самосвідомості. Масонський
рух на українських землях. Український автономізм. Новгород-Сіверський
автономістський гурток. Харківський осередок українського руху.
Кирило-Мефодіївське братство. Польський національно-визвольний і російський
опозиційний рухи на території України. Польське повстання 1830–1831 рр. і
його наслідки для України. Соціальні рухи.
Тема 2. Західноукраїнські землі в першій половині ХІХ ст.
Соціальні протести на західноукраїнських землях. Початок Українського національного відродження. «Будителі» Закарпаття. Товариство галицьких греко-католицьких священиків. «Руська трійця». Європейська революція 1848–1849 рр. в українських регіонах Австрійської імперії. Соціальні рухи. Скасування панщини. Головна руська рада та її національна програма. Газета «Зоря Галицька». Перший досвід парламентської діяльності.
Тема 3. Розвиток українського національного руху в Наддніпрянській Україні
(друга половина ХІХ ст.)
Розвиток українського національного руху. Антиукраїнська політика царизму. Громадівський рух в 60-70-х роках ХІХ ст. "Київська громада" 60-х рр. М.Костомаров, П.Кулiш, В.Бiлозерський. Журнал "Основа" та його гурток. Проблема української школи. Посилення росiйської реакцiї: "польсько-австрiйська iнтрига", "двi руськi народностi". Валуєвський циркуляр 1863 р. Пiвденно-Захiдна фiлiя Росiйського географiчного товариства. Газета "Київський телеграф". Археологiчний з’їзд у Києвi 1874 р. Громадівський рух в 70-90-х роках ХІХ ст. Наступ реакцiї на український рух у 70-тi рр.
Суперечностi в українствi. Незадоволенiсть "культурництвом". Молоді громади. Молодогромадiвськi групи в Києвi, Одесi, Чернiговi. "Братерство тарасівців". "Декларацiя вiри молодих українцiв". Створення Всеукраїнської безпартійної організації.
Тема 4. Загальноросійський і польський визвольні рухи в Наддніпрянській Україні (друга половина ХІХ ст.).
Польське повстання 1863 року і його поширення на Правобережну Україну. Ставлення українства до польського повстання 1863 р. Революційне народництво в Україні: ідеологи, течії. Основні етапи народницького руху в Україні. "Київська комуна". "Ходiння в народ". "Чигиринська змова". Специфiка народництва на Українi.
Земський ліберально-опозиційний рух. Земськi з’їзди 70-х рр. Чернiгiвське земство. Земська статистика.
Робiтничий рух у 1860–90-тi рр. Поширення марксизму на Українi
Тема 5. Михайло Драгоманов в українському суспільно-політичному русі другої половини ХІХ ст.
Особа М. Драгоманова в історіографії. Становлення й розвиток М.П. Драгоманова як політичного мислителя. Історичні погляди. Федералізм М.П. Драгоманова. Соціалістичні погляди М. Драгоманова. Журнал "Громада" та його програма. Місце Михайла Драгоманова в українському визвольному русі.
Тема 6. Політичне становище захiдноукраїнських земель (середина ХІХ ст. – 1914 р.).
Децентралiзаторськi перетворення в Австрiйськiй iмперiї та їхнiй вплив на полiтичне становище Галичини, Буковини й Закарпаття. Система управлiння. Економiчний розвиток. Аграрнi вiдносини. Стан промисловостi i транспорту. Торгiвля. Мiста. Нацiональний склад i соцiальна структура населення.
Перемiщення центру суспiльно-полiтичного життя на захiдноукраїнськi землi. I.Франко, М.Павлик, О.Терлецький. Парламентське життя на західноукраїнських землях i українське питання. Старорусини (русофiли, москофiли). Народовцi на Захiднiй України. I.Франко i радикальний рух.
Виникнення та дiяльнiсть українських полiтичних партiй в Австро-Угорщинi. Iсторичнi умови виникнення українських партiй. Русько-українська радикальна партiя. Українська нацiонально-демократична партiя. Українська соцiал-демократична партiя.
Змістовий модуль 2. Україна на початку ХХ ст.
Тема 7. Виникнення та діяльність українських політичних партій в Наддніпрянській Україні на початку ХХ ст.
Українські національні партії соціалістичного напрямку. Революцiйна українська партiя – зародок полiтичної органiзацiї. Видiлення та дiяльнiсть партiй соцiалiстичного напрямку (1900 – 1905 рр.). Українська соцiал-демократична "Спiлка". Українська соцiал-демократична робiтнича партiя. Питання національного самовизначення України в програмах українських національних партій соціалістичного напрямку. Соцiально-економiчнi питання в програмних документах. Тактика українських полiтичних партiй соцiалiстичного напрямку в умовах революцiї 1905 – 1907 рр. та в умовах реакцiї.
Українські національні партії ліберального напрямку. Консолiдацiя лiберальних сил на Українi й утворення Української демократичної партiї. Лiберально-демократичний табiр в умовах революцiї 1905 – 1907 рр. Українська радикальна партiя. Українська демократично-радикальна партія. Питання самовизначення України та соцiально-економiчнi питання в програмних документах. Лiберальна течiя в 1907 – 1914 рр. Утворення Товариства українських поступовцiв.
Українські самостійницькі партії. Роль М. Мiхновського у формуваннi самостiйницької течiї українського нацiонального руху (1900 – 1905). "Самостiйна Україна". Програмнi документи УНП. Історичне минуле в "Самостiйнiй Українi". "Україна для українцiв". Соцiально-економiчне питання в програмних документах УНП. Засоби боротьби свiдомого українця (в теорiї та на практицi). Значення дiяльностi М. Мiхновського в нацiонально-визвольному русi початку ХХ ст.
Тема 8. Україна в роки першої російської революції 1905-1907 рр. та третьочервневої монархії (серпень 1907 – липень 1914 рр.)
Передумови революцiї 1905–1907 рр. на Українi. Мотивацiя революцiйних виступiв. Національне питання в революції. Політизація українського національного руху. Робiтничий та селянський рух.
Збройнi повстання у Харковi, Олександрiвську, Горлiвцi. Виступи в армiї та на флотi. Вибори до Державної думи. Склад думських депутатiв вiд України. Українська думська громада. Українське питання в роботі Державної Думи.
Манiфест 17 жовтня. Земсько-лiберальна опозицiя царизму. Дiяльнiсть загальноросiйських полiтичних партiй на Українi. Пiднесення українського нацiонального руху. Українськi нацiональнi партiї в революцiї. Українська преса. "Просвiти". Активiзацiя нацiонального руху на захiдноукраїнських землях.
Наступ великодержавного шовiнiзму в перiод реакцiї та напередоднi свiтової вiйни. П.Струве. С.Щоголєв та його "Український рух як сучасний етап пiвденноруського сепаратизму". Полiтичнi партiї в умовах реакції. Товариство українських поступовцiв.
4. Структура навчальної дисципліни
Змістові модулі
|
Усього годин |
Аудиторні контактні години |
Самостійна робота |
Система накопичення балів |
|||||||
|
|
Усього годин |
Лекційні заняття |
Семінари |
|
Т.з. |
П.з. |
Усього балів |
|||
очна |
заочна |
очна |
заочна |
очна |
заочна |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
|
6 |
|
8 |
|
10 |
11 |
12 |
1 |
40 |
|
10 |
|
14 |
|
16 |
|
4 |
15 |
19 |
2 |
40 |
|
10 |
|
10 |
|
20 |
|
4 |
15 |
19 |
3 |
40 |
|
10 |
|
6 |
|
24 |
|
4 |
18 |
22 |
Усього за змістові модулі |
120 |
|
30 |
|
30 |
|
60 |
|
|
|
60 |
Підсумко-вий контроль (екзамен) |
30 |
|
|
|
|
|
30 |
|
|
|
20 |
Індивідуальна робота |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20 |
Загалом |
150 |
100 |
5. Теми лекційних занять
№ змістового модуля |
Назва теми |
Кількість годин |
|
о/д ф. |
з/дист ф. |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
Централiзаторська полiтика росiйських iмператорiв. Імперський наступ на автономію Гетьманщини. |
4 |
|
1 |
Українські землі в першій половині ХІХ ст. |
2 |
|
1 |
Погляди членів таємних товариств на принципи взаємин між народами та державами (перша половина ХІХ ст.): українська перспектива. |
1 |
|
1 |
Особливості громадсько-політичного руху на Наддніпрянщині наприкінці XVIII – у першій половині ХІХ ст. |
1 |
|
1 |
Український національний рух на західноукраїнських землях в першій половині 19 ст. “Весна Народів” і Західна Україна |
2 |
|
2 |
Аграрна реформа 1861 р. та її проведення в Україні. Реформи адміністративно-політичного управління 60–70-х рр. ХІХ ст. |
2 |
|
2 |
Соціально-економічний розвиток Наддніпрянської України в умовах імперської модернізації у другій половині ХІХ ст. |
2 |
|
2 |
Формування модерної української нації |
2 |
|
2 |
Розвиток українського національного руху в Наддніпрянській Україні (друга половина ХІХ ст.) |
2 |
|
2 |
Загальноросійський і польський визвольні рухи в Наддніпрянській Україні (друга половина ХІХ ст.) |
2 |
|
2 |
Політичне та економічне становище Західноукраїнських земель (середина ХІХ ст. – 1914 р.). |
2 |
|
2 |
М. Драгоманов в українському суспільно-політичному русі другої половини ХІХ ст. |
2 |
|
3 |
Виникнення та діяльність українських політичних партій в Наддніпрянській Україні на початку ХХ ст. |
2 |
|
3 |
Україна в роки першої російської революції 1905–1907 рр. та третьочервневої монархії (серпень 1907 – липень 1914 рр.) |
2 |
|
3 |
Культурні процеси в Україні у другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. |
2 |
|
Разом |
30 |
|
6. Теми семінарських занять
№ змістового модуля |
Назва теми |
Кількість годин |
|
о/д ф. |
з/дист ф. |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
Централiзаторська полiтика росiйських iмператорiв. Імперський наступ на автономію Гетьманщини. |
2 |
|
1 |
Особливості громадсько-політичного руху на Наддніпрянщині наприкінці XVIII – у першій половині ХІХ ст. |
2 |
|
1 |
Національний рух на західноукраїнських землях в першій половині 19 ст. «Весна Народів» і Західна Україна |
2 |
|
2 |
"Великі реформи" в Наддніпрянській Україні у другій половині ХІХ ст.: передумови та особливості проведення на українських землях. |
2 |
|
2 |
Соціально-економічний розвиток Наддніпрянської України в умовах імперської модернізації у другій половині ХІХ ст. |
2 |
|
2 |
Формування модерної української нації |
2 |
|
2 |
Загальноросійський і польський визвольні рухи в Наддніпрянській Україні (друга половина ХІХ ст.) |
2 |
|
2 |
Розвиток українського національного руху в Наддніпрянській Україні (друга половина ХІХ ст.) |
2 |
|
2 |
Громадсько-полiтичне життя українців в Австро-Угорськiй iмперiї у другій половині ХIХ ст. М.Драгоманов |
2 |
|
2 |
Виникнення та діяльність українських політичних партій в Австро-Угорщині на зламі ХІХ – ХХ ст. |
2 |
|
3 |
Українські політичні партії соціалістичного напрямку |
2 |
|
3 |
Українські політичні партії ліберального напрямку |
2 |
|
3 |
«Самостійна Україна» |
2 |
|
3 |
Особливості соціально-економічного розвитку Наддніпрянської України на початку ХХ ст. |
2 |
|
3 |
Культурні процеси в Україні у другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. |
2 |
|
Разом |
30 |
|
7. Види і зміст поточних контрольних заходів *
№ змістового модуля |
Вид поточного контрольного заходу |
Зміст поточного контрольного заходу |
Усього балів |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Контроль у формі тестових завдань – Відповісти на тестові завдання 1 в системі MOODLE https://moodle.znu.edu.ua/mod/quiz/view.php?id=470340 |
Вимоги до виконання та оформлення: Тести відкриваються на останньому тижні першого модуля. Встановлено обмеження в часі (15 хвилин) і в кількості спроб (1 спроба). |
Бали за виконані тести нараховуються в системі MOODLE автоматично. Зараховуються лише правильні відповіді. |
4 |
1 |
Семінарське заняття 1 – групова робота на семінарському занятті.
|
Розв’язання практичних завдань: 1. Охарактеризуйте зміст конституції П. Орлика. 2.Проілюструйте фактами наступ царизму на автономні права українського народу (друга половина ХVІІ – ХVІІІ ст.).3. Визначте обставини, передумови та наслідки ліквідації Запорозької Січі. 4.Якою була подальша доля запорозького козацтва.
|
Самостійний виступ-відповідь оцінюється максимально в 3 бали; доповнення та участь у дискусії максимально – в 2 бали.
|
3 |
1 |
Семінарське заняття 2 – групова робота на семінарському занятті.
|
Розв’язання практичних завдань: 1. Проаналізуйте особливості початкового етапу національного Відродження на Наддніпрянщині. 2. Охарактеризуйте трьофазову модель українського національного руху. 3. Проаналізуйте ідеї слов’янської федерації в програмних документах Кирило-Мефодіївського товариства («Книга буття українського народу», «Статут Слов’янського братства Св. Кирила і Мефодія»).
|
Самостійний виступ-відповідь оцінюється максимально в 3 бали; доповнення та участь у дискусії максимально – в 2 бали. |
3 |
1 |
Семінарське заняття 3 – групова робота на семінарському занятті.
|
Розв’язання практичних завдань: 1. Охарактеризуйте особливості Українського національного відродження на західноукраїнських землях. 2. Проаналізуйте роль «Руської трійці» та альманаху «Русалка Дністровая» в розвитку українського руху на західноукраїнських землях. 3. Охарактеризуйте наслідки революційних подій 1848–1949 рр. для західноукраїнських земель.
|
Самостійний виступ-відповідь оцінюється максимально в 3 бали; доповнення та участь у дискусії максимально – в 2 бали. |
3 |
1 |
Семінарське заняття 4 – групова робота на семінарському занятті.
|
Розв’язання практичних завдань: 1.Охарактеризуйте передумови буржуазних реформ, проведених протягом 1861–1874 рр. та особливості їх проведення на українських землях. 2. Охарактеризуйте суть Контрреформ, які розпочалися після вбивства Олександра II народниками та зміни які вони спричинили у виборчій системі місцевих органів самоврядування, судовій системі тощо. 3. Характеризуйте наслідки та історичне значення буржуазних реформ для українських земель. 4. Доведіть, що незавершеність реформ та модернізаційних процесів стала однією з причин революції 1905-1907 років, Столипінської аграрної реформи, революції 1917 року. |
Самостійний виступ-відповідь оцінюється максимально в 3 бали; доповнення та участь у дискусії максимально – в 2 бали.
|
3 |
1 |
Семінарське заняття 5 – групова робота на семінарському занятті. |
Розв’язання практичних завдань: 1. Охарактеризуйте особливості модернізаційних змін в Україні. 2.Проаналізуйте процеси розкладу патріархального селянства, зміну соціальної структури, появу нових соціальних верств, характерних для індустріального суспільства тощо. 3.Проаналізуйте місце України в економіці Російської імперії. |
Самостійний виступ-відповідь оцінюється максимально в 3 балів; доповнення та участь у дискусії максимально – в 2 бали. |
3 |
Усього за ЗМ 1 контр. заходів |
6 |
|
|
19 |
2 |
Контроль у формі тестових завдань – Відповісти на тестові завдання 2 в системі MOODLE https://moodle.znu.edu.ua/mod/quiz/view.php?id=470326 |
Вимоги до виконання та оформлення: Тести відкриваються на останньому тижні першого модуля. Встановлено обмеження в часі (20 хвилин) і в кількості спроб (1 спроба). |
Бали за виконані тести нараховуються в системі MOODLE автоматично. Зараховуються лише правильні відповіді. |
4 |
2 |
Семінарське заняття 6 – групова робота на семінарському занятті.
|
Розв’язання практичних завдань: 1.Поясніть, чому процеси денаціоналізації майже не торкнулися українського селянства, яке виступало носієм національних рис народу. 2.Охарактеризуйте особливості соціальної структури української нації. 3.Проаналізуйте соціально-економічні і політичні причини, що призвели до того, що провід українського національного руху опинився у руках інтелігенції.4.Порівняйте модерністський та примордіалістський підходи у питанні генези націй. |
Самостійний виступ-відповідь оцінюється максимально в 3 балів; доповнення та участь у дискусії максимально – в 2 бали. |
3 |
2 |
Семінарське заняття 7 – групова робота на семінарському занятті.
|
Розв’язання практичних завдань: 1.Визначити причини недооцінки "українського питання" теоретиками російського народництва. 2.Охарактеризувати особливості діяльності російського народництва на українських землях. 3.Проаналізуйте зміст "опозиційності" земців-лібералів на прикладі діяльності чернігівських земців на чолі з І.Петрункевичем. |
Самостійний виступ-відповідь оцінюється максимально в 3 балів; доповнення та участь у дискусії максимально – в 2 бали. |
3 |
2 |
Семінарське заняття 8 – групова робота на семінарському занятті.
|
Розв’язання практичних завдань: 1.Охарактеризуйте суть імперської політичної доктрини щодо України. 2.Проаналізувавши програмні документи та практичну діяльність "Братства Тарасівців", доведіть, що тарасівці стали першою самостійницькою організацією на Наддніпрянській Україні, виникнення якої засвідчило посилення в українському суспільстві державницько-самостійницьких настроїв, що формувалися як альтернатива автономістично-федералістичним. 3.Проаналізуйте історичні умови розвитку українського національного руху у 60–90-х рр. ХІХ ст. |
Самостійний виступ-відповідь оцінюється максимально в 3 балів; доповнення та участь у дискусії максимально – в 2 бали. |
3 |
2 |
Семінарське заняття 9 – групова робота на семінарському занятті.
|
Розв’язання практичних завдань: 1.Слід порівняти ідеологічні засади та практичну діяльність народовців та москофілів. 2.Поясніть причину появи та масштаби впровадження "язичія". 3.Охарактеризуйте витоки появи та особливості радикального руху. 4.Охарактеризуйте зміни, які відбулися у ставленні І. Франка до питання національного самовизначення українців. |
Самостійний виступ-відповідь оцінюється максимально в 3 балів; доповнення та участь у дискусії максимально – в 2 бали. |
3 |
2 |
Семінарське заняття 10 – групова робота на семінарському занятті.
|
Розв’язання практичних завдань: 1. Охарактеризуйте еволюцію РУРП від автономії українських земель у складі Австро-Угорської імперії до розробки проекту створення незалежної України. 2.Доведіть, що постулат української самостійності був введений у програми трьох основних українських партій в Галичині. 3. Порівняйте програмні засади РУРП, УНДП, УСДП. Поясніть суть вимог українських партійних діячів поділити Галичини на дві окремі автономні частини. 2.Охарактеризуйте еволюцію РУРП від автономії українських земель у складі Австро-Угорської імперії до розробки проекту створення незалежної України у складі західноукраїнських на наддніпрянських земель. |
Самостійний виступ-відповідь оцінюється максимально в 3 балів; доповнення та участь у дискусії максимально – в 2 бали. |
3 |
Усього за ЗМ 2 контр. заходів |
6 |
|
|
19 |
3 |
Практичне завдання – підготувати відповіді на завдання за оповіданням: В. Винниченка "Уміркований та щирий" (Київ. – 1987. – № 12. – С. 65–70).
|
Розв’язання практичних завдань:: 1. Визначте які політичні типи українського суспільства початку ХХ ст. зображені в оповіданні В. Винниченка. 2. Які аргументи в дискусії висувають представники цих політичних кіл. 3. Визначте з яким історичним періодом пов’язані події зображені в оповіданні В. Винниченка. 4. На чиєму боці, на Вашу думку, симпатії автора?
Вимоги до виконання та оформлення: https://moodle.znu.edu.ua/mod/assign/view.php?id=266492 |
https://moodle.znu.edu.ua/mod/assign/view.php?id=470341 |
3 |
3 |
Модульний контроль у формі тестових завдань – Відповісти на тестові завдання 3 в системі MOODLE https://moodle.znu.edu.ua/mod/quiz/view.php?id=470340
|
Вимоги до виконання та оформлення: Тести відкриваються на останньому тижні першого модуля. Встановлено обмеження в часі (20 хвилин) і в кількості спроб (1 спроба).
|
Бали за виконані тести нараховуються в системі MOODLE автоматично. Зараховуються лише правильні відповіді. |
4 |
3 |
Семінарське заняття 11 – групова робота на семінарському занятті.
|
Розв’язання практичних завдань: 1. Порівняйте історичні умови та передумови політизації українського національного руху на західноукраїнських землях та Наддніпрянщині. 2.Охарактеризуйте типологію українських національних партій. 3.Охарактеризуйте особливості діяльності українських партiй соцiалiстичного напрямку в умовах революції 1905–1907 рр. та реакції. |
Самостійний виступ-відповідь оцінюється максимально в 3 балів; доповнення та участь у дискусії максимально – в 2 бали. |
3 |
3 |
Семінарське заняття 12 – групова робота на семінарському занятті.
|
Розв’язання практичних завдань: 1. Охарактеризуйте особливості діяльності українських партiй ліберального напрямку в умовах революції 1905–1907 рр. 2.Проілюструйте фактами практичну діяльність УДП, УРП та УДРП. Проаналізуйте ставлення українських лібералів до соціалістичної ідеології. 3.Порівняйте проекти соціально-економічних реформ, запропоновані в програмах українських національних партій соціалістичного та ліберального напрямків. |
Самостійний виступ-відповідь оцінюється максимально в 3 балів; доповнення та участь у дискусії максимально – в 2 бали. |
3 |
3 |
Семінарське заняття 13 – групова робота на семінарському занятті.
|
Розв’язання практичних завдань: 1. Проаналізуйте питання національного самовизначення в програмних документах українських самостійників. 2.Охарактеризуйте роботу М. Міхновського "Самостійна Україна". 3.Дайте оцінку "10 заповідей УНП" в радянській та сучасній історіографії. Розв’язання аналітичних питань: 4.Погляди М. Міхновського (український шовінізм чи "оборонний" націоналізм?). 5.Проаналізуйте до яких засобів боротьби закликали самостійники у своїй партійній літературі |
Самостійний виступ-відповідь оцінюється максимально в 3 балів; доповнення та участь у дискусії максимально – в 2 бали. |
3 |
3 |
Семінарське заняття 14 – групова робота на семінарському занятті.
|
Розв’язання практичних завдань: 1.Охарактеризуйте місце Надднiпрянської України в господарськiй системi Росiйської iмперiї початку ХХ ст. 2. Визначте особливості проведення Столипiнської аграрної реформи в Українi. 3. Охарактеризуйте особливості модернізаційних процесів в Україні на початку ХХ ст.
|
Самостійний виступ-відповідь оцінюється максимально в 3 балів; доповнення та участь у дискусії максимально – в 2 бали. |
3 |
3 |
Семінарське заняття 15 – групова робота на семінарському занятті.
|
Підготувати практичне завдання у вигляді презентації на теми: 1.Проаналізуйте розвиток освіти в Україні у другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. 2. Охарактеризуйте розвиток української літератури у другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. 3.Охарактеризуйте розвиток українського театру в другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. 4.Охарактеризуйте розвиток українського образотворчого мистецтва в другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. 5. Проаналізуйте розвиток української історичної науки в другій половині ХІХ ст. – на початку ХХ ст.
|
Самостійний виступ-презентація оцінюється максимально в 3 балів; доповнення та участь у дискусії максимально – в 2 бали. |
3 |
Усього за ЗМ 2 контр. заходів |
7 |
|
|
22 |
Усього за змістові модулі контр. заходів |
19 |
|
|
60 |
8. Підсумковий семестровий контроль
Форма |
Види підсумкових контрольних заходів |
Зміст підсумкового контрольного заходу |
Усього балів |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Екзамен |
Теоретичне завдання |
Питання для підготовки до екзамену: https://moodle.znu.edu.ua/mod/page/view.php?id=266800 |
https://moodle.znu.edu.ua/mod/page/view.php?id=266919 |
30 |
Практичне завдання |
Відповісти на тестові завдання в системі MOODLE https://moodle.znu.edu.ua/mod/quiz/view.php?id=208569 |
Бали за виконані тести нараховуються в системі MOODLE автоматично. Зараховуються лише правильні відповіді. https://moodle.znu.edu.ua/mod/quiz/view.php?id=208569 |
10 |
|
Усього за підсумковий семестровий контроль |
|
40 |
9. Рекомендована література
Основна:
1. Драгоманов М. П. Вибрані праці. Київ : Знання України, 2007 Т. 1. Кн. 2. Історія. Публіцистика. Політологія. 272 с.
2. Національні процеси в Україні: історія і сучасність. Документи і матеріали. Довідник. Київ : Б.в., 1997 Ч. 1. 581 с.
3. Турченко Г. Південноукраїнський регіон у контексті формування модерної української нації (ХІХ – перша чверть ХХ ст.): Навчальний посібник. Запоріжжя : Запорізький національний університет, 2008. 342 с.
4. Турченко Г., Турченко Ф. Проект «Новоросія». 1764–2014 рр.: Ювілей на крові. Запоріжжя : ЗНУ, 2015. 116 с.
5. Турченко Ф. Г., Турченко Г. Ф. Південна Україна : модернізація, світова війна, революція (кінець ХІХ ст. – 1921 р.) : Історичні нариси. Київ : Генеза, 2003. 304 с.
6. Турченко Г.Ф. Історія України (1861–1917 рр.): Навчальний посібник. Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2017. 92 с.
7. Яковенко Н. Нарис історії України з найдавніших часів до кінця ХVІІІ ст. К. : Генеза , 1997. 380 с.
Додаткова:
1. Грицак Я. Пророк у своїй вітчизні. Франко та його спільнота (1856–1886). Київ : Критика, 2006. 632 с.
2. Касьянов Г. Теорії нації та націоналізму. Київ : Либідь, 1999. 352 с.
3. Лисяк-Рудницький I. Iсторичнi есе: в 2 т. Київ : Основи, 1994. Т. 1. 554 с.
4. Мала енциклопедія етнодержавознавства. Київ : Довіра, Генеза, 1996. 942 с.
5. Милько В. І. Участь депутатів від українських губерній та міст у роботі ІІІ Державної думи Російської імперії: динаміка парламентської активності (1907–1912). Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст. 2010. Вип. 17. URL: http://history.org.ua/JournALL/xix/xix_2010_17/10.pdf
6. Ніколаєва Т. М. Соціокультурна характеристика підприємців України (1861–1914 рр.). Український історичний журнал. 2011. № 3. С. 95–107. URL: http://history.org.ua/JournALL/journal/2011/3/7.pdf
7. Реєнт О. П. До проблеми скасування кріпосного права в 1861 р. Український історичний журнал. 2011. № 1. С. 34–51. URL: http://history.org.ua/JournALL/journal/2011/1/3.pdf
8. Сміт Е. Націоналізм: Теорія, ідеологія, історія. Київ : КІС, 2004. 170 с.
9. Турченко Г. Соціальний потенціал українського державотворення напередодні Першої світової війни Наукові праці історичного факультету Запорізького державного університету. Запоріжжя : Просвіта, 2002. Вип. ХІV. С. 72–97, Вип. ХV. С. 53–70.
10. Турченко Ф. Микола Міхновський: "Одна, єдина, нероздільна, вільна, самостійна Україна...". Київ : Парламентське видавництво, 2020. 432 с.
11. Шляхов О. Україна в умовах модернізації та загострення соціального конфлікту (кінець ХІХ – початок ХХ ст.). Дніпропетровськ : Ліра, 2016. 398 с.
12. Якубова Л. Етнічна специфіка України очима істориків (ХVІІІ–ХХ ст.) Схід і Південь України: час, простір, соціум : колективна монографія : в 2 т. Київ : Інститут історії України НАН України, 2014. Т. 1. С. 286–304.
13. Gellner E. Nations and Nationalism. Oxford : Blackwell Publishers, 1983. 150 p.
14. German-Ukrainian Relations in Historical Perspective. Edmonton: Canadien Institute of Ukrainian Press, 1994. 239 p.
15. Wynn Ch. Workers, Strikes and Pogroms. The Donbass – Dnepr bend in late imperial Russia, 1870–1905. – Prinston: Princeton University Press, 1992. 289 p.
Інформаційні джерела:
1. Електронна бібліотека Інституту історії України НАН України. URL: http://resource.history.org.ua/cgi-bin/eiu/history.exe?C21COM=S&I21DBN=ELIB&P21DBN=ELIB&S21FMT=brief_elib&S21ALL=(%3C.%3EIHU%3D!%3C.%3E)&S21SRW=dp&S21SRD=DOWN&S21STN=1&S21REF=15&S21CNR=10
2. Історія України (Я. Грицак, Н.Яковенко, Довідник з історії України). URL: http://history.franko.lviv.ua.
3. Історична правда. URL: https://www.istpravda.com.ua
4. Львівська філія НАНУ. URL: https://www.inst-ukr.lviv.ua.
5. Національна бібліотека України імені В. Вернадського. URL: http://www.nbuv.gov.ua
6. Проблеми історії України: факти, судження, пошуки. URL: https://www.history.org.ua/zbirnyk
7. Сайт Інституту історичних досліджень Львівського національного ун-ту ім. Івана Франка. URL: https://www.franko.lviv.ua
8. Україна модерна: міжнародний інтелектуальний часопис. URL: http://uamoderna.com/
9. Чтиво: електронна бібліотека. URL: http://chtyvo.org.ua
10. Zaporizhzhia Historical Review. URL: https://istznu.org/index.php/journal.