Практичне заняття 5
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 5
ТЕМА: Організація фізкультурно-оздоровчої фізичної культури в навчально-виховній сфері
У законодавчих документах України з питаньфізичноїкультуримістятьсяположення про необхідністьпокращенняорганізаціїмасової спортивно-оздоровчоїфізичноїкультуриу сферах суспільства. Зокрема, уЗаконіУкраїни “Про фізичну культуру і спорт” йдеться про важливістьзалученнядітейдошкільного та шкільноговіку до регулярних занять спортивно-оздоровчоюфізичною культурою, створення для них відповідних умов [1].
У системіпрофесійно-технічноїосвіти разом з розвиткомфізичнихздібностейнеобхідновдосконалюватипрофесійно-прикладнуфізичнупідготовкуучнів.
Значну роль повинна відігравативища школа у використаннізасобівоздоровчоїфізичноїкультури в процесіфізичноговихованнямайбутніхфахівцівнародногогосподарства.
Фізкультурно-оздоровча фізична культура у виробничій сфері впливає на економічні показники виробництва: покращує стан здоров'я працівників, нормалізує функції організму, підвищує працездатність, попереджує травматизм, скорочує час відновлення.
Фізкультурно-оздоровча діяльність у соціально-побутовій сфері - важлива умова повсякденних фізкультурних занять населення, організації відпочинку та дозвілля. Саме тому названі аспекти впровадження оздоровчої фізичної культури потребують ґрунтовних теоретичних знань. Розділ присвячений висвітленню організації оздоровчої фізичної культури у сферах суспільства.
У навчально-виховний сфері (дошкільних виховних закладах, середніх загальноосвітніх, професійних навчально-виховних, вищих навчальних закладах) фізкультурно-оздоровча робота здійснюється в поєднанні з фізичним вихованням дітей та молоді з урахуванням стану здоров'я, рівня фізичного та психічного розвитку [1].
Організацію фізкультурно-оздоровчої роботи в навчально-виховній сфері очолює Міністерство освіти і науки України. У структуріміністерствафункціонуєвідділфізичноговиховання, якийнаправляє та координує роботу з фізичноговиховання в закладах освітирізнихтипів. Міністерствупідпорядковуються: дошкільнідитячі установи, загальноосвітнішколи, ПТУ, технікуми, коледжі, інститути, університети та ін.
Принципи та формиорганізаціїфізичноговихованнядошкільнят, учнів, студентіввизначаютьсяспеціальнимиположеннями, розробленимиМіністерствомосвіти і науки.
Організаційно-методичним принципом фізичного виховання є диференційоване застосування засобів фізичного виховання на уроках та заняттях з урахуванням стану здоров'я, рівня фізичного розвитку і фізичної підготовки, віку і статі.
Організація фізичного виховання учнівської молоді забезпечується органами освіти за сприяння, управлінь, відділів з фізичної культури і спорту. На них покладено:
• керівництвофізичнимвихованнямучнівтастудентів, розвитокоздоровчоїфізичноїкультури, контроль за організацієюфізкультурно-оздоровчихзаходів у режимі дня, а такожфізкультурно-оздоровчоїроботи в позанавчальний час;
• забезпеченнянавчальнихзакладів учителями фізичноговиховання, викладачами, тренерами;
• організаціяпідвищеннякваліфікації, узагальнення та розповсюдження передового досвіду;
• участь разом іззацікавленимиорганізаціями у проведенністудентськихоздоровчихтаборів, роботі з дітьми та молоддю за місцемпроживання;
• забезпечення занять з фізичноговиховання та оздоровчоготренуванняспортивнимінвентарем, обладнанням;
• забезпеченняфізкультурно-оздоровчоїроботинавчальнимипрограмами, методичнимипосібниками;
проведенняспортивнихзмагань, масовихфізкультурно-оздоровчихзаходів;
• контроль за проведеннямфізкультурно-оздоровчоїроботи [2, 3].
5.1 Оздоровчафізкультурна робота в дитячихдошкільних
установах
Оздоровчафізкультурна робота в дитячихдошкільнихустановахорганізовується та проводиться за спеціальнорозробленимипрограмамивихователямабофахівцями з фізичноговиховання (їхнаявністьу штатному розписідошкільнихустановпередбачена Законом України "Про фізичну культуру і спорт").
До основнихзавданьфізкультурно-оздоровчоїроботи в дошкільнихустановах належать:
• охорона та зміцненняздоров'я;
• сприяннянормальномурозвиткуфункційорганізму;
• розвитокфізичнихздібностей і руховихякостей;
• вихованняпозитивнихморальнихякостей;
• формуванняінтересу до систематичнихфізкультурних занять.
Засобами оздоровчої фізичної культури дітей дошкільного віку виступають гігієнічні, побутові та природні фактори, фізичні вправи.
Програмоюфізичноговихованняпередбаченоосновніформиорганізаціїоздоровчоїдіяльності:
• індивідуальнісеансирухів та масаж (для дітейясельноговіку);
• заняттяфізичною культурою урочного типу;
• ранковагігієнічнагімнастика;
• рухливіігри;
• прогулянки та екскурсії;
• фізкультурніхвилинки;
• фізкультурні свята;
• Дніздоров'я;
• самостійнаруховаактивність;
• виконаннядомашніхзавдань.
Окрімназваних форм фізкультурно-оздоровчоїдіяльності, у дитячихдошкільнихустановах, за узгодженнямізкерівництвом та батьками, можутьутворюватисягрупипочатковоїпідготовки ДЮСШ з видів спорту, якіпотребуютьранньоїспеціалізації, а такожспеціальнімедичнігрупи для дітей з відхиленнямифізичногорозвитку.
5.2Оздоровчафізкультурна робота в загальноосвітніх школах
Загальнекерівництвофізичнимвихованнямучнівзагальноосвітніхшкіл, як булозазначено, здійснюєМіністерствоосвіти і науки.
Організація фізичного виховання учнів загальноосвітніх шкіл забезпечується органами народної освіти на місцях, дирекціями шкіл, учителями фізичної культури, організаторами позакласної та позашкільної роботи, колективами фізичної культури.
Основнимизавданнямифізкультурно-оздоровчоїдіяльності є:
• зміцнення та збереженняздоров'яшколярів;
• всебічнийрозвитокфізичнихздібностей;
• поглибленняфізкультурнихзнань, необхідних для використання в повсякденномужитті;
• формуваннясвідомоїмотивації до систематичних занять фізичною культурою.
Систему взаємопов'язанихорганізаційних форм фізичноговиховання та оздоровчоїфізичноїкультурискладають:
• уроки фізичноїкультури;
• позаурочні заходи в режимі дня (гімнастикадо занять, фізкультурніхвилинки, фізкультурнірозваги на перервах);
• позакласнафізкультурнадіяльність (заняття в оздоровчихгрупах, спортивнихсекціях, спортивнізмагання);
• позашкільна фізкультурно-оздоровча діяльність (за місцем проживання, у ДЮСШ, секціях ФСТ, самостійна) [2, 3, 4].
5.3. Оздоровчафізкультурна робота в професійно-технічних
закладах
Професійно-технічнаосвіта входить до сферидіяльностіМіністерстваосвіти і науки, яке здійснюєкерівництвофізичнимвихованнямучнів.
Положенням про фізичне виховання учнів у системі професійно-технічної освіти передбачаються взаємопов'язані форми організації фізичного виховання:
• уроки фізичноговиховання;
• фізкультурно-оздоровчі заходи в режимі дня;
• спортивно-масова робота.
Дієздатністьсистемифізичноговихованнязабезпечуєтьсяефективністюуроківфізичноговиховання та раціональнимвикористанням у режимінавчального дня фізкультурно-масовихзаходів, широким залученнямучнів до різних форм роботи з фізичноїкультури і спорту.
Процесфізичноговиховання повинен здійснюватися з урахуваннямпрофесійно-прикладного напряму, підготовкиучнів до майбутньоїпрофесії.
Загальнувідповідальність за фізичневихованнянесе директор училища. Керівникфізичноговихованнявідповідає за виконаннянавчальноїпрограми й оволодіння контингентом учнівзнаннями та навикамифізичноїпідготовки. Безпосереднювідповідальність за дотриманняучнями режиму дня, виконанняранковоїгімнастикинесемайстервиробничогонавчання.
Фізичневиховання у вищих закладах освітивключає:
• навчальнізаняття з професійно-прикладною фізичноюпідготовкою;
• факультативнізаняття;
• фізичнівправи врежимі дня;
• тренувальнізаняття в секціяхспортклубіввузів;
• масовіфізкультурно-спортивні заходи.