Лекція 3. Методи, засоби та інструменти освітнього дизайну
1. Поняття та класифікація методів освітнього дизайну
- 
Методи освітнього дизайну – способи організації взаємодії педагога й дітей для створення ефективного освітнього середовища.
 - 
Класифікація:
- 
традиційні (словесні, наочні, практичні);
 - 
інтерактивні (ігрові, групові, проєктні, дискусійні);
 - 
цифрові (мультимедійні, онлайн-ресурси, цифрові інструменти).
 
 - 
 - 
Вибір методу залежить від цілей, вікових особливостей дітей, змісту завдань.
 
2. Традиційні методи освітнього дизайну
- 
Словесні: пояснення, бесіда, розповідь, читання, інструктаж.
 - 
Наочні: демонстрація предметів, ілюстрацій, моделей, спостереження.
 - 
Практичні: вправи, ігрові дії, моделювання ситуацій, конструювання.
 - 
Переваги: перевірені часом, зрозумілі для дітей.
 - 
Обмеження: можуть знижувати активність та інтерес, якщо не поєднувати з іншими методами.
 
3. Інтерактивні методи
- 
Засновані на активній взаємодії дітей і педагога, співпраці.
 - 
Приклади:
- 
робота в малих групах, «Мозковий штурм», «Ажурна пилка»;
 - 
ігрові методи (рольові, сюжетно-рольові, дидактичні ігри);
 - 
проєктні технології;
 - 
дискусії, дебати для старших дошкільників (адаптовані).
 
 - 
 - 
Переваги: стимулюють креативність, комунікацію, самостійність.
 - 
Обмеження: вимагають більше часу й підготовки.
 
4. Цифрові методи та інструменти
- 
Використання ІКТ для створення сучасного освітнього середовища.
 - 
Засоби:
- 
мультимедійні презентації;
 - 
інтерактивні дошки;
 - 
онлайн-ігри та освітні додатки (Kahoot, LearningApps, Book Creator тощо);
 - 
віртуальні екскурсії, доповнена реальність (AR, VR);
 - 
сервіси для творчої діяльності (Canva, Paint 3D).
 
 - 
 - 
Переваги: підвищують мотивацію, дозволяють індивідуалізувати навчання.
 - 
Обмеження: потребують технічних ресурсів, цифрової грамотності педагога.
 
5. Інтеграція методів у практиці освітнього дизайну ЗДО
- 
Ефективність забезпечує поєднання традиційних, інтерактивних і цифрових методів.
 - 
Приклади інтеграції:
- 
спостереження за об’єктом природи (наочний метод) → групове обговорення (інтерактивний) → створення віртуальної колекції (цифровий).
 
 - 
 - 
Роль педагога – бути дизайнером освітнього середовища, який балансує методи залежно від ситуації та потреб дітей.