При вивченні страхового ринку необхідно поєднувати глибокий та всебічний аналіз економічних показників з ретельним дослідженням психології страхувальників, їх намірів відносно укладання тих або інших договорів страхування. До цієї роботи залучаються кваліфіковані соціологи та психологи. Суттєву роль у системі вивчення попиту відіграють страхові агенти. Робота по дослідженню попиту на страхові послуги суттєво полегшується, якщо в страховій компанії проведена повна уніфікація обліково-економічної інформації. У зв’язку з цим важливу роль відіграє опитування страхувальників.
Опитування страхувальників є цілеспрямованою постановкою питань певній групі клієнтів страховика, розмір якої відповідає завданням опитування та за допомогою якої можна отримати узагальнені дані про минулу, поточну або майбутню кон’юнктуру ринку і фактори, що її визначають. В якості прикладу наведено опитувальний лист страховика.
За допомогою опитування є можливим пояснення процесу споживання страхових послуг. Усі фактори, про які страхувальник може дати будь-які відомості, є предметами опитування страхувальників. Страхувальник відповідає на питання не лише про факти, але й погляди, свої думки відносно страхового ринку.
Важливою інформацією для довгострокового прогнозу страхового ринку є такі дані:
- про розвиток потреб та зміну їх структури;
- про теперішню та майбутню поведінку споживача на ринку та в процесі споживання;
- про ступінь забезпеченості та про запаси споживчих товарів окремих осіб і домашніх господарств;
- про використання заробітку або купівельного вводу та мотиви нагромадження;
- про способи використання споживчих товарів тощо.
На основі наведеної інформації розробити власний опитувальний лист, причому для кожного питання необхідно перевірити:
1) чи дійсно необхідне це питання та чому?
2) чи достатньо доля очікуваної інформації одного питання або слід поставити декілька запитань або підрозділити їх?
3) чи повністю охоплюють питання відповідну галузь, про яку необхідна інформація?