Українська література для дітей і про дітей
Метою вивчення курсу "Українська література для дітей і про дітей" є засвоєння студентами знань про особливості розвитку української літератури для дітей та юнацтва через отримання повноцінного уявлення про предмет курсу.
Основними заданнями вивчення дисципліни "Українська література для дітей і про дітей" є:
- ознайомлення студентів із розвитком дитячої літератури України через опрацювання художніх та літературознавчих матеріалів;
- вивчення основних персоналій, запропонованих для аналізу в програмі курсу;
- формування у студентів уявлення про дитячу літературу як важливий складник історії української літератури;
- відпрацювання зі студентами вмінь і навичок аналізу та інтерпретації художнього тексту, здатності сприймати його з урахуванням задуму і стилю автора, розуміти специфіку творів для дітей;
- прирщеплювання студентам вишуканого естетичного смаку;
- сприяння всебічному розвитку, духовному збагаченню, активному становленню й самореалізації особистості в сучасному світі.
Згідно з вимогами оосвітньо-професійної програми студенти повинні
знати: визначення основних понять курсу, історико-літературний, критичний, теоретичний матеріал з української дитячої літератури; основні характеристики виразного читання та його значення; специфіку опрацювання текстів різних стилів;
вміти: характеризувати основні поняття курсу; виразно, прравильно читати художні тексти; робити цілісний літературознавчий і методичний аналіз програмового твору; виразно, логічно й емоційно декламувати художні твори (прозові й поетичні); обгрунтовано добирати художні твори для дитячого читання; правильно відповідно до норм сучасної української літературної мови моделювати і здійснювати комунікативну діяльність, також - і в межах кола дитячого читання.
Згідно з вимогами оосвітньо-професійної програми студенти повинні досягти таких компетентностей:
інтегральна: здатність розв'язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми з галузі філології в процесі навчання та професійної діяльності, що передбачає застосування вітчизняних та зарубіжних теорій і методів лінгвістики й літературознавства і характеризується комплексністю та невизначеністю умов;
загальні: здатність вчитися, вдосконалювати власне навчання і виховання, з високим рівнем автономності; здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію; навички роботи з інформацією (уміння знаходити та аналізувати інфомацію з різних джерел, предусім - за допомогою цифрових технологій); критичне осмислення основних світоглядних теорій і принципів у навчанні та професійній діялності;
спеціальні (фахові, предметні компетентності): здатність до критичного та креативного мислення, самостійного опанування новим знанням, коректного оцінювання набутого досвіду та теоретичних знань із позицій сучасних досягнень філології та інших гумантарних дисциплін; здатність оперативно засвоювати нові теорії, концепції, методики дослідження, що генеруються як у галузі філології, так і на міждисциплінарному рівні; здатність застосовувати знання основних положень і концепцій у сфері теорії та історії мов і літератур, що вивчаються; для аналізу мовних та літературних явищ й інтерпретації тексту.
Міждисциплінарні зв'язки: навчальна дисципліна пов'язана з курсами "Історія української літератури", "Вступ до літератрознавства".
Основними заданнями вивчення дисципліни "Українська література для дітей і про дітей" є:
- ознайомлення студентів із розвитком дитячої літератури України через опрацювання художніх та літературознавчих матеріалів;
- вивчення основних персоналій, запропонованих для аналізу в програмі курсу;
- формування у студентів уявлення про дитячу літературу як важливий складник історії української літератури;
- відпрацювання зі студентами вмінь і навичок аналізу та інтерпретації художнього тексту, здатності сприймати його з урахуванням задуму і стилю автора, розуміти специфіку творів для дітей;
- прирщеплювання студентам вишуканого естетичного смаку;
- сприяння всебічному розвитку, духовному збагаченню, активному становленню й самореалізації особистості в сучасному світі.
Згідно з вимогами оосвітньо-професійної програми студенти повинні
знати: визначення основних понять курсу, історико-літературний, критичний, теоретичний матеріал з української дитячої літератури; основні характеристики виразного читання та його значення; специфіку опрацювання текстів різних стилів;
вміти: характеризувати основні поняття курсу; виразно, прравильно читати художні тексти; робити цілісний літературознавчий і методичний аналіз програмового твору; виразно, логічно й емоційно декламувати художні твори (прозові й поетичні); обгрунтовано добирати художні твори для дитячого читання; правильно відповідно до норм сучасної української літературної мови моделювати і здійснювати комунікативну діяльність, також - і в межах кола дитячого читання.
Згідно з вимогами оосвітньо-професійної програми студенти повинні досягти таких компетентностей:
інтегральна: здатність розв'язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми з галузі філології в процесі навчання та професійної діяльності, що передбачає застосування вітчизняних та зарубіжних теорій і методів лінгвістики й літературознавства і характеризується комплексністю та невизначеністю умов;
загальні: здатність вчитися, вдосконалювати власне навчання і виховання, з високим рівнем автономності; здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію; навички роботи з інформацією (уміння знаходити та аналізувати інфомацію з різних джерел, предусім - за допомогою цифрових технологій); критичне осмислення основних світоглядних теорій і принципів у навчанні та професійній діялності;
спеціальні (фахові, предметні компетентності): здатність до критичного та креативного мислення, самостійного опанування новим знанням, коректного оцінювання набутого досвіду та теоретичних знань із позицій сучасних досягнень філології та інших гумантарних дисциплін; здатність оперативно засвоювати нові теорії, концепції, методики дослідження, що генеруються як у галузі філології, так і на міждисциплінарному рівні; здатність застосовувати знання основних положень і концепцій у сфері теорії та історії мов і літератур, що вивчаються; для аналізу мовних та літературних явищ й інтерпретації тексту.
Міждисциплінарні зв'язки: навчальна дисципліна пов'язана з курсами "Історія української літератури", "Вступ до літератрознавства".
Горбач Наталія Вікторівна, кандидат філологічних наук, доцент, завідувач кафедри української літератури