Section outline

  • Лекції – 4 год. Практичні – 4 годин. Тестове завдання – 1. Есе – 1.

    • 1. Наслідки Голодомору та Великого терору на Запоріжжі.

      2. Створення Запорізької області, адміністративно-територіальний поділ.

      3. Антирадянські настрої та підпільні організації 1940-1941 рр.

      4. Колективний портрет керівників Запорізької області.

      Тема для есе: Ментальні наслідки Голодомору для української нації (рефлексії з приводу книги Ірини Реви "По той бік себе")

      Рекомендована література:

      1. Запорізький рахунок Великій війні. 1939-1945 : монографія / наук. ред. : Ф. Г. Турченко. Запоріжжя : Просвіта, 2013. 416 с.

      2. Ігнатуша О., Кирилаш Л., Старух О., Ткаченко В., Цокур Є. Під жорнами «класової боротьби»: політичні репресії на Запоріжжі (1917-1990 рр.). Реабілітовані історією (Запорізька область). Запоріжжя, 2004. Кн. 1.

      http://www.reabit.org.ua/files/store/Zaporozh-1.pdf

      3. Рева І. По той бік себе : соціально-психологічні та культурні наслідки Голодомору та сталінських репресій : Науково-популярне видання. К. : К.І.С., 2019.

       https://uinp.gov.ua/elektronni-vydannya/iryna-reva-po-toy-bik-sebe

      4. Штейнле О. Ф. Керівна верхівка Запорізької області у 1939-1941 рр. : колективний портрет. Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. Запоріжжя : ЗНУ, 2011. Вип. XXХ. С. 73-78.

      http://old.istznu.org/dc/file.php?host_id=1&path=/page/issues/30/shteinle.pdf

      5. Штейнле О. Ф. Формування передвоєнних настроїв жителів Запорізької області : соціальний вимір (1920-ті – 1941 рр.). Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. Запоріжжя : ЗНУ, 2013. Вип. 35. С. 138-145.

      http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Npifznu_2013_35_28

      6. Юрій Щур. ОУН на території Запорізької області. 1940–1945. Документи і матеріали. Торонто ; Львів : Видавництво «Літопис УПА» 2018, 648 с.

      https://litopysupa.com/wp-content/uploads/2019/02/Biblioteka_Tom_14_Shchur_Yu_OUN_na_terytorii_Zaporizhskoii_oblasti_1940-1945.pdf




    • 1. Розгром 18-ї армії (СРСР) на території області у 1941 р.

      2. Депортація німецького населення краю.

      3. Підрив Дніпрогесу в історіографії: різні точки погляду на одну трагедію.

      Тема есе: Місця пам'яті осені 1941-го на території Запорізької області

      Рекомендована література:

      1. Запорізький рахунок Великій війні. 1939-1945 : монографія / наук. ред. : Ф. Г. Турченко. Запоріжжя : Просвіта, 2013. 416 с.

      2. Мороко В. М. Дніпрогес : чорний серпень 1941 року. Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. Запоріжжя : ЗНУ, 2010. Вип. XXІХ. С. 197-202.

      3. Радянська тактика «випаленої землі» 1941 року. URL: http://www.territoryterror.org.ua/uk/history/1939-1945/first-soviets/burned-out-land/

      4. Шевчук С. Шлях одного району : від Царекостянтинівського через Першотравневий до Куйбишевського (1918-1945 рр.). Запоріжжя : Дніпровський металург, 2012.

      5. Шевчук С.П. Марюха В.І. Розівський район : минуле та сучасність. Сімферополь : Атлас-Компакт, 2010.


    • Тестування – контрольний захід, що діагностує рівень засвоєння теоретичних знань. Максимальна кількість білів за виконання теоретичного завдання – 5

    • Контрольний захід, що діагностує рівень сформованості вмінь і навичок. Максимальний бал за написання есе становить 5

      Теми есе:

      - Причини поразок військ СРСР на початковому етапі війни.

      - «Золотий вересень» 1939 року у оцінці сучасників.

      - Культурно-освітні заклади та установи передвоєнного Запоріжжя.

      - Націоналістичне підпілля на території Запорізької області у 1940-1941 роках.


  • Лекції – 4 год. Практичні – 4 години. Тестове завдання – 1. Есе – 1.

    • 1. Проблема радянських військовополонених.

      2. Голокост на Запоріжжі.

      3. Репресії проти цивільного населення.

      4. Діяльність нацистських спецслужб на території області.

      Тема есе: Проблема колаборації на території Запорізької області

      Рекомендована література:

      1. Запорізький рахунок Великій війні. 1939-1945 : монографія / наук. ред. : Ф. Г. Турченко. Запоріжжя : Просвіта, 2013. 416 с.

      2. Ґетто й акції Голокосту в Україні. URL: http://www.territoryterror.org.ua/uk/history/1939-1945/third-reich/ghetto-holocaust/

      3. До Міжнародного дня памяті жертв Голокосту. URL: http://www.archivzp.gov.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=721%3Al-----r&lang=ua

      4. Доля військовополонених (До 75 річниці з Дня Перемоги над нацизмом у Другій світовій війні). URL: http://archivzp.gov.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=730%3A-75-&lang=ua

      5. Полуда В.А. Становище військовополонених у нацистських таборах на території Рейхскоміссаріату «Україна» та в зоні німецької військової адміністрації (1941-1944 рр.). дис… канд. істор. наук: 07.00.01. / Науково-дослідний інститут українознавства. К., 2017.

      http://ndiu.org.ua/book/specrada/diss-poluda.pdf

      6. Чуев С. Г. Спецслужбы Третьего Рейха. Книга I. СПб. : Нева ; М. : ОЛМА-ПРЕСС Образование, 2003. 384 стр. ; Книга II. СПб. : Нева ; М. : ОЛМА-ПРЕСС Образование, 2003. 448 стр.

      http://militera.lib.ru/research/chuev_sg01/index.html

      7. Щур Ю. І. Деякі аспекти військового колабораціонізму на прикладі уродженців Запорізької області. Культурна спадщина Запорізького краю : збірка наук. статей та документів з охорони культурної спадщини. Запоріжжя : Дике Поле, 2010. Вип. 2. С. 103-109.


    • 1. Південна похідна група.

      2. Створення мережі ОУН у 1941 р.

      3. Основні напрямки діяльності ОУН на Запоріжжі.

      4. Нацистські репресії проти українського націоналістичного руху.

      Тема для есе: Ключові постаті українського націоналістичного руху на Запоріжжі

      Рекомендована література:

      1. Запорізький рахунок Великій війні. 1939-1945 : монографія / наук. ред. : Ф. Г. Турченко. Запоріжжя : Просвіта, 2013. 416 с.

      2. Хобот П., Шляхтич Р. Створення Південної похідної групи ОУН (б) та її діяльність протягом 1939-1941 рр. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Khobot_Pavlo/Stvorennia_Pivdennoi_pokhidnoi_hrupy_OUN_B_ta_ii_diialnist_protiahom_1939_1941_rr.pdf?

      3. Щур Ю. І. Молодь в українському визвольному русі на Запоріжжі (1940-1949 рр.). Культурна спадщина Запорізького краю : збірка наук. статей та документів з охорони культурної спадщини. Запоріжжя : Дике Поле, 2009. Вип.1. С. 40-56.

      https://www.academia.edu/42985857/%D0%A9%D1%83%D1%80_%D0%AE%D1%80%D1%96%D0%B9_%D0%9C%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B4%D1%8C_%D0%B2_%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D1%83_%D0%B2%D0%B8%D0%B7%D0%B2%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D1%83_%D1%80%D1%83%D1%81%D1%96_%D0%BD%D0%B0_%D0%97%D0%B0%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%B6%D0%B6%D1%96_1940_1949_

      4. Щур Ю. І. Діяльність ОУН-р у м. Запоріжжя у 1940-х рр. Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. Запоріжжя : ЗНУ, 2011. Вип. XXХ. С. 83-90.

      https://shron1.chtyvo.org.ua/Schur_Yurii/Diialnist_OUN-r_u_m_Zaporizhzhia_u_1940-kh_rr.pdf?

      5. Щур Ю. І. Похідні групи ОУН на території Запорізької області. Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. Запоріжжя : ЗНУ, 2012. Вип. 33. С. 135-144.

      https://shron1.chtyvo.org.ua/Schur_Yurii/Pokhidni_hrupy_OUN_na_terytorii_Zaporizkoi_oblasti.pdf?

      6. Юрій Щур. ОУН на території Запорізької області. 1940–1945. Документи і матеріали. Торонто ; Львів : Видавництво «Літопис УПА» 2018, 648 с.

      https://litopysupa.com/wp-content/uploads/2019/02/Biblioteka_Tom_14_Shchur_Yu_OUN_na_terytorii_Zaporizhskoii_oblasti_1940-1945.pdf

       



    • Тестування – контрольний захід, що діагностує рівень засвоєння теоретичних знань. Максимальна кількість білів за виконання теоретичного завдання – 5

    • Контрольний захід, що діагностує рівень сформованості вмінь і навичок. Максимальний бал за написання есе становить 5

      Теми есе:

      - Історія Запорізького національного університету під час німецької окупації.

      - Місця пам’яті мого населеного пункту.

      - Культурно-освітні установи на території Запорізької області під час німецької окупації.

      - Окупаційні засоби масової інформації на Запоріжжі під час окупації.

      - Керівники українського націоналістичного руху на Запоріжжі.


  • Лекції – 4 год. Практичні – 4 год. Тестове завдання – 1. Есе – 1.

  • Лекції – 2 год. Практичні – 2 год. Тестове завдання – 1. Есе – 1.

    • 1. Місця масових розстрілів, братські могили бійців Червоної армії й інші місця пам’яті.

      2. Проблема нерадянських місць пам’яті.

      3. Політизація проблеми Другої світової у сучасних реаліях Запоріжжя.

      Тема есе: Ініціатива "Полк Перемоги ": меморіалізація чи провокація?

      Рекомендована література:

      1. Запорізький рахунок Великій війні. 1939-1945 : монографія / наук. ред. : Ф. Г. Турченко. Запоріжжя : Просвіта, 2013. 416 с.

      2. Калкутіна Н. Іноземні військовополонені на Півдні України : проблема взаємовідносин з місцевим населенням (1944–1950 рр.). URL: http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/Hist-visnyk-42-8.pdf

      3. Кладбище немецких военнопленных в Запорожье. URL: https://kwidoo-travel.com/kladbishhe-nemeckix-voennoplennyx-v-zaporozhe.html

      4. Пагіря О. Місця нацистського терору на території Дніпропетровської та Запорізької областей, 1941–1944 рр. URL: http://www.territoryterror.org.ua/uk/publications/details/?newsid=479

      5. Політика і пам’ять. Дніпро – Запоріжжя – Одеса – Харків. Від 1990-х до сьогодні / О. Гайдай та ін. ; наук. ред. Г. Касьянов. Львів : ФОП Шумилович, 2018. 240 с.

      6. Турченко Ф.Г. Світлина «Комбат» : міф і реальність (науково-популярний нарис). Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету : збірник статей. Запоріжжя : ЗНУ, 2017. Вип. 47. С. 13-27.

      http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Npifznu_2017_47_3


    • Тестування – контрольний захід, що діагностує рівень засвоєння теоретичних знань. Максимальна кількість білів за виконання теоретичного завдання – 5

    • Контрольний захід, що діагностує рівень сформованості вмінь і навичок. Максимальний бал за написання есе становить 5

      Завдання до модулю 4 полягає у написанні студентом есе з роздумами на тему побутового колабораціонізму на території Запорізької області, як з німецькою, так і з радянською владою.

  • До виконання підсумкових завдань допускаються лише студенти, які протягом семестру набрали 35 і більше балів.

    Робочою програмою начальної дисципліни передбачено виконання теоретичних та практичних завдань 3 рівнів складності:

    1-й рівень: 6 тестових завдань на знання дат та подій, які оцінюються у 1 бал кожне (максимальна кількість балів – 6);

    2-й рівень: 4 завдання на знання термінів і понять, оцінюються у 2 бали кожне (максимальна кількість балів – 8);

    3-й рівень: 2 завдання на визначення навичок та умінь аналізувати, порівнювати, давати характеристики, оцінюються у 13 балів кожне (максимальна кількість балів – 26)

    • Завдання №1 полягає у написанні студентами есе, присвяченого одному з видатних діячів антинацистського спротиву на території Запорізької області. Обсяг роботи – від 3 до 6 аркушів. Це не має бути довідка на кшталт енциклопедії чи Вікіпедії. Студентам необхідно показати в чому саме полягає визначна риса описуваної постаті.

      Під час написання есе дозволяється користуватися додатковими джерелами. Обов’язковим є дотримання академічної доброчесності.

      Залучення ілюстративного матеріалу дозволяється і є доцільним, однак не впливає на загальну кількість сторінок. За умови використання літератури й джерел, їх необхідно вказувати наприкінці тексту. Оформлення списку використаних джерел та літератури оформлюється у відповідності до ДСТУ 8302:2015 «Інформація та документація. Бібліографічне посилання. Загальні вимоги та правила складання».


    • Завдання №2 полягає у написанні студентами есе на тему «Друга світова в долі моєї родини». Обсяг роботи – від 3 до 6 аркушів. Це також не має бути довідка на кшталт енциклопедії чи Вікіпедії. Перш за все, цікавлять думки й переживання студентів, які прослухали курс «Запорізький вимір Другої світової війни».

      Під час написання есе дозволяється користуватися додатковими джерелами. Обов’язковим є дотримання академічної доброчесності.

      Залучення ілюстративного матеріалу дозволяється і є доцільним, однак не впливає на загальну кількість сторінок. За умови використання літератури й джерел, їх необхідно вказувати наприкінці тексту. Оформлення списку використаних джерел та літератури оформлюється у відповідності до ДСТУ 8302:2015 «Інформація та документація. Бібліографічне посилання. Загальні вимоги та правила складання».