Schema della sezione
-
-
Запорізький рахунок Великій війні. 1939-1945 / Ф.Г. Турченко, В.М.Мороко, О.Ф. Штейнле, В.С. Орлянський [та ін.] ; Ф.Г. Турченко (наук. ред.). Запоріжжя : Просвіта, 2013. 416 с.
-
Лекції – 4 год. Практичні – 4 годин. Тестове завдання – 1. Есе – 1.
-
1. Наслідки Голодомору та Великого терору на Запоріжжі.
2. Створення Запорізької області, адміністративно-територіальний поділ.
3. Антирадянські настрої та підпільні організації 1940-1941 рр.
4. Колективний портрет керівників Запорізької області.
Тема для есе: Ментальні наслідки Голодомору для української нації (рефлексії з приводу книги Ірини Реви "По той бік себе")
Рекомендована література:
1. Запорізький рахунок Великій війні. 1939-1945 : монографія / наук. ред. : Ф. Г. Турченко. Запоріжжя : Просвіта, 2013. 416 с.
2. Ігнатуша О., Кирилаш Л., Старух О., Ткаченко В., Цокур Є. Під жорнами «класової боротьби»: політичні репресії на Запоріжжі (1917-1990 рр.). Реабілітовані історією (Запорізька область). Запоріжжя, 2004. Кн. 1.
http://www.reabit.org.ua/files/store/Zaporozh-1.pdf
3. Рева І. По той бік себе : соціально-психологічні та культурні наслідки Голодомору та сталінських репресій : Науково-популярне видання. К. : К.І.С., 2019.
https://uinp.gov.ua/elektronni-vydannya/iryna-reva-po-toy-bik-sebe
4. Штейнле О. Ф. Керівна верхівка Запорізької області у 1939-1941 рр. : колективний портрет. Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. Запоріжжя : ЗНУ, 2011. Вип. XXХ. С. 73-78.
http://old.istznu.org/dc/file.php?host_id=1&path=/page/issues/30/shteinle.pdf
5. Штейнле О. Ф. Формування передвоєнних настроїв жителів Запорізької області : соціальний вимір (1920-ті – 1941 рр.). Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. Запоріжжя : ЗНУ, 2013. Вип. 35. С. 138-145.
6. Юрій Щур. ОУН на території Запорізької області. 1940–1945. Документи і матеріали. Торонто ; Львів : Видавництво «Літопис УПА» 2018, 648 с.
-
1. Розгром 18-ї армії (СРСР) на території області у 1941 р.
2. Депортація німецького населення краю.
3. Підрив Дніпрогесу в історіографії: різні точки погляду на одну трагедію.
Тема есе: Місця пам'яті осені 1941-го на території Запорізької області
Рекомендована література:
1. Запорізький рахунок Великій війні. 1939-1945 : монографія / наук. ред. : Ф. Г. Турченко. Запоріжжя : Просвіта, 2013. 416 с.
2. Мороко В. М. Дніпрогес : чорний серпень 1941 року. Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. Запоріжжя : ЗНУ, 2010. Вип. XXІХ. С. 197-202.
3. Радянська тактика «випаленої землі» 1941 року. URL: http://www.territoryterror.org.ua/uk/history/1939-1945/first-soviets/burned-out-land/
4. Шевчук С.П. Шлях одного району : від Царекостянтинівського через Першотравневий до Куйбишевського (1918-1945 рр.). Запоріжжя : Дніпровський металург, 2012.
5. Шевчук С.П. Марюха В.І. Розівський район : минуле та сучасність. Сімферополь : Атлас-Компакт, 2010.
-
Тестування – контрольний захід, що діагностує рівень засвоєння теоретичних знань. Максимальна кількість білів за виконання теоретичного завдання – 5
-
Контрольний захід, що діагностує рівень сформованості вмінь і навичок. Максимальний бал за написання есе становить 5
Теми есе:
- Причини поразок військ СРСР на початковому етапі війни.
- «Золотий вересень» 1939 року у оцінці сучасників.
- Культурно-освітні заклади та установи передвоєнного Запоріжжя.
- Націоналістичне підпілля на території Запорізької області у 1940-1941 роках.
-
Лекції – 4 год. Практичні – 4 години. Тестове завдання – 1. Есе – 1.
-
1. Проблема радянських військовополонених.
2. Голокост на Запоріжжі.
3. Репресії проти цивільного населення.
4. Діяльність нацистських спецслужб на території області.
Тема есе: Проблема колаборації на території Запорізької області
Рекомендована література:
1. Запорізький рахунок Великій війні. 1939-1945 : монографія / наук. ред. : Ф. Г. Турченко. Запоріжжя : Просвіта, 2013. 416 с.
2. Ґетто й акції Голокосту в Україні. URL: http://www.territoryterror.org.ua/uk/history/1939-1945/third-reich/ghetto-holocaust/
3. До Міжнародного дня пам’яті жертв Голокосту. URL: http://www.archivzp.gov.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=721%3Al-----r&lang=ua
4. Доля військовополонених (До 75 річниці з Дня Перемоги над нацизмом у Другій світовій війні). URL: http://archivzp.gov.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=730%3A-75-&lang=ua
5. Полуда В.А. Становище військовополонених у нацистських таборах на території Рейхскоміссаріату «Україна» та в зоні німецької військової адміністрації (1941-1944 рр.). дис… канд. істор. наук: 07.00.01. / Науково-дослідний інститут українознавства. К., 2017.
http://ndiu.org.ua/book/specrada/diss-poluda.pdf
6. Чуев С. Г. Спецслужбы Третьего Рейха. Книга I. СПб. : Нева ; М. : ОЛМА-ПРЕСС Образование, 2003. 384 стр. ; Книга II. СПб. : Нева ; М. : ОЛМА-ПРЕСС Образование, 2003. 448 стр.
http://militera.lib.ru/research/chuev_sg01/index.html
7. Щур Ю. І. Деякі аспекти військового колабораціонізму на прикладі уродженців Запорізької області. Культурна спадщина Запорізького краю : збірка наук. статей та документів з охорони культурної спадщини. Запоріжжя : Дике Поле, 2010. Вип. 2. С. 103-109.
-
1. Південна похідна група.
2. Створення мережі ОУН у 1941 р.
3. Основні напрямки діяльності ОУН на Запоріжжі.
4. Нацистські репресії проти українського націоналістичного руху.
Тема для есе: Ключові постаті українського націоналістичного руху на Запоріжжі
Рекомендована література:
1. Запорізький рахунок Великій війні. 1939-1945 : монографія / наук. ред. : Ф. Г. Турченко. Запоріжжя : Просвіта, 2013. 416 с.
2. Хобот П., Шляхтич Р. Створення Південної похідної групи ОУН (б) та її діяльність протягом 1939-1941 рр. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Khobot_Pavlo/Stvorennia_Pivdennoi_pokhidnoi_hrupy_OUN_B_ta_ii_diialnist_protiahom_1939_1941_rr.pdf?
3. Щур Ю. І. Молодь в українському визвольному русі на Запоріжжі (1940-1949 рр.). Культурна спадщина Запорізького краю : збірка наук. статей та документів з охорони культурної спадщини. Запоріжжя : Дике Поле, 2009. Вип.1. С. 40-56.
4. Щур Ю. І. Діяльність ОУН-р у м. Запоріжжя у 1940-х рр. Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. Запоріжжя : ЗНУ, 2011. Вип. XXХ. С. 83-90.
https://shron1.chtyvo.org.ua/Schur_Yurii/Diialnist_OUN-r_u_m_Zaporizhzhia_u_1940-kh_rr.pdf?
5. Щур Ю. І. Похідні групи ОУН на території Запорізької області. Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. Запоріжжя : ЗНУ, 2012. Вип. 33. С. 135-144.
https://shron1.chtyvo.org.ua/Schur_Yurii/Pokhidni_hrupy_OUN_na_terytorii_Zaporizkoi_oblasti.pdf?
6. Юрій Щур. ОУН на території Запорізької області. 1940–1945. Документи і матеріали. Торонто ; Львів : Видавництво «Літопис УПА» 2018, 648 с.
-
Тестування – контрольний захід, що діагностує рівень засвоєння теоретичних знань. Максимальна кількість білів за виконання теоретичного завдання – 5
-
Контрольний захід, що діагностує рівень сформованості вмінь і навичок. Максимальний бал за написання есе становить 5
Теми есе:
- Історія Запорізького національного університету під час німецької окупації.
- Місця пам’яті мого населеного пункту.
- Культурно-освітні установи на території Запорізької області під час німецької окупації.
- Окупаційні засоби масової інформації на Запоріжжі під час окупації.
- Керівники українського націоналістичного руху на Запоріжжі.
-
Лекції – 4 год. Практичні – 4 год. Тестове завдання – 1. Есе – 1.
-
1. «Зачистка» Запорізької області радянськими органами державної безпеки.
2. Боротьба компартійних органів з ідеологічними наслідками окупації.
3. Голод 1946-1947 рр. в сприйнятті жителів Запорізької області.
4. Радянський фарс: гіперболізація партизанського руху у 1970-х рр.
Тема для есе: Родинні історії післявоєнного Запоріжжя.
Рекомендована література:
1. Архіви КДБ. URL: https://www.depo.ua/ukr/search/%d0%90%d1%80%d1%85%d1%96%d0%b2%d0%b8%20%d0%9a%d0%94%d0%91
2. Запорізький рахунок Великій війні. 1939-1945 : монографія / наук. ред. : Ф. Г. Турченко. Запоріжжя : Просвіта, 2013. 416 с.
3. Реабілітовані історією. Запорізька область. URL: http://www.reabit.org.ua/books/zp/
4. СПОКУТА. Альманах. № 8-9 : Голодомори на Запоріжжі (1921–1922, 1932–1933, 1946–1947 рр.) : Статті, документи, спогади / Ред. кол.: П. П. Ребро (керівник). Запоріжжя : «Дніпровський металлург», 2008
http://resource.history.org.ua/item/0008909
-
1. Призив та мобілізація 1941 р.
2. «Чорносвиточники» 1943-го.
3. Герої Радянського Союзу – уродженці Запорізької області.
4. Втрати людського потенціалу Запорізької області під час війни.
Рекомендована література:
1. Герої Радянського Союзу – уродженці Запорізького краю. URL: http://epkznu.com/%D0%B3%D0%B5%D1%80%D0%BE%D1%97-%D1%80%D0%B0%D0%B4%D1%8F%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D0%B3%D0%BE-%D1%81%D0%BE%D1%8E%D0%B7%D1%83-%D1%83%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96-%D0%B7/
2. Демченко К. «Чорносвитники» у регіональному вимірі Наддніпрянщини. Історичні етюди – для сучасності 2018 : Науково-дослідницькі роботи учнів-членів Дніпропетровського відділення Малої академії наук України. Дніпро : Український інститут вивчення Голокосту «Ткума», 2018. C.100-137.
https://tkuma.dp.ua/images/public_dounload/2018_Sbornik_MAN_for_inet.pdf
3. Запорізький рахунок Великій війні. 1939-1945 : монографія / наук. ред. : Ф. Г. Турченко. Запоріжжя : Просвіта, 2013. 416 с.
4. Не заради слави : Герої Радянського Союзу – уродженці Запорізького краю. URL : http://archivzp.gov.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=436&Itemid=49&lang=ua
5. Рибченко Л. Радянські військові мобілізації на території України у 1941-1945 рр. URL: http://history.org.ua/LiberUA/978-966-00-1063-5/9.pdf
6. Чорна Піхота. Скільки «чорносвитників» знищив Сталін? URL: https://www.istpravda.com.ua/research/2015/02/16/147351/
-
Тестування – контрольний захід, що діагностує рівень засвоєння теоретичних знань. Максимальна кількість білів за виконання теоретичного завдання – 5
-
Контрольний захід, що діагностує рівень сформованості вмінь і навичок. Максимальний бал за написання есе становить 5
Теми есе:
- Радянські репресії проти ОУН на Запоріжжі.
- Демографічні та соціальні наслідки періоду окупації.
- Проблема «виживання» як тактика пасивного спротиву.
- Родинні історії про окупацію та після окупаційні роки.
-
Лекції – 2 год. Практичні – 2 год. Тестове завдання – 1. Есе – 1.
-
1. Місця масових розстрілів, братські могили бійців Червоної армії й інші місця пам’яті.
2. Проблема нерадянських місць пам’яті.
3. Політизація проблеми Другої світової у сучасних реаліях Запоріжжя.
Тема есе: Ініціатива "Полк Перемоги ": меморіалізація чи провокація?Рекомендована література:
1. Запорізький рахунок Великій війні. 1939-1945 : монографія / наук. ред. : Ф. Г. Турченко. Запоріжжя : Просвіта, 2013. 416 с.
2. Калкутіна Н. Іноземні військовополонені на Півдні України : проблема взаємовідносин з місцевим населенням (1944–1950 рр.). URL: http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/Hist-visnyk-42-8.pdf
3. Кладбище немецких военнопленных в Запорожье. URL: https://kwidoo-travel.com/kladbishhe-nemeckix-voennoplennyx-v-zaporozhe.html
4. Пагіря О. Місця нацистського терору на території Дніпропетровської та Запорізької областей, 1941–1944 рр. URL: http://www.territoryterror.org.ua/uk/publications/details/?newsid=479
5. Політика і пам’ять. Дніпро – Запоріжжя – Одеса – Харків. Від 1990-х до сьогодні / О. Гайдай та ін. ; наук. ред. Г. Касьянов. Львів : ФОП Шумилович, 2018. 240 с.
6. Турченко Ф.Г. Світлина «Комбат» : міф і реальність (науково-популярний нарис). Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету : збірник статей. Запоріжжя : ЗНУ, 2017. Вип. 47. С. 13-27.
-
Тестування – контрольний захід, що діагностує рівень засвоєння теоретичних знань. Максимальна кількість білів за виконання теоретичного завдання – 5
-
Контрольний захід, що діагностує рівень сформованості вмінь і навичок. Максимальний бал за написання есе становить 5
Завдання до модулю 4 полягає у написанні студентом есе з роздумами на тему побутового колабораціонізму на території Запорізької області, як з німецькою, так і з радянською владою.
-
До виконання підсумкових завдань допускаються лише студенти, які протягом семестру набрали 35 і більше балів.
Робочою програмою начальної дисципліни передбачено виконання теоретичних та практичних завдань 3 рівнів складності:
1-й рівень: 6 тестових завдань на знання дат та подій, які оцінюються у 1 бал кожне (максимальна кількість балів – 6);
2-й рівень: 4 завдання на знання термінів і понять, оцінюються у 2 бали кожне (максимальна кількість балів – 8);
3-й рівень: 2 завдання на визначення навичок та умінь аналізувати, порівнювати, давати характеристики, оцінюються у 13 балів кожне (максимальна кількість балів – 26)
-
Завдання №1 полягає у написанні студентами есе, присвяченого одному з видатних діячів антинацистського спротиву на території Запорізької області. Обсяг роботи – від 3 до 6 аркушів. Це не має бути довідка на кшталт енциклопедії чи Вікіпедії. Студентам необхідно показати в чому саме полягає визначна риса описуваної постаті.
Під час написання есе дозволяється користуватися додатковими джерелами. Обов’язковим є дотримання академічної доброчесності.
Залучення ілюстративного матеріалу дозволяється і є доцільним, однак не впливає на загальну кількість сторінок. За умови використання літератури й джерел, їх необхідно вказувати наприкінці тексту. Оформлення списку використаних джерел та літератури оформлюється у відповідності до ДСТУ 8302:2015 «Інформація та документація. Бібліографічне посилання. Загальні вимоги та правила складання».
-
Завдання №2 полягає у написанні студентами есе на тему «Друга світова в долі моєї родини». Обсяг роботи – від 3 до 6 аркушів. Це також не має бути довідка на кшталт енциклопедії чи Вікіпедії. Перш за все, цікавлять думки й переживання студентів, які прослухали курс «Запорізький вимір Другої світової війни».
Під час написання есе дозволяється користуватися додатковими джерелами. Обов’язковим є дотримання академічної доброчесності.
Залучення ілюстративного матеріалу дозволяється і є доцільним, однак не впливає на загальну кількість сторінок. За умови використання літератури й джерел, їх необхідно вказувати наприкінці тексту. Оформлення списку використаних джерел та літератури оформлюється у відповідності до ДСТУ 8302:2015 «Інформація та документація. Бібліографічне посилання. Загальні вимоги та правила складання».
