Семінар 4.2. Проблема соціальної відповідальності у романі Е.Гаскелл "Північ та Південь"

Питання для обговорення: 

1. Багаті та бідні: "дві нації" чи одна сім'я?

  • У чому найважливіші причини бідності? Чому окремі люди чи нації виявляються успішнішими, ніж інші? 
  • Чи відчуваєте ви дистанцію між багатими й бідними? Чи змінилася ситуація на краще порівняно з описаною у романі Гаскелл? 
  • Чи можливо перемогти бідність? Чи є розподіл на багатих і бідних природним станом речей? Чи варто державі втручатися у цей процес?   
  • Якби ви мали необмежені ресурси й повноваження, у який спосіб ви взялися б перемагати бідність? 
2. "Принцип невтручання": позиція Торнтона

  • У який спосіб Торнтону вдалося накопичити капітал? Чи є його історія типовою? 
  • Чи поділяєте ви ставлення Торнтона до бідних? Якщо так/ні, то чому? 
  • Чи є ставлення Торнтона до робочих та довкілля запорукою ефективності бізнесу? Які докази можна навести у підтримку/на заперечення подібного ставлення? 
3. "Патерналізм": позиція Маргарет 

  • У який спосіб життєвий досвід Маргарет, її оточення й родина впливають на її світосприйняття? Чи є її уявлення про світ об'єктивними? 
  • Чи можна назвати Маргарет справжньою захисницею прав робочого класу? Якщо так/ні, то чому? 
  • Чи є та допомога, яку надає Маргарет родинам робітників, ефективною? Які докази можна навести у підтримку/на заперечення подібного ставлення?

4. Страйк: позиція робітників 

  • У чому причини страйку робітників підприємства Торнтона? Чи можна було знайти мирне вирішення конфлікту? 
  • Які суперечки точаться серед страйкарів? Чому страйк не досягає мети?  
  • Скільки прикладів страйку (матеріального чи духовного) ми бачимо у тексті? Яка форма страйку видається вам найбільш ефективною і чому?