Семінар 4.3. "Небезпечна наука": пастки раціоналізму у романі Р.-Л. Стівенсона "Дивовижна історія доктора Джекіла та містера Хайда"
Питання для обговорення:
1. Наука і суспільство: партнери чи вороги?
- Які сподівання та страхи сучасного світу пов'язані з наукою? Чи поділяєте ви якісь із них?
- Якими особистісними якостями зазвичай наділяють вченого? Чи можна вважати вченого культурним героєм сучасності? Чому так багато суперзлодіїв у масовій культурі мають науковий ступінь?
- Чи несе вчений соціальну відповідальність за наслідки своїх відкриттів? Чи має держава контролювати розвиток науки?
- Якими типовими рисами вченого наділений доктор Джекіл? Чи є в його постаті щось, що одразу викликало у вас настороженість?
- Експеримент Джекіла: небезпечне безглуздя чи самопожертва в ім'я науки?
- Чи несе Джекіл відповідальність за результат свого експерименту? Чи можна вважати його свідомим власних дій?
- Де, на вашу думку, слід шукати коріння "темної сторони" людської особистості? Чи можна у певний спосіб "покращити" людську природу?
- Чому Стівенсон зображує Хайда "мавпоподібним"? Про які таємні нахили Джекіла свідчить поведінка та звички Хайда?
- Чому Хайд раз за разом виявляється сильнішим за Джекіла? Хто, на вашу думку, перемагає у фіналі - Джекіл чи Хайд?
- У чому, на ваш погляд, полягає найголовніший результат експерименту Джекіла? Чи має він якійсь практичний зиск?
- Яку роль відіграє у романі суспільство? Чи могло воно запобігти трагедії Джекіла?
- Пригадайте схожі сюжети або персонажей масової культури, подібних до Джекіла-Хайда. У якиий спосіб вони вирішують проблему власної роздвоєності?