Семінар 4.3. "Небезпечна наука": пастки раціоналізму у романі Р.-Л. Стівенсона "Дивовижна історія доктора Джекіла та містера Хайда"

Питання для обговорення: 

1.  Наука і суспільство: партнери чи вороги? 

  • Які сподівання та страхи сучасного світу пов'язані з наукою? Чи поділяєте ви якісь із них? 
  • Якими особистісними якостями зазвичай наділяють вченого? Чи можна вважати вченого культурним героєм сучасності? Чому так багато суперзлодіїв у масовій культурі мають науковий ступінь? 
  • Чи несе вчений соціальну відповідальність за наслідки своїх відкриттів? Чи має держава контролювати розвиток науки? 
2. Справа доктора Джекіла 

  • Якими типовими рисами вченого наділений доктор Джекіл? Чи є в його постаті щось, що одразу викликало у вас настороженість? 
  • Експеримент Джекіла: небезпечне безглуздя чи самопожертва в ім'я науки? 
  • Чи несе Джекіл відповідальність за результат свого експерименту? Чи можна вважати його свідомим власних дій? 
3. Таємниця Едварда Хайда 

  • Де, на вашу думку, слід шукати коріння "темної сторони" людської особистості? Чи можна у певний спосіб "покращити" людську природу? 
  • Чому Стівенсон зображує Хайда "мавпоподібним"? Про які таємні нахили Джекіла свідчить поведінка та звички Хайда? 
  • Чому Хайд раз за разом виявляється сильнішим за Джекіла? Хто, на вашу думку, перемагає у фіналі - Джекіл чи Хайд? 
4. Джекіл і Хайд: у пошуках компромісу 

  • У чому, на ваш погляд, полягає найголовніший результат експерименту Джекіла? Чи має він якійсь практичний зиск?
  • Яку роль відіграє у романі суспільство? Чи могло воно запобігти трагедії Джекіла? 
  • Пригадайте схожі сюжети або персонажей масової культури, подібних до Джекіла-Хайда. У якиий спосіб вони вирішують проблему власної роздвоєності?