Завдання до практичного заняття 5

Завдання до практичного заняття 5

Провести обстеження сформованості основних рухів у дітей 5 та 6 років за представленими нижче методиками.

 

Методика обстеження ходьби

Обстеження рівня розвитку ходьби проводиться на дистанції 10м (час вираховується секундоміром з точністю до 0,1с). Старт і фініш відмічаються лініями. Кожна дитина виконує ходьбу у середньому темпі двічі, кращий результат фіксується у протоколі. Підрахунок часу починається з моменту, коли дитина починає ходьбу. Секундомір зупиняють, коли вона перетинає лінію фінішу. Результати порівнюють з показниками, відображеними в таблиці 25.

Таблиця 25

Середні показники ходьби у дітей 3-6 років (с)

Вік

Стать

Рівні

Високий

(5 балів)

Середній

(3 бали)

Низький

(2 бали)

3

х

7,9<

8,0-8,6

8,7>

д

8,2<

8,3-8,8

8,9>

3,6

х

7,7<

7,8-8,2

8,3>

д

8,0<

8,1-8,4

8,5>

4

х

7,4<

7,5-7,8

7,9>

д

7,7<

7,8-8,1

8,2>

4,6

х

7,1<

7,2-7,5

7,6>

д

7,3<

7,4-7,8

7,9>

5

х

6,8<

6,9-7,2

7,3>

д

7,1<

7,2-7,5

7,6>

5,6

х

6,4<

6,5-6,9

7,0>

д

6,7<

6,8-7,2

7,3>

6

х

6,2<

6,3-6,7

6,8>

д

6,3<

6,4-6,9

7,0>

6,6

х

5,9<

6,0-6,3

6,4>

д

6,0<

6,1-6,4

6,5>

 

Якісні показники ходьби.

Молодший дошкільний вік:

1. Пряме не напружене положення тулуба і голови.

2. Вільні рухи руками (поки ще неритмічні та неенергійні).

3. Узгоджені рухи рук і ніг.

4. Приблизне дотримування напряму руху під час ходьби.

Середній дошкільний вік:

1. Пряме не напружене положення тулуба та голови.

2. Вільні рухи руками.

3. Ритмічні кроки.

4. Узгоджені рухи рук і ніг.

5. Дотримання напряму руху під час ходьби.

Старший дошкільний вік:

1. Правильна постава.

2. Вільні рухи рук із згинанням їх у ліктях.

3. Кроки енергійні та ритмічні, з перекатом з п’ятки на носок.

4. Активне згинання і розгинання ніг у колінних суглобах.

5. Уміння дотримуватись різних напрямків під час ходьби і змінювати їх.

Методика обстеження бігу

Обстеження бігу дошкільників з максимальною швидкістю проводиться на дистанціях 10 або 20м.

На рівній доріжці відмічають двома лініями старт і фініш. За лінією фінішу – на відстані 4-6м ставлять прапорець (кубик або кеглю) і пропонують дітям добігти до нього, щоб уникнути уповільнення руху на фініші. Таким чином лінію фінішу дитина пробігає “з ходу”.

За командою “На старт!” дитина підходить до лінії старту і приймає зручну для бігу позу: одна нога вперед, носком до стартової лінії, руки зігнуті у ліктях. За командою “Увага!” дитина трохи згинає обидві ноги, трохи нахиляє тулуб уперед і дивиться вперед у напрямі бігу. За командою “Руш!” починає біг. У цей момент вмикають секундомір, а коли дитина перетне лінію фінішу, зупиняють його.

Час фіксується з точністю до 0,1с У старших групах біг можуть виконувати одночасно двоє дітей, результат їхнього бігу фіксується двома секундомірами. Кожна дитина пробігає дистанцію два рази (між ними роблять паузу по 4-6 хв. для відпочинку). Фіксується у протоколі кращий результат, який зіставляють з показниками таблиці 26.

 

 

Якісні показники бігу.

Молодший дошкільний вік:

1. Тулуб трохи нахилений уперед.

2. Вільні рухи руками.

3. Збереження напряму бігу з опорою на орієнтир (прапорець, кубик).

Середній дошкільний вік:

1. Невеликий нахил тулуба вперед.

2. Руки напівзігнуті у ліктях, перехресна координація рук і ніг.

3. Енергійне піднімання стегна махової ноги (під кутом 40-50° до землі).

4. Ритмічний і прямолінійний біг.

Таблиця 26

Середні показники бігу на 10 та 20м дітей 3-6 років (с)

 

 

Вік

 

 

Стать

10м

20м

Рівні

Високий

Середній

Низький

Високий

Середній

Низький

Бали

5

3

2

5

3

2

3

х

3,5<

3,6-4,1

4,2>

6,5<

6,6-7,8

7,9>

д

3,7<

3,8-4,4

4,5>

6,9<

7,0-8,8

8,9>

3,6

х

3,4<

3,5-3,9

4,0>

6,2<

6,3-7,4

7,5>

д

3,6<

3,7-4,2

4,3>

6,6<

6,7-8,2

8,3>

4

х

3,2<

3,3-3,8

3,9>

5,8<

5,9-7,1

7,2>

д

3,4<

3,5-4,0

4,2>

6,2<

6,3-7,7

7,8>

4,6

х

3,1<

3,2-3,6

3,7>

5,2<

5,3-6,4

6,5>

д

3,3<

3,4-3,8

3,9>

5,8<

5,9-7,2

7,3>

5

х

2,9<

3,0-3,4

3,5>

4,8<

4,9-5,7

5,8>

д

3,1<

3,2-3,6

3,7>

5,4<

5,5-6,5

6,6>

5,6

х

2,8<

2,9-3,3

3,4>

4,6<

4,7-5,6

5,7>

д

3,0<

3,1-3,3

3,4>

5,1<

5,2-6,2

6,3>

6

х

2,6<

2,7-3,1

3,2>

4,5<

4,6-5,4

5,5>

д

2,8<

2,9-3,2

3,3>

4,8<

4,9-5,9

6,0>

6,6

х

2,4<

2,5-2,9

3,0>

4,3<

4,4-5,2

5,3>

д

2,6<

2,7-3,1

3,2>

4,6<

4,7-5,5

5,6>

 

Старший дошкільний вік:

1. Невеликий нахил тулуба, голова прямо.

2. Руки напівзігнуті у ліктях, енергійно рухаються вперед і назад.

3. Енергійне піднімання стегна махової ноги (під кутом 60-70° до землі).

4. Опускання ноги, яка відштовхується на землю з носка.

5. Ритмічний і легкий біг.

Методика обстеження стрибків

Стрибок у довжину з місця. На край гімнастичної мати або ями з піском кладуть стрічку (скакалку), від неї у напрямку стрибка – сантиметрову стрічку для фіксування його довжини. Дитина стає біля стрічки, торкаючись її носками, виконує стрибок, максимально відштовхуючись обома ногами.

Після приземлення дитини вимірюють відстань від стрічки до місця торкання п’ятами піску або мати. Стрибок виконується тричі, фіксується кращий результат, який зіставляється з показниками таблиці 27.

Таблиця 27

Середні показники стрибка у довжину з місця у дітей 3-6 років (см)

Вік

Стать

Рівні

Високий

(5 балів)

Середній

(3 бали)

Низький

(2 бали)

3

х

65>

64-45

44<

д

60>

59-40

39<

3,6

х

70>

69-50

49<

д

65>

64-45

44<

4

х

75>

74-55

54<

д

70>

69-50

49<

4,6

х

80>

74-55

59<

д

75>

69-50

54<

5

х

85>

84-65

64<

д

80>

79-60

59<

5,6

х

95>

94-70

69<

д

85>

84-66

65<

6

х

110>

109-80

79<

д

100>

99-75

74<

6,6

х

125>

124-95

94<

д

    115>

114-85

84<

 

Якісні показники стрибка.

Молодший дошкільний вік:

1. Вихідне положення – “Старт плавця” (ноги напівзігнуті, тулуб нахилений вперед, руки відведені назад – у сторони).

2. Відштовхування одночасно обома ногами, ;і змахом рук угору.

3. Під час “польоту” ноги трохи зігнуті.

4. Приземлення на обидві ноги, руки вперед.

Середній дошкільний вік:

1. Правильне вихідне положення “Старт плавця”.

2. Енергійне відштовхування обома ногами з одночасним змахом рук уперед-угору.

3. Під час “польоту” ноги зігнуті в колінах.

4. Приземлення стійке на обидві ноги, з перекатом з п'яток на носок, руки вперед-у сторони.

Старший дошкільний вік:

1. Правильне вихідне положення “Старт плавця” (ноги напівзігнуті на ширині ступні, тулуб нахилений уперед, руки відведені назад – у сторони).

2. Відштовхування обома ногами з повним їх випрямленням, з енергійним змахом рук уперед-угору.

3. Під час “польоту” ноги зігнуті в колінах, перед приземленням вони енергійно виносяться вперед.

4. Приземлення на обидві ноги з переходом з п’ятки на всю стопу.

5. Стійке приземлення на напівзігнуті ноги, руки вперед-у сторони.

Стрибок у довжину з розбігу.

Діти виконують стрибок у яму з піском з відстані 10-12м. Результат фіксується стрічкою або рулеткою від місця відштовхування (воно  позначається стрічкою)  до відбитку (найближчого від місця відштовхування), який залишається на піску. Стрибок виконують тричі, фіксують максимальну його дальність (див.табл.28).

Таблиця 28

Середні показники стрибка у довжину з розбігу у дітей 3-6 років (см)

Вік

Стать

Рівні

Високий

(5 балів)

Середній

(3 бали)

Низький

(2 бали)

5

х

145>

144-124

123<

д

125>

124-110

109<

5,6

х

165>

164-140

139<

д

145>

144-124

123<

6

х

185>

184-160

159<

д

165>

164-144

143<

6,6

х

205>

204-175

174<

д

    185>

184-160

159<

 

Якісні показники стрибка.

Старший дошкільний вік:

1. Рівноприскорений розбіг.

2. Енергійне відштовхування однією ногою з одночасним махом рук вперед-угору.

3. Під час “польоту” згинання ніг у колінах, перед приземленням вони виносяться вперед.

4. Приземлення на обидві ноги з переходом з переходом на всю ступню, руки вперед-у сторони.

Стрибок у висоту з розбігу.

Стрибок виконується з відстані 6-8м через (шнур) на початковій висоті 25-30 см для старшої та 30-35см – підготовчої до школи групи. Кожного наступного разу її збільшують на 5см. Коли дитина не може подолати висоту, їй дають дві додаткові сапроби. Якщо вона не подолає цю висоту, їй записують результат попередньої спроби. У протоколі фіксують максимальну висоту, яку подолала дитина (див.табл.29). До початку обстеження стрибків доцільно дати дітям 2-3 пробні спроби.

Таблиця 29

Середні показники стрибка у висоту з розбігу у дітей 3-6 років (см)

Вік

Стать

Рівні

Високий

(5 балів)

Середній

(3 бали)

Низький

(2 бали)

5

х

47>

46-42

41<

д

46>

45-41

40<

5,6

х

52>

51-46

45<

д

50>

49-43

42<

6

х

60>

59-52

51<

д

56>

55-48

46<

6,6

х

67>

66-58

57<

д

    61>

60-52

51<

 

Якісні показники стрибка.

Старший дошкільний вік:

1. Розбіг виконується перпендикулярно до перешкоди (гумова тасьма або шнур).

2. Енергійне відштовхування однією ногою з одночасним змахом рук угору.

3. Під час “польоту” ноги максимально зігнуті в колінах.

4. М’яке і стійке приземлення на напівзігнуті ноги, руки вперед – у сторони.

Методика обстеження метання

Метання тенісних м’ячів (40г) на дальність. Дитина виконує метання більш сильною рукою (частіше правою) від риски, яку позначено на землі. Для зручності вимірювання на майданчику розмічають коридор шириною 5-6м і довжиною 12-16м, на ньому наводять поперечні риски 0,5м і ставлять прапорець або пишуть цифру (якщо це асфальт), відповідну кількості метрів від місця метання. Фіксується відстань від початкової лінії до місця падіння м’яча (подальше ковзання його по землі не враховується). Дитина виконує три кидки підряд, фіксується кращий результат, який зіставляється з показниками таблиці 30.

Таблиця 30

Середні показники метання тенісного м’яча на дальність дітей 

3-6 років (м)

Вік

Стать

Рівні

Високий

(5 балів)

Середній

(3 бали)

Низький

(2 бали)

3

х

4,2>

4,19-2,7

2,69<

д

4,0>

3,99-2,2

2,19<

3,6

х

5,0>

4,99-3,0

2,99<

д

4,3>

4,29-2,6

2,59<

4

х

5,5>

5,49-3,4

3,39<

д

4,6>

4,59-3,0

2,99<

4,6

х

7,5>

7,49-4,0

3,99<

д

5,0>

4,99-3,5

3,49<

5

х

9,0>

8,99-5,0

4,99<

д

5,6>

5,59-3,8

3,79<

5,6

х

11,0>

10,99-6,0

5,99<

д

6,2>

6,19-4,2

4,19<

6

х

13,0>

12,99-6,5

6,49<

д

7,0>

6,99-4,5

4,49<

6,6

х

15,0>

14,99-8,0

7,99<

д

8,5>

8,49-5,5

5,49<

 

Якісні показники метання.

Молодший дошкільний вік:

1. Вихідне положення – стоячи обличчям до напрямку кидка, ноги трохи нарізно; рука, якою виконують метання м’яча, зігнута в лікті.

2. Під час замаху невеликий поворот тулуба у бік руки, якщо виконують кидок.

3. Енергійний кидок м’яча.

Середній дошкільний вік:

1. Вихідне положення при метанні правою рукою – дитина стає лівим боком у напрямі кидка, права нога відставлена назад, на відстані кроку.

2. Під час замаху рука відводиться через плече за голову.

3. Енергійний кидок м’яча у заданому напрямі.

Старший дошкільний вік:

1. Вихідне положення – стоячи боком у напрямі кидка, ноги на відстані кроку.

2. Під час замахування правою рукою маса тіла переноситься на праву ногу.

3. Замах рукою з-за спини через плече, спина трохи прогнута – “положення натягнутого лука”.

4. Енергійний кидок м’яча з одночасним перенесенням маси тіла на ліву ногу з одночасним кроком уперед правою ногою, зберігаючи рівновагу.

Методика обстеження лазіння

Як контрольна вправа використовується лазіння по гімнастичній стінці й канату або жердині (за вибором дитини). Дошкільникам даються 3 спроби  і записується кращий результат. Фіксується час влізання в секундах, а також висота, яку подолала дитина, якщо вона не може влізти ні на канат, ні на жердину більше одного разу.

Якісні показники лазіння по гімнастичній стінці кроком, що чергується (змінним):

1. Перехресна координація рухів рук і ніг.

2. Одночасність постановки ноги і виконання захоплення рукою рейок.

3. Пряме положення корпуса і голови, ритмічність руху.

4. Збереження означених елементів техніки під час злізання.

Статична рівновага. Функція рівноваги визначається тривалістю втримання  пози стоячи на одній нозі, спираючись іншою на гомілку опорної. Час утримання рівноваги фіксується секундоміром. Втратою рівноваги вважається опора на обидві ноги або переміщення опорної.

Координація рухів. Координація руху є показником можливості керування, свідомого контролю за руховим зразком і власним рухом.

Рухові завдання на визначення вікових можливостей дітей у виконанні координованих рухів повинні відповідати таки вимогам:

- не залежати від довжини тіла дитини, її вагових| показників і наявності спеціальних рухових навичок;

- не вимагати спеціального навчання.

Під час перевірки координації рухів рук використаються такі вправи:

Вправа 1. Сагітальна площина. Почати махові рухи правою рукою і підключити в протилежному напрямку рухи лівою рукою (на зразок рухів під час ходьби).

Вправа 2. Вертикальна площина. Почати рух угору, униз правою рукою, згинаючи її в ліктьовому суглобі, приєднуючи за командою ліву руку. Рухи почергові: ліва рука вгору, права – вниз і навпаки.

Вправа 3. Горизонтальна площина. Почати рух правою рукою вперед, назад, згинаючи в ліктьовому суглобі, приєднувати рух лівою рукою – вперед, назад (напрямки руху протилежні).

Для перевірки рівня розвитку координації рук і ніг рекомендуються такі вправи:

Вправа 1. Сагітальна площина. Відвести в бік праву руку,  у протилежний бік - ліву ногу і навпаки.

Вправа 2. Вертикальна площина. Підняти одночасно зігнуту в лікті праву руку, зігнути в коліні ліву ногу і навпаки.

Вправа 3. Горизонтальна площина. Відвести вперед праву руку, назад ліву ногу і навпаки.

Показ вправ дітям  відбувається у звичайному темпі, тобто відтворюється образ рухової дії, потім дається докладне словесне пояснення з уповільненою демонстрацією образу. Увага концентрується на меті дії (координації). Після цього дитині пропонується разом з педагогом проговорити програму рухової дії. На техніку виконання увага не акцентується.

Показ має бути призначений конкретній дитині

В основі оцінки – координація рухів. Одночасне правильне виконання рухів – 3 бали; неодночасне, але правильно виконаний рухів – 2 бали. Відновленню координації допомагає після повторного показу повторне виконання руху, відпрацювання техніки виконання вправ (виконання окремих елементів).