Лекція 7. Оцінка вольових якостей у дошкільників
1. Оцінка наполегливості
Виявленню особливостей розвитку вольових якостей з розвитком яких тісно пов’язана рухова поведінка дитини, можуть сприяти рухливі ігри і фізичні вправи.
Виявлення наполегливості – здатності довгостроково, не знижуючи активності, прагнути до досягнення наміченої мети – може сприяти ігрова вправа “дістань брязкальце”. Для її виконання між двома стійками натягується мотузка з підвішеним брязкальцем Висота, на якій перебуває брязкальце, визначається для кожної дитини індивідуально з урахуванням висоти її піднятих рук у вихідному положенні стоячи на носках, а також висоти зафіксованого заздалегідь стрибка вгору на місці (підскоку). Дитина підстрибує й ударяє по брязкальцю рукою. Завдання надається в такій формі: “Ти маєш подзвонити брязкальцем стільки разів, скільки зможеш. Для цього потрібно високо підстрибнути й ударити по брязкальцю рукою”. Цю вправу дитина виконує протягом 3 хвилин. Фіксується час, протягом якого дитина була активна, кількість спроб, поведінка дитини під час виконання завдання.
2. Оцінка рішучості й упевненості в діях
Для визначення рішучості й упевненості в діях, здатності вчасно знаходити і приймати обмірковані рішення, що виникають в ігровій ситуації, – може бути використана рухлива гра “У ведмедя во бору”.
3. Оцінка витримки
Виявленню витримки – здатності управляти своїми діями в умовах емоційного збудження – може сприяти гра “Жаби і чапля”. За умовами її проведення на землі накреслюється великий прямокутник “болото”.
4. Оцінка цілеспрямованості
Показником прояву цілеспрямованості служить також кількість виконаних рухів, тобто обсяг фізичної роботи. Ураховується, що рухова діяльність не обов’язково пов’язана зі значними вольовими зусиллями, тому що діти можуть при цьому виконати малий обсяг фізичної роботи. Передбачається, що в тих випадках, коли загальний час виконання вправ у різних дітей збігається, більш високий рівень прояву вольових якостей характерний для тієї дитини, що встигає зробити більшу кількість окремих рухів.
Показником ступеня прояву вольового зусилля в процесі виконання вправ, пов’язаного з необхідністю переборювати поступово зростаючі труднощі, служить також інтенсивність виконаної фізичної роботи. Вона визначається за зміною частоти серцевих скорочень (ЧСС).
Контрольні запитання
1. Провести обстеження вольових якостей у дошкільників різних вікових груп.
2. Скласти таблицю показників рівню вольових якостей для однієї з вікових груп з письмовим аналізом і рекомендаціями роботи з такими дітьми на заняттях з фізичної культури.