ЛЕКЦІЯ 4-5: Лікарсько-педагогічний контроль в адаптивному фізичному вихованні
<%1-%-0%><%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Тема:
Лікарсько-педагогічний контроль в адаптивному фізичному вихованні<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%5-%-5%><%2-%-2%><%3-%-3%>План<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-8%><%1-%-0%><%3-%-3%><%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>1. Лікарсько-педагогічний контроль в адаптивному фізичному
вихованні <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>2. Профілактика травматизму в
адаптивному фізичному вихованні<%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>1. В процесі фізичного виховання людей з порушеннями
здоров'я лікарсько-педагогічному контролю відводиться ще більше значення, ніж у
роботі зі здоровими. <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Лікарсько-педагогічний
контроль<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> – це система медичних і педагогічних
спостережень, які забезпечують ефективне використання засобів і методів
фізичного виховання, підвищення рівня здоров'я і вдосконалення фізичного
розвитку. <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Заходи лікарсько-педагогічного контролю визначають стан
організму на даний момент (поточний стан), враховують попередній стан (генез) і
прогнозують можливі стани в майбутньому (прогноз). <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Загальні <#1-%-0#><%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>: <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- організація учбово-тренувального процесу; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- визначення стану здоров'я і функціонального стану
організму; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- оцінка динаміки стану здоров'я; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- оцінка і вибір найбільш ефективних засобів і методів як
самого учбового процесу, так і поліпшення відновних процесів після фізичних
навантажень; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- оцінка гігієнічних умов проведення занять (температура
повітря, вологість, освітлення, вентиляція і т.п.); <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- відповідність спортивного інвентарю (розміри, маса,
стан), одягу і взуття темі заняття і погоднім умовам; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- планування і контроль забезпечення безпеки занять АФВ. <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Медичний контроль
вирішує наступні задачі:<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> вибір засобів фізичного
виховання і видів спорту з урахуванням індивідуальних порушень, визначення
об'єму занять, спеціальних заходів, які необхідно провести після закінчення
заняття, класифікація спортсменів і медичний огляд, визначення протипоказань,
оцінка ступеня впливу процесу фізичного виховання на організм (незначне,
помірковане, значне, надмірне). Етапний, поточний і оперативний контроль. В АФВ
важливо дотримання етапного, поточного і оперативного контролю. <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%><#2-%-1#> етапного
контролю<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> - оцінка рівня розвитку функціональних
можливостей систем і органів, які лежать в основі рухової активності. <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Проводиться відповідно до етапів учбово-тренувального
процесу. Включає медичне обстеження: огляд фахівцями, функціональні проби,
лабораторні аналізи і інструментальні дослідження. По етапах оцінюється
динаміка фізіологічних процесів, функціональних якостей, регуляція
фізіологічних функцій. Етапний контроль проводиться лікарями. <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Сучасний
лікарсько-педагогічний контроль включає<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> фізіологічний
контроль рухових якостей: тестування фізичними навантаженнями з ціллю
визначення рівня сили і структури силових можливостей рухів у різних суглобах,
співвідношення сили і швидкості в діапазоні кутових швидкостей рухів, силової
витривалості в ізотонічному і ізодинамічному режимах; вимірювання енергетичного
потенціалу – меж працездатності аеробної і анаеробної. <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%><#2-%-1#> поточного
контролю<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>: <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- визначення відповідності режиму навантажень фізіологічним
можливостям організму через оцінку загальної напруженості функціонального стану
організму; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- оцінка відповідності тренувального ефекту поточних
навантажень тим, що планувалися; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- визначення потенціалу пристосовування організму на момент
дослідження: оцінка резервів, зміна функціональних можливостей. <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Критеріями являються скарги на зміну самопочуття, показники
частоти серцевих скорочень, артеріального тиску, зміни функціональних проб і
результатів лабораторних і інструментальних досліджень.<%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Вияви перевантаження<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>: <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- біль або відчуття дискомфорту в ділянці грудей, живота,
шиї, у щелепах або в руках; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- відчуття нудоти за годину або зразу ж після виконання
фізичних вправ; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- поява незвиклої задишки під час виконання фізичних вправ;
<%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- втрата свідомості під час заняття; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- порушення ритму серцевої діяльності; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- збереження високих показників пульсу після навантаження
більше ніж за 5 хв відпочинку. <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%><#2-%-1#>
оперативного контролю:<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- оцінка впливу кожного заняття на організм; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- визначення спрямованості і напруженості навантажень; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- оцінка ступеня досягнення конкретної мети кожного
заняття; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- здійснення оперативної корекції тренувального ефекту
окремих вправ і заняття в цілому. <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>В оперативному
контролі визначають<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>: <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- під час навантаження – температуру тіла, ЧСС і частоту
дихання, їх співвідношення, легеневу вентиляцію; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- після навантажень – характеристики, які відображають
втому, зміни електрокардіограми, життєву ємність легень, силу дихальних м'язів,
параметри, які характеризують енергозабезпечення навантаження (рівень лактату,
кислотно-лужну рівновагу крові), метаболічні показники, що характеризують
навантаження (склад лактату, сечовини, фосфору, креатинфосфату, креатину,
вільних жирних кислот, кетонових тіл, глюкози). <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>За наслідками лікарсько-педагогічного контролю визначається
загальне навантаження на організм учня в процесі занять і будується
"фізіологічна крива" навантаженості заняття. Характер фізіологічної
кривої залежить від періоду занять, функціонального стану учня і індивідуальної
реакції організму на фізичне навантаження. <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>2. Профілактика
травматизму в адаптивному фізичному вихованні<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>В АФВ необхідно приділяти особливо значну увагу дотриманню
правил безпеки навчально-виховного процесу. <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-229%><%3-%-3%>Профілактика травматизму є комплексом
організаційно-методичних заходів, спрямованих на вдосконалення фізичного
виховання<%4-%-4%><%8-%-232%><%5-%-5%><%3-%-3%>. <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>За статистикою <%2-%-2%>основні
причини травматизму<%5-%-5%> – недостатня
професійна підготовка вчителя і, як результат, погана організація
навчального процесу; неправильне комплектування груп; недоліки або помилки в
методиці; порушення дисципліни, встановлених правил, вимог
лікарсько-педагогічного контролю; невідповідність матеріально-технічного
забезпечення методиці занять; погані санітарно-гігієнічні умови, у тому числі
незадовільний стан спортивних споруд, інвентарю, одягу, взуття, захисних
пристосувань; причинами можуть бути зовнішні перешкоди, у тому числі погані
погодні умови, а також надмірне емоційне збудження учнів або їх психологічна
непідготовленість до заняття. <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Методичні помилки,
що призводять до травматизму<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>: <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- порушення принципу систематичності, поступовості і
послідовності при розвитку рухового вміння (навику); <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- форсування навантажень; перевантаження; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- недотримання умов забезпечення під час і після занять
відновлення функціонального стану організму; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- перевтома і, <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>– як наслідок: порушення координації, погіршення уваги і
захисних реакцій, втрата спритності. <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Профілактика травм і
підвищення безпеки занять<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>: <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- підвищення кваліфікації викладача і розширення знань з
профілактики травматизму серед учнів; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- правильне комплектування груп; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- науково обґрунтоване планування і контроль навчального
процесу; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- дотримання усіх дидактичних принципів; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- повноцінне матеріально-технічне забезпечення занять; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- дотримання методичних рекомендацій; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- виконання вимог лікарсько-педагогічного контролю; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- контроль стану місця занять, м'якого покриття, інвентарю;
<%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- дотримання правил гігієни (у зв'язку з порушенням
функціональних можливостей, зниженням захисних сил організму і схильності до
простудних захворювань в АФВ належить надавати ще більше уваги, ніж на заняттях
із здоровими дітьми); <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- дотримання режиму: регулярність і своєчасність занять,
відпочинку і харчування. <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Раціональне
харчування<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>: - облік кліматичних і погодних умов. <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Вміння швидко
перебудовувати методику занять відповідно змінам зовнішніх умов:<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%><%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- корекція спортивних правил, які, ймовірно, можуть
призвести до травм; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- розробка і дотримання правил використання, прибирання і
збереження спортивного устаткування, інвентарю і захисних обладнань; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- на перших заняттях рекомендується навчити учнів правилам
безпеки і методам самострахування (наприклад, вмінню правильно падати); <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- із місцем проведення занять знайомляться завчасно до
початку заняття для вирішення питання про степінь безпеки учнів на занятті; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- кількість учнів в групі повинна бути оптимальною; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- заборонено проводити заняття у відсутність викладача; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- перед початком кожного заняття перевіряють стан
інвентарю, устаткування, екіпіровку учнів. <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Дотримуються
відповідності одягу вимогам завдань, які виконуються на занятті, і зовнішнім
умовам<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>: <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- на початку заняття учням обов'язково повідомляють правила
і методи безпеки, страховки, попереджувальні сигнали; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- обов'язкова дисципліна учнів, добровільних помічників і
присутність керівника занять з моменту, коли учні починають збиратися в
спортивному залі, на майданчику, в басейні; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- викладачу рекомендується контролювати раціональне
розміщення і переміщення учасників по спортивному залу, на майданчику, в
басейні; <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- розминка обов'язкова і включає загальну і спеціальну
частини. <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Загальна частина<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> направлена на створення оптимального збудження центральної нервової
системи і нервово-м'язового апарату в цілому, на підвищення обміну речовин і
температури тіла, посилення діяльності серцево- судинної і дихальної систем. <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Спеціальна частина<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> спрямована на створення оптимального збудження тих ланок
нервово-м'язового апарату, які будуть випробовувати найбільше навантаження і
тому є найвразливішими:- силові вправи і вправи на гнучкість вимагають
розминки, спрямованої на розігрівання м'язів. Підвищення температури, яке
відбувається при цьому, рекомендується зберігати протягом всього заняття за
допомогою спеціального одягу; - фізичні вправи і їх послідовність старанно
підбираються з урахуванням їх раціонального чергування і системи підвідних
вправ. <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Розраховуються оптимальні проміжки відпочинку між фізичними
вправами; - розминка не повинна викликати зайвого збудження і перевтоми; -
навантаження на кожному занятті визначається виходячи з довгострокового плану і
з врахуванням самопочуття учнів безпосередньо під час заняття; - навантаження
збільшуються поступово, перевантаження виключаються; - для профілактики травм
слід розвивати координаційні здібності і гнучкість; - збільшення швидкості
рухів повинно відбуватися одночасно з вдосконаленням техніки рухів; - виконання
оздоровчих вправ є обов'язковим; - під час виконання вправ, що дають
навантаження на хребет, слід утримувати його прямим; - при наявності великої
кількості функціональних порушень слід уникати напруження; - максимальне
зусилля під час вправ рекомендується робити на видиху, не затримуючи дихання; -
при виконанні вправ не слід затримувати дихання. У кожному окремому випадку
(при дефекті тієї, або іншої сенсорної системи, порушенні тієї або іншої
функції) існує специфічний ризик травматизму.<%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Питання до
самоконтролю<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>1. Лікарсько-педагогічний контроль – це? <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>2. Перелічити загальні <#1-%-0#> лікарсько-педагогічного
контролю.<%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>3. Які задачі вирішує медичний контроль?<%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>4. Назвіть <#1-%-0#> етапного контролю.<%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>5. Назвіть <#1-%-0#> поточного контролю.<%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>6. Опишіть вияви перевантаження.<%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>7. Назвіть <#1-%-0#> оперативного контролю.<%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>8. Назвіть основні причини травматизму.<%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>9. Назвіть методичні помилки, що призводять до травматизму.<%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>10. Профілактика травм і підвищення безпеки занять<%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Рекомендована
література<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>1. Адаптивное физическое
воспитание и спорт / под ред. Джозефа П. Винника; пер. с англ. И. Андреев. – К.
: Олимп. Лит., 2010. – 608 с. <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>2. Антонюк С. Д. Адаптивное
воспитание в практике спортивно-оздоровительной работы: Учеб.-метод. пособие /
С. Д. Антонюк, Л. Н. Макарова, А. В. Сычов. – Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г.
Р.Державина, 2004. – 543 с.<%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>3. Антонюк С. Д. Современные
подходы к адаптации детей с особыми образовательными потребностями:
Учеб.-метод. пособие / С. Д. Антонюк, М. В. Хватова, П. В.Климов. – Тамбов:
Изд-во ТГУ им. Г.Р.Державина, 2005. – 243 с.<%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>4. Байкина Н. Г. Основы
инвалидного спорта : учеб. пособие для студ. ф-та физ. воспитания,
учителей-дефектологов и тренеров по инвалидному спорту / Н. Г. Байкина, Я. В.
Крет. – Запорожье : ЗГУ, 2002. – 58 с.<%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>5. Бегидова Т. П. Основы
адаптивной физической культуры: Учеб. Пособие. / Т. П. Бегидова – М. :
Физкультура и Спорт, 2007. – 192 с. <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>6. Бріскін Ю. А. Спорт
інвалідів: [підручник] / Ю. А. Бріскін. – К. : Олімпійська література, 2006. –
124 с. <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>7. Гросс Н. А. Физическая
реабилитация детей с нарушениями функций опорно-двигательного аппарата / Н. А.
Гросс. – М., 2000. – 224 с. <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>8. Евсеев С. П. Адаптивная
физическая культура : учебное пособие / С. П. Евсеев, Л. В. Шапкова. – М. :
Советский спорт, 2000. – 240 с. <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>9. Литош Н. Л. Адаптивная
физическая культура. Психолого-педагогическая характеристика детей с
нарушениями развития : учеб. пособие / Н. Л. Литош. – М. : СпортАкадемПресс,
2002 –140 с. <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>10. Теорія і методика
фізичного виховання. / Методика фізичного виховання різних груп населення / за
ред. Т. Ю. Круцевич. / Т.2 – К. : Олімпійська література. – 2008. – 367 с. <%4-%-4%><%6-%-8%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>11. Шапкова Л. В. Частные
методики адаптивной физической культуры : учебное пособие / Л. В. Шапкова. – М.
: Советский спорт, 2003. – 464 с. <%4-%-4%><%6-%-8%><%9-%-513%><%6-%-8%>
Остання зміна: Friday 2 December 2016 07:47 AM