Питання на залік
Питання на залік з навчальної дисципліни "Проект "Новоросія" і новітня російсько-українська війна":
1. Проілюструйте фактами політику російського уряду, спрямовану на інтеграцію Півдня України (Новоросії) в адміністративну структуру, соціально-економічний та політичний організм імперії (друга половина ХVІІІ – початок ХХ ст.).
2. Охарактеризуйте особливості модернізаційних змін у південноукраїнському регіоні (ХІХ ст. – 1914 р.).
3. Проаналізуйте етносоціальні зміни у південноукраїнському регіоні в роки Першої світової війни. Чи зупинила війна процеси націотворення?
4. Проілюструйте фактами посилення самостійницьких настроїв в українському національному русі на Півдні України в роки Першої світової війни.
5. Порівняйте яке місце займала Південна Україна в планах Антанти і Троїстого союзу в роки Першої світової війни.
6. Охарактеризуйте особливості Півдня України як історичного регіону (ХІХ - перша чверть ХХ ст.).
7. Як, на Вашу думку, чи об’єдналось населення південноукраїнського регіону навколо «української ідеї» в роки Українських визвольних змагань початку ХХ ст.? В чому полягала для них «українська ідея» в ті роки.
8. Проаналізуйте вплив політичної боротьби між російськими й українськими політичними силами у добу Центральної Ради на процеси інтеграції південноукраїнського регіону до складу єдиного загальноукраїнського національно-територіального комплексу.
9. Визначте особливості політичної боротьби у південноукраїнському регіоні за доби Центральної Ради (березень 1917 – січень 1918 рр.).
10. Проілюструйте прикладами процеси «національної мобілізації» в добу Центральної Ради в Донбасі та Криму.
11. Охарактеризуйте вплив гетьманського режиму П.Скоропадського на процес інтеграції регіону до складу загальноукраїнського національно-територіального комплексу та націотворчі процеси на Півдні.
12. Охарактеризуйте процеси формування українського загальнонаціонального територіального комплексу в роки Української національної революції і місце в цих процесах південноукраїнського регіону.
13. Охарактеризуйте особливості перебігу Української революції початку ХХ ст. на Півдні Україні у порівнянні з іншими українськими регіонами.
14. Порівняйте політику білогвардійських режимів А.Денікіна і П.Врангеля у питанні про національний характер і територіальну приналежність Півдня України. Проаналізуйте основні напрямки еволюції національної політики білогвардійських режимів у південноукраїнському регіоні.
15. Охарактеризуйте зміни у ставленні до української ідеї, які відбулися в 1918–1921 рр. у махновському середовищу.
16. Окресліть еволюцію у поглядах більшовиків у 1918–1922 рр. на національно-територіальний характер Півдня України.
17. Проаналізуйте зміни у ставленні європейських держав до питання про державно-правовий статус України, з її південним регіоном включно.
18. Проаналізуйте яке місце посіла Україна у складі СРСР.
19. "Русский мир" як останній прояв російської імперської політики.
20. Включення Криму до складу УРСР: передумови та наслідки.
21. Порівняйте зміни в Україні та в інших країнах Центрально-Східної Європи в кінці 1980-х – на початку 1990-х рр. Чому у пострадянський період країни Центрально-Східної Європи змогли досягти значно вищого рівня розвитку, ніж Україна?
22. Поміркуйте, чому саме Південь та Схід України в 1991–2013 рр. стали центрами сепаратизму? Які помилки української влади уможливили появу сепаратизму на Півдні, Сході України, в Криму?
23. Охарактеризуйте передумови новітньої російсько-української війни.
24. Сепаратистські рухи в Україні (1991–2013 рр.).
25. Охарактеризуйте складові "гібридної війни" проти України.
26. Новітня російсько-українська війна: передумови та особливості.
27. Порівняйте події «Русской весны» в Одесі та Запоріжжі.
28. Порівняйте події «Русской весны» в Донецьку та Луганську.
29. Охарактеризуйте передумови та наслідки анексії Криму для України та РФ.
30. Охарактеризуйте сепаратистські рухи на Півдні і Сході України в 2014 р.
31. Поміркуйте, чи можна стверджувати, що саме територія Півдня та Сходу України у 1991–2020 рр. стала основним об’єктом інформаційної війни РФ проти України? Чому?
32. Назвіть основні фейки, породжені російською пропагандою у 1991–2020 рр.
33. Визначте основну мету на методи проведення інформаційної війни РФ проти України за часів президентства В.Путіна у політичній, військовій, міжнародній, економічній, освітній, науковій, культурній сферах.
34. Наведіть приклади успішної боротьби української влади та громадянського суспільства з проявами інформаційної війни РФ у 2014–2020 рр.
35. Доведіть або спростуйте тезу: «Концепція «Русского мира» – це сучасна неоімперська стратегія РФ». Що можна вважати «інструментами м’якої сили» у концепції «русского мира»? Охарактеризуйте діяльність «інструментів м’якої сили» в Україні у 2004-2013 рр.
36. Назвіть мету, основні об’єкти, суб’єкти, приклади впровадження концепції «Русского мира» в економічному, суспільно-політичному, культурному, науковому, релігійному житті, у військовій сфері та ін. України на початку ХХІ ст.
37. Поясніть, чому події «Русской весны» на території Донеччини та Луганщини завершилися проголошенням ДНР та ЛНР, а на інших землях Півдня та Сходу України вдалося зупинити активну фазу сепаратиських рухів?
38. Спростуйте тезу сучасних російських політиків про те, що сучасна РФ є спадкоємицею Київської Русі.
39. Порівняйте сучасні російські імперські міфи з імперськими міфами російської історіографії царської доби.
40. Чи можна вважати підручники з історії Росії прикладом сучасної інформаційної війни РФ проти України? Відповідь аргументуйте, аналізуючи особливості викладу сюжетів, пов’язаних з історією України у російських підручниках з історії Росії.