Міні-туризм в оздоровчій роботі  з дітьми дошкільного віку

План

1. Значення дитячого туризму.

2. Краєзнавство у дидактиці і теорії виховання дошкільників.

3. Специфіка використання краєзнавчо-туристичної діяльності (КТД) в дошкільних навчальних закладах.

4. Роль КТД  в освітньо-оздоровчому процесі дошкільників.

5. Програма рухової і пізнавальної діяльності з використанням засобів туризму.

1. Значення дитячого туризму.

З часу проголошення незалежності України ми говоримо про національний ди­тячий садок, намагаючись створити сис­тему дошкільної освіти і виховання, яка б не тільки відповідала нашому сьогоденню, враховувала надбання минулого, а й відчи­няла двері у майбутнє.

Складні завдання процесу становлення кожен колектив розв'язує по-своєму, зна­ходячи власні шляхи. У деяких садках України,  саме в Києві, це відбуваєть­ся шляхом введення у педпроцес краєзнав­чо-туристської діяльності. Звучить переконливо, що перш ніж піти у широкий світ, дитина має пізнати і полюбити близьке, звичне, рідне, знайоме, відчути себе його частинкою.

Треба виходити з того, що дитячий туризм - це насамперед здоров'я дітей, їхній фізичний гарт, рухова активність, а також захоплюючий вид активного відпочинку. Щодо краєзнавства - то це живе пізнання навколишнього світу, поглиблене ознайом­лення з найближчим природним і соціаль­ним середовищем, метою якого є пробуд­ження у дітей ціннісного ставлення до при­роди, людей, минулого і сьогодення.

2. Краєзнавство у дидактиці і теорії виховання дошкільників.

Дидактика і теорія виховання насичені різноманітними положеннями краєзнав­ства. Ще на початку XX століття видатна діячка в галузі дошкілля А.Симонович -- організатор першого дитячого садка в Росії -- надавала великого значення саме краєзнавству. У своїй книзі "Детский садвона зазначала: "Власне, краєзнавство починається в дитячому садку. Це систе­матичний ряд бесід, прогулянок, спосте­режень, попередньо добре обдуманих ви­хователем, що ведуть до свідомого озна­йомлення з батьківщиною і готують дити­ну до подальшого розуміння географії, космографії, астрономії... Краєзнавство дає малюкам той досвід, який робить знан­ня з географії в школі повністю застосов­ними до життя... Краєзнавство не слід розуміти так, ніби воно просто ознай­омлює дитину з навколишнім. Ні! Воно вибирає тільки ті предмети з життя людей, які можуть дати малюкові певні моральні розумові сили”.

К. Ушинський наголошував, що навчан­ня дітей має бути відповідним "горизонту місцевості”, бо дітям властивий "інстинкт місцевості”. "Треба пошукати свого, рідно­го, запитати старших людей, знайти відповідну літературу, відвідати краєзнавчі та етнографічні музеї й вибрати ті перли­ни, які доступні розумінню дитини”.

Подібно до висловлювань К.Ушинського, доречна думка С.Русової: "Прищепити національні риси у дітей можна лише орі­єнтуючись на специфіку природи, геогра­фічне розташування, клімат, історію рідно­го краю”.

Історія освіти України свідчить: іще в 1918-1919 рр. точилася жвава дискусія про вивчення в українській школі такого предмета як "Отчинознавство”. В статті з журналу "Вільна українська школа” гово­рилося: "Навчання на основі оточення має спеціальний термін - Отчинознавство. Цей термін обіймає собою не тільки спеціаль­но природознавство, а й усі інші предмети: мову, географію, історію, математику... Отчинознавство треба і розглядати як вихідний пункт нав­чання, як локалізацію (планування) всього навчального матеріалу, як спосіб до будування загального світогляду на основі оточення і тільки цим способом ми зблизимо школу з життям, виховаємо у молодого покоління інтерес і лю­бов до спостереження дійсного і оточення, любов до батьківщини”.

Процес формування громадянина суверенної держави почи­нається там, де людина вперше усвідомлює себе особистістю, у середовищі, в якому вона живе, тобто в дитячому садку і родині. Саме тут дитина отримує перші знання про довкілля, про людей, з якими доводиться щодня спілкуватися, про конкретний адмін­істративний район, де вона проживає, рідне місто, про все, що можна назвати коротко, але вичерпно -- мала батьківщина. Почина­ючи курс "Краєзнавство” саме з дитячого садочка, спеціалісти дотримуються відомих педаго­гічних заповідей: від близького до далеко­го, від окремого до загального, від просто­го до складного, у відповідності з природою тощо. Тільки таким чином можна зак­ласти основи виховання з наших дітей но­вої когорти дослідників сьогодення та ми­нулого. Краєзнавство має стати одним з могутніх духовних джерел у формуванні на­ціональної свідомості наших нащадків і ра­зом з іншими науками злитися в єдине за­гальнонаціональне русло.

Так склалося, що для дитини-дошкільника поняття "краєзнавство” вважається надто складним. Але малюк від народження тільки тим і займається, що вивчає навко­лишній світ. Протягом усього дошкільного життя вихователі ознайомлюють його з дов­кіллям, явищами суспільного життя систем­но, в широкому аспекті. Хіба це не краєз­навство? Вихователю, який працює творчо, вистачить 1-2 занять для формування у дитини певного поняття, 1-2 тижнів для формування певного ставлення, яке вияв­ляється у формах поведінки, 1-2 місяців -для виховання певного почуття, що, як пра­вило, залишається на все життя.

Минає час і дошкільник стає учнем, опа­новує основи різних наук, але знову до "рідного краю” повертається лише в 5-му класі на уроках географії. Безперечно, дитина вже здатна осягнути складні "механізми” орієнтування на місцевості, може намалювати будь-яку схему, план, "прочитати” карту, навіть підхід у неї до рідного краю вже інший -- дослідницький, краєзнавчий. Справа лише в тому, якими по­чуттями вона при цьому керується, яке ставлення виявляє до довкілля, чи відчу­ває теплоту і любов до рідної землі під час своїх досліджень. А це вже наслідки  роботи працівників дошкільних закладів.

У 5-му класі формувати почуття вже пізно, тобто, вони вже у дітей сформовані і, як свідчать вчителі, не зав­жди так, як хотілося б. Саме в цьому і ви­являється взаємозв'язок дитячого садка і школи.

3. Специфіка використання краєзнавчо-туристичної діяльності (КТД) в дошкільних навчальних закладах.

Краєзнавчо-туристська діяльність охоп­лює одночасно 3 компоненти: оздоровчий, виховний, пізнавальний, тобто -- здійснює гармонійний розвиток особистості. Саме в пізнавальній діяльності відбувається формування початкової стадії інтегровано­го сприйняття навколишньої дійсності, осмислення причинно-наслідкових зв'язків і взаємозалежності явищ природи і суспільства.

КТД організовується в усіх групах до­шкільного закладу. Освоєння довкілля відбувається поступово від споглядально-ознайомлювальних форм сприйняття на­вколишнього до глибокого його пізнання дітьми старшого віку. Це комплексний вплив на дитину, який дозволяє розвива­ти її шляхом максимального використан­ня дарованих природою можливостей, задовольняючи потреби:

у пізнанні довкілля ("чомучки”);

у самореалізації ("я сам”);

у    самовираженні   (відкриваючи      світ, діти   фантазують,   формуючи         свій "внутрішній світ”, що є для них джерелом
повноцінного життя);

у    русі   (в      процесі      практичного       пізнан­ня довкілля).

Під час краєзнавчо-туристської діяль­ності відбувається зміна типу взаємодії вихователя з дітьми від позиції наставни­ка до позиції співдружності, коли між до­рослим і малюками встановлюються парт­нерські стосунки.

Саме ця діяльність, на думку фахівців, є найкращою формою пізнання кожного ви­хованця, тому що тут ми спостерігаємо дитину в діяльності, в природних умовах, коли вона розкута, коли між нею і педаго­гом немає бар'єра.

Та найважливіша сутність КТД - це нерозривний зв'язок вивчення основ наук з практикою, життям, довкіллям.

4. Роль КТД  в освітньо-оздоровчому процесі дошкільників.

Регулярні прогулянки-походи,    цільові прогулянки, переходи, екскурсії        різної три­валості та інтенсивності з подоланням перешкод  розвивають у дітей        витривалість, перебування протягом тривалого часу на
свіжому     повітрі       в        русі   загартовує          організм, проведення на місці привалу        ігор-естафет, рухливих ігор, змагань, подолання смуги перешкод та інших        рухових       завдань      на маршруті удосконалює рухові          вміння дітей, розвиває їхні фізичні якості. Діяльність          у цьому напрямі сприяє створенню активного рухового режиму в дитячому садку.

  КТД збагачує,   урізноманітнює педа­гогічний процес, її елементи органічно переплітаються з іншими видами діяльності дітей. Спираючись на базові знання малюків з різних розділів програми,   краєзнавчо- туристська діяльність         поглиблює весь процес розвитку          дитини (інтелекту­альна, моральна, психічна, фізична, розу­мова, вольова,     емоційна,   чуттєва сфери), формує глибокі та системні знання          про навколишній світ у взаємозв'язках і залежностях.   Різноманітність   тем,   методів,     за­собів та форм роботи сприяє виявленню особистісних якостей дітей, їхніх задатків,
нахилів та здібностей.

 Романтика походів      зацікавлює          не тільки дітей, а й батьків, постійно утриму­ючи інтерес до цієї діяльності. Згурто­ваність колективу   батьків, дітей та вихо­вателів сприяє посиленню педагогічного впливу на малюків.

 КТД  дає     можливість сформувати у дітей первинний досвід. Кожна         подорож - це нові враження, знаходження нового у знайомому, знайомого в новому, проникнення в світ значного і прекрасного.

 КТД   сприяє великій дружбі          дитячо­го садка й школи - постійні взаємо відвідування свят, концертів, конкурсів, тур-злетів, виставок; спільні прогулянки в ліс і змагання на стадіоні, вітання малят на першому й останньому дзвонику, участь в шкільній газеті тощо виховують у дітей бажання бути школярами.

5. Програма рухової і пізнавальної діяльності з використанням засобів туризму.

Мета і завдання програми

Мета - сприяння фізичному, інтелектуальному, етичному розвитку дитини.

Досягнення мети передбачає вирішення таких завдань:

-        розширювати адаптаційні і функціональні можливості дітей  шляхом розвитку основних органів і систем організму в ході виконання фізичних вправ;

- удосконалювати природні(життєво важливі) види рухів і збагатити руховий досвід (вчитися простих       вправ         туристського багатоборства, виконувати рухові завдання педагога на орієнтування в просторі);

- розвивати координаційні здібності і витривалість як основу фізичної підготовки дитини - майбутнього туриста;

- сприяти розвитку психічних процесів і розширювати об'єм знань у галузі фізичної культури, туризму, краєзнавства;

формувати міжособові, зокрема дружні, відносини дошкільників в процесі ігрової туристської діяльності, адаптованої до їхніх можливостей.

Особливості програми

Програма має ряд особливостей, що відрізняють її від відомих методичних рекомендацій по організації туристських прогулянок.

По-перше, в програмі дана система взаємозв'язаних екскурсій, прогулянок, прогулянок-походів, а також фізкультурних і пізнавальних занять, об'єднаних сюжетною лінією, детально розкриваючою зміст програми впродовж всього навчального року.

По-друге, основу програми складає раціональне поєднання рухової (перш за все), ігрової, пізнавальної діяльності.

По-третє, програму можна використовувати як компонент базової в системі дошкільної освіти або самостійної в системі додаткової освіти. При цьому програмний матеріал може включатися не тільки в активний відпочинок і фізкультурно-оздоровчу роботу, але і в роботу з фізичного виховання як самостійні фізкультурні заняття з туристською спрямованістю.

По-четверте, зміст фізкультурних занять з туристською спрямованістю узгоджується із завданнями чинних програм розвитку, навчання і виховання в дошкільному навчальному закладі і спрямований  на вдосконалення основних видів рухів.

По-п'яте, в програмі дана розгорнена характеристика її основних змістовних блоків; кожний з них відповідає певному виду туристської підготовки і адаптований до віку дитини. Автор навмисно не дає жорстких розпоряджень щодо розподілу годин на різні види підготовки туриста-дошкільника, що обумовлює можливість творчого підходу педагога, заснованого на його досвіді, активності і підготовленості дітей, їх батьків, а також на можливостях конкретного дитячого саду (устаткування, місце знаходження).

Вік дітей і форми занять

Програма призначена для дітей підготовчих до школи груп. До занять допускаються всі охочі, віднесені до основної групи здоров'я.

Вибір організаційних форм багато в чому визначений режимними моментами дошкільного закладу.

Програмний матеріал реалізується в трьох організаційних формах: навчальній, фізкультурно-оздоровчій і активному відпочинку.

Навчальна робота припускає пізнавальні (бесіди, дидактичні ігри, конкурсні завдання) і фізкультурні заняття. Рекомендується проведення практичних занять по типу природознавчих прогулянок, прогулянок-розвідок, прогулянок-пошуків, занять-тренувань, сюжетно-ролевих занять, кругових тренувань, занять-змагань тощо. Освоєнню програми відводиться 36 фізкультурних і 36 пізнавальних занять на рік.

Фізкультурно-оздоровча робота - руховий і пізнавальний матеріал програми закріплюється й удосконалюється під час проведення ранкових і вечірніх прогулянок за допомогою рухливих ігор пошукового характеру, фізичних вправ з туристською спрямованістю. Час на виконання не регламентується. Проте педагог повинен враховувати попередню діяльність дітей і знати допустимі для цього віку фізичні навантаження. В ході апробації програми визначилися варіанти фізкультурно-оздоровчої роботи з елементами туризму:

- по типу фізкультурного заняття(вправи   в невимушеній формі з урахуванням інтересів дітей);

- самостійне виконання рухових і пізнавальних завдань під керівництвом педагога.

Тривалість занять - 20-25 хвилин, кількість на тиждень - не більш одного-двох. Їх доцільно запланувати на ті дні, коли проводяться пізнавальні заняття з використанням засобів туризму.

Активний відпочинок. Програмний матеріал передбачає різні форми туристських розваг (не рідше одного разу на місяць) як у приміщенні, на ділянці дитячого садка, так і на прилеглій до нього території. Тривалість така ж, як у фізкультурного заняття.

Туристські свята проводяться у формі змагання не менше двох разів на рік (тривалість кожного - близько години).

День здоров'я організовується раз на рік у формі зльоту. Розроблено два варіанти проведення дня здоров'я - з виїздом в заміську зону і на ділянці дитячого садка.

Зміст рухової і пізнавальної діяльності з використанням засобів туризму у роботі з дошкільниками 6-7 років

Основою програми є зміст загальної підготовки туриста, яка включає теоретичну, фізичну, технічну і тактичну підготовку, а також формування особових якостей.

Теоретична підготовка

Формування уявлень про здоров'я як цінність, яку потрібно берегти з дитинства.

Здоровий спосіб життя в режимі дня: значення фізичних вправ; види спорту; рух - основа здоров'я; значення загартування; особиста гігієна; живлення і здоров'я; режим дня -- основа здорового способу життя; турбота про поставу; дихання і здоров'я, турбота про очі; догляд за зубами; самоконтроль. Людина - природа - здоров'я.

Формування уявлень про туризм як засіб оздоровлення і пізнання світу.

Хто такі туристи? На чому і як вони подорожують? Користь від екскурсій, прогулянок, походів (зміцнення свого здоров'я, нові знання і враження, придбання цінних життєвих умінь). Народні прикмети (прогноз погоди).

Формування початкових туристських знань, умінь, навичок.

Правильно і швидко одягнутися і взутися (по погоді, сезону) на фізкультурне заняття в залі, на екскурсію, прогулянку, туристську прогулянку. Правила безпечної поведінки на прогулянках, в транспорті. Відомості про групове й особисте спорядження в пішому і лижному поході. Вимоги до спорядження, догляд за ним. Правила укладання рюкзака. Набір для пішої прогулянки-походу. Похідні посади. Похідний лад. Рух групи на маршруті - дотримання дистанції, темпу, режиму руху. Приладдя для багаття. Як безпечно розташуватися на привалі. Установка намету. Вибір і заготівка палива. Типи багать, їх призначення. Укладання макетів різних типів багать. Безпека в обігу з багаттям (ним займаються тільки дорослі).

Формування знань про особисту гігієну туриста і запобігання можливим небезпекам в лісі.

Вимоги до зовнішнього вигляду, одягу, взуття, посуду туриста. Надання долікарської допомоги при порізі, ударі, засміченні ока. Склад аптечки. Небезпеки в лісі: якщо простудився, заблукав, укусив кліщ, вибухнула гроза, зустрілися отруйні рослини.

Формування прагнення до пізнання навколишнього світу, яке починається з вивчення рідного краю

Місто, в якому я живу. Мій дитячий сад, його місцезнаходження. Вивчення природних і соціальних об'єктів, розташованих поблизу дитячого садка. Закріплення і розширення знань про птахів і рослинний мир краю. Відвідування парків, лісопарків, розташованих в межі міста і його найближчих околицях.

Формування знань про дбайливе відношення до природи.

Природа - джерело перших конкретних знань. Об'єкти живої і неживої природи. Відпочинок і туризм повинні організовуватися так, щоб не заподіяти шкоди природі. Екологічні порушення в найближчому природному оточенні й околицях міста. Формування практичних умінь дбайливого природокористування: ліквідація відходів, рух на маршруті Формування навичок роботи з простими схемами, планами, що відображають реальний простір.

Призначення карти. Види карт: загальногеографічна, топографічна, спортивна. Прості топографічні знаки. Знаходження їх на карті. Умовні заборонні і дозволяючи знаки.

Складання плану дитячого садка, вулиці, плану маршрутів, що дозволяють дошкільникам справлятися з обов'язками "штурмана” на прогулянках і екскурсіях, які мають переважно пошуковий характер.

Формування умінь орієнтуватися в наочно-просторовому оточенні.

Збагачення досвіду орієнтації з урахуванням основних і проміжних просторових напрямів. Визначення місцеположення предметів щодо себе, а також власного місцеположення в просторі в процесі ігрових рухових завдань, рухливих ігор, прогулянок. Формування умінь запам'ятовувати пройдений шлях, знаходити зворотну дорогу, знаходити різні об'єкти по легенді (спрощений варіант), знайомство з компасом, сторонами світла.

Фізична підготовка

Вдосконалення природних видів рухів. Розвиток основних фізичних якостей (швидкість, витривалість, сила, гнучкість) і загальних координаційних здібностей (ЗКЗ).

Значення фізичної підготовки для туриста. Провідна фізична якість мандрівника - загальна витривалість.

Розвиток витривалості:  циклічні вправи - ходьба, біг, ходьба на лижах; ходьба в чергуванні з бігом; стрибки; рухливі ігри.

Розвиток сили: вправи динамічного характеру швидкісно-силової спрямованості з обмеженням статичних компонентів - лазіння; прості виси; метання; стрибки через перешкоди; вправи з партнером; загальнорозвиваючи вправи з предметами невеликої маси.

Розвиток швидкості: добре освоєні вправи, виконувані з максимальною швидкістю, - біг на короткі дистанції, човниковий біг, ігрові вправи з елементами змагання, рухливі ігри.

Розвиток гнучкості: вправи із збільшеною амплітудою руху на розтягування, пружинисті, махові рухи, стрибки, метання, лазіння.

Розвиток ЗКЗ: вправи на шикування, перешикування, рухливі ігри, естафета з подоланням перешкод, спортивні вправи.

Формування необхідних умінь і навичок у вибраному виді туризму в пішохідних і лижних прогулянках-походах.

Розвиток спеціальної витривалості: тривала ходьба, ходьба на лижах з урахуванням вікових особливостей дитини 6-7 років, орієнтування на місцевості - виконання ігрових завдань по пошуку різних об'єктів на екскурсіях, прогулянках, прогулянках-походах.

Розвиток спеціальної сили: вправи з рюкзаком; подолання трав'яних, земляних, сніжних схилів невеликої крутизни; ходьба по глибокому снігу, піску; метання сніжків, шишок тощо.

Розвиток спеціальних швидкісних здібностей: туристські вправи прикладного багатоборства (в'язання вузлів, установка намету, робота з особистим спорядженням); рухливі ігри естафетного характеру, ходьба, біг із зміною швидкості і напрями руху; біг на швидкість з метою знаходження природних і соціальних об'єктів.

Розвиток ЗКЗ: ходьба, біг по легенді (спрощений варіант); подолання різних комплексів перешкод (як природних, так і спеціально влаштованих); ходьба, біг з виконанням завдань на визначення напрямів; ходьба "слід в слід”, рухливі ігри пошукового характеру, естафети з туристською спрямованістю.

Технічна і тактична підготовка

Формування знань і умінь, що забезпечують безпеку в піших і лижних прогулянках-походах.

Спеціальні вправи для освоєння технічних прийомів і подолання природних перешкод (струмок, колода, схили невеликої крутизни). Рух по стежинах з відпрацюванням раціональної техніки ходьби, ходьба на лижах, рух по трав'яних, земляних, засніжених схилах з відпрацюванням підйомів і спусків. Те ж в лижних прогулянках. Правила безпеки в транспортних засобах.

Формування здібностей здійснювати цілеспрямовані дії, що дозволяють успішно вирішувати завдання пішохідних і лижних прогулянок-походів.

Розподіл сили в дорозі. Раціональний відпочинок на маршруті, привалі. Раціональний рух на маршруті. Вибір місця для привалу, забезпечення його зручності і безпеки за допомогою дорослих.

Формування особових якостей, дружніх відносин

Бесіди "Спілкування - запорука здоров'я”, "Значення дружби, взаємодопомоги в умовах екскурсій, прогулянок-походів”, "Дружна група - запорука успішної екскурсії, прогулянки-походу”.

Демонстрація фільмів, ілюстрацій про похідне життя туристів, її труднощі. В процесі рухливих ігор формувати уміння діяти спільно на основі взаєморозуміння і підтримки. Учити домовлятися, поважати задуми інших дітей. Постійно міняти туристські посади в процесі прогулянок-походів з метою підтримки інтересу до спільної ігрової діяльності і на цій основі формувати відношення до праці, а також виховувати цілеспрямованість, активність і організаторські вміння.

Моделювати різноманітні педагогічні ситуації, сприяючі формуванню взаємовиручки, взаєморозуміння, турботи один про одного. Проводити естафетні ігри між туристськими групами, в яких кожна дитина погоджує свої дії з діями партнерів. Для дітей, які не користуються популярністю в групі, створювати ситуації успіху, що дозволить нормалізувати відносини з однолітками.

                                    Завдання для самостійної роботи

1. Розробіть туристські маршрути для дітей дошкільного віку різних вікових груп.

2. Складіть план-конспект фізкультурного заняття з елементами туризму для однієї з вікових груп дітей дошкільного віку.

Список використаних джерел

1. Грицишина Т. Маленькі туристи (краєзнавство - дошкільникам) // Дитячий садок. - 2002. - № 40 (184). - С.5.

2. Завьялова Т. Туристята. Программа двигательной и познавательной деятельности с использованием средств туризма // Дошкольное воспитание.- 2003.- № 8.- С.50-53.

Контрольні запитання

1. Яке значення має використання різноманітних форм туризму в оздоровчо-виховній роботі з дошкільниками?

2. Визначте історичний аспект використання краєзнавства у дидактиці і теорії виховання дошкільників.

3. Розкрити специфіку використання краєзнавчо-туристичної діяльності (КТД) в дошкільних навчальних закладах.

4. Розкрийте зміст програми рухової і пізнавальної діяльності з використанням засобів туризму для дітей дошкільного віку.

Last modified: Thursday, 18 September 2025, 11:41 PM