Методика раннього виявлення дислексії (МРВД)
Дану методику доцільно використовувати під час масових профілактичних оглядів дітей віком 6–8 років. Обстеження за допомогою МРВД не потребує спеціального обладнання та триває приблизно 5–8 хвилин. Методика є доступною широкому колу фахівців, які беруть участь у передшкільній диспансеризації дітей (дитячі психіатри, неврологи, педіатри, логопеди).
Опис методики та правила оцінювання виконання завдань
I. «Рядоговоріння»
Інструкція дитині:
«Перерахуйте по порядку пори року, а потім — дні тижня».
(Якщо дитина не орієнтується у часових поняттях, допускається допомога у вигляді навідних запитань або підказок, що не містять порядкового переліку).
Оцінювання (штрафні бали):
- 
правильно відповів на обидва запитання — 0 балів;
 - 
правильно відповів лише на одне запитання — 2 бали;
 - 
не відповів на жодне запитання — 3 бали.
 
II. «Ритми»
Інструкція:
«Послухай, як я постукаю, і коли я закінчу — постукай точно так само».
Експериментатор один раз відтворює серію ударів по столу (олівцем або паличкою) з різними інтервалами.
- 
Прості ритми — ! !, !!!, !!!!, !!!!;
якщо виконано правильно — переходять до складніших; якщо більше однієї помилки — припиняють. - 
Складні ритми — !!!!!, !!! II, !!!!! II !!!!.
 
Оцінювання:
- 
виконано обидва завдання — 0 балів;
 - 
виконано лише прості ритми — 2 бали;
 - 
не виконано жодного завдання — 3 бали.
 
III. Тест «Кулак — ребро — долоня»
Інструкція:
«Подивись уважно, що я зараз зроблю, і повтори точно так само».
Експериментатор тричі демонструє послідовність трьох рухів руки:
— удар кулаком по столу,
— поставити долоню ребром,
— покласти долоню плазом (долонею вниз).
Дитина має тричі поспіль без помилок відтворити цю послідовність.
Якщо зроблено не більше однієї помилки, дозволяється ще одна спроба. Загалом — не більше 5 демонстрацій.
Оцінювання:
- 
правильне відтворення після 1 демонстрації (1–2 спроби) — 0 балів;
 - 
правильне відтворення після 2 демонстрацій або після 3 демонстрацій з 1 спроби — 2 бали;
 - 
правильне відтворення після 4–5 демонстрацій або після 3 демонстрацій із 2 і більше спроб — 3 бали.
 
IV. Субтест «Повторення цифр»
Інструкція:
«Зараз я назву тобі кілька цифр, а ти, щойно я закінчу говорити, повтори їх точно в такому ж порядку. Увага!»
Після цього експериментатор рівним голосом, не змінюючи інтонації на останній цифрі, у ритмі відліку стартового часу називає ряд із трьох цифр (див. цифрові ряди). У разі помилкового відтворення пред’являється інший ряд із трьох цифр. Якщо відтворення правильне — переходять до ряду з 4 цифр і так далі, аж до ряду з 5 цифр.
Експериментатор фіксує кількість цифр у найдовшому правильно відтвореному ряді. Це є попередньою оцінкою за першу половину завдання.
Після цього дається нова інструкція:
«Зараз я знову назву тобі кілька цифр, і ти теж будеш їх повторювати, але починай з кінця — повторюй їх у зворотному порядку. Наприклад: якщо я скажу 1–2, то ти повинен сказати 2–1».
Для наочності слід по черзі торкнутися пальцем на столі двох уявних точок: спочатку зліва направо, потім справа наліво.
Тактика проведення дослідження і фіксації результатів така ж, як у першій половині завдання: спочатку пропонується ряд із 2 цифр, потім із 3 і так далі.
Підсумковим результатом виконання всього завдання є сума попередніх оцінок за першу та другу половини завдання.
Приклади цифрових рядів:
Прямий порядок:
3-8-6; 6-1-2;
3-4-1-7; 6-1-5-8;
8-4-2-3-9; 5-2-1-8-6.
Зворотний порядок:
2-5; 6-3;
5-7-4; 2-5-9;
7-2-9-6; 8-4-9-3.
Оцінювання:
- 
підсумковий результат більше 6 — 0 балів;
 - 
дорівнює 6 — 2 бали;
 - 
менше 6 — 3 бали.
 
V. Орієнтування «право — ліво»
- 
Проста орієнтація.
Інструкція: «Підніми ліву руку, покажи праве око, ліву ногу».
(Якщо виконано, переходять до наступного завдання.) - 
Мовленнєва проба Хеда.
Інструкція: «Візьмися лівою рукою за праве вухо, правою — за праве, правою — за ліве, покажи лівою рукою праве око». 
Оцінювання:
- 
виконано обидва завдання — 0 балів;
 - 
виконано лише просту орієнтацію — 2 бали;
 - 
не виконано жодного завдання — 3 бали.
 
VI. Складання розповіді за серією картинок
Дитині пропонується дві картинки (наприклад, із книги Н. Радлова «Розповіді в картинках» — історія про курку, курчат і самоварну трубу).
Інструкція:
«Подивись! На цих картинках зображено маленьку історію. Розкажи, що тут намальовано».
Якщо дитина не може скласти розповідь самостійно, дозволяються навідні запитання. Потім уточнювальне:
«Чому курчата стали чорними?»
1. Оцінка побудови розповіді:
а) розповідь складено самостійно, без суттєвих помилок — 0 балів;
б) складено лише за навідних запитань або з грубими помилками — 2 бали;
в) замість розповіді — лише перелік предметів — 3 бали;
г) дитина не може навіть назвати предмети — 4 бали.
2. Оцінка розуміння причинно-наслідкових зв’язків:
а) правильне пояснення («вимазалися в сажі» тощо) — 0 балів;
б) неповне пояснення («труба чорна») — 1 бал;
в) відсутність пояснення — 2 бали.
Підсумкова оцінка — сума двох показників.
Формування підсумкового висновку
- 
Для дітей 6,5–7,5 років без грубих мовленнєвих порушень
Підсумовуються три оцінки:
– «Рядоговоріння»
– «Повторення цифр»
– тест Озерецкого або «Ритми» (береться вищий бал із двох).
Сума понад 5 балів свідчить про схильність до дислексії. - 
Для дітей 7,5–8,5 років із вираженою мовленнєвою патологією
(поліморфна дислалія, ОНР, ринолалія) підсумовуються оцінки за:
– «Рядоговоріння»,
– «Повторення цифр»,
– «Орієнтація “право–ліво”»,
– «Розповідь за картинками».
Сума понад 5 балів також свідчить про схильність до дислексії.