ЛЕКЦІЯ 2: Мета, завдання, принципи адаптивного фізичного виховання

<%1-%-0%><%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Тема: Мета, <#1-%-0#>, принципи адаптивного фізичного виховання<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Мета:<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> Охарактеризувати дидактичні та спеціальні принципи адаптивного фізичного виховання. Визначити засоби адаптивного фізичного виховання. Охарактеризувати організаційні форми АФВ. Визначити особливості діяльності викладача адаптивного фізичного виховання. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>План.<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>1. Мета та <#1-%-0#> адаптивного фізичного виховання <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>2. Принципи державної політики в сфері соціального захисту інвалідів. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>1. Адаптивне фізичне виховання (АФВ)<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> — наука, що вивчає різні аспекти фізичного виховання людей, які втратили на тривалий час або назавжди будь-які функціональні спроможності, в тому числі рухові. За визначенням сучасного вітчизняного законодавства, інвалід — це особа зі стійким порушенням функцій організму, котре є наслідком захворювань, травм або вроджених дефектів, засвідчених у встановленому порядку органами охорони здоров'я, що призводить до обмеження її життєдіяльності та потреби в соціальній допомозі та захисті. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Мета АФВ<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> — адаптувати людей, які мають функціональні обмеження, до фізичних і соціальних умов навколишнього середовища. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Загальні, незалежні від нозології, <#1-%-0#> АФВ<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>: <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>• мобілізація духовних сил, формування свідомого ставлення до реальності і власних можливостей у самореалізації; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>• оптимізація функціонального стану організму, підвищення рівня здоров'я; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>• профілактика захворювань і ускладнень внаслідок підвищення рівня неспецифічних і специфічних факторів захисту; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>• формування позитивних компенсацій та ліквідація негативних; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>• ефективний розвиток локомоторно-статичних функцій організму; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>• формування життєво необхідних знань, умінь і навичок збереження й підтримання організму в активному функціональному стані, подолання фізичних і психічних перевантажень; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>• гармонійний фізичний розвиток; формування вмінь і навичок аналізу та реалізації фізичної діяльності. випадків вони пов'язані з проблемами взаємодії людини з навколишнім середовищем: сприйняттям й оволодінням простору, маніпулятивною діяльністю предметами, подоланням проблемних ситуацій у побуті, на роботі тощо. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>У процесі АФВ формують схему власного тіла та його сприйняття, просторові уявлення, вербальний аналіз і вербально-логічне мислення, достатній словниковий запас, довільні компоненти діяльності, адекватні механізми емоційної саморегуляції, навички самостійної творчості. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Специфічні <#1-%-0#><%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> безпосередньо залежать від нозології та обумовлених нею функціональних, в тому числі рухових, порушень. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>У процесі АФВ формують схему власного тіла та його сприйняття, просторові уявлення, вербальний аналіз і вербально-логічне мислення, достатній словниковий запас, довільні компоненти діяльності, адекватні механізми емоційної саморегуляції, навички самостійної творчості. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>У<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> <%2-%-2%>процесі АФВ вирішуються такі проблеми<%5-%-5%>: <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>• визначення характерних особливостей розвитку і функціонування організму, пов'язаних із вадою тієї або іншої функціональної системи; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>• визначення суттєвості спеціальної організації процесу виховання та навчання при окремих нозологіях; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>• розробка принципів і методів подолання наслідків вади, шляхів і способів підготовки дитини з особливими потребами до життєвих ситуацій; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>• встановлення взаємозв'язку між вихованням дитини з особливими потребами в умовах сім’ї та спеціально організованого процесу; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>• розкриття змісту, засобів, методів та організаційних форм виховання і навчання відповідно до кожного типу спеціальних установ. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>2. <%2-%-2%>Державна система реабілітації базується на таких, закладених у вітчизняному законодавстві,<%5-%-5%> принципах, як державний характер, єдність, загальнодоступність, обов'язковість. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Сучасна реабілітаційна педагогіка розглядається як особистісне орієнтоване навчання, спрямоване на допомогу дитині у визначенні індивідуальної траєкторії розвитку і самореалізації у різних сферах творчої та соціально-адаптивної діяльності з урахуванням психофізичних особливостей, стану фізичного, психічного і морального здоров'я. Українська реабілітаційна система інвалідів, до якої включено і фізичне виховання, представлена 10 типами навчальних закладів, основну частину котрих становлять інтернати, що знаходяться на повному державному забезпеченні. Установи диференціюються за віковими і нозологічними принципами. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>1. <%2-%-2%>Основними в АФВ є принципи:<%5-%-5%> свідомості й активності, індивідуалізації, доступності, наочності, послідовності, диференційно-інтегральних оптимумів, систематичності, розсіяного м'язового навантаження, міцності. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>В АФВ загальні дидактичні принципи<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> мають певні особливості, пов'язані із специфікою контингенту тих, кого навчають. Зупинимося на кожному принципі докладніше. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Принцип свідомості й активності<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> спрямований на розвиток уміння орієнтуватися в навколишній дійсності. Викладач будує заняття таким чином, щоб той, кого навчають, міг засвоювати навчальний матеріал, правильно сприймаючи дійсність. З цією метою вчителі повинні відповідати потребам та інтересам учня, бути ясними і зрозумілими для нього. В постановці індивідуальних завдань учителю значною мірою може допомогти досвід педагогіки Монтессорі, в основі якої лежить спостереження за дитиною. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Принцип індивідуалізації.<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> Вчитель звертає увагу на вік, стать, особливості стану здоров'я, фізичного розвитку, темперамент, особистісні й характерологічні якості того, кого навчають, його установки, цінності та інтереси, наявність і якість попередньої фізичної підготовки. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Окрім того, вчителю необхідно також знати загальні закономірності патологічного процесу, який має місце в учня; орієнтуватися у пов'язаних із цим захворюванням змінах у руховій активності; добре розбиратися не тільки у фізичному, але й психічному потенціалі свого підопічного (в тому числі знати його реакцію на самий стан інвалідності); враховувати протипоказання, пов'язані з ризиком погіршення стану здоров'я, і конкретні індивідуальні заходи безпеки. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Принцип доступності<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> полягає в тому, що усі засоби, які використовуються в АФВ, повинні бути адекватними рівням фізичного навантаження, психомоторного розвитку, стану здоров'я, функціонального стану рухового апарату, попереднього рухового досвіду і фізичної підготовленості. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Значною мірою доступність забезпечується на рівні формування кінестезичного образу за рахунок адекватного уявлення про дію і вибору відповідних засобів. У цьому допомагає показова демонстрація вчителем або його помічником фізичних вправ, використання наочних посібників: рисунків, макетів, схем та ін., з метою створення у тих, хто навчається, найбільш повних і точних уявлень, забезпечення сприйняття й асоціацій, пов'язаних з діями, що вивчаються. Для цього бажано впливати на найбільше число сенсорних систем учня, його емоційну сферу, котрі можуть бути порушені залежно від нозології, тобто дотримуватися принципу наочності.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Принцип послідовності<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> вивчення вправ безпосередньо пов'язаний принципом доступності. Визначаючи послідовність, варто керуватися закономірностями перенесення рухових навичок та "вроджених автоматизмів", які збереглися в інвалідів Це правило значно підвищує ефективність засвоєння нових фізичних вправ. Бажано як можна активніше використовувати позитивне перенесення рухових навичок. Це відбувається у тих випадках, коли в структурі т змісті вправ (у їхній головній фазі) є велика подібність. Принцип знаходить своє відображення в широкому застосуванні підвідних й імітаційних вправ Відмічається, що перенесення навичок в інвалідів найефективніший на початкових етапах навчання, коли рухи виконуються у більш примітивних варіантах та під посиленим контролем свідомості. Не слід забувати і про негативне перенесення, коли раніше засвоєна рухова дія перешкоджає правильному виконанню фізичної вправи, ш: вивчається. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Принцип диференційно-інтегральних оптимумів<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> втілюється у застосуванні оптимальних локальних та інтегральних фізичних навантажень. Якісні зміни в організмі людини, досягнуті шляхом оптимальної дії локальних фізичних навантажень різного змісту, є основою для створення резервна можливостей лімітованих систем при формуванні фонду життєво важлива рухових умінь і навичок. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Розвитком основних рухових якостей створюються функціональні резерви організму. Із цією метою дозовано й індивідуально збільшують обсяг та інтенсивність тренувального заняття. Збільшення параметрів навантаження повинно підпорядковуватися наступному правилу: обсяг та інтенсивність навантаження зберігаються до тих пір, поки не відбудеться стабілізація ЧСС. Потій збільшують інтенсивність навантаження й організм пристосовується до нових умов рухової діяльності. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Вважається, що стабільність одного з параметрів навантаження при варіюванні другого дозволяє системам організму ефективніше засвоювати кількісно- якісні форми тренувальних дій. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Принцип систематичності<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> випливає з принципів послідовності й диференційно- інтегральних оптимумів і базується на закономірностях умовно-рефлекторної діяльності.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>У зв'язку з тим, що підготовка являє складну систему взаємообумовлених засобів і методів навчання рухових якостей, послідовність основних вправ повинна відповідати вирішенню конкретних завдань кожного з етапів рухової підготовки, підбір вправ — закономірностям "перенесення" рухових навичок і якостей, а чергування навантажень і відпочинку — незмінному підвищенню функціональних спроможностей організму. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Принцип чергування,<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> або розсіяного м'язового навантаження, важливий для попередження стомлення. Він передбачає таке поєднання засобів АФВ при якому робота однієї групи м'язів, які здійснюють рух або реакцію пози, змінюється роботою іншої групи м'язів, що дає можливість здійснюватися відновлювальним процесам. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Принцип міцності<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> зводиться до створення в учня повних і точних уявлень, сприйняття і відчуття рухів, що вивчаються, для вироблення міцної навички. Порушення сенсорного аналізу або оптимального співвідношення функції свідомості й автоматизмів, які мають місце в АФВ, призводить до ускладнень у формуванні рухових умінь і навичок. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Принцип міцності<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> допомагає реалізувати дотримування таких правил: <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>•не переходити до вивчення нових вправ, поки не буде ґрунтовно вивчено поточний матеріал; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>• включати до занять вправи, вивчені раніше, в нових поєднаннях і варіантах; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>• підвищувати інтенсивність і тривалість виконання засвоєних вправ. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Принцип міцності:<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>•зв'язок знань, умінь з життям і практикою; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>• виховна й розвиваюча спрямованість; • всебічності, гармонійності змісту знань, умінь, звичок; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>• концентризм у навчанні: розподіл навчального матеріалу з характерною повторюваністю тематики та більш глибоким висвітленням даної теми на кожному новому етапі. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Питання до самоконтролю<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>1. Дайте визначення поняттю «Адаптивне фізичне виховання (АФВ)»<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>2. Назвіть мету АФВ<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>3. Назвіть загальні, незалежні від нозології, <#1-%-0#> АФВ<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>4. Які проблеми вирішуються у процесі АФВ?<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>5. На яких закладених у вітчизняному законодавстві принципах базується Державна система реабілітації?<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>6. Назвіть основні принципи в АФВ<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>7. Охарактеризуйте принцип свідомості й активності<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>8. Розкрити зміст і суть принципу індивідуалізації; принципу доступності; принципу послідовності.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>9. Охарактеризуйте принцип диференційно-інтегральних оптимумів; принцип систематичності; принцип чергування; принцип міцності; принцип міцності.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%2-%-2%><%3-%-3%>Рекомендована література<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%> <%4-%-4%>1. Бріскін Ю.А. Спорт інвалідів у міжнародному спортивному русі. – Львів: Край, 2006. – 346с.<%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>2. Евсеев С.П., Шпакова Л.В. Адаптивная физическая культура. Учебное пособие. – М.: Советский спорт, 2000. – 240с. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>3. Круцевич Т.Ю. Теория и методика физического воспитания. Том 2. – К.: Олимпийская литература, 2003 – 390с. 4. Чудная Р.В. Адаптивное физическое воспитание. – К.: Наукова думка, 2000. – 358с. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>4. Байкина Н. Г. Основы инвалидного спорта : учеб. пособие для студ. ф-та физ. воспитания, учителей-дефектологов и тренеров по инвалидному спорту / Н. Г. Байкина, Я. В. Крет. – Запорожье : ЗГУ, 2002. – 58 с.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>5. Бегидова Т. П. Основы адаптивной физической культуры: Учеб. Пособие. / Т. П. Бегидова – М. : Физкультура и Спорт, 2007. – 192 с. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>6. Бріскін Ю. А. Спорт інвалідів: [підручник] / Ю. А. Бріскін. – К. : Олімпійська література, 2006. – 124 с. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>7. Гросс Н. А. Физическая реабилитация детей с нарушениями функций опорно-двигательного аппарата / Н. А. Гросс. – М., 2000. – 224 с. <%4-%-4%><%6-%-6%><%7-%-365%><%6-%-6%>
Последнее изменение: Friday, 2 December 2016, 08:01