ЛЕКЦІЯ 4-5: Лікарсько-педагогічний контроль в адаптивному фізичному вихованні

<%1-%-0%><%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Тема: Лікарсько-педагогічний контроль в адаптивному фізичному вихованні<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%5-%-5%><%2-%-2%><%3-%-3%>План<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-8%><%1-%-0%><%3-%-3%><%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>1. Лікарсько-педагогічний контроль в адаптивному фізичному вихованні <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>2. Профілактика травматизму в адаптивному фізичному вихованні<%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>1. В процесі фізичного виховання людей з порушеннями здоров'я лікарсько-педагогічному контролю відводиться ще більше значення, ніж у роботі зі здоровими. <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Лікарсько-педагогічний контроль<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> – це система медичних і педагогічних спостережень, які забезпечують ефективне використання засобів і методів фізичного виховання, підвищення рівня здоров'я і вдосконалення фізичного розвитку. <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Заходи лікарсько-педагогічного контролю визначають стан організму на даний момент (поточний стан), враховують попередній стан (генез) і прогнозують можливі стани в майбутньому (прогноз). <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Загальні <#1-%-0#><%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>: <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- організація учбово-тренувального процесу; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- визначення стану здоров'я і функціонального стану організму; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- оцінка динаміки стану здоров'я; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- оцінка і вибір найбільш ефективних засобів і методів як самого учбового процесу, так і поліпшення відновних процесів після фізичних навантажень; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- оцінка гігієнічних умов проведення занять (температура повітря, вологість, освітлення, вентиляція і т.п.); <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- відповідність спортивного інвентарю (розміри, маса, стан), одягу і взуття темі заняття і погоднім умовам; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- планування і контроль забезпечення безпеки занять АФВ. <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Медичний контроль вирішує наступні задачі:<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> вибір засобів фізичного виховання і видів спорту з урахуванням індивідуальних порушень, визначення об'єму занять, спеціальних заходів, які необхідно провести після закінчення заняття, класифікація спортсменів і медичний огляд, визначення протипоказань, оцінка ступеня впливу процесу фізичного виховання на організм (незначне, помірковане, значне, надмірне). Етапний, поточний і оперативний контроль. В АФВ важливо дотримання етапного, поточного і оперативного контролю. <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%><#2-%-1#> етапного контролю<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> - оцінка рівня розвитку функціональних можливостей систем і органів, які лежать в основі рухової активності. <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Проводиться відповідно до етапів учбово-тренувального процесу. Включає медичне обстеження: огляд фахівцями, функціональні проби, лабораторні аналізи і інструментальні дослідження. По етапах оцінюється динаміка фізіологічних процесів, функціональних якостей, регуляція фізіологічних функцій. Етапний контроль проводиться лікарями. <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Сучасний лікарсько-педагогічний контроль включає<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> фізіологічний контроль рухових якостей: тестування фізичними навантаженнями з ціллю визначення рівня сили і структури силових можливостей рухів у різних суглобах, співвідношення сили і швидкості в діапазоні кутових швидкостей рухів, силової витривалості в ізотонічному і ізодинамічному режимах; вимірювання енергетичного потенціалу – меж працездатності аеробної і анаеробної. <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%><#2-%-1#> поточного контролю<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>: <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- визначення відповідності режиму навантажень фізіологічним можливостям організму через оцінку загальної напруженості функціонального стану організму; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- оцінка відповідності тренувального ефекту поточних навантажень тим, що планувалися; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- визначення потенціалу пристосовування організму на момент дослідження: оцінка резервів, зміна функціональних можливостей. <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Критеріями являються скарги на зміну самопочуття, показники частоти серцевих скорочень, артеріального тиску, зміни функціональних проб і результатів лабораторних і інструментальних досліджень.<%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Вияви перевантаження<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>: <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- біль або відчуття дискомфорту в ділянці грудей, живота, шиї, у щелепах або в руках; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- відчуття нудоти за годину або зразу ж після виконання фізичних вправ; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- поява незвиклої задишки під час виконання фізичних вправ; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- втрата свідомості під час заняття; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- порушення ритму серцевої діяльності; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- збереження високих показників пульсу після навантаження більше ніж за 5 хв відпочинку. <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%><#2-%-1#> оперативного контролю:<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- оцінка впливу кожного заняття на організм; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- визначення спрямованості і напруженості навантажень; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- оцінка ступеня досягнення конкретної мети кожного заняття; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- здійснення оперативної корекції тренувального ефекту окремих вправ і заняття в цілому. <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>В оперативному контролі визначають<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>: <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- під час навантаження – температуру тіла, ЧСС і частоту дихання, їх співвідношення, легеневу вентиляцію; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- після навантажень – характеристики, які відображають втому, зміни електрокардіограми, життєву ємність легень, силу дихальних м'язів, параметри, які характеризують енергозабезпечення навантаження (рівень лактату, кислотно-лужну рівновагу крові), метаболічні показники, що характеризують навантаження (склад лактату, сечовини, фосфору, креатинфосфату, креатину, вільних жирних кислот, кетонових тіл, глюкози). <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>За наслідками лікарсько-педагогічного контролю визначається загальне навантаження на організм учня в процесі занять і будується "фізіологічна крива" навантаженості заняття. Характер фізіологічної кривої залежить від періоду занять, функціонального стану учня і індивідуальної реакції організму на фізичне навантаження. <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>2. Профілактика травматизму в адаптивному фізичному вихованні<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>В АФВ необхідно приділяти особливо значну увагу дотриманню правил безпеки навчально-виховного процесу. <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-229%><%3-%-3%>Профілактика травматизму є комплексом організаційно-методичних заходів, спрямованих на вдосконалення фізичного виховання<%4-%-4%><%8-%-232%><%5-%-5%><%3-%-3%>. <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>За статистикою <%2-%-2%>основні причини травматизму<%5-%-5%> – недостатня  професійна підготовка вчителя і, як результат, погана організація навчального процесу; неправильне комплектування груп; недоліки або помилки в методиці; порушення дисципліни, встановлених правил, вимог лікарсько-педагогічного контролю; невідповідність матеріально-технічного забезпечення методиці занять; погані санітарно-гігієнічні умови, у тому числі незадовільний стан спортивних споруд, інвентарю, одягу, взуття, захисних пристосувань; причинами можуть бути зовнішні перешкоди, у тому числі погані погодні умови, а також надмірне емоційне збудження учнів або їх психологічна непідготовленість до заняття. <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Методичні помилки, що призводять до травматизму<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>: <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- порушення принципу систематичності, поступовості і послідовності при розвитку рухового вміння (навику); <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- форсування навантажень; перевантаження; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- недотримання умов забезпечення під час і після занять відновлення функціонального стану організму; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- перевтома і, <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>– як наслідок: порушення координації, погіршення уваги і захисних реакцій, втрата спритності. <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Профілактика травм і підвищення безпеки занять<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>: <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- підвищення кваліфікації викладача і розширення знань з профілактики травматизму серед учнів; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- правильне комплектування груп; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- науково обґрунтоване планування і контроль навчального процесу; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- дотримання усіх дидактичних принципів; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- повноцінне матеріально-технічне забезпечення занять; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- дотримання методичних рекомендацій; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- виконання вимог лікарсько-педагогічного контролю; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- контроль стану місця занять, м'якого покриття, інвентарю; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- дотримання правил гігієни (у зв'язку з порушенням функціональних можливостей, зниженням захисних сил організму і схильності до простудних захворювань в АФВ належить надавати ще більше уваги, ніж на заняттях із здоровими дітьми); <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- дотримання режиму: регулярність і своєчасність занять, відпочинку і харчування. <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Раціональне харчування<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>: - облік кліматичних і погодних умов. <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Вміння швидко перебудовувати методику занять відповідно змінам зовнішніх умов:<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%><%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- корекція спортивних правил, які, ймовірно, можуть призвести до травм; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- розробка і дотримання правил використання, прибирання і збереження спортивного устаткування, інвентарю і захисних обладнань; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- на перших заняттях рекомендується навчити учнів правилам безпеки і методам самострахування (наприклад, вмінню правильно падати); <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- із місцем проведення занять знайомляться завчасно до початку заняття для вирішення питання про степінь безпеки учнів на занятті; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- кількість учнів в групі повинна бути оптимальною; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- заборонено проводити заняття у відсутність викладача; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- перед початком кожного заняття перевіряють стан інвентарю, устаткування, екіпіровку учнів. <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Дотримуються відповідності одягу вимогам завдань, які виконуються на занятті, і зовнішнім умовам<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>: <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- на початку заняття учням обов'язково повідомляють правила і методи безпеки, страховки, попереджувальні сигнали; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- обов'язкова дисципліна учнів, добровільних помічників і присутність керівника занять з моменту, коли учні починають збиратися в спортивному залі, на майданчику, в басейні; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- викладачу рекомендується контролювати раціональне розміщення і переміщення учасників по спортивному залу, на майданчику, в басейні; <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- розминка обов'язкова і включає загальну і спеціальну частини. <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Загальна частина<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> направлена на створення оптимального збудження центральної нервової системи і нервово-м'язового апарату в цілому, на підвищення обміну речовин і температури тіла, посилення діяльності серцево- судинної і дихальної систем. <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Спеціальна частина<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> спрямована на створення оптимального збудження тих ланок нервово-м'язового апарату, які будуть випробовувати найбільше навантаження і тому є найвразливішими:- силові вправи і вправи на гнучкість вимагають розминки, спрямованої на розігрівання м'язів. Підвищення температури, яке відбувається при цьому, рекомендується зберігати протягом всього заняття за допомогою спеціального одягу; - фізичні вправи і їх послідовність старанно підбираються з урахуванням їх раціонального чергування і системи підвідних вправ. <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Розраховуються оптимальні проміжки відпочинку між фізичними вправами; - розминка не повинна викликати зайвого збудження і перевтоми; - навантаження на кожному занятті визначається виходячи з довгострокового плану і з врахуванням самопочуття учнів безпосередньо під час заняття; - навантаження збільшуються поступово, перевантаження виключаються; - для профілактики травм слід розвивати координаційні здібності і гнучкість; - збільшення швидкості рухів повинно відбуватися одночасно з вдосконаленням техніки рухів; - виконання оздоровчих вправ є обов'язковим; - під час виконання вправ, що дають навантаження на хребет, слід утримувати його прямим; - при наявності великої кількості функціональних порушень слід уникати напруження; - максимальне зусилля під час вправ рекомендується робити на видиху, не затримуючи дихання; - при виконанні вправ не слід затримувати дихання. У кожному окремому випадку (при дефекті тієї, або іншої сенсорної системи, порушенні тієї або іншої функції) існує специфічний ризик травматизму.<%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Питання до самоконтролю<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>1. Лікарсько-педагогічний контроль – це? <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>2. Перелічити загальні <#1-%-0#> лікарсько-педагогічного контролю.<%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>3. Які задачі вирішує медичний контроль?<%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>4. Назвіть <#1-%-0#> етапного контролю.<%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>5. Назвіть <#1-%-0#> поточного контролю.<%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>6. Опишіть вияви перевантаження.<%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>7. Назвіть <#1-%-0#> оперативного контролю.<%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>8. Назвіть основні причини травматизму.<%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>9. Назвіть методичні помилки, що призводять до травматизму.<%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>10. Профілактика травм і підвищення безпеки занять<%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Рекомендована література<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>1. Адаптивное физическое воспитание и спорт / под ред. Джозефа П. Винника; пер. с англ. И. Андреев. – К. : Олимп. Лит., 2010. – 608 с. <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>2. Антонюк С. Д. Адаптивное воспитание в практике спортивно-оздоровительной работы: Учеб.-метод. пособие / С. Д. Антонюк, Л. Н. Макарова, А. В. Сычов. – Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г. Р.Державина, 2004. – 543 с.<%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>3. Антонюк С. Д. Современные подходы к адаптации детей с особыми образовательными потребностями: Учеб.-метод. пособие / С. Д. Антонюк, М. В. Хватова, П. В.Климов. – Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г.Р.Державина, 2005. – 243 с.<%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>4. Байкина Н. Г. Основы инвалидного спорта : учеб. пособие для студ. ф-та физ. воспитания, учителей-дефектологов и тренеров по инвалидному спорту / Н. Г. Байкина, Я. В. Крет. – Запорожье : ЗГУ, 2002. – 58 с.<%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>5. Бегидова Т. П. Основы адаптивной физической культуры: Учеб. Пособие. / Т. П. Бегидова – М. : Физкультура и Спорт, 2007. – 192 с. <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>6. Бріскін Ю. А. Спорт інвалідів: [підручник] / Ю. А. Бріскін. – К. : Олімпійська література, 2006. – 124 с. <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>7. Гросс Н. А. Физическая реабилитация детей с нарушениями функций опорно-двигательного аппарата / Н. А. Гросс. – М., 2000. – 224 с. <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>8. Евсеев С. П. Адаптивная физическая культура : учебное пособие / С. П. Евсеев, Л. В. Шапкова. – М. : Советский спорт, 2000. – 240 с. <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>9. Литош Н. Л. Адаптивная физическая культура. Психолого-педагогическая характеристика детей с нарушениями развития : учеб. пособие / Н. Л. Литош. – М. : СпортАкадемПресс, 2002 –140 с. <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>10. Теорія і методика фізичного виховання. / Методика фізичного виховання різних груп населення / за ред. Т. Ю. Круцевич. / Т.2 – К. : Олімпійська література. – 2008. – 367 с. <%4-%-4%><%6-%-8%> <%1-%-0%><%3-%-3%>11. Шапкова Л. В. Частные методики адаптивной физической культуры : учебное пособие / Л. В. Шапкова. – М. : Советский спорт, 2003. – 464 с. <%4-%-4%><%6-%-8%><%9-%-513%><%6-%-8%>
Modifié le: Friday 2 December 2016, 07:47