ЛЕКЦІЯ 6: Адаптивне фізичне виховання осіб з вадами слуху

<%1-%-0%><%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Тема: Адаптивне фізичне виховання осіб з вадами слуху <%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%> <%4-%-4%>Причини і локалізація пошкодження органу слуху впливають на сприйняття звуків. Глухота впливає на зниження рівня здоров'я.<%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Аналіз анатомо-фізіологічних зв’язків слухового аналізатора з іншими органами і системами організму показує, що пошкодження органу слуху може викликати порушення: <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- рефлекторних рухових реакцій на слухові подразники; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- відчуття рівноваги; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- функції окорухових м'язів; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- функції оральних, артикуляцій, фарин- і ларингеальних м'язів; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- несвідомих автоматичних рухів, що забезпечуються екстрапірамідною системою; - вегетативних реакцій організму.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Глухота<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> – повна відсутність слуху або такий його ступінь пониження, при якому розбірливе сприйняття мови стає неможливим. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Повна глухота зустрічається рідко. Більшість глухих мають залишки слуху, що дозволяє їм сприймати певні звуки. Такий стан визначають як слабослухання або туговухість. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Сприйняття звуків залежно від рівня пошкодження системи слуху <%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Ціль і задачі викладача:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- знання і розуміння цінностей учня, його цілі, проблем, бажань, старань, інтересів;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- знання і розуміння переконань учня, діапазону його можливостей і здібностей - визначити коло інтересів учня;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Зміст практичної роботи:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%> - з'ясувати зміст самостійних дій учня; - виявити пріоритети учня у виборі предметів діяльності, спортивного інвентарю; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- з'ясувати самооцінку учня, виявити причини його сумнівів, побоювань, страхів <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Порушення рухової активності може мати наступні вияви:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%> - проблеми збереження статичної і динамічної рівноваги; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- низький рівень розвитку просторової орієнтації; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- сповільнене оволодіння руховими вміннями і навиками; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- збільшення часу рухових реакцій і реакцій по вибору; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- зниження станової сили; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- відставання в стрибучості; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- нераціональний розподіл фізичних зусиль при рухах; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- низький темп рухів; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- погіршення рухової пам'яті; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- зниження здатності ідентифікувати людей і об'єкти; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- неадекватне зниження відчуття безпеки; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- перевага зорово-м'язових уявлень над м'язово-руховими; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- зниження точності сприйняття; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- зниження точності відтворення тимчасових параметрів; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- недостатньо точна координація і невпевненість рухів. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Тестування при глухоті. <%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Тестування слуху проводиться лікарями по методиках Рінне, Вебера, Швабаха. Обов'язково тестують вестибулярну функцію: з'ясовують скарги на запаморочення, визначають наявність ністагму, порушення рівноваги, промахування, здатність правильно здійснювати пальценосову пробу. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>При оцінці рухових якостей особливу увагу надають тестуванню<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>:<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%> - швидкості, точність відтворення рухів заданої амплітуди, точності цільового руху; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- точність диференціації великих і малих м'язових зусиль; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- здатності формувати просторово-часові зв'язки; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- координації. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Фізичне виховання глухих має ряд специфічних завдань:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%> - вестибулярне тренування; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- вдосконалення просторового орієнтування; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- розвиток здатності ідентифікувати людей і предмети; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- швидкість перемикання уваги з ціллю кращого орієнтування; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- вдосконалення реакції за вибором; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- підвищення швидкості рухових реакцій; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- розширення м'язово-рухових уявлень; збільшення об'єму рухової пам'яті. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Особливі акценти у процесі розвитку вмінь і навиків при глухоті<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>:<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- вміння раціонально аналізувати ситуацію; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- здатність встановлювати зв'язки між попереднім досвідом і новими знаннями; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- раціональний розподіл фізичних зусиль; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Засоби фізичного виховання:<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- загальнорозвиваючі фізичні вправи; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- циклічні аеробні вправи (біг, ходьба, їзда на велосипеді); <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- дихальні вправи (з тривалим видихом); <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- вправи для зміцнення м’язів хребта; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- вправи для розвитку координації; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- елементи гімнастики; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- елементи акробатики; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- аеробіка; - танцювально-ритмічні вправи; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- танці; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- види спорту: бадмінтон, баскетбол, боротьба вільна і греко-римська, боулінг, бочче, волейбол, гольф, дзюдо, теніс, футбол, хокей, хокей з м'ячем, шашки, шахи. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Методика формування рухових уявлень, умінь і навиків вимагає дотримання наступної послідовності<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> : <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- положення голови (при глухоті часто для кращого вловлювання звуку людина повертає або нахиляє голову, що негативно впливає на поставу, хребет); <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- правильне дихання; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- раціональна поза (ця тема особливо важлива при ураженнях вестибулярного аналізатора); <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- фундаментальні властивості руху; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- довільні і мимовільні рухи; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- рух очей, організовуючі рухи тіла; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- координація згиначів і розгиначів; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- рухи і дихання; - раціональна дія. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>До особливостей методики фізичного виховання глухих відносяться наступні положення:<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- учитель повинен володіти мовою знаків; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- на заняттях застосовувати раціональні наочні повідомлення; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- широко використовувати арсенал відеоматеріалів (візуальний показ); <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- вміння, що вивчаються, завжди демонструються наочно; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- викладач при спілкуванні з учнями повинен стояти лицем до учнів так, щоб вони добре бачили його обличчя і губи (артикуляцію); <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- при словесному поясненні пам'ятати про виразність своєї артикуляції; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- уникати міміки і жестів, які не відносяться до теми даного питання; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- в процесі спілкування з учнями викладач повинен бачити їх очі (зворотну реакцію); <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- викладачу час від часу необхідно питати учнів, як вони зрозуміли матеріал; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- краще двічі перевірити, щоб переконатися в тому, що учні зрозуміли правильно, особливо, якщо йдеться про профілактику травм; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- кожні 15 хв робити перерви (інтервал обумовлений часом концентрації уваги, після якої розвивається стомлення); <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- вибирати ігри з простими правилами. Використовувати наочні, тактильні і кінестетичні підказки (світло, яскраві прапорці, кеглі, м'ячі); <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- уникати усних підказок під час гри. При необхідності зупинити гру і пояснити правила всім гравцям разом; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- уникати шумових ефектів; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- організовувати взаємодопомогу між учнями; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- прагнути своєчасно розпізнавати мімічні вияви емоцій; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- забезпечити добре освітлення приміщення; <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- при пошкодженнях вестибулярного апарату уникати вправ і ігор, які можуть викликати негативні наслідки.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Питання до самоконтролю<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>1. Сприйняття звуків залежно від рівня пошкодження системи слуху. Назвіть ціль і задачі викладача. Зміст практичної роботи. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>2. Які вияви може мати порушення рухової активності ?<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>3. По яких методиках проводиться лікарями тестування слуху?<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>4. Якому  тестуванню надають особливу увагу при оцінці рухових якостей?<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>5. Назвіть ряд специфічних завдань при фізичному вихованні глухих.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>6. Перелічите засоби фізичного виховання.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Рекомендована література<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>1. Адаптивное физическое воспитание и спорт / под ред. Джозефа П. Винника; пер. с англ. И. Андреев. – К. : Олимп. Лит., 2010. – 608 с. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>2. Антонюк С. Д. Адаптивное воспитание в практике спортивно-оздоровительной работы: Учеб.-метод. пособие / С. Д. Антонюк, Л. Н. Макарова, А. В. Сычов. – Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г. Р.Державина, 2004. – 543 с.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>3. Антонюк С. Д. Современные подходы к адаптации детей с особыми образовательными потребностями: Учеб.-метод. пособие / С. Д. Антонюк, М. В. Хватова, П. В.Климов. – Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г.Р.Державина, 2005. – 243 с.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>4. Байкина Н. Г. Основы инвалидного спорта : учеб. пособие для студ. ф-та физ. воспитания, учителей-дефектологов и тренеров по инвалидному спорту / Н. Г. Байкина, Я. В. Крет. – Запорожье : ЗГУ, 2002. – 58 с.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>5. Бегидова Т. П. Основы адаптивной физической культуры: Учеб. Пособие. / Т. П. Бегидова – М. : Физкультура и Спорт, 2007. – 192 с. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>6. Бріскін Ю. А. Спорт інвалідів: [підручник] / Ю. А. Бріскін. – К. : Олімпійська література, 2006. – 124 с. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>7. Гросс Н. А. Физическая реабилитация детей с нарушениями функций опорно-двигательного аппарата / Н. А. Гросс. – М., 2000. – 224 с. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>8. Евсеев С. П. Адаптивная физическая культура : учебное пособие / С. П. Евсеев, Л. В. Шапкова. – М. : Советский спорт, 2000. – 240 с. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>9. Литош Н. Л. Адаптивная физическая культура. Психолого-педагогическая характеристика детей с нарушениями развития : учеб. пособие / Н. Л. Литош. – М. : СпортАкадемПресс, 2002 –140 с. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>10. Теорія і методика фізичного виховання. / Методика фізичного виховання різних груп населення / за ред. Т. Ю. Круцевич. / Т.2 – К. : Олімпійська література. – 2008. – 367 с. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>11. Шапкова Л. В. Частные методики адаптивной физической культуры : учебное пособие / Л. В. Шапкова. – М. : Советский спорт, 2003. – 464 с. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Додаткова:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>1. Про введення посади спеціалістів з фізичної реабілітації: Лист Міністерства охорони здоров’я України від 5 листопада 2001 р. №11.03.04/22.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>2. Виноградова Р. Н. Об опыте работы по интеграции в общество людей с ограниченными возможностями в Германии // Соц. и клин. психиатрия. — 2000. — Т. 10. — № 4. — С. 72–73.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>3. Выготский Л. С. Основы дефектологии // Собр. соч. — М.,1983. — Т. 5.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>4. Дегонская Е. В. Метод “Вилкион” – терапии в лечении сопутствующей соматической патологии у детей с церебральным параличем // Укр. вісн. психоневрологии. — 2002. — Т. 10. — №2. — С. 203–204.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>5. Зелинская Д. И., Белова Л. С. Детская инвалидность. — М., 2001. — 136 с.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Коренев Н. М. Международные подходы к оценке последствий заболеваний и травм // Ортопедия, травматология и протезирование. — 2001. — № 3. – С. 23 – 25.<%4-%-4%><%6-%-6%><%7-%-521%><%6-%-6%>
Ostatnia modyfikacja: Friday, 2 December 2016, 07:52