ЛЕКЦІЯ 6: Адаптивне фізичне виховання осіб з вадами слуху
<%1-%-0%><%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Тема: Адаптивне фізичне виховання осіб з вадами слуху <%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%> <%4-%-4%>Причини і локалізація
пошкодження органу слуху впливають на сприйняття звуків. Глухота впливає на
зниження рівня здоров'я.<%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Аналіз анатомо-фізіологічних
зв’язків слухового аналізатора з іншими органами і системами організму показує,
що пошкодження органу слуху може викликати порушення: <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- рефлекторних рухових реакцій
на слухові подразники; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- відчуття рівноваги; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- функції окорухових м'язів; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- функції оральних,
артикуляцій, фарин- і ларингеальних м'язів; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- несвідомих автоматичних
рухів, що забезпечуються екстрапірамідною системою; - вегетативних реакцій
організму.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Глухота<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> – повна
відсутність слуху або такий його ступінь пониження, при якому розбірливе
сприйняття мови стає неможливим. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Повна глухота зустрічається
рідко. Більшість глухих мають залишки слуху, що дозволяє їм сприймати певні
звуки. Такий стан визначають як слабослухання або туговухість. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Сприйняття звуків залежно від рівня пошкодження системи слуху <%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Ціль і задачі викладача:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- знання і розуміння цінностей
учня, його цілі, проблем, бажань, старань, інтересів;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- знання і розуміння
переконань учня, діапазону його можливостей і здібностей - визначити коло
інтересів учня;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Зміст практичної роботи:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%> - з'ясувати зміст самостійних дій учня; -
виявити пріоритети учня у виборі предметів діяльності, спортивного інвентарю; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- з'ясувати самооцінку учня,
виявити причини його сумнівів, побоювань, страхів <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Порушення рухової активності може мати наступні вияви:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%> - проблеми збереження статичної і динамічної
рівноваги; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- низький рівень розвитку
просторової орієнтації; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- сповільнене оволодіння
руховими вміннями і навиками; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- збільшення часу рухових
реакцій і реакцій по вибору; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- зниження станової сили; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- відставання в стрибучості; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- нераціональний розподіл
фізичних зусиль при рухах; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- низький темп рухів; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- погіршення рухової пам'яті; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- зниження здатності
ідентифікувати людей і об'єкти; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- неадекватне зниження
відчуття безпеки; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- перевага зорово-м'язових
уявлень над м'язово-руховими; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- зниження точності
сприйняття; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- зниження точності
відтворення тимчасових параметрів; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- недостатньо точна
координація і невпевненість рухів. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Тестування при глухоті. <%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Тестування слуху проводиться
лікарями по методиках Рінне, Вебера, Швабаха. Обов'язково тестують вестибулярну
функцію: з'ясовують скарги на запаморочення, визначають наявність ністагму,
порушення рівноваги, промахування, здатність правильно здійснювати пальценосову
пробу. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>При оцінці рухових якостей особливу увагу надають тестуванню<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>:<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%> - швидкості, точність відтворення рухів
заданої амплітуди, точності цільового руху; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- точність диференціації
великих і малих м'язових зусиль; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- здатності формувати
просторово-часові зв'язки; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- координації. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Фізичне виховання глухих має ряд специфічних завдань:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%> - вестибулярне тренування; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- вдосконалення просторового
орієнтування; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- розвиток здатності
ідентифікувати людей і предмети; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- швидкість перемикання уваги
з ціллю кращого орієнтування; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- вдосконалення реакції за
вибором; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- підвищення швидкості рухових
реакцій; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- розширення м'язово-рухових
уявлень; збільшення об'єму рухової пам'яті. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Особливі акценти у процесі розвитку вмінь і навиків при глухоті<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>:<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- вміння раціонально
аналізувати ситуацію; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- здатність встановлювати
зв'язки між попереднім досвідом і новими знаннями; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- раціональний розподіл
фізичних зусиль; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Засоби фізичного виховання:<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- загальнорозвиваючі фізичні
вправи; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- циклічні аеробні вправи
(біг, ходьба, їзда на велосипеді); <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- дихальні вправи (з тривалим
видихом); <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- вправи для зміцнення м’язів
хребта; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- вправи для розвитку
координації; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- елементи гімнастики; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- елементи акробатики; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- аеробіка; - танцювально-ритмічні
вправи; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- танці; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- види спорту: бадмінтон,
баскетбол, боротьба вільна і греко-римська, боулінг, бочче, волейбол, гольф,
дзюдо, теніс, футбол, хокей, хокей з м'ячем, шашки, шахи. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Методика формування рухових уявлень, умінь і навиків вимагає дотримання
наступної послідовності<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> :
<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- положення голови (при
глухоті часто для кращого вловлювання звуку людина повертає або нахиляє голову,
що негативно впливає на поставу, хребет); <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- правильне дихання; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- раціональна поза (ця тема
особливо важлива при ураженнях вестибулярного аналізатора); <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- фундаментальні властивості
руху; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- довільні і мимовільні рухи; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- рух очей, організовуючі рухи
тіла; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- координація згиначів і
розгиначів; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- рухи і дихання; -
раціональна дія. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>До особливостей методики фізичного виховання глухих відносяться наступні
положення:<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- учитель повинен володіти
мовою знаків; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- на заняттях застосовувати
раціональні наочні повідомлення; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- широко використовувати
арсенал відеоматеріалів (візуальний показ); <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- вміння, що вивчаються,
завжди демонструються наочно; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- викладач при спілкуванні з
учнями повинен стояти лицем до учнів так, щоб вони добре бачили його обличчя і
губи (артикуляцію); <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- при словесному поясненні
пам'ятати про виразність своєї артикуляції; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- уникати міміки і жестів, які
не відносяться до теми даного питання; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- в процесі спілкування з
учнями викладач повинен бачити їх очі (зворотну реакцію); <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- викладачу час від часу
необхідно питати учнів, як вони зрозуміли матеріал; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- краще двічі перевірити, щоб
переконатися в тому, що учні зрозуміли правильно, особливо, якщо йдеться про
профілактику травм; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- кожні 15 хв робити перерви
(інтервал обумовлений часом концентрації уваги, після якої розвивається
стомлення); <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- вибирати ігри з простими
правилами. Використовувати наочні, тактильні і кінестетичні підказки (світло,
яскраві прапорці, кеглі, м'ячі); <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- уникати усних підказок під
час гри. При необхідності зупинити гру і пояснити правила всім гравцям разом; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- уникати шумових ефектів; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- організовувати
взаємодопомогу між учнями; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- прагнути своєчасно
розпізнавати мімічні вияви емоцій; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- забезпечити добре освітлення
приміщення; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- при пошкодженнях
вестибулярного апарату уникати вправ і ігор, які можуть викликати негативні
наслідки.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Питання до самоконтролю<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>1. Сприйняття звуків залежно
від рівня пошкодження системи слуху. Назвіть ціль і задачі викладача. Зміст
практичної роботи. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>2. Які вияви може мати
порушення рухової активності ?<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>3. По яких методиках
проводиться лікарями тестування слуху?<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>4. Якому тестуванню надають особливу увагу при оцінці
рухових якостей?<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>5. Назвіть ряд специфічних
завдань при фізичному вихованні глухих.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>6. Перелічите засоби фізичного
виховання.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Рекомендована література<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>1. Адаптивное физическое
воспитание и спорт / под ред. Джозефа П. Винника; пер. с англ. И. Андреев. – К.
: Олимп. Лит., 2010. – 608 с. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>2. Антонюк С. Д. Адаптивное
воспитание в практике спортивно-оздоровительной работы: Учеб.-метод. пособие /
С. Д. Антонюк, Л. Н. Макарова, А. В. Сычов. – Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г.
Р.Державина, 2004. – 543 с.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>3. Антонюк С. Д. Современные
подходы к адаптации детей с особыми образовательными потребностями:
Учеб.-метод. пособие / С. Д. Антонюк, М. В. Хватова, П. В.Климов. – Тамбов:
Изд-во ТГУ им. Г.Р.Державина, 2005. – 243 с.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>4. Байкина Н. Г. Основы
инвалидного спорта : учеб. пособие для студ. ф-та физ. воспитания,
учителей-дефектологов и тренеров по инвалидному спорту / Н. Г. Байкина, Я. В.
Крет. – Запорожье : ЗГУ, 2002. – 58 с.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>5. Бегидова Т. П. Основы
адаптивной физической культуры: Учеб. Пособие. / Т. П. Бегидова – М. :
Физкультура и Спорт, 2007. – 192 с. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>6. Бріскін Ю. А. Спорт
інвалідів: [підручник] / Ю. А. Бріскін. – К. : Олімпійська література, 2006. –
124 с. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>7. Гросс Н. А. Физическая
реабилитация детей с нарушениями функций опорно-двигательного аппарата / Н. А.
Гросс. – М., 2000. – 224 с. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>8. Евсеев С. П. Адаптивная
физическая культура : учебное пособие / С. П. Евсеев, Л. В. Шапкова. – М. :
Советский спорт, 2000. – 240 с. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>9. Литош Н. Л. Адаптивная
физическая культура. Психолого-педагогическая характеристика детей с
нарушениями развития : учеб. пособие / Н. Л. Литош. – М. : СпортАкадемПресс,
2002 –140 с. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>10. Теорія і методика
фізичного виховання. / Методика фізичного виховання різних груп населення / за
ред. Т. Ю. Круцевич. / Т.2 – К. : Олімпійська література. – 2008. – 367 с. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>11. Шапкова Л. В. Частные
методики адаптивной физической культуры : учебное пособие / Л. В. Шапкова. – М.
: Советский спорт, 2003. – 464 с. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Додаткова:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>1. Про введення посади
спеціалістів з фізичної реабілітації: Лист Міністерства охорони здоров’я
України від 5 листопада 2001 р. №11.03.04/22.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>2. Виноградова Р. Н. Об опыте
работы по интеграции в общество людей с ограниченными возможностями в Германии //
Соц. и клин. психиатрия. — 2000. — Т. 10. — № 4. — С. 72–73.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>3. Выготский Л. С. Основы
дефектологии // Собр. соч. — М.,1983. — Т. 5.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>4. Дегонская Е. В. Метод
“Вилкион” – терапии в лечении сопутствующей соматической патологии у детей с
церебральным параличем // Укр. вісн. психоневрологии. — 2002. — Т. 10. — №2. —
С. 203–204.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>5. Зелинская Д. И., Белова Л.
С. Детская инвалидность. — М., 2001. — 136 с.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Коренев Н. М. Международные
подходы к оценке последствий заболеваний и травм // Ортопедия, травматология и протезирование.
— 2001. — № 3. – С. 23 – 25.<%4-%-4%><%6-%-6%><%7-%-521%><%6-%-6%>
Остання зміна: Friday 2 December 2016 07:52 AM