ЛЕКЦІЯ 7: Адаптивне фізичне виховання осіб з вадами зору
<%1-%-0%><%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Тема: Адаптивне
фізичне виховання осіб з вадами зору<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%2-%-2%><%3-%-3%>План<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>1. Зоровий
аналізатор.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>2. Мета, <#1-%-0#>, і
засоби фізичного виховання осіб з дефектом зору.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>3. Методи навчання
спортивній техніці.<%2-%-2%><%7-%-26%><%8-%-27%><%5-%-5%><%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>1. Зоровий аналізатор.<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Зоровий
аналізатор дозволяє людині сприймати 90% зовнішньої інформації. <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Сліпота <%4-%-4%><%5-%-5%><%7-%-26%><%3-%-3%>– <%4-%-4%><%8-%-27%><%3-%-3%>двостороння невиліковна повна відсутність
зору (в цих випадках користуються терміном <%7-%-26%>тотальна сліпота) <%8-%-27%>(0) або
залишковий зір (гострота зору: світловідчуття 0,03-0,04 включно з корекцією на
кращому оці, або звуження поля зору до 10º на кращому оці незалежно від
гостроти зору).<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>При
збереженому світловідчутті на рівні розрізнення світла і темноти або
залишкового зору, що дозволяє полічити пальці руки біля лиця, розрізняти
контури, силуети і кольори предметів безпосередньо перед очима, говорять про <%7-%-26%>практичну
сліпоту<%8-%-27%>. Знижений зір – гострота зору кращого ока з корекцією зору складає
0,05-0,4, що дозволяє бачити при сприятливих умовах, коли до зору не пред'являється
високих вимог.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>В спеціальних школах дітей з порушенням зору поділяють на
групи:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- з повною
відсутністю зору;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- що мають
світловідчуття, що дозволяє розрізняти світло і тінь;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- володіючих
залишковим зоровим сприйняттям, що дозволяє розрізняти на близькій відстані
контури предметів;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- з
гостротою зору від 0,01 до 0,04, що дозволяє зорово орієнтуватися при
пересуваннях і розрізняти на деякій відстані форми предметів і яскраві кольори;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- з
гостротою зору від 0,05 до 0,08, при якій можливо: сприймати контури предметів,
колірні відтінки, розрізняти предмети, що рухаються, на відстані, бачити
контрастні зображення, контури, кольорові ілюстрації, читати крупний шрифт;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- з
гостротою зору від 0,09 до 0,2 і вище, що дозволяє зорово орієнтуватися в
просторі, контролювати свій трудовий процес, сприймати спеціальний навчальний
матеріал, читати, писати.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>У
спеціальних школах для сліпих за статистикою 84 % що вчаться, є слабозрячими і
16 % - сліпими.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>Проблеми, які необхідно долати викладачу АФВ у процесі
навчально-тренувального процесу:<%4-%-4%><%8-%-27%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- зниження
сприйняття власних рухів, самоконтролю рухової діяльності;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
неможливість швидких перемикань на нову структуру руху;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- проблема
орієнтування в просторі.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>При
патології органу зору в АФВ особливу увагу приділяють питанню <%7-%-26%>допуску до
занять<%8-%-27%>. До занять фізичними вправами одержують допуск особи з патологією,
при якій відсутній ризик погіршення функції зору від фізичного навантаження.
Такі хвороби виділяють в групу А. Група Б об'єднує людей із захворюваннями
очей, схильними до прогресування і погіршення функцій зору; має на увазі повну
заборону фізичних вправ або значні обмеження, вказані лікарем-офтальмологом.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>Формуючи
групи для занять АФВ, враховують<%4-%-4%><%8-%-27%><%5-%-5%><%3-%-3%>: <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>1) патологію
очей;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>2) рівень
фізичної підготовки; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>3)
захворювання інших органів, систем; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>4) ступінь
зорового дефекту (центральний зір, вид оптичної корекції, поле зору); <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>5) участь в
роботі окремих груп м'язів; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>6)
психоемоційний стан; <%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>7) вік;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>8) стать.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>2. Мета, <#1-%-0#>, і засоби фізичного
виховання осіб з дефектом зору.<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Успішність
процесу фізичного виховання залежить від того, наскільки незрячі повно
сприймають ознаки і якості предметів, явищ, ситуацій. Задача вчителя -
послідовно і планомірно розвивати пізнавальну сферу учня.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>Мета <%4-%-4%><%8-%-27%><%3-%-3%>фізичного виховання людей
з дефектом зору<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> – забезпечити максимальну свободу,
ефективність, економічність і безпеку рухової активності.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%><#2-%-2#> <%4-%-4%><%8-%-27%><%3-%-3%>фізичного виховання
людей з дефектом зору<%7-%-26%>:<%8-%-27%><%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- розвивати
здатність цілеспрямовано переміщатися в просторі;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- формувати
уміння взаємодії з середовищем і предметами, які його наповнюють, виконувати
життєво необхідні результативні, економічні дії.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>Специфічні <#1-%-0#> <%4-%-4%><%8-%-27%><%3-%-3%>фізичного
виховання людей з дефектом зору<%7-%-26%>:<%8-%-27%><%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- розвивати
стійкість, статичну і динамічну рівновагу; сприйняття навколишнього середовища
окремими сенсорними системами, а також сприйняття простору в цілому;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
вдосконалювати навики орієнтування у просторі за допомогою непошкоджених
сенсорних систем;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
ліквідовувати скутість і обмеження рухів;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- розвивати
здатність відчувати і оцінювати швидкість рухів, їх амплітуду, ступінь напруги
і розслаблення м'язів;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
удосконалювати всі характеристики рухів;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
розширювати рухові уявлення, рухову пам'ять, об'єм рухових вмінь;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
коректувати недоліки фізичного розвитку, розвивати спритність, силу;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- при
слабозрячості – розвивати зорово-моторні реакції.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>Засоби:
<%4-%-4%><%8-%-27%><%5-%-5%><%3-%-3%>вправи для хребта; дихальні вправи; ритмічна
гімнастика; рухливі ігри; аеробіка; вправи на розслаблення; плавання; вправи
для очей; боротьба; гімнастика; волейбол; танці; гандбол; торбол; міні-футбол.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>Тифлотехніка
фізичної культури <%4-%-4%><%8-%-27%><%5-%-5%><%7-%-26%><%3-%-3%>– <%4-%-4%><%8-%-27%><%3-%-3%>сукупність
тифлологічних приладів і пристосувань, які допомагають незрячим людям
опановувати рухи тіла, займатися спортивною ходьбою, бігом, стрільбою,
плаванням і т.п.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Сюди
відносяться тактильні і вібраційні дисплеї, візуальні дисплеї для слабозрячих,
полісенсорні діагностичні пристрої, засоби оптичної корекції, аудіовізуальні
прилади і апарати, що запам'ятовують електронно-оптичні системи, спеціальні
замкнуті телевізійні пристрої з відеозаписом, апаратура, призначена для
визначення еталонів і порівняння<%7-%-26%>.<%8-%-27%><%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>3.
Методи навчання спортивній техніці.<%4-%-4%><%8-%-27%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Заняття АФВ
повинні проводитися з використанням тифлологічних пристосувань, поліпшуючих
орієнтування незрячих людей і забезпечуючи безпеку під час занять. Важлива
точна оцінка тренером (або його помічником) здійснення рухів, передбачених
кожною методикою. Введення термінових коректив сприяє більш ефективному
навчанню диференціюванню точності рухів в просторі, в часі і по ступеню
м'язових зусиль.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>Метод словесного опису дій<%4-%-4%><%8-%-27%><%5-%-5%><%7-%-26%><%3-%-3%>, <%4-%-4%><%8-%-27%><%3-%-3%>які необхідно виконувати спортсмену -
адаптанту, включає опис частин тіла, що задіяні у виконанні рухів. Контроль
техніки виконання, активізація і поглиблення сприйняття, оцінка результатів,
напрям поведінки учня вимагають майстерності володіння словом.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>Метод вибірково-сенсорної демонстрації<%4-%-4%><%8-%-27%><%5-%-5%><%7-%-26%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%8-%-27%><%3-%-3%>має на увазі відтворення окремих рухів
(найчастіше тимчасових і просторово-часових) за допомогою апаратурних
пристроїв, що дозволяють сприйняти на слух освоювані параметри (наприклад,
акустична демонстрація за допомогою метронома або радіоапаратури).<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>Метод направленого "відчуття " рухів<%4-%-4%><%8-%-27%><%5-%-5%><%7-%-26%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%8-%-27%><%3-%-3%>виражається зосередженням уваги учня на
сприйнятті сигналів від м’язово-зв’язкового апарату в крайніх точках амплітуди
рухів. В процесі тренування удосконалюють пропріоцепцію. Так, рекомендується
повторювати пояснення і показ правильного виконання вправи 4 – 8 разів, після
чого вислухати 2 – 3 відповіді учнів про виконання вправ. Після цього викладач
пояснює положення окремих частин тіла у вправі, а учні, виконуючи його,
визначають і оцінюють точність рухів.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>Метод застосування спеціальних тренажерів<%4-%-4%><%8-%-27%><%5-%-5%><%7-%-26%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%8-%-27%><%3-%-3%>і різних пристосувань, які
"примусово" задають параметри рухів, що вимагаються, дозволяючи
практично відчути їх.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>Автокардіолідери<%4-%-4%><%8-%-27%><%3-%-3%>,<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> які задають програму вправ циклічного характеру, по частоті серцевих
скорочень звіряють задану частоту з фактичною, регульованою в учня за допомогою
автоматичного електронного пристрою.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>Метод лідирування (поточного сенсорного програмування<%4-%-4%><%8-%-27%><%3-%-3%>)<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> полягає в застосуванні звуколідерів в бігу
для тренування "прямого бігу", що при даній нозології є одним з
найскладніших етапів навчання.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>Метод термінової інформації<%4-%-4%><%8-%-27%><%5-%-5%><%7-%-26%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%8-%-27%><%3-%-3%>– сучасний технічний метод, який передбачає
екстрене отримання учнем об'єктивних відомостей про хід рухів з ціллю їх
корекції або збереження заданих параметрів шляхом зв'язку з радіо, або завдяки
мініатюрним електронним звуковим інформаторам, що кріпляться на тіло спортсмена
і подають сигнал при порушенні техніки виконання рухів, також, тензоелектронних
пристроїв моделювання гучності звуку, що подає інформацію про величину зусиль,
прикладених до спортивного снаряда.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>В ході занять можна також керуватися методами строго
регламентованої вправи, такими, як:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%7-%-26%><%3-%-3%>- метод
розчленовано-конструктивної вправи <%4-%-4%><%8-%-27%><%3-%-3%>(розучування дії в
розчленованому вигляді з послідовним об'єднанням частин в ціле);<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- <%7-%-26%>метод
виборчої вправи <%8-%-27%>(виборча дія на окремі сторони структури рухів або окремі
фізичні якості).<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-26%><%3-%-3%>Особливістю
методики АФВ при сліпоті є розвиток:<%4-%-4%><%8-%-27%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
м'язово-суглобового відчуття;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
орієнтування в просторі;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>-
орієнтування в часі;<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>- здатності
відчувати темп і швидкість рухів, їх амплітуду і ступінь напруження м'язів.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>У роботі з незрячими розрізняють два види орієнтації в
просторі: <%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>макроорієнтацію (в просторі, який не має
обмежень) і мікроорієнтацію (в "малому" просторі, обмеженому зоною
дії рук).<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Для
правильного сприйняття при слабозрячості необхідно створити певні умови:
забезпечити достатню кутову величину об’єктів, контрастність, яскравість,
необхідний рівень освітлення.<%2-%-2%><%5-%-5%><%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Питання до самоконтролю<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>1. На які групи поділяють дітей з порушенням зору
в спеціальних школах ?<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>2. Назвіть проблеми,
які необхідно долати викладачу АФВ у процесі навчально-тренувального процесу.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>3. Що враховують формуючи групи для занять АФВ?<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>4. Назвіть мету, <#1-%-0#>, і засоби фізичного виховання осіб з дефектом
зору.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>5. Що відноситься до
специфічних завдань <%4-%-4%><%3-%-3%>фізичного
виховання людей з дефектом зору?<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>6. Тифлотехніка фізичної культури – це?<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>7.
Назвіть методи навчання спортивній техніці.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>8. Опишіть метод
словесного опису дій.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>9. Опишіть метод
вибірково-сенсорної демонстрації.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>10. Опишіть метод
направленого "відчуття " рухів.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>11. Опишіть метод
застосування спеціальних тренажерів.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>12. Опишіть метод
лідирування (поточного сенсорного програмування<%4-%-4%><%3-%-3%>).<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>13. Опишіть метод
термінової інформації.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Рекомендована література<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%>1. Адаптивное физическое воспитание и спорт / под ред. Джозефа П.
Винника; пер. с англ. И. Андреев. – К. : Олимп. Лит., 2010. – 608 с. <%6-%-6%>
<%1-%-0%>2. Антонюк С. Д. Адаптивное воспитание в практике
спортивно-оздоровительной работы: Учеб.-метод. пособие / С. Д. Антонюк, Л. Н.
Макарова, А. В. Сычов. – Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г. Р.Державина, 2004. <%3-%-3%>– 543 с.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>3<%4-%-4%>. Антонюк С. Д.
Современные подходы к адаптации детей с особыми образовательными потребностями:
Учеб.-метод. пособие / С. Д. Антонюк, М. В. Хватова, П. В.Климов. – Тамбов:
Изд-во ТГУ им. Г.Р.Державина, 2005. <%3-%-3%>– 243 с.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>4<%4-%-4%>. Байкина Н. Г. Основы
инвалидного спорта : учеб. пособие для студ. ф-та физ. воспитания,
учителей-дефектологов и тренеров по инвалидному спорту / Н. Г. Байкина, Я. В.
Крет. – Запорожье : ЗГУ, 2002. – 58 с<%3-%-3%>.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>5. <%4-%-4%>Бегидова Т. П.
Основы адаптивной физической культуры: Учеб. Пособие. / Т. П. Бегидова – М. :
Физкультура и Спорт, 2007. – 192 с. <%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>6<%4-%-4%>. Бріскін Ю. А. Спорт
інвалідів: [підручник] / Ю. А. Бріскін. – К. : Олімпійська література, 2006. –
124 с. <%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>7<%4-%-4%>. Гросс Н. А.
Физическая реабилитация детей с нарушениями функций опорно-двигательного
аппарата / Н. А. Гросс. – М., 2000. – 224 с. <%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>8<%4-%-4%>. Евсеев С. П.
Адаптивная физическая культура : учебное пособие / С. П. Евсеев, Л. В. Шапкова.
– М. : Советский спорт, 2000. – 240 с. <%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>9<%4-%-4%>. Литош Н. Л.
Адаптивная физическая культура. Психолого-педагогическая характеристика детей с
нарушениями развития : учеб. пособие / Н. Л. Литош. – М. : СпортАкадемПресс,
2002 –140 с. <%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>10<%4-%-4%>. Теорія і методика
фізичного виховання. / Методика фізичного виховання різних груп населення / за
ред. Т. Ю. Круцевич. / Т.2 – К. : Олімпійська література. – 2008. – 367 с. <%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>11<%4-%-4%>. Шапкова Л. В.
Частные методики адаптивной физической культуры : учебное пособие / Л. В.
Шапкова. – М. : Советский спорт, 2003. – 464 с. <%6-%-6%>
<%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Додаткова:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>1. Про введення посади
спеціалістів з фізичної реабілітації: Лист Міністерства охорони здоров’я
України від 5 листопада 2001 р. №11.03.04/22.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>2. Виноградова Р. Н. Об опыте
работы по интеграции в общество людей с ограниченными возможностями в Германии
// Соц. и клин. психиатрия. — 2000. — Т. 10. — № 4. — С. 72–73.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>3. Выготский Л. С. Основы
дефектологии // Собр. соч. — М.,1983. — Т. 5.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>4. Дегонская Е. В. Метод
“Вилкион” – терапии в лечении сопутствующей соматической патологии у детей с
церебральным параличем // Укр. вісн. психоневрологии. — 2002. — Т. 10. — №2. —
С. 203–204.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>5. Зелинская Д. И., Белова Л.
С. Детская инвалидность. — М., 2001. — 136 с.<%4-%-4%><%6-%-6%>
<%1-%-0%><%3-%-3%>Коренев Н. М. Международные
подходы к оценке последствий заболеваний и травм // Ортопедия, травматология и
протезирование. — 2001. — № 3. – С. 23 – 25.<%4-%-4%><%6-%-6%><%9-%-603%><%6-%-6%>
Modifié le: Friday 2 December 2016, 07:53