ЛЕКЦІЯ 8: Адаптивне фізичне виховання при порушеннях опорно-рухового апарату

<%1-%-0%><%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Тема: Адаптивне фізичне виховання при порушеннях опорно-рухового апарату<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%5-%-5%><%2-%-2%><%3-%-3%>План<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>1. <#1-%-0#> і засоби АФВ при порушеннях опорно-рухового апарату.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>2. Специфічні <#2-%-1#>:<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>3. Засоби АФВ <%4-%-4%><%3-%-3%>(при ампутації)<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>4. <#1-%-0#> і засоби АФВ при травмах спинного мозку<%4-%-4%><%3-%-3%>.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>У фізичному вихованні і спорті інвалідів з порушеннями опорно-рухового апарату виділяють такі нозології, як стани після ампутації кінцівок,стани після травм спинного мозку і поліомієліту і дитячий церебральний параліч.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-47%><%3-%-3%>1. <#1-%-0#> і засоби АФВ при порушеннях опорно-рухового апарату.<%4-%-4%><%8-%-50%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-47%><%3-%-3%>До загальних завдань відносяться:<%4-%-4%><%8-%-50%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- відновлення центру тяжіння тіла;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- відновлення м'язового балансу;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- корекція деформацій опорно-рухового апарату в цілому, постави;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- розвиток координації, спритності, витривалості, гнучкості;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- ліквідація патологічних компенсацій.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-47%><%3-%-3%>Специфічні <#2-%-1#>:<%4-%-4%><%8-%-50%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- відновлення симетрії тіла (плечового і тазового пояса);<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- вдосконалення відчуття рівноваги;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- відновлення рухливості в проксимальних від ампутації суглобах і здорових кінцівках;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- розвантаження суглобів, що випробовують щонайбільші навантаження у зв'язку із зсувом центру тяжіння тіла;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- корекція порушень постави;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- розвиток сили м'язів в проксимальних від ампутації сегментах;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- збільшення сили і витривалості м'язів спини, нижніх кінцівок і черевного пресу;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- профілактика плоскостопості і атрофії кукси.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-47%><%3-%-3%>Засоби АФВ <%4-%-4%><%8-%-50%><%5-%-5%><%2-%-2%><%7-%-47%><%3-%-3%>(при ампутації): <%4-%-4%><%8-%-50%><%5-%-5%><%3-%-3%>вестибулярне тренування; дихальні вправи; вправи на розслаблення (метод Ловицької); на відновлення симетрії плечового пояса, тазу і тонусу м'язів спини, для глибоких і поверхневих м'язів спини; силові; на збільшення амплітуди рухів; на диференціацію м'язових зусиль, які вдосконалюють здатність диференціювати простір; гідроаеробіка; ігри; естафети; вправи по профілактиці плоскостопості.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Перевагу доцільно надавати циклічним вправам аеробного характеру, виконання яких сприяє нормалізації процесів обміну і підвищенню загальної витривалості; плаванню, як засобу загартування, підвищення функціональних можливостей серцево-судинної і дихальної систем, розвантаження хребта і суглобів. Ефективним є бадмінтон, баскетбол на візках, волейбол сидячи, легка і важка атлетика, теніс, футбол, танці, шашки, шахи.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-47%><%3-%-3%><#1-%-0#> і засоби АФВ при травмах спинного мозку<%4-%-4%><%8-%-50%><%5-%-5%><%7-%-47%><%3-%-3%>.<%4-%-4%><%8-%-50%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-47%><%3-%-3%>До загальних завдань АФВ<%4-%-4%><%8-%-50%><%5-%-5%><%7-%-47%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%8-%-50%><%3-%-3%>при даній нозології відносяться:<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- виховання усвідомленого відношення до реальності і своїх можливостей, силам, розвиток вольових якостей, прагнення самореалізації;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- відновлення функції хребта і спинного мозку;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- нормалізація основних нервових процесів нейрорегуляції;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- нормалізація м'язового тонусу;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- зміцнення м'язів хребта, формування "м'язового корсету" тулуба;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- розвиток між м’язової координації;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- створення умов для відновлення фундації життєво важливих рухових умінь і навиків;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- розвиток рухових якостей: сили, спритності, швидкості, гнучкості;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>До <%7-%-47%>специфічних завдань <%8-%-50%>відносяться:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- дія на пошкоджену ділянку хребта і всього опорно-рухового апарату з ціллю корекції;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- нормалізація тонусу мускулатури;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- зміцнення і розвиток м'язів, функціональний стан яких порушено;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- розвиток і удосконалення координації рухів, рівноваги балансування ;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- розвиток і закріплення статико-динамічної функції хребта – формування і закріплення правильної постави;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- розвиток відчуття положення окремих частин тіла;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- попередження розвитку і лікування контрактур і вдосконалення навиків паралізованих кінцівок;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- вироблення компенсаторних рухових навиків, розвиток і вдосконалення навиків самообслуговування і праці.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-47%><%3-%-3%>Засобами <%4-%-4%><%8-%-50%><%5-%-5%><%3-%-3%>досягнення мети служать режим, корекція положень, самомасаж, загартування, фізичні вправи, у тому числі на тренажерах, націлені на розвиток сили, швидкості, загальної і спеціальної витривалості, гнучкості, спритності, вправи швидкісно-силового характеру. Це фізичні вправи циклічного, ациклічного, змішаного характеру: гімнастичні вправи, плавання, спортивні і рухливі ігри (бадмінтон, баскетбол на візках, волейбол сидячи, настільний теніс, футбол), стрільба з лука, елементи важкої атлетики і атлетичної гімнастики, елементи легкої атлетики, туризм і екскурсії, спортивне орієнтування, марафон на візках.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>При ушкодженні спинного мозку<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> більш активні, чим звичайно, ідеомоторні вправи, рухи за інерцією, цілеспрямований розвиток кінестетичних відчуттів (також володіння довільним розслабленням м'язів).<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>При підвищеному тонусі крупних м'язів<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%> для його зниження застосовують вправи на розслаблення: махові рухи (з поступовим збільшенням амплітуди) і струшування кінцівки. Для зменшення спастики в кистях, ступнях використовують їх "прокочування" по валу, що обертається.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Ушкодження спинного мозку, впливаючи на загальний тонус м'язів нижчележачих відділів (змінюючи фонову напругу гладенької і поперечносмугастої мускулатури), відображається на положенні тіла в просторі, у тому числі на його здатності протистояти дії зовнішніх сил. Розвиток рухових здібностей слідує починати з розв'язання статокінетичних завдань: вибору початкових положень і раціональних поз, при яких дія зовнішніх сил, передусім сили гравітації, буде мінімальна; стійкість тіла – максимальною.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-47%><%3-%-3%>Специфічним засобом АФВ <%4-%-4%><%8-%-50%><%3-%-3%>при ушкодженні спинного мозку є <%4-%-4%><%5-%-5%><%7-%-47%><%3-%-3%>суспензійна терапія <%4-%-4%><%8-%-50%><%3-%-3%>- виконання фізичних вправ в умовах усунення сили тяжіння. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Методика суспензійної терапії, розроблена В.Дікулем рекомендує:<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- використання блоків і противаг;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- підвішування за допомогою спеціальних сіток;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- використання підвішуючих систем з канатів і пружин;<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>- гідрокінезотерапія.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Добрий ефект надають вправи у воді – пасивні або пасивно-активні.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Використання таких видів спорту, як атлетика, важка атлетика, гімнастика, настільний теніс, стрільба з лука, їзда в інвалідній колясці, сприяє розвитку найбільш важливих в даному випадку фізичних якостей, підвищує загальний функціональний рівень і фізичну працездатність. Заняття важкою атлетикою збільшують м'язову силу і витривалість. Настільний теніс розвиває відчуття рівноваги, сприяє поліпшенню координації, концентрації уваги, точності і швидкості рухів; внаслідок змагального характеру здійснюється позитивний вплив на психоемоційний стан. Стрільба з лука допомагає розвитку відчуття рівноваги, координації рухів і підвищує статичну витривалість. Їзда в інвалідному візку, включаючи практичні заняття з подолання різних перешкод, поліпшує загальну витривалість.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%7-%-47%><%3-%-3%>Методичні вказівки:<%4-%-4%><%8-%-50%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Для розвитку сили фізична вправа повинна викликати напругу, рівну 50 % максимально можливого зусилля, що розвивається. Правильною вважається техніка, при якій зусилля трохи перевищує вагу штанги (необхідно, щоб вона відривалася від опори плавно). Тривалість вправи повинна бути настільки короткою, щоб його енергетичне забезпечення здійснювалося за рахунок анаеробних механізмів, і в той же час настільки довгою, щоб обмінні процеси встигали активізуватися. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Так, обов'язковий одноденний відпочинок між заняттями обумовлений розгортанням асиміляційних процесів. Час відновлення після вправ прямо пропорційно залежить від величини навантаження і обернено пропорційно – від стану здоров'я (чим гірший загальний фізичний стан, тим більша неузгодженість у відновленні окремих функцій організму під час відпочинку). <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>Критерієм відновлення працездатності служить відчуття готовності до повторного виконання вправ. Повний інтервал відпочинку складає від 6-8 до 20 хв і включає: 25 % часу активного відпочинку, 50 % - пасивного і інші 25 % - активного відпочинку. У свою чергу, активний відпочинок (2-4 хв) містить вправи поміркованої інтенсивності, близькі формою до тренувальних.<%2-%-2%><%5-%-5%><%4-%-4%><%6-%-6%> <%9-%-335%><%2-%-2%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Питання до самоконтролю<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>1. Що відносяться до загальних завдань? <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>2. Перелічити специфічні <#2-%-1#>.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>3. Опишіть засоби АФВ <%4-%-4%><%3-%-3%>(при ампутації).<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>4. Опишіть <#2-%-1#> і засоби АФВ при травмах спинного мозку<%4-%-4%><%3-%-3%>.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>5. Специфічним засобом АФВ <%4-%-4%><%3-%-3%>при ушкодженні спинного мозку є?<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>6. Що рекомендує методика суспензійної терапії, розроблена В.Дікулем? <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%> <%4-%-4%><%5-%-5%><%2-%-2%><%3-%-3%>Рекомендована література<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%><%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Основна<%4-%-4%><%5-%-5%><%3-%-3%>:<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>1. Адаптивное физическое воспитание и спорт / под ред. Джозефа П. Винника; пер. с англ. И. Андреев. – К. : Олимп. Лит., 2010. – 608 с. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>2. Антонюк С. Д. Адаптивное воспитание в практике спортивно-оздоровительной работы: Учеб.-метод. пособие / С. Д. Антонюк, Л. Н. Макарова, А. В. Сычов. – Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г. Р.Державина, 2004. – 543 с.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>3. Антонюк С. Д. Современные подходы к адаптации детей с особыми образовательными потребностями: Учеб.-метод. пособие / С. Д. Антонюк, М. В. Хватова, П. В.Климов. – Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г.Р.Державина, 2005. – 243 с.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>4. Байкина Н. Г. Основы инвалидного спорта : учеб. пособие для студ. ф-та физ. воспитания, учителей-дефектологов и тренеров по инвалидному спорту / Н. Г. Байкина, Я. В. Крет. – Запорожье : ЗГУ, 2002. – 58 с.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>5. Бегидова Т. П. Основы адаптивной физической культуры: Учеб. Пособие. / Т. П. Бегидова – М. : Физкультура и Спорт, 2007. – 192 с. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>6. Бріскін Ю. А. Спорт інвалідів: [підручник] / Ю. А. Бріскін. – К. : Олімпійська література, 2006. – 124 с. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>7. Гросс Н. А. Физическая реабилитация детей с нарушениями функций опорно-двигательного аппарата / Н. А. Гросс. – М., 2000. – 224 с. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>8. Евсеев С. П. Адаптивная физическая культура : учебное пособие / С. П. Евсеев, Л. В. Шапкова. – М. : Советский спорт, 2000. – 240 с. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>9. Литош Н. Л. Адаптивная физическая культура. Психолого-педагогическая характеристика детей с нарушениями развития : учеб. пособие / Н. Л. Литош. – М. : СпортАкадемПресс, 2002 –140 с. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>10. Теорія і методика фізичного виховання. / Методика фізичного виховання різних груп населення / за ред. Т. Ю. Круцевич. / Т.2 – К. : Олімпійська література. – 2008. – 367 с. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>11. Шапкова Л. В. Частные методики адаптивной физической культуры : учебное пособие / Л. В. Шапкова. – М. : Советский спорт, 2003. – 464 с. <%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%2-%-2%><%3-%-3%>Додаткова:<%4-%-4%><%5-%-5%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>1. Про введення посади спеціалістів з фізичної реабілітації: Лист Міністерства охорони здоров’я України від 5 листопада 2001 р. №11.03.04/22.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>2. Виноградова Р. Н. Об опыте работы по интеграции в общество людей с ограниченными возможностями в Германии // Соц. и клин. психиатрия. — 2000. — Т. 10. — № 4. — С. 72–73.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>3. Выготский Л. С. Основы дефектологии // Собр. соч. — М.,1983. — Т. 5.<%4-%-4%><%6-%-6%> <%1-%-0%><%3-%-3%>4. Дегонская Е. В. Метод “Вилкион” – терапии в лечении сопутствующей соматической патологии у детей с церебральным параличем // Укр. вісн. психоневрологии. — 2002. — Т. 10. — №2. — С. 203–204.<%4-%-4%><%6-%-6%><%10-%-461%><%6-%-6%>
Ultime modifiche: Friday, 2 December 2016, 07:54